Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
Ett medborgarförslag har inkommit om att göra om BMX-banan till en bana för fyrhjulingar.
Bilagor
Medborgarförslag om en sammanlänkning av gångtunneln under väg 204 vid trafikplats Haga för vidare passage mot bostäder m.m.
Ett medborgarförslag har inkommit om en sammanlänkning av gångtunneln under väg 204 vid trafikplats Haga för vidare passage mot bostäder m.m.
Bilagor
Under denna punkt informerar revisorerna.
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Interpellation från Annica Zetterholm (C) till Caroline Elfors (M) kommunstyrelsens ordförande angående kommunens ekonomiska nedgång
Interpellation från Berth Falk (S) till Caroline Elfors (M) kommunstyrelsens ordförande gällande många uppsägningar i Lekeberg
Revidering av taxa för Sydnärkes miljö- och byggnämnds offentliga kontroll inom livsmedelslagstiftningen
Just nu pågår arbetet med att fasa ut den gamla avgiftsmodellen och införa
efterhandsdebitering som blir obligatorisk 1 januari 2024. För att kunna debitera arbetet kopplat till den nya riskklassningen som utförs under innevarande år behöver taxan uppdateras och ändras skyndsamt.
Tidigare har samtliga registrerade livsmedelsverksamheter betalat för livsmedelskontrollen med en beslutad, fast, årlig avgift. Avgiften har debiterats i förväg i början på varje kalenderår. Nu kommer avgiftsmodellen att ändras och debiteringen ske efter varje utförd kontroll.
Den nya riskklassningsmodellen kommer att underlätta för verksamheter genom att god efterlevnad och övriga certifieringar premieras i högre utsträckning. Kontrollen bli mer riskbaserad och inriktad på de verksamheter som har störst behov.
Förslag till ny taxa är baserad på Sveriges kommuner och regioners uppdaterade underlag och vägledning utifrån de anpassningar av svensk lagstiftning som gjordes i april 2021 efter att EU:s nya kontrollförordning 2017/625 trätt i kraft. Då infördes bland annat det nya begreppet annan offentlig verksamhet i svensk rätt och efterhandsdebitering av livsmedelskontroll gjordes obligatorisk.
Timtaxan påverkas inte av detta beslut.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes miljö- och byggnämnds förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för kontroll och prövning inom livsmedelslagstiftningens område.
Ändringen av taxan ska gälla från 1 oktober 2023.
Bilagor
Avsägelse politiskt uppdrag som förtroendevald revisor från Julia Schneider (V)
Delårsrapporten för 2023 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå samtliga mål delvis, vilket ger en måluppfyllelse på 0 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 55 %.
Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 8 791 tkr per den sista juli 2023. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetunderskott om 2 594 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 4 394 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 1 800 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 25 500 tkr. Där underskottet främst kommer från Socialnämnden (13 300 tkr) och från Barn- och utbildningsnämnden (12 000 tkr).
Vid en analys av kommunens ekonomi är det angeläget att framhålla vikten av att verksamheterna kommer i budgetbalans. Även om Lekebergs kommuns ekonomi är relativt god, då kommunen under några år levererat höga resultat och har en låg arbetslöshet, så går det inte att fortsätta att leva över sina tillgångar. Att lämna stora budgetunderskott leder till att kommunens möjligheter till framtida investeringar minskar och att ekonomin urholkas successivt.
Bilagor
Det kommunala pensionärsrådet (KPR) är kommunens samrådsorgan för frågor som berör pensionärer eller andra äldre i kommunen. Det kommunala tillgänglighetsrådet är kommunens samrådsorgan för frågor som rör tillgänglighetsfrågor.
Kommunstyrelseförvaltningen har på uppdrag av den politiska majoriteten tagit fram ett förslag på att upprätta ett gemensamt råd för funktionshinder- och äldrefrågor under kommunstyrelsens regi. Bakgrund till detta är att det ofta är samma ärenden som avhandlas i de två nuvarande råden.
I syfte att få en mer effektiv dialog med de grupper som omfattas av rådens intressen så är förslaget att slå samman de två råden till ett gemensamt råd som ska bejaka samtliga intresseområden som de nuvarande råden. Detta nya råd ska inte omfattas av ett reglemente utan av regler. Detta innebär att kommunstyrelsen har mandat att fatta beslut om eventuella revideringar av reglerna till skillnad från reglementen då beslut behöver fattas i kommunfullmäktige.
I samband med detta förslag så föreslår förvaltningen att det kommunala tillgänglighetsrådets reglemente ska upphävas till förmån för det nya gemensamma rådets regler. Beslut om att upphäva tillgänglighetsrådets reglemente behöver fattas av kommunfullmäktige.
Bilagor
Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna. Redovisningen ska avse perioden 1 januari–31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. En av mottagaren utsedd särskild granskare ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Fullmäktige får besluta att stöd inte ska betalas till parti som inte lämnar redovisning och granskningsrapport.
Sju av partierna har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport inom föreskriven tid. Ett parti inkom med granskningsrapport efter sista datumet för inlämning och ett parti inkom med redovisning och granskningsrapport efter sista datumet. Syftet med granskningsrapporten är att utsedd granskare ska intyga att redovisningen ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts.
