Möte 2021-03-01
-
Två justerare, tillika röströknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
-
2
Nya motioner och medborgarförslag
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att nyttja det befintliga stängslade gräsområdet vid Sannabadet till hundrastgård.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Elin Nilsson (L) inkom 26 februari 2021 med en motion om att upprätta en handlingsplan för suicidprevention
Bilagor
-
512kb Ladda ner dokument
-
-
Kristdemokraterna i Lekeberg inkom den 1 mars 2021 med en motion om isbana i Fjugesta.
Bilagor
-
27kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Enkla frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Interpellationer
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Den 1 juli 2019 började en ny tobakslag gälla med tillståndskrav för att sälja tobak, lag(2018:2088) om tobak och liknande produkter. Lagen omfattar också bestämmelser om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare, örtprodukter för rökning och andra produkter som till användningssättet motsvarar rökning men inte innehåller tobak. Kommunerna i Sydnärke beslutade därför under 2019 om riktlinjer och taxor för ansökan om tillstånd och för tillsynen som respektive kommun bedriver enligt tobakslagen.
Kommunerna i Sydnärke har under 2019 beslutat om riktlinjer och taxor för ansökan om tillstånd och för tillsynen som respektive kommun bedriver enligt tobakslagen. Avgifterna som kommunerna tar ut ska täcka personalkostnader och OH-kostnader och följa självkostnadsprincipen i kommunallagen. Avgifterna ska täcka alla kostnader i kommunernas arbete med tobakslagen.
För att mildra effekten av tillsynsavgiften för de minsta butikerna som säljer tobaksvaror bör tillsynen kunna göras vartannat år och tillsynsavgiften på 5 000 kr tas ut vartannat år för de butiker som omsätter mindre än 50 000 kr i tobaksprodukter per år.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Socialnämndens förslag.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade i juni 2020 att beställa en ny förskola i Fjugesta omfattande 6 avdelningar med en maximal hyra om 2 936 000 kr, vilket motsvarar en investering om 37 770 000 kr. Kommunen behövde snabbt komma igång med projektering och byggnation, så när beställningen gjordes hade ingen projektering gjorts och då kalkylen inte var definitiv togs inte heller något borgensåtagande. Med en ny och större förskola i Fjugesta möts behovet av fler förskoleplatser i Fjugesta upp, men också effektivisera kostnaderna och förbättra arbetsmiljön genom att lägga ner Fjugestas små förskolor och flytta verksamheterna till en större förskola.
Kommunens driftskalkyl har nu uppdaterats med LEKOs kalkyl och den ekonomiska konsekvensen blir en investeringsutgift om 40 390 000 kr med en årshyra om 3 102 000 tkr. Totalt kommer driftskostnaden för förskolan årsvis att bli 11 819 000 kr. Idag har kommunen kostnader för befintliga förskolor, inklusive Tulpanens paviljonger, om 9 195 000 kr. Detta medför alltså en utökning av kommunens budget om 2 624 000 kr.Kommunstyrelsen beslutade den 15 december att godkänna en ökad kostnad med en hyra om 3 102 000 kr, vilket motsvarar en investeringsutgift om 40 390 000 tkr och uppdrar åt Lekebergs Kommunfastigheter AB att gå vidare i arbetet med byggnation av ny förskola i Fjugesta. Kommunfullmäktige har nu att ta ställning till borgensåtagandet.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tillsammans med Sydnärkes arkivenhet sett över kommunens arkivreglemente.
Syftet med revideringen är att skapa förutsättningar och underlätta för verksamheterna genom att specificera de olika rollerna i arbetet. Revideringen innebär bland annat att nämnderna ska anta nämndspecifika informationshanteringsplaner istället för att kommunen har en gemensam. Detta då typen av dokument och behoven skiljer sig så åt mellan förvaltningarna. Ett förslag i det reviderade reglementet är att förvaltningarna utser arkivsamordnare för respektive nämnd/förvaltning som har i uppdrag att stötta arkivredogörarna ute i verksamheterna.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av socialnämnden den 17 november 2020.
