Hoppa över navigering

Möte 2022-06-15

Valnämnden
  • En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.

  • Ett delegationsbeslut behövde fattas av ordförande i valnämnden i syfte att hinna få med underlag till beslut i ärendet till kommunfullmäktige. Detta beslut ska redovisas för valnämndens kännedom.

    Bilagor

  • Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är myndigheter skyldiga att utse ett dataskyddsombud. Med anledning av att samtliga nämnder inom kommunen betraktas som egna myndigheter och personuppgiftsansvarig för sina respektive personuppgiftsbehandlingar måste varje nämnd också utse ett dataskyddsombud.

    År 2019 ingick Lekebergs kommun ett avtal med Kumla kommun där Lekeberg köper
    tjänsten dataskyddsombud från Kumla kommun.

    Då Dennis Hofsten gått på föräldraledighet till och med 2023 behöver ett nytt
    dataskyddsombud utses. Ett nytt dataskyddsombud har utsetts i Kumla kommun och från och med den 23 maj 2022 tillträder Emma Löfstedt tjänsten som det nya dataskyddsombudet.

    Uppgift om vem som är dataskyddsombud ska anmälas till Integritetsmyndigheten.

  • Valkansliet ser ett potentiellt behov av och nytta i att hålla ytterligare ett sammanträde för valnämnden innan valets genomförande i september. Valkansliet och valnämndens ordförande har tittat på olika datum som kan fungera och föreslår 3 augusti som sammanträdesdatum.

  •   5

    Fullmakt att utkvittera försändelser med förtidsröster m.m.

  •   6

    Verkssamhetsskyddsanalys

  • Med anledning av den idag större digitala hanteringen av uppgifter och för att förtydliga ett ärendes gång finns det anledning att mer genomgripande förändra valnämndens informationshanteringsplan. En av dessa förändringar är en processorienterad arkivredovisning. Uppgifter och handlingar ska redovisas i det sammanhang där de förekommer, nämligen i en bestämd process. Den andra förändringen är anpassningen till kommande e-arkiv och rör möjligheten att kategorisera och hitta handlingar, klassificering.

    Det som redovisas i informationshanteringsplan är därför de olika uppgifter/information som ingår i en process. För att göra uppgifterna begripliga redovisas de i ett sammanhang och beskrivs ibland som dokument.

  • Syftet med att ge valsamordnare delegation att fatta vissa beslut är att  undvika att kalla in nämnden för att fatta beslut i frågor som kan uppkomma under förberedelserna inför och under genomförande av valet 2022.

  •   9

    Fastställande av röstmottagare

  •   10

    Fastställande av röstmottagare vid förtidsröstning

  • Vid valen 2022 tillämpas vissa nya regler i vallagen. Enligt dessa är det endast valnämnden som lägger ut valsedlarna på den avskärmade plats som anordnats för utläggning av valsedlar, oavsett vilken typ av valsedel det är. Partiernas ansvar för distributionen av valsedlar till röstmottagningsställen har inte förändrats.

    Vissa valsedlar ska finnas i alla vallokaler och röstningslokaler. Det är blanka valsedlar och partivalsedlar för alla tre valen för de partier som vid något av de två senaste riksdagsvalen fått mer än en procent av rösterna i hela landet, och som begärt att valsedlarna ska läggas ut.

    Valnämnden ansvarar också för att lägga ut partivalsedlar för de partier som är representerade i regionfullmäktige eller kommunfullmäktige där röstmottagningsstället ligger, förutsatt att partiet begärt utläggning av valsedlar.

    För övriga partier har kommunen ingen skyldighet enligt lag att hantera valsedlar, förutom att se till så att ordningen i valsedelställen bibehålls samt att kontrollera att partiet deltar i valet innan utläggning. Det är upp till övriga partier att själva ansvara för att deras valsedlar finns att tillgå i vallokalen, förtidsröstningslokalen eller för den ambulerande röstmottagningen. Övriga partier får därför överlämna valsedlar till röstmottagarna vid vallokalen eller förtidsröstningslokalen som därefter sorterar in valsedlarna i valsedelställen i den ordning som nämnden beslutat.

  • För att arbeta som röstmottagare eller valförrättare så måste man ha genomgått en utbildning samt lämnat in bevis på genomfört kunskapstest till valkansliet. Detta måste ske inför varje nytt val oavsett om man har arbetat med genomförande av val tidigare eller ej.

    Valkansliet har tagit fram förslag på datum för utbildningar. Valnämnden bjuds in att delta vid dessa tillfällen om så önskas.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.