Hoppa över navigering
  1. Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll. 

  2. Sedan 2021 har Lekebergs kommun haft digital justering av protokoll för kommunstyrelsen och nämnderna. Kommunfullmäktige har fortsatt att ha analog justering där ordföranden och justerarna ses på en bestämd tid i kommunhuset för att justera och skriva på protokollet. För att effektivisera administrationen föreslås att kommunfullmäktige övergår till digital justering av protokollen. Systemet för att signera dokument elektroniskt finns redan och det tillkommer ingen ytterligare kostnad för att signera fullmäktiges protokoll digitalt. Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet och förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att besluta att kommunfullmäktiges protokoll justeras digitalt.

    Bilagor

  3. Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.

    Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.

  4. En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen

    Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.

  5. Under denna punkt informerar revisorerna. 

  6. Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.

    Interpellationer

    En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.

    Enkla frågor

    En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.

  7. På kommunfullmäktige den 29 september 2025 yrkade Berth Falk (S) att ärendet om ”Skattesats för allmän kommunalskatt 2026” skulle återremitteras med följande motivering: ”Där vi utreder möjligheterna att justera volymfördelningen till våra förvaltningar för en ökad trygghet, service, måluppfyllelse och en positivare personalpolitik före en skattesänkning”.

    Kommunstyrelseförvaltningen rekommenderar inte att ändra parametrarna eller höja grundnivåerna i respektive fördelningsmodell. I stället rekommenderar kommunstyrelseförvaltningen, att om så önskas, göra riktade politiska satsningar.

    Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därmed att kommunfullmäktige godkänner svaret på återremissen och fastställer den föreslagna skattesatsen för 2026 till 21:43 kronor per skattekrona.

    Bilagor

  8. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.

    Enligt rutin ska ej verkställda beslut även redovisas för kommunfullmäktige efter att de redovisats i socialnämnden. Detta ärende skulle enligt rutin ha redovisats vid kommunfullmäktiges sammanträde 5 maj 2025. På grund av en miss i rutinerna så redovisades ärendet endast i socialnämnden utan att expedieras. På grund av det så lyfts ärendet först nu för redovisning i kommunfullmäktige.

    Bilagor

  9. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
    verkställts ska också det rapporteras till IVO.

    Enligt rutin ska ej verkställda beslut även redovisas för kommunfullmäktige efter att de redovisats i socialnämnden. Detta ärende skulle enligt rutin ha redovisats vid kommunfullmäktiges sammanträde 29 september 2025. På grund av en miss i rutinerna så redovisades ärendet endast i socialnämnden utan att expedieras. På grund av det så lyfts ärendet först nu för redovisning i kommunfullmäktige.

    Bilagor

  10. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
    verkställts ska också det rapporteras till IVO.

    Bilagor

  11. Kommunfullmäktige har beslutat att lämna den gemensamma miljö- och byggnämnden med Askersund och Laxå vid årsskiftet 2026/2027. Kommunen behöver därför bygga upp en egen organisation. En projektorganisation har skapats med styrgrupp, projektledare och projektgrupp, samt referensgrupper från olika verksamheter.

    Kommunstyrelseförvaltningen arbetar med inriktningen att en ny bygg- och miljönämnd inrättas, samt att en ny samhällsbyggnadsförvaltning bildas. Den nya förvaltningen kommer antagligen föreslås bestå av bygg och miljö, teknik och service, kultur och fritid samt folkhälsoenheten. Kommunstyrelsen behåller det politiska ansvaret för kultur, fritid, folkhälsa och teknik/service. Denna uppdelning är viktig för att undvika jäv, eftersom både tillsyn och utförande kan hamna i samma förvaltning. Det kräver tydlig ansvarsfördelning mellan olika nämnder.

    För att komma vidare med arbetet och bland annat kunna rekrytera en förvaltningschef till den nya förvaltningen föreslås att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram förslag till reglemente för bygg- och miljönämnden (beslut våren 2026) samt att inleda arbetet med att bilda samhällsbyggnadsförvaltning enligt föreslagen uppdelning.

    Bilagor

  12. Lekebergs kommun bedriver en omfattande och samhällsviktig verksamhet där trygghet, säkerhet och kontinuitet är avgörande för invånarnas förtroende och välbefinnande. För att säkerställa att kommunen kan förebygga och motstå störningar, hot och risker på ett samlat och systematiskt sätt har en policy för verksamhetsskydd tagits fram. Policyn utgör ett övergripande styrdokument som tydliggör ansvar, inriktning och prioriteringar inom området.

    Bilagor

  13. Lekebergs kommun har ett lagstadgat ansvar att bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA) i enlighet med lag (2003:778) om skydd mot olyckor. Syftet är att förebygga brand och begränsa skador på människor, egendom och miljö. Genom en gemensam policy säkerställs en enhetlig styrning av kommunens arbete med brandskydd. Policyn anger ansvarsfördelning, mål och inriktning för hur SBA ska bedrivas inom kommunens verksamheter och fastigheter. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige antar policy för systematiskt brandskyddsarbete och ger kommunstyrelsen i uppdrag att implementera och följa upp policyn i kommunens samtliga verksamheter.

    Bilagor

  14.   14

    Valärenden

  15. Thiffanie Holgersson (-) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ledamot i kommunfullmäktige och ledamot i socialnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  16. Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.