Möte 2022-10-24
-
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
-
2
Valärenden
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska de år då val av kommunfullmäktige har ägt rum i hela landet, fullmäktige välja bland ledamöterna en ordförande samt en förste och en andre vice ordförande (presidium). Presidievalen ska förrättas på ett sammanträde som hålls före utgången av december. Presidiet väljs för fullmäktiges innevarande mandatperiod.
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska på det första sammanträdet med nyvalda fullmäktige väljas en valberedning för den löpande mandatperioden. Valberedningen består av en ledamot från varje parti som finns representerat i fullmäktige. Bland ledamöterna väljer fullmäktige vid samma tillfälle en ordförande och en vice ordförande för den tid som de valts att vara ledamöter. Valberedningen ska lägga fram förslag i alla valärenden som fullmäktige ska behandla, med undantag för valen till fullmäktiges presidium och valberedning. Fullmäktige kan dock besluta att förrätta även ett annat val utan föregående beredning. Valberedningen bestämmer själv sina arbetsformer.
-
Elin Nilsson (L) har inkommit med en begäran om att entledigas som Partiföreträdare för Liberalerna, ersättare i Kommunstyrelsen, ersättare i Barn- och utbildningsnämnden, ersättare i Kommunala tillgänglighetsrådet.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Elin Nilsson (L) har avsagt sig sitt uppdrag som partiföreträdare för Liberalerna från och med 24/10 2022. Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval för resterande del av mandatperioden.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ersättare i kommunstyrelsen efter Elin Nilsson (L).
-
Elin Nilsson (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i Barn- och utbildningsnämnden. Kommunfullmäktige har att utse en ny ersättare för återstoden av mandatperioden.
-
Elin Nilsson (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i kommunala tillgänglighetsrådet. Kommunfullmäktige har att utse en ny ersättare för återstoden av mandatperioden.
-
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
-
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Interpellationer
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
Enkla frågor
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Fastställande av 2023 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kapitlet 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen förblir oförändrad 2023. Skattesatsen 2022 är 22:43 kronor och blir således densamma 2023.
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna har inkommit med en motion om att begränsa politikers omställningsstöd. Idag har Lekebergs kommun antagit bestämmelser om omställningsstöd och pensioner för förtroendevalda, OPF-KL14. Till bestämmelserna finns även tillämpningsanvisningar.
Moderaterna föreslår i motionen att Lekebergs kommun ska anta de nyare bestämmelserna i OPF-KL18 samt uppdatera tillämpningsanvisningarna. I samband med detta föreslår Moderaterna även att politikers möjlighet till omställningsstöd begränsas och samordnas, samt att det i de nya tillämpningsanvisningarna tas fram skillnader i möjlighet till ekonomiskt omställningsstöd beroende på om en politiker slutar på eget initiativ eller ofrivilligt förlorar sin roll såsom vid mandatförändringar efter allmänna val.
Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att bifalla motionens tre första attsatser och att fullmäktige antar OPF-KL18 med uppdaterade tillämpningsanvisningar som arbetats ihop till ett dokument och att det i det nya förslaget regleras att omställningsstödet begränsas och ska samordnas. Den fjärde att-satsen anses besvarad. Dels är det svårt att reglera när en förtroendevald slutar frivilligt och inte. Dels finns det redan idag en möjlighet att dra in omställningsstöd för en politiker som begår brott som hade lett till att den förtroendevalda skiljts från sina förtroendeuppdrag i enlighet med reglering i kommunallagen.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
OPF-KL18 gäller för förtroendevalda som tidigare omfattas av OPF-KL14 eller som tillträder vid valet 2014 eller senare och inte tidigare omfattats av äldre pensionsbestämmelser så som PBF eller PRF-KL i kommun, landstinget/regionen eller kommunalförbund. OPF-KL18 omfattar reviderade bestämmelser gällande omställning, pension och familjeskydd och föreslås ersätta de bestämmelser som nu gäller i Lekeberg som bygger på OPF-KL14.
I förslaget till nya bestämmelser har tillämpningsanvisningar, som tidigare var i ett separat dokument, arbetats in för att få en sammanhållen bestämmelse.
