Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
Ett medborgarförslag har inkommit om att anordna barnteater i Lekeberg.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit om att sätta upp en anslagstavla vid återvinningsstationen vid Hidinge Skola.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit om att uppmärksamma att Lekebergsskolan 7-9 fyller 60 år.
Bilagor
Medborgarförslag om att bygga en tillgänglig väganslutning norr om Hagakorset till tunnel och hållplatser
Ett medborgarförslag har inkommit om att bygga en tillgänglig väganslutning norr om Hagakorset till tunnel och hållplatser.
Bilagor
Under denna punkt informerar revisorerna.
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på interpellation från Christina Kareliussén (S) till socialnämndens ordförande om LSS-lagens övergripande mål
En interpellation från Christina Kareliussén (S) till socialnämndens ordförande om LSS-lagens övergripande mål har inkommit och ska besvaras.
Bilagor
Prognosrapport 1 för 2025 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret. Lekebergs kommun bedöms att ha en måluppfyllelse vid årets slut på 20 %. Indikatoruppfyllelsen prognostiseras att uppgå till 56 %. Resultaträkningen visar på ett positivt resultat om 30 142 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed positiv om 20 100 tkr, eftersom det budgeterade resultatet är 10 042 tkr. Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 3 100 tkr.
Bilagor
Lekebergs kommun har en gemensam miljö- och byggnämnd tillsammans med Laxå och Askersunds kommun. I och med att samarbetet inte har fungerat tillfredställande när det kommer till styrning, transparens och prioritering har en utredning genomförts för att titta på vilka alternativa organisationsformer som finns. Under utredningens gång har uppdraget utökats till att även ta fram förslag på hur samhällsbyggnadsfrågorna kan organiseras i egen regi.
På kommunfullmäktige 5 maj 2025 återremitterades ärendet för att bland annat ta fram svar på frågor om hur utvärdering av nuvarande samarbete genomförts, vilka skäl som ligger bakom att avtalet föreslås att sägas upp, hur frågorna som idag hanteras i den gemensamma nämnden föreslås att hanteras och vilka kostnader som ett utträde kan komma att medföra.
Förvaltningen har tagit fram svar på återremissen som presenteras i bilaga 9. Förvaltningen föreslår att kommunfullmäktige godkänner svaret på återremissen, säger upp överenskommelse om gemensam miljö- och byggnämnd, daterad 2022-01-04, avslutar uppdrag om att göra en utvärdering gällande vilka effekter, både ekonomiska och andra, en sammanslagning av bygg- och miljönämnden med tillhörande förvaltningar fått, KF 2022 § 13 samt ger kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram ett underlag om organisation i egen regi till fullmäktige att ta ställning till. Uppdraget ska vara klart senast 2025-12-30.
Bilagor
Lekebergs kommun införde valfrihetssystemet enligt lagen om valfrihet (LOV) efter beslut i kommunfullmäktige i februari 2013. Systemet har sedan dess använts i mycket begränsad omfattning. Endast en extern utförare är idag aktiv, och valfriheten är därmed i praktiken begränsad. Den externa utföraren står för cirka 20 % av kommunens kostnader för hemtjänstinsatser, trots att endast cirka 9,8 % av brukarna använder tjänsten. Utifrån ökade kostnader, begränsad valfrihet, administrativ belastning och nationella trender mot att avskaffa LOV föreslår socialnämnden och kommunstyrelseförvaltningen att kommunfullmäktige avskaffar valfrihetssystemet enligt lagen om valfrihet (LOV) i Lekebergs kommun.
Bilagor
Vätternvatten AB har tagit fram en uppdaterad kostnadsbudget för Fas 1 av projektet. I den reviderade kostnadsbedömningen bedöms utgifterna för Fas 1 uppgå till ca 650 mnkr, en ökning med 315 mnkr jämfört med den budget som antogs under 2021. För att även ta höjd för osäkra faktorer bedömer bolaget att budgeten för Fas 1 behöver uppgå till 700 mnkr. Borgensavgiften för Vätternvatten AB sänks efter beräkning från 0,35% till 0,3%. Detta innebär att aktieägaravtalet behöver uppdateras genom ett tilläggsavtal samt att nya borgensbeslut fattas av respektive kommun.