Bilagor
-
Inkomna skrivelser och meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
230kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
13
Valärenden
-
Två justerare, tillika röströknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
-
§ 2
Nya motioner och medborgarförslag
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att nyttja det befintliga stängslade gräsområdet vid Sannabadet till hundrastgård.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
§ 4
Anmälan av ny motion från Elin Nilsson (L) om att upprätta en handlingsplan för suicidprevention
Elin Nilsson (L) inkom 26 februari 2021 med en motion om att upprätta en handlingsplan för suicidprevention
Bilagor
-
512kb Ladda ner dokument
-
-
Kristdemokraterna i Lekeberg inkom den 1 mars 2021 med en motion om isbana i Fjugesta.
Bilagor
-
27kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Enkla frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Interpellationer
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Den 1 juli 2019 började en ny tobakslag gälla med tillståndskrav för att sälja tobak, lag(2018:2088) om tobak och liknande produkter. Lagen omfattar också bestämmelser om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare, örtprodukter för rökning och andra produkter som till användningssättet motsvarar rökning men inte innehåller tobak. Kommunerna i Sydnärke beslutade därför under 2019 om riktlinjer och taxor för ansökan om tillstånd och för tillsynen som respektive kommun bedriver enligt tobakslagen.
Kommunerna i Sydnärke har under 2019 beslutat om riktlinjer och taxor för ansökan om tillstånd och för tillsynen som respektive kommun bedriver enligt tobakslagen. Avgifterna som kommunerna tar ut ska täcka personalkostnader och OH-kostnader och följa självkostnadsprincipen i kommunallagen. Avgifterna ska täcka alla kostnader i kommunernas arbete med tobakslagen.
För att mildra effekten av tillsynsavgiften för de minsta butikerna som säljer tobaksvaror bör tillsynen kunna göras vartannat år och tillsynsavgiften på 5 000 kr tas ut vartannat år för de butiker som omsätter mindre än 50 000 kr i tobaksprodukter per år.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Socialnämndens förslag.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade i juni 2020 att beställa en ny förskola i Fjugesta omfattande 6 avdelningar med en maximal hyra om 2 936 000 kr, vilket motsvarar en investering om 37 770 000 kr. Kommunen behövde snabbt komma igång med projektering och byggnation, så när beställningen gjordes hade ingen projektering gjorts och då kalkylen inte var definitiv togs inte heller något borgensåtagande. Med en ny och större förskola i Fjugesta möts behovet av fler förskoleplatser i Fjugesta upp, men också effektivisera kostnaderna och förbättra arbetsmiljön genom att lägga ner Fjugestas små förskolor och flytta verksamheterna till en större förskola.
Kommunens driftskalkyl har nu uppdaterats med LEKOs kalkyl och den ekonomiska konsekvensen blir en investeringsutgift om 40 390 000 kr med en årshyra om 3 102 000 tkr. Totalt kommer driftskostnaden för förskolan årsvis att bli 11 819 000 kr. Idag har kommunen kostnader för befintliga förskolor, inklusive Tulpanens paviljonger, om 9 195 000 kr. Detta medför alltså en utökning av kommunens budget om 2 624 000 kr.Kommunstyrelsen beslutade den 15 december att godkänna en ökad kostnad med en hyra om 3 102 000 kr, vilket motsvarar en investeringsutgift om 40 390 000 tkr och uppdrar åt Lekebergs Kommunfastigheter AB att gå vidare i arbetet med byggnation av ny förskola i Fjugesta. Kommunfullmäktige har nu att ta ställning till borgensåtagandet.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tillsammans med Sydnärkes arkivenhet sett över kommunens arkivreglemente.
Syftet med revideringen är att skapa förutsättningar och underlätta för verksamheterna genom att specificera de olika rollerna i arbetet. Revideringen innebär bland annat att nämnderna ska anta nämndspecifika informationshanteringsplaner istället för att kommunen har en gemensam. Detta då typen av dokument och behoven skiljer sig så åt mellan förvaltningarna. Ett förslag i det reviderade reglementet är att förvaltningarna utser arkivsamordnare för respektive nämnd/förvaltning som har i uppdrag att stötta arkivredogörarna ute i verksamheterna.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av socialnämnden den 17 november 2020.
Bilagor
-
Inkomna skrivelser och meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
230kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
§ 13
Valärenden