Nytt är också att det finns regleringar gällande samordning av omställningsstödet och inkomster från förvärvsarbete, vilket innebär att den som fått omställningsstöd och sedan får inkomst från arbete inte längre har rätt till hela omställningsstödet.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Bilagor
-
531kb Ladda ner dokument
-
677kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
-
§ 116
Valärenden
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska de år då val av kommunfullmäktige har ägt rum i hela landet, fullmäktige välja bland ledamöterna en ordförande samt en förste och en andre vice ordförande (presidium). Presidievalen ska förrättas på ett sammanträde som hålls före utgången av december. Presidiet väljs för fullmäktiges innevarande mandatperiod.
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning ska på det första sammanträdet med nyvalda fullmäktige väljas en valberedning för den löpande mandatperioden. Valberedningen består av en ledamot från varje parti som finns representerat i fullmäktige. Bland ledamöterna väljer fullmäktige vid samma tillfälle en ordförande och en vice ordförande för den tid som de valts att vara ledamöter. Valberedningen ska lägga fram förslag i alla valärenden som fullmäktige ska behandla, med undantag för valen till fullmäktiges presidium och valberedning. Fullmäktige kan dock besluta att förrätta även ett annat val utan föregående beredning. Valberedningen bestämmer själv sina arbetsformer.
-
Elin Nilsson (L) har inkommit med en begäran om att entledigas som Partiföreträdare för Liberalerna, ersättare i Kommunstyrelsen, ersättare i Barn- och utbildningsnämnden, ersättare i Kommunala tillgänglighetsrådet.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Elin Nilsson (L) har avsagt sig sitt uppdrag som partiföreträdare för Liberalerna från och med 24/10 2022. Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval för resterande del av mandatperioden.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ersättare i kommunstyrelsen efter Elin Nilsson (L).
-
Elin Nilsson (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i Barn- och utbildningsnämnden. Kommunfullmäktige har att utse en ny ersättare för återstoden av mandatperioden.
-
Elin Nilsson (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i kommunala tillgänglighetsrådet. Kommunfullmäktige har att utse en ny ersättare för återstoden av mandatperioden.
-
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
-
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Interpellationer
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
Enkla frågor
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Fastställande av 2023 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kapitlet 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen förblir oförändrad 2023. Skattesatsen 2022 är 22:43 kronor och blir således densamma 2023.
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna har inkommit med en motion om att begränsa politikers omställningsstöd. Idag har Lekebergs kommun antagit bestämmelser om omställningsstöd och pensioner för förtroendevalda, OPF-KL14. Till bestämmelserna finns även tillämpningsanvisningar.
Moderaterna föreslår i motionen att Lekebergs kommun ska anta de nyare bestämmelserna i OPF-KL18 samt uppdatera tillämpningsanvisningarna. I samband med detta föreslår Moderaterna även att politikers möjlighet till omställningsstöd begränsas och samordnas, samt att det i de nya tillämpningsanvisningarna tas fram skillnader i möjlighet till ekonomiskt omställningsstöd beroende på om en politiker slutar på eget initiativ eller ofrivilligt förlorar sin roll såsom vid mandatförändringar efter allmänna val.
Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att bifalla motionens tre första attsatser och att fullmäktige antar OPF-KL18 med uppdaterade tillämpningsanvisningar som arbetats ihop till ett dokument och att det i det nya förslaget regleras att omställningsstödet begränsas och ska samordnas. Den fjärde att-satsen anses besvarad. Dels är det svårt att reglera när en förtroendevald slutar frivilligt och inte. Dels finns det redan idag en möjlighet att dra in omställningsstöd för en politiker som begår brott som hade lett till att den förtroendevalda skiljts från sina förtroendeuppdrag i enlighet med reglering i kommunallagen.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
OPF-KL18 gäller för förtroendevalda som tidigare omfattas av OPF-KL14 eller som tillträder vid valet 2014 eller senare och inte tidigare omfattats av äldre pensionsbestämmelser så som PBF eller PRF-KL i kommun, landstinget/regionen eller kommunalförbund. OPF-KL18 omfattar reviderade bestämmelser gällande omställning, pension och familjeskydd och föreslås ersätta de bestämmelser som nu gäller i Lekeberg som bygger på OPF-KL14.
I förslaget till nya bestämmelser har tillämpningsanvisningar, som tidigare var i ett separat dokument, arbetats in för att få en sammanhållen bestämmelse.
Nytt är också att det finns regleringar gällande samordning av omställningsstödet och inkomster från förvärvsarbete, vilket innebär att den som fått omställningsstöd och sedan får inkomst från arbete inte längre har rätt till hela omställningsstödet.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Bilagor
-
531kb Ladda ner dokument
-
677kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-