Bilagor
Finsam Lekeberg och Örebro har avlämnat årsredovisning för 2024. Årsredovisningen sammanfattar de väsentliga händelserna under året och det ekonomiska resultatet för 2024 som blev - 30 tkr vilket var 1 280 tkr bättre än budgeterat.
Bilagor
Riksdagen har 23 april fattat beslut att tillåta gårdsförsäljning av den som småskaligt producerar alkohol. Kommunen får ta ut avgift för sin prövning och sin tillsyn. Kommunen bör ta ut samma ansökningsavgift för gårdsförsäljningstillstånd som för permanent serveringstillstånd, 10 000 kr. Den årliga tillsynsavgiften bör vara 5 000 kr per år. Avgift för kunskapsprov bör ingå i ansökningsavgiften för gårdsförsäljningstillstånd. De nya reglerna träder i kraft den 1 juni 2025.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes Miljö- och byggnämnds förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa taxan för Lekebergs kommun.
Bilagor
Lekebergs kulturskola drivs genom samverkansavtal med Örebro kulturskola. Administrationen kring kulturskolan hanteras av Örebro kulturskola förutom fakturering som sker från Lekebergs kommun. Respektive kommun fattar själva beslut om avgifter och antal platser per elev i kulturskolan. I övrigt följer Lekebergs kommun genom avtalet samma rutiner och principer som Örebro kulturskola. Inom Örebro kulturskola finns dock möjlighet till avgiftsbefrielse vilket saknas i Lekebergs kommun. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige inför avgiftsbefrielse även i Lekebergs kommun och att kommunstyrelse får i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur inkomstprövningen ska genomföras och administreras.
Bilagor
Det har blivit alltmer vanligt att AI, artificiell intelligens, används på flera olika sätt i samhället. AI är teknik som gör det möjligt för datorer att utföra uppgifter som tidigare krävde mänsklig intelligens. Det handlar till exempel om att analysera stora mänger data, fatta beslut, eller föreslå lösningar.
Användandet av AI skulle bland annat kunna leda till:
AI ska inte ersätta människan – utan stötta och komplettera. Den bör användas under ansvar och med tydliga etiska ramar.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag på AI-policy, som syftar till att använda artificiell intelligens för att effektivisera kommunens verksamhet och förbättra servicen till invånarna. Policyn betonar vikten av rättvisa, tillförlitlighet, integritet, transparens och ansvarstagande i AI-användning. Policyn kompletterar kommunens styrdokument för informationssäkerhet och digitalisering. Policyn fastställer kommunens ansvar för rättvis behandling, tillförlitlighet vid användandet av AI-system, skydd av användardata, transparens i processer och tydliga ansvarsroller. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige antar AI-policy för Lekebergs kommun.
Bilagor
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider inför det kommande året. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2026. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Ingen hänsyn är tagen till Region Örebro läns sammanträdestider eftersom dessa inte är beslutade ännu. Ett extra sammanträde har planerats in i december för att fullmäktige ska förrätta alla val till nämnder och styrelser inför den nya mandatperioden.
Bilagor
Val
Avsägelse av politiska uppdrag som ledamot i barn- och utbildningsnämnden, ledamot i kommunstyrelsen och ledamot från kommunfullmäktige från Skyeler Palm (-)
Skyeler Palm (-) har inkommit med en avsägelse av politiska uppdrag som ledamot i barn- och utbildningsnämnden, ledamot i kommunstyrelsen och ledamot i kommunfullmäktige från och med 26 juni 2025. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.
Bilagor
Fyllnadsval av Lekmannarevisorer till Lekebergs kommunala Holdingbolag AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB