Möte 2024-01-15
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.
-
Förvaltningen presenterar en översiktlig planering för genomförandet av EU-valet 2024.
-
Valnämnden får information om valkansliets sammansättning och resurser inför EU-valet 2024.
-
Valnämnden får information om de nya valdistrikten som antogs under hösten 2023 och som är aktuella inför EU-valet 2024.
-
Valnämnden får information om det pågående arbetet med att rekrytera röstmottagare för EU-valet 2024 samt hur planerna kring utbildning av röstmottagarna ser ut.
-
Lekebergs kommun är indelat i sex valdistrikt med sex vallokaler. Till följd av den nya valdistriktsindelningen så har vissa lokaler som använts vid tidigare val blivit inaktuella och nya lokaler har valts ut med hänsyn till att göra det så enkelt och tillgängligt som möjligt för väljarna att ta sig till lokalen.
-
Valnämnden får ta del av information gällande budgetramar för valnämnden 2024 samt hur medlen är tänkta att användas utifrån preliminära beräkningar.
-
Följande förslag om sammanträdestider har tagit fram för valnämnden för år 2024.
19 mars, kl. 13.00.
2 maj, kl. 13.00.
12 juni kl. 08.00. -
I utvärderingen av valet 2022 så identifierade förvaltningen ett behov av att anta en delegationsordning i syfte att tydliggöra vilken typ av beslut som kan fattas på delegation och för att underlätta förvaltningens arbete med genomförande av valet. Förvaltningen har därför tagit fram en delegationsordning som nämnden nu har att ta ställning till.
-
Inför valet till europaparlamentet år 2024 har förvaltningen berett ett förslag om arvoden för röstmottagare som tjänstgör i samband med valet. Förslaget från innebär att timarvode för röstmottagare räknas upp för att motsvara ökningar av motsvarande arvoden i närliggande kommuner. Kommunfullmäktige föreslås fastställa valnämndens förslag på arvoden för röstmottagare.
-
Enligt Vallagen 4 kap. 22 § ansvarar varje kommun för att det i kommunen finns röstningslokaler som i fråga om öppethållande, tillgänglighet och lokalisering ger väljarna goda möjligheter att rösta.
-
Enligt Vallagen 4 kap. 22 § ansvarar varje kommun för att det i kommunen finns röstningslokaler som i fråga om öppethållande, tillgänglighet och lokalisering ger väljarna goda möjligheter att rösta.
Kommunen måste enligt Vallagen ha en röstningslokal öppen varje dag från och med den 22 maj till och med den 9 juni 2024. På valdagen ska dessutom minst en förtidsröstningslokal i varje kommun vara öppen för röstmottagning under den tid som gäller för röstningen i vallokal.
Under valet 2022 användes utställningshallen i biblioteket som förtidsröstningslokal. Till kommande val år 2024 så kommer kommunen fortsatt att använda sig av endast utställningshallen i biblioteket som förtidsröstningslokal vilket innebär att valnämnden bör ta hänsyn till bibliotekets öppettider i planeringen av öppettider för förtidsröstningen.
Bibliotekets öppettider:
måndag 12.00 - 18.00
tisdag 12.00 - 16.30
onsdag 12.00 - 16.30
torsdag 12.00 - 18.00
fredag 10.00 - 16.00 -
Vid val till Europaparlamentsvalet gäller det endast partier som fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet i någon av de senaste två parlamentsvalen, enligt 8 kap, § 2, punkt 3 i Vallagen som har rätt att få sina valsedlar distribuerade av valnämnden. Valnämnden, ansvarar för att dessa partivalsedlar finns i varje vallokal och i förtidsröstningslokal samt för den ambulerande röstmottagningen.
För övriga partier har kommunen ingen skyldighet enligt lag att distribuera ut valsedlar förutom att se till så att röstmottagare kan ta emot och lägga ut valsedlar som levereras till lokalen av partiet.
Om kommunen inte beslutar annat så är det alltså upp till partierna själva att ansvara för att namnvalsedlar levereras till vallokalen, förtidsröstningslokalen eller för den ambulerande röstmottagningen.
Övriga partier som inte fått mer än 1 procent av rösterna vid något av de senaste två parlamentsvalen får själva också ansvara för att både partivalsedlar och namnvalsedlar levereras direkt till respektive vallokal, förtidsröstningslokal eller till ambulerande rösträkning.
Det är röstmottagarna i respektive lokal som ansvarar för att lägga ut valsedlarna i valsedelställ. Den som inte är röstmottagare har inte behörighet att själv lägga ut valsedlar.
