Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. IT-förvaltningen har slutfört flera viktiga aktiviteter under första halvåret. Två strategiska avtal har säkrats, inklusive nytt ärendehanteringssystem och IT-partneravtal, medan införandet av intern servicedesk fortsätter.

    Samverkansarbetet visar goda framsteg med drygt hälften av objekten är nu etablerade. Arbetet fortsätter genom uppstartsmöten för ekonomi, HR samt vård och omsorg, och ansvarsfördelningslistan har skickats ut på remiss.

    Ett flertal verksamheter närmar sig slutförandet av sin övergång till PC samt migrering till IT-förvaltningens Microsoft 365-miljö. Migreringarna beräknas vara genomförda vid sommarens slut. Utrullningen av Windows 11 fortskrider enligt den fastställda tidsplanen.

    På säkerhetssidan fortlöper arbetet med diverse IT-säkerhetshöjande åtgärder. En ny backuplösning är under implementering. Tekniska förberedelser för nya brandväggar är i slutfasen inför driftsättning under hösten, och en gemensam informations- och cybersäkerhetsgrupp har etablerats.

    Förvaltningen prognostiserar ett underskott om -2 125 tkr tkr för 2025. vilket beror på inköp av ny backuplösning, övervakning- och krisstöd samt brandväggar. Dessa kostnader har tagits beslut om i nämnden.

    Bilagor

  3. Internkontrollrapport 2 för 2025 avser planerade och genomförda kontroller till och med 30 september 2025. Totalt var det ett planerat kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2025.

    Momentet som förvaltningen har följt upp är "Kontroll av inlagd frånvaro i Personec". Förvaltningen har genomfört stickprov på tre medarbetares inrapporteringar och det visade inte på några avvikelser.

    Bilagor

  4. Förvaltningschef Önay Jakobov informerar om aktuellt på Sydnärkes IT-förvaltning. 

  5. Under denna punkt har nämnden möjlighet att lyfta eventuella övriga frågor och tankar. 

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.