Bilagor
Kommuner och regioner ska kontrollera och följa upp verksamhet som genom
avtal lämnats över till privata utförare och i avtalen tillförsäkra sig information
som gör det möjligt att ge allmänheten insyn. Det samma gäller för kommunalförbund.
Dessa grundkrav vilar på förhållandet att kommuner och regioner är ansvariga
även för verksamhet som genom avtal överlämnas till privata utförare. I ansvaret ligger då också att följa upp och kontrollera. Omfattningen och inriktningen
på kontrollen och uppföljningen ser olika ut beroende på verksamhetens art och
hur angelägen den är ur ett allmänintresse. Ju mer beroende medborgarna är av
verksamheten desto större krav på uppföljning och kontroll och insyn.
För att stärka styrningen och strukturen på uppföljningen och kontrollen ska
fullmäktige varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för
kommunala angelägenheter som utförs av privata utförare på uppdrag av kommuner och regioner. Programmet ska även ange hur fullmäktiges mål och riktlinjer ska följas upp och hur allmänhetens insyn ska tillgodoses.
Bilagor
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 8 motioner och 15 medborgarförslag som inte var besvarade den 30 juni 2023.
Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har ingen motion bifallits.
Bilagor
Varje kommun ska enligt vallagen delas in i geografiska röstningsområden (valdistrikt). Kommunen ska se över indelningen året senast före det år då ordinarie val till riksdagen ska hållas.
Utifrån synpunkter från röstmottagarna på storleken på valdistrikten har valnämnden har tagit fram ett förslag på ny indelning av valdistrikt inför valåret 2024 för beslut i kommunfullmäktige och slutgiltigt beslut av Länsstyrelsen i Örebro län. Ett valdistrikt ska helst omfatta mellan 1 000 och 2 000 röstberättigade. Förslaget som tagits fram har stämts av med Länsstyrelsen.
Förslaget på nya distrikt innebär att gränser kommer att dras om så antalet röstberättigade blir mer jämt fördelat mellan distrikten, men det totala antalet distrikt förblir samma som vid tidigare val. I och med den nya gränsdragningen så föreslår valnämnden att distrikten ska ges nya namn som bättre beskriver distriktens geografiska placering.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
Val
Kjell Edlund (S) har inkommit med en avsägelse från uppdrag som ledamot i kommunfullmäktige, styrelseledamot i Lekebergsbostäder, styrelseledamot i Lekebergs
kommunfastigheter samt ersättare i Finsam Lekeberg Örebro.
Kjell Edlund (S) har inkommit med en avsägelse från uppdrag som ledamot i styrelsen för Lekebergs kommunfastigheter AB och kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval till styrelsen.
Kjell Edlund (S) har inkommit med en avsägelse från uppdrag som ledamot i styrelsen för Lekebergs bostäder AB och kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval till styrelsen.
Kjell Edlund (S) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som representant i Finsam Lekeberg och Örebro och kommunfullmäktige ska välja en ny representant.
Diana Steen (L) har inkommit med en avsägelse av politiska uppdrag som ordförande i barn- och utbildningsnämnden, ledamot och vice ordförande i krisledningsnämnden och kommunalråd.
Avsägelsen rör också uppdraget som ledamot i specifikt samverkansråd för skola, utbildning och kompetensförsörjning och ledamot i brottsförebyggande rådet, vilket hanteras av kommunstyrelsen.
Avsägelse från politiskt uppdrag som vice ordförande i valnämnden från Ann-Charlotte Kämpe-Larsson (L)
Ann-Charlotte Kämpe-Larsson (L) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som vice ordförande i valnämnden.
Bilagor
Avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i barn- och utbildningsnämnden från Camilla Axelsson (KD)
Avsägelse av politiskt uppdrag som ledamot i barn- och utbildningsnämnden från Rita Elfors (FL)
En avsägelse av politiskt uppdrag som vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden har inkommit från Caroline Carlvier (M).
Ann-Charlotte Kämpe-Larsson (L) har avsagt sig uppdraget som vice ordförande i valnämnden och kommunfullmäktige ska bland nämndens ledamöter utse en ny vice ordförande.
Kommunen har sex (6) revisorer som efter allmänna val utses av fullmäktige för en
mandatperiod. Om en revisor avgår eller uppdraget på något sätt upphör under mandatperioden förrättar fullmäktige fyllnadsval så snart som möjligt.
Julia Schneider (V) har avsagt sig uppdraget som revisor för Lekebergs kommun och kommunfullmäktige ska utse en ny revisor.
Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval till barn- och utbildningsnämnden efter att inkomna avsägelser beviljats.
Diana Steen (L) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ledamot och vice ordförande i krisledningsnämnden. Kommunfullmäktige ska utse en ny ledamot och vice ordförande i krisledningsnämnden.
Diana Steen (L) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som kommunalråd. Kommunfullmäktige ska utse ett nytt kommunalråd.
En avsägelse av politiskt uppdrag som huvudman i Lekebergs sparbank har inkommit från Kerstin Larsson (FL) .
Bilagor
Bilagor