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.
-
Förvaltningen presenterar en översiktlig planering för genomförandet av EU-valet 2024.
-
Valnämnden får information om valkansliets sammansättning och resurser inför EU-valet 2024.
-
Valnämnden får information om de nya valdistrikten som antogs under hösten 2023 och som är aktuella inför EU-valet 2024.
Bilagor
-
686kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden får information om det pågående arbetet med att rekrytera röstmottagare för EU-valet 2024 samt hur planerna kring utbildning av röstmottagarna ser ut.
-
Lekebergs kommun är indelat i sex valdistrikt med sex vallokaler. Till följd av den nya valdistriktsindelningen så har vissa lokaler som använts vid tidigare val blivit inaktuella och nya lokaler har valts ut med hänsyn till att göra det så enkelt och tillgängligt som möjligt för väljarna att ta sig till lokalen.
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden får ta del av information gällande budgetramar för valnämnden 2024 samt hur medlen är tänkta att användas utifrån preliminära beräkningar.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Följande förslag om sammanträdestider har tagit fram för valnämnden för år 2024.
19 mars, kl. 13.00.
2 maj, kl. 13.00.
12 juni kl. 08.00.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
I utvärderingen av valet 2022 så identifierade förvaltningen ett behov av att anta en delegationsordning i syfte att tydliggöra vilken typ av beslut som kan fattas på delegation och för att underlätta förvaltningens arbete med genomförande av valet. Förvaltningen har därför tagit fram en delegationsordning som nämnden nu har att ta ställning till.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
-
Inför valet till europaparlamentet år 2024 har förvaltningen berett ett förslag om arvoden för röstmottagare som tjänstgör i samband med valet. Förslaget från innebär att timarvode för röstmottagare räknas upp för att motsvara ökningar av motsvarande arvoden i närliggande kommuner. Kommunfullmäktige föreslås fastställa valnämndens förslag på arvoden för röstmottagare.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Vallagen 4 kap. 22 § ansvarar varje kommun för att det i kommunen finns röstningslokaler som i fråga om öppethållande, tillgänglighet och lokalisering ger väljarna goda möjligheter att rösta.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Vallagen 4 kap. 22 § ansvarar varje kommun för att det i kommunen finns röstningslokaler som i fråga om öppethållande, tillgänglighet och lokalisering ger väljarna goda möjligheter att rösta.
Kommunen måste enligt Vallagen ha en röstningslokal öppen varje dag från och med den 22 maj till och med den 9 juni 2024. På valdagen ska dessutom minst en förtidsröstningslokal i varje kommun vara öppen för röstmottagning under den tid som gäller för röstningen i vallokal.
Under valet 2022 användes utställningshallen i biblioteket som förtidsröstningslokal. Till kommande val år 2024 så kommer kommunen fortsatt att använda sig av endast utställningshallen i biblioteket som förtidsröstningslokal vilket innebär att valnämnden bör ta hänsyn till bibliotekets öppettider i planeringen av öppettider för förtidsröstningen.
Bibliotekets öppettider:
måndag 12.00 - 18.00
tisdag 12.00 - 16.30
onsdag 12.00 - 16.30
torsdag 12.00 - 18.00
fredag 10.00 - 16.00Bilagor
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
Vid val till Europaparlamentsvalet gäller det endast partier som fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet i någon av de senaste två parlamentsvalen, enligt 8 kap, § 2, punkt 3 i Vallagen som har rätt att få sina valsedlar distribuerade av valnämnden. Valnämnden, ansvarar för att dessa partivalsedlar finns i varje vallokal och i förtidsröstningslokal samt för den ambulerande röstmottagningen.
För övriga partier har kommunen ingen skyldighet enligt lag att distribuera ut valsedlar förutom att se till så att röstmottagare kan ta emot och lägga ut valsedlar som levereras till lokalen av partiet.
Om kommunen inte beslutar annat så är det alltså upp till partierna själva att ansvara för att namnvalsedlar levereras till vallokalen, förtidsröstningslokalen eller för den ambulerande röstmottagningen.
Övriga partier som inte fått mer än 1 procent av rösterna vid något av de senaste två parlamentsvalen får själva också ansvara för att både partivalsedlar och namnvalsedlar levereras direkt till respektive vallokal, förtidsröstningslokal eller till ambulerande rösträkning.
Det är röstmottagarna i respektive lokal som ansvarar för att lägga ut valsedlarna i valsedelställ. Den som inte är röstmottagare har inte behörighet att själv lägga ut valsedlar.Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-