Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
Ett medborgarförslag har inkommit om att sätta upp en brevlåda vid discgolfbanan för upphittade discar.
Bilagor
Anna Gunnarsson (C) har inkommit med en motion om gång- och cykelväg mellan Lanna/Fjugesta och Mullhyttan.
Bilagor
Under denna punkt informerar revisorerna.
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Prognosrapport 1 för 2023 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun bedöms att ha en måluppfyllelse vid årets slut på 14 %. Indikatoruppfyllelsen prognostiseras att uppgå till 56 %
Resultaträkningen visar på ett negativt resultat om 11 062 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed negativ om 15 736 tkr, eftersom det budgeterade överskottet är beräknat till 4 674 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 25 672 tkr. Prognostiserat underskott är hänförligt till Socialnämnden om 13 300 tkr, Barn- och utbildningsnämnden om 12 072 tkr samt VA-verksamheten om 300 tkr. Kommunstyrelsen lämnar en prognos i budgetbalans.
Bilagor
Lekebergs kommun antog nuvarande styrmodell, MER-Styrning, år 2014. MER i MER-Styrning står för mål, ekonomi och resultat. Styrmodellens syfte att beskriva strukturen för styrningen och ledningen i Lekebergs kommun samt fungera som en ram för övriga styrdokument och arbetssätt inom kommunen. Under 2021 genomfördes en utvärdering av Lekebergs kommuns styrmodell.
Syftet med utvärderingen var att ta reda på hur styrmodellen fungerar inom organisationen, samt att ta fram förbättrings- och inspirationsförslag. Metoden för detta var intervjuer och omvärldsbevakningen. Resultatet från utvärderingen presenterades på kommunstyrelsens sammanträde i februari 2022. Vid sammanträdet beslutade kommunstyrelsen om att ge i uppdrag till kommundirektören att ta fram ett förslag på en reviderad styrmodell.
På kommunstyrelsens sammanträde i maj 2022 genomfördes en delrapportering av uppdraget och i november 2022 slutrapporterades uppdraget, med ett förslag på reviderad styrmodell. Ärendet återremitterades och utifrån detta har ett nytt förslag på budgetprocess arbetats fram.
Bilagor
Sydnärke miljö- och byggnämnd har tagit beslut om förändrade taxor för tillsyn och handläggning enligt alkohollagen.
Avgifterna tas ut enligt självkostnadsprincipen och ska täcka de kostnader Hallsbergs kommun (värdkommunen) har för verksamheten. Tidigare år har verksamheten haft täckning för kostnaderna. Med tilltagande kostnader under senare år visar det sig nödvändigt med en höjning av vissa av taxorna, och sedan att taxorna justeras årligen enligt KPI.
Bilagor
I Lekbergs kommun finns ett folkhälsoutskott som består av fem ledamöter. Rådet sammanträder fyra gånger per år. Rådet har inget beslutsmandat, men ett uppdrag att följa och bevaka folkhälsofrågorna. Lekebergs kommun samverkar med fyra kommuner i Sydnärke och Regin Örebro om folkhälsofrågorna med Sydnärkes folkhälsoteam. För att få en enhetlighet i hanteringen av folkhälsofrågorna i samtliga fem kommuner och för att hantera frågorna i ett forum med beslutsmandat föreslås att folkhälsoutskottet i Lekeberg avskaffas. Kommunfullmäktige föreslås revidera reglementet för kommunstyrelsen där det står att kommunstyrelsen ska ha ett folkhälsoutskott. I reglementet står fortsatt att kommunstyrelsen är ansvarig för kommunens folkhälsofrågor.
I kommunstyrelsens delegationsordning punkt nr. 7 står att folkhälsoutskottet har beslutanderätt över kommunstyrelsens budget för folkhälsoutskottet/folkhälsoarbetet. Detta föreslås ändras till att kommunstyrelsens arbetsutskott har rätt att beslut om de medel som kommunstyrelsen har budgeterat för folkhälsoarbetet.
Bilagor
Det allmänna reglementet för kommunstyrelsen och övriga nämnder är beslutat av kommunfullmäktige och beskriver vilka nämnder som finns samt vilka ansvarsområden respektive styrelsen/nämnderna har.
Reglementet behöver uppdateras då Sydnärkes miljönämnd och Sydnärkes byggnämnd sedan årsskiftet är en gemensam nämnd, Sydnärkes miljö- och byggnämnd. På några ställen har inte ändringen från kultur- och bildningsnämnd till barn- och utbildningsnämnd genomförts. För socialnämnden har ansvaret för tillsyn enligt alkohollagen flyttats till Sydnärkes miljö- och byggnämnd.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2024. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Ingen hänsyn är tagen till Region Örebro läns sammanträdestider eftersom dessa inte är beslutade ännu.
Bilagor
Val
Liselotte Laurén (C) har inkommit med en avsägelse av politiskt uppdrag som ersättare i barn- och utbildningsnämnden.
Avsägelse av uppdrag som ledamot i barn- och utbildningsnämnden från Mikaela Svensson (C)
Jonas Hansen (KD) har inkommit med en avsägelse av politiskt uppdrag som ledamot i kommunstyrelsen från och med 1 juli 2023.
Lekebergs kommun har idag tre borgerliga vigselförrättare som är förordnande på livstid då de förordnades innan förordnandena tidsbegränsades. Det finns förfrågan om att förorda att Länsstyrelsen förordnar ytterligare en vigselförrättare. Nina Dahlström (C) har nominerats att förordas av Lekebergs kommun till Länsstyrelsen.
Lekebergs kommun har i uppdrag att utse fyra stycken nämndemän vid Örebro Tingsrätt för mandatperioden 2024-2027.
Bilagor