Hoppa över navigering
  1. Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll. 

  2. Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.

    Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.

  3. En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen

    Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.

  4. Ett medborgarförslag har kommit in om att bygga en cykelpumpstation i Lanna.

    Bilagor

  5. Christina Kareliussen (S) har inkommit med en motion om att inrätta ett ungdomsfullmäktige i Lekeberg. 

    Bilagor

  6. Christina Kareliussen (S) har inkommit med en motion om att Lekebergs kommun ska ansluta sig till CEMR-deklarationen. 

    Bilagor

  7. Diana Steen (L) och Elin Nilsson (L) har inkommit med en motion om främjande av inkludering och acceptans av Hbtqi-elever i skolmiljön.

    Bilagor

  8. Elin Nilsson (L) och Diana Steen (L) har inkommit med en motion om att servera viltkött i Lekebergs kommuns verksamheter. 

    Bilagor

  9. Elin Nilsson (L) och Diana Steen (L) har inkommit med en motion om förtur i bostadskön till den som fått skyddat boende till följd av hot, våld eller andra övergrepp. 

    Bilagor

  10. Under denna punkt informerar revisorerna. 

  11. Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.

    Interpellationer

    En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.

    Enkla frågor

    En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.

  12. Anette Bergdahl (S) har lämnat in en interpellation till socialnämndens ordförande Lenita Birath (M) om omsättningen av personal och chefer på hemtjänsten. Interpellationen lämnades in till kommunfullmäktige 26 februari 2024 och sak besvaras på dagens sammanträde.

    Bilagor

  13. Pia Frohman (MP) har inkommit med en interpellation till socialnämndens ordförande Lenita Birath (M) om stöd till socialnämnden.

    Bilagor

  14. Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2023. Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.

    Bilagor

  15. Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2023. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på respektive avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital. Efter att avsättning till resultatutjämningsfonder har bokförts visar resultatet alltid noll. Sammantaget är utfall 2023, 4 131 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 969 tkr, utfallet uppgår till en nettointäkt på 162 tkr. Lekeberg redovisar en nettointäkt på 240 tkr, mot budgeterad nettokostnad på 1 400 tkr, vilket är 1 640 tkr bättre än budget. 

    Bilagor

  16. Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2023. Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekebergs kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna. Vätternvatten har för räkenskapsåret 2023 en nettoomsättning om 5 507 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts. Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder. 

    Bilagor

  17. Kommunassurans Syd har inkommit med en årsredovisning för 2023.  Årets resultat uppgår till 22 585 tkr före dispositioner och skatt. Bolagets finansiella placeringar har ökat något i värde ca 100 tkr. Verksamhetsåret har varit ett relativt normalt skadeår. Styrelsen föreslår att inte lämna aktieutdelning för 2023.  Revisionsrapporten tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.  

    Bilagor

  18. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2023. Av kommunfullmäktige beslutade sju mål har nämnder och styrelsen uppnått ett mål, fyra mål uppnås delvis och två mål uppnås inte alls.

    Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 29,9 mnkr för 2023. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 22,0 mnkr och de helägda bolagen ett positivt konsoliderat resultat om 7,9 mnkr.

    Under 2023 togs det beslut om riktlinjer för kommunens möjlighet att reservera medel i en resultatutjämningsreserv, RUR. Utifrån de riktlinjer som antogs, så finns det för år 2023 möjlighet att avsätta 15 mnkr, vilket motsvarar det resultat som överstiger en procent av skatter och bidrag.

    Bilagor

  19. Revisorerna i Lekebergs kommun, utsedda av kommunfullmäktige, har granskat den verksamhet som bedrivits i kommunstyrelse och övriga nämnder, inklusive gemensamma nämnder, samt genom utsedda lekmannarevisorer i Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.

    Bilagor

  20. Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan om ansvarsfrihet och föreslår att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och nämnderna samt de enskilda ledamöterna i dessa organ avseende 2023 års verksamhet.

