Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Prognoser visar att den äldre befolkningen kommer att öka, samtidigt som den arbetsföra befolkningen inte ökar i samma takt. Kommuner och regioner står redan inför stora utmaningar gällande sin kompetensförsörjning, precis som många andra arbetsgivare. Vikten av att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla rätt kompetenser blir avgörande för Lekebergs kommun när våra verksamheter förändras och utvecklas.

    En strategi för kompetensförsörjningen och upprättande av en kompetensförsörjningsplan, syftar till att ge en samlad bild över kompetensförsörjningsbehovet och ska underlätta för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, över tid. Det syftar också till att kommunen kan vara resurseffektiv och öka möjligheterna till kommungemensamma insatser. Aktiviteterna i kompetensförsörjningsplanen syftar till att främja kommunens möjlighet att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla och behålla rätt antal kompetenser.

    Bilagor

  3. Sydnärkes IT-förvaltning har tagit fram ett förslag till MER-plan för 2026 som innehåller en översiktlig beskrivning av verksamhetens planerade aktiviteter, indikatorer, målvärden samt drift- och investeringsbudget inför 2026.

    Under 2026 kommer IT-förvaltningen fortsätta fokusera på att stärka samverkan med
    medlemskommunerna, genomföra förnyelse av den tekniska IT-infrastrukturen och
    förbättra styrning och kontroll. Verksamheten präglas av tre huvudspår: fortsatt
    etablering av förvaltningsobjekt och stöd till medlemskommunernas
    digitaliseringsinitiativ, omfattande livscykelhantering och modernisering av ITinfrastrukturen, samt implementering av förbättrade processer och ITsäkerhetsåtgärder för ökad säkerhet, stabilitet och användarnöjdhet.

    Bilagor

  4. Enligt antaget attestreglemente ska varje nämnd/styrelse besluta om att upprätta en förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare inför varje nytt år. Sydnärkes IT-nämnd attestförteckning har uppdaterats för 2026.

    Bilagor

  5. Sydnärkes IT-förvaltning gör till och med 31 oktober 2025 ett underskott om -1 113 tkr. Förvaltningen prognostiserar ett underskott om -1 300 tkr för 2026.

    I prognosen finns det en sammanställning av de aktiva uppdrag till förvaltningen som Sydnärkes IT-nämnd har beslutat om. Den 13 september 2023 beslutade nämnden att uppdra åt förvaltningen att fortsatt arbeta aktivt med åtgärder för att minska det prognostiserade underskottet (2023-09-13 § 19).

    Sydnärkes IT-nämnd har i dagsläget en budget i balans utöver de kostnader som tillkom i och med besluten om inköp som togs under nämnden i februari 2025. Därav föreslår förvaltningen att uppdraget anses avslutat.

    Bilagor

  6. Enligt reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Internkontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2026. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till tre gånger per år.

    Riskerna som identifieras riskbedöms enligt hur hög sannolikhet det är att risken uppstår samt vilka konsekvenser det skulle få för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får respektive risk ett riskvärde som anger om risken kan anses låg, medium eller kritisk.

    Riskerna som ska kontrolleras under 2026 presenteras i internkontrollplanen tillsammans med en redogörelse för hur och vem som är ansvarig för att följa upp respektive risk. Totalt innehåller internkontrollplan för Sydnärkes IT-nämnd 2026 3 risker inom områdena ekonomi, personal och verksamhet.

    Bilagor

  7. Förvaltningschef Önay Jakobov informerar om aktuellt på Sydnärkes IT-förvaltning. 

  8. Kommunerna har länge efterfrågat en tydlig beskrivning av vad medlemsbidraget till IT-förvaltningen omfattar samt en ansvarsfördelning mellan IT och verksamhet. År 2025 skickades dokumentet "Vad ingår i medlemsbidraget" ut på remiss med sista svarsdag i slutet av september. Kommunernas synpunkter hjälpte till att förbättra dokumentet ytterligare. Alla kommuner fick återkoppling på vilka kommentarer som togs med i dokumentet och vilka som är mer lämpliga att hantera i andra forum.

    Sydnärkes IT-förvaltning har nu, utifrån de inkomna synpunkterna, tagit fram ett reviderat dokument för beslut i Sydnärkes IT-nämnd.

    Bilagor

  9. Sydnärkes IT-nämnd har att besluta om sammanträdestider för 2025. Nämnden föreslås sammanträda följande datum:

    Onsdag 11 februari, kl. 13:00
    Onsdag 13 maj, kl. 13:00
    Onsdag 23 september, kl. 13:00
    Onsdag 9 december, kl. 13:00

    Bilagor

  10. Under denna punkt har nämnden möjlighet att lyfta eventuella övriga frågor och tankar. 

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.