Möte 2024-05-15
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Förvaltningschef Per-Olof Rosén informerar om aktuellt på Sydnärkes IT-förvaltning.
-
Den preliminära driftbudgeten för Sydnärkes IT-nämnd 2025 är 44 909 tkr och bygger på ersättningar från medlemskommunerna. Utöver ordinarie uppräkning om 3 % har 1 500 tkr extra budgeterats för datakommunikation (930 tkr) och licenser (570 tkr). Fördelningen av dessa är baserad på senaste prognosen. Justeringar gällande kapitalkostnader är gjorda med -1 533 tkr och avser gemensamma investeringar samt individuella satsningar. Utöver kan det tillkomma en hyreskonsekvens för utökade och renoverade lokaler. Dessa finns inte budgeterade 2025.
Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
-
Större personalförändringar har präglat inledningen av året. I nuläget har förvaltningen ett par vakanser som ersätts av konsulter.
Införandet av Windows 11 fortgår enligt plan. Arbetet med objektplaner fortgår och det kvarstår arbete med objekt Teknik och Service. Projekt för migrering av MDM-enheter (telefoner/iPad) pågår och beräknas vara klart till sommaren.
SYD-IT prognosticerar ett underskott om 1 200 tkr för 2024 vilket främst beror på höga kostnader för datakommunikation, licenser och tjänsteköp.
SYD-IT gör till och med 30 april ett underskott om 89 tkr. Dock släpar kostnaderna för konsulter en månad.Bilagor
-
254kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Totalt var det fem planerade kontrollmoment vid den första uppföljningen för 2024. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på tre kontroller utan avvikelser, en kontroll med mindre avvikelser och en kontroll med större avvikelser.Bilagor
-
312kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2024-02-07 till och med 2024-05-08.
Bilagor
-
Under denna punkt har nämnden möjlighet att lyfta eventuella övriga frågor och tankar.
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Förvaltningschef Per-Olof Rosén informerar om aktuellt på Sydnärkes IT-förvaltning.
-
Den preliminära driftbudgeten för Sydnärkes IT-nämnd 2025 är 44 909 tkr och bygger på ersättningar från medlemskommunerna. Utöver ordinarie uppräkning om 3 % har 1 500 tkr extra budgeterats för datakommunikation (930 tkr) och licenser (570 tkr). Fördelningen av dessa är baserad på senaste prognosen. Justeringar gällande kapitalkostnader är gjorda med -1 533 tkr och avser gemensamma investeringar samt individuella satsningar. Utöver kan det tillkomma en hyreskonsekvens för utökade och renoverade lokaler. Dessa finns inte budgeterade 2025.
Bilagor
-
585kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
Större personalförändringar har präglat inledningen av året. I nuläget har förvaltningen ett par vakanser som ersätts av konsulter.
Införandet av Windows 11 fortgår enligt plan. Arbetet med objektplaner fortgår och det kvarstår arbete med objekt Teknik och Service. Projekt för migrering av MDM-enheter (telefoner/iPad) pågår och beräknas vara klart till sommaren.
SYD-IT prognosticerar ett underskott om 1 200 tkr för 2024 vilket främst beror på höga kostnader för datakommunikation, licenser och tjänsteköp.
SYD-IT gör till och med 30 april ett underskott om 89 tkr. Dock släpar kostnaderna för konsulter en månad.Bilagor
-
254kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Totalt var det fem planerade kontrollmoment vid den första uppföljningen för 2024. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på tre kontroller utan avvikelser, en kontroll med mindre avvikelser och en kontroll med större avvikelser.Bilagor
-
312kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2024-02-07 till och med 2024-05-08.
Bilagor
-
Under denna punkt har nämnden möjlighet att lyfta eventuella övriga frågor och tankar.