Hoppa över navigering
  • En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  • Valnämnden får information om det pågående arbetet med att rekrytera röstmottagare för EU-valet 2024 samt hur planerna kring utbildning av röstmottagarna ser ut.

  • Vid val till Europaparlamentsvalet är det endast partier som fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet i någon av de senaste två EU-valen, enligt 8 kap, § 2, punkt 3 i Vallagen som har rätt att få sina valsedlar distribuerade av valnämnden. Valmyndigheten har inför EU-valet 2024 beslutat att endast ta fram och skicka namnvalsedlar för dessa partier till valnämnderna.

    Valnämnden är därför skyldiga att se till att namnvalsedlar för de partier som fick mer än 1 procent av rösterna i hela landet i någon av de senaste två EU-valen finns i varje vallokal och i förtidsröstningslokal samt för den ambulerande röstmottagningen.

    För övriga partier har kommunen ingen skyldighet enligt lag att distribuera ut valsedlar förutom att se till så att röstmottagare kan ta emot och lägga ut valsedlar som levereras till lokalen av partier som har anmält deltagande i valet.

    Om kommunen inte beslutar annat så är det alltså upp till övriga partier som inte fått mer än 1 procent av rösterna vid något av de senaste två parlamentsvalen att själva ansvara för att både partivalsedlar och namnvalsedlar levereras direkt till respektive vallokal, förtidsröstningslokal eller till ambulerande rösträkning.

    Detta ärende har tidigare varit uppe för beslut i valnämnden, men eftersom Valmyndigheten efter beslutet meddelat valnämnden att endast namnvalsedlar kommer att skickas ut av Valmyndigheten så måste ett nytt beslut fattas.

    Bilagor

  • Det är valnämnden i kommunen som beslutar om ordningen bland valsedlarna i valsedelställen. Valmyndigheten har ingen föreskriftsrätt och kan således inte besluta om ordningen i valsedelställen, men har ett ställningstagande om valsedlarnas ordning i valsedelsställen. I ställningstagandet finns information om bakgrund och gällande rätt. Valmyndigheten rekommenderar att valnämnden fattar beslut om i vilken ordning valsedlarna ska presenteras.

    I tabellen nedan så kan man se en kort redogörelse av förvaltningens förslag till ordning av valsedlar som valnämnden har att ta ställning till.

    Förslag till ordning:
    Parti A
    Parti B
    Parti C
    Parti D
    Blanka

    Bilagor

  •   5

    Fullmakt att kvittera ut försändelser med förtidsröster

  • Valnämnden behöver ta ställning till ifall tydliga regler ska upprättas för att begränsa möjligheterna till att uppvisa propagandamaterial i anslutning till vallokaler, röstningslokaler samt kö till tidigare nämnda lokaler.

    Valnämnden föreslås se över förutsättningarna och eventuellt fatta ett formellt beslut vid nästkommande nämndsammanträde.

  • Valkansliet har efter omvärldsbevakning upptäckt ytterligare en punkt som bör läggas till i delegationsordningen. Förslaget är att ge ordförande och vice ordförande delegation att besluta om att utse ordförande och/eller vice ordförande i valdistrikt.

    Bilagor

  • Vid valnämndens beslut om öppettider för förtidsröstning så hade valkansliet inte tagit hänsyn till att 6 juni var en helgdag. Förslaget är att revidera öppettiderna för förtidsröstningen 6 juni så att tiden stämmer med övriga helgdagar.

    Bilagor

  • Säkerhetssamordnare redovisar det pågående arbetet med säkerhet i samband med EU-valet 2024.

  • En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  • Valnämnden får information om det pågående arbetet med att rekrytera röstmottagare för EU-valet 2024 samt hur planerna kring utbildning av röstmottagarna ser ut.

  • Vid val till Europaparlamentsvalet är det endast partier som fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet i någon av de senaste två EU-valen, enligt 8 kap, § 2, punkt 3 i Vallagen som har rätt att få sina valsedlar distribuerade av valnämnden. Valmyndigheten har inför EU-valet 2024 beslutat att endast ta fram och skicka namnvalsedlar för dessa partier till valnämnderna.

    Valnämnden är därför skyldiga att se till att namnvalsedlar för de partier som fick mer än 1 procent av rösterna i hela landet i någon av de senaste två EU-valen finns i varje vallokal och i förtidsröstningslokal samt för den ambulerande röstmottagningen.

    För övriga partier har kommunen ingen skyldighet enligt lag att distribuera ut valsedlar förutom att se till så att röstmottagare kan ta emot och lägga ut valsedlar som levereras till lokalen av partier som har anmält deltagande i valet.

    Om kommunen inte beslutar annat så är det alltså upp till övriga partier som inte fått mer än 1 procent av rösterna vid något av de senaste två parlamentsvalen att själva ansvara för att både partivalsedlar och namnvalsedlar levereras direkt till respektive vallokal, förtidsröstningslokal eller till ambulerande rösträkning.

    Detta ärende har tidigare varit uppe för beslut i valnämnden, men eftersom Valmyndigheten efter beslutet meddelat valnämnden att endast namnvalsedlar kommer att skickas ut av Valmyndigheten så måste ett nytt beslut fattas.

    Bilagor

  • Det är valnämnden i kommunen som beslutar om ordningen bland valsedlarna i valsedelställen. Valmyndigheten har ingen föreskriftsrätt och kan således inte besluta om ordningen i valsedelställen, men har ett ställningstagande om valsedlarnas ordning i valsedelsställen. I ställningstagandet finns information om bakgrund och gällande rätt. Valmyndigheten rekommenderar att valnämnden fattar beslut om i vilken ordning valsedlarna ska presenteras.

    I tabellen nedan så kan man se en kort redogörelse av förvaltningens förslag till ordning av valsedlar som valnämnden har att ta ställning till.

    Förslag till ordning:
    Parti A
    Parti B
    Parti C
    Parti D
    Blanka

    Bilagor

  • § 18

    Fullmakt att kvittera ut försändelser med förtidsröster

  • Valnämnden behöver ta ställning till ifall tydliga regler ska upprättas för att begränsa möjligheterna till att uppvisa propagandamaterial i anslutning till vallokaler, röstningslokaler samt kö till tidigare nämnda lokaler.

    Valnämnden föreslås se över förutsättningarna och eventuellt fatta ett formellt beslut vid nästkommande nämndsammanträde.

  • Valkansliet har efter omvärldsbevakning upptäckt ytterligare en punkt som bör läggas till i delegationsordningen. Förslaget är att ge ordförande och vice ordförande delegation att besluta om att utse ordförande och/eller vice ordförande i valdistrikt.

    Bilagor

  • Vid valnämndens beslut om öppettider för förtidsröstning så hade valkansliet inte tagit hänsyn till att 6 juni var en helgdag. Förslaget är att revidera öppettiderna för förtidsröstningen 6 juni så att tiden stämmer med övriga helgdagar.

    Bilagor

  • Säkerhetssamordnare redovisar det pågående arbetet med säkerhet i samband med EU-valet 2024.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.