  21. Utifrån det nya regeringsbeslutet att kommunerna från och med 2024 tar över ansvaret för insamling av avfall bestående av förpackningsmaterial från hushåll som tidigare hanterades av FTI AB. Föreslår nu Sydnärkes kommunalförbund att alla medlemskommuner fattar beslut om en maxtaxa för insamling av förpackningar i flerfamiljshus. Sydnärkes kommunalförbund har inte möjlighet att i dagsläget utföra uppgiften och därför behöver uppdraget öppnas upp för privata aktörer, som till del redan i dag utför uppdraget. Detta menar förbundet skulle ske via en auktorisation och en taxa som motsvarar ett takpris, men där konkurrensen är utvecklad kommer taxan troligtvis att bli lägre.

    Kommunstyrelseförvaltningens förslag är att kommunfullmäktige beslutar enligt den begäran som direktionen för Sydnärkes kommunalförbund gjort, det vill säga fastställa om en maxtaxa om 300 kronor exklusive moms per kärltömning.

    Bilagor

  22. Kommunens möjligheter att ta ut avgifter regleras i 8 kap. SoL. Av bestämmelserna framgår att kommun inte får ta ut några avgifter för stöd- och hjälpinsatser som är av behandlingskaraktär. Undantag gäller dock för avgifter för uppehälle för vuxna som vistas på HVB, i ett stödboende eller i familjehem för vård och behandling (egenavgift). Regeringen meddelar föreskrifter om den högsta ersättning som får tas ut för varje dag vid sådana vistelser (se 6 kap. 1 § socialtjänstförordningen). Avgiften uppgår för närvarande till 80 kr per dag. Avgiftsbesluten kan överklagas till förvaltningsrätten. Av beslut om bistånd i form av placering av vuxna på ett HVB, i ett stödboende eller familjehem ska framgå vilken egenavgift som den enskilde ska betala. Om avgiften har eftergetts helt eller delvis ska det framgå av beslutet (se närmare i 8 kap. 1 § och 9 kap. 1 § SoL).

    Bilagor

  23. Föräldrar är skyldiga att i skälig utsträckning bidra till kommunens kostnader när ett barn under 18 år får vård eller omvårdnad utanför det egna hemmet. Det framgår av 8 kap. 1 § socialtjänstlagen, SoL, och av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. När barnet fyller 18 år upphör ersättningsskyldigheten.

    Bilagor

  24. Varje kommun måste under första halvan av varje mandatperiod anta en planeringsstrategi som tar ställning till översiktsplanens aktualitet, till det fortsatta översiktsplanearbetet och till förändrade planeringsförutsättningar som kan ha betydelse för planens aktualitet. Bakgrunden är att kommunerna enligt plan- och bygglagen ska ha en aktuell översiktsplan. Den 1 april 2020 ändrades lagen med syftet att ytterligare stärka den kontinuerliga planeringen och ge översiktsplanering större politisk betydelse. För att åstadkomma detta infördes att kommunerna senast 24 månader efter ordinarie riksdagsval ska anta en planeringsstrategi, om inte en ny översiktsplan antas under samma period. För denna mandatperiod ska en planeringsstrategi därmed antas senast 11 september 2024 för att översiktsplanen, inklusive fördjupningar och tillägg, inte ska förklaras inaktuell. Detta skulle få konsekvenser för kommunens fortsatta arbete. Exempelvis måste detaljplaner i så fall handläggas med ett så kallat utökat planförfarande och kommunen får inte upphäva eller ge dispens från strandskyddet inom utpekat LIS-område (område för landsbygdsutveckling i strandnära läge). Eftersom kommunen då inte har någon översiktsplan får andra myndigheter göra egna bedömningar om hanteringen av den fysiska miljön i kommunen. Planeringsstrategin är i sig ingen översiktsplan, och behöver inte miljöbedömas eller samrådas, då den inte tar ställning till kommunens utveckling, utan bara till hur aktuell översiktsplanen är och vad som behöver göras i det fortsatta arbetet. Att anta planeringsstrategin tillgodoser därmed ett formellt krav i plan- och bygglagen, samtidigt som det hjälper kommunen att ha koll på vad som behöver göras framöver. Kommunen kan när som helst fram till nästa val anta en reviderad planeringsstrategi för mandatperioden, därefter ska en ny planeringsstrategi antas under varje mandatperiods första 24 månader. Inom planeringsstrategin ska översiktsplanen i sin helhet bedömas, dvs både den kommunövergripande översiktsplanen och de fördjupningar och tematiska tillägg som gäller tillsammans med denna. Denna planeringsstrategi tar således ställning till:

    • Översiktsplan för Lekebergs kommun, antagen 2014-06-11
    • Fördjupning: Vintrosa-Lanna VINNA-området, Lekebergs och Örebro kommuner, antagen 2012-06-13
    • Tematiskt tillägg: Vindkraft Lekebergs kommun, antagen 2012-06-13
    • Tematiskt tillägg: LIS-områden, Askersunds, Laxå och Lekebergs kommuner, antagen 201606-20 

    Inför arbetet med planeringsstrategin ska länsstyrelsen, under den föregående mandatperiodens sista 24 månader, lämna ett underlag som redovisar statliga och mellankommunala intressen som kan ha betydelse för översiktsplanens aktualitet. Länsstyrelsen i Örebro län har lämnat dels ett länsövergripande planeringsunderlag, dels ett underlag för Lekebergs kommun. Länsstyrelsens underlag har varit utgångspunkten för planeringsstrategins uppbyggnad. Förvaltningen har tagit fram ett förslag till planeringsstrategi för mandatperioden 2022–2026. Den sammanfattande bedömningen av översiktsplanens aktualitet är att Lekebergs kommuns översiktsplan är aktuell i förhållande till kraven i plan- och bygglagen. med undantag för:

    • Klimatrelaterade risker och klimatpåverkan
    • Förbud mot att försämra vattenmiljön
    • Miljökvalitetsnormer
    • Översvämning, skyfall och dagvatten
    • Miljöfarlig verksamhet
    • Transporter med farligt gods
    • Buller och vibrationer
    • Naturligt förekommande arsenik
    • Mellankommunal samordning
    • Ekologiskt särskilt känsliga områden
    • Jord- och skogsbruksområden
    • Kulturmiljövärden
    • Befolkningsutveckling

    Det betyder att dessa frågor inte har stöd i gällande översiktsplan och därför behöver hanteras i varje enskilt ärende enligt plan- och bygglagen till dess att en ny översiktsplan vunnit laga kraft. Underlag för detta finns i det pågående arbetet med ny översiktsplan och i andra kunskapsunderlag som tagits fram av kommunen, regionen eller statliga myndigheter. Utöver ovanstående frågor bedöms gällande översiktsplan fungera som underlag för planering, byggande och andra mark- och vattenfrågor fram till antagande av ny översiktsplan, vilket beräknas ske våren 2026. Arbetet med att färdigställa den nya översiktsplanen är prioriterat under innevarande mandatperiod, liksom att forma en organisation för en kontinuerlig översiktsplanering. 

    Bilagor

  25. Centerpartiet har inkommit med en motion om att utreda möjligheterna för byggnation av en gång- och cykelväg mellan Lanna, Fjugesta och Mullhyttan i egen regi. Motionären vill även att förvaltningen ska utreda möjligheterna för vidare byggnation av gång- och cykelväg till andra orter i kommunen samt att, om gång- och cykelväg byggs, så ska det vara med god belysning för en ökad trygghet.

    Motionären yrkar även att kommunen ska utreda möjligheterna för olika aktiviteter och mötesplatser så som tipspromenad, skatepark, lekplats, boulebana och parkbänkar i anslutning till denna gång- och cykelväg.

    Ett av kommunens mål är att ”Lekebergs kommun har ett funktionellt cykelvägsnät” och det pågår flera olika arbeten för att cykelvägsnätet ska byggas ut,
    bland annat i framtagandet av en ny översiktsplan för Lekebergs kommun. Kommunen arbetar också med att ta fram en cykelplan samt med utveckling av lek- och aktivitetsplatser.

    Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därmed kommunfullmäktige att anse motionen besvarad med hänvisning till pågående arbeten.

    Bilagor

  26. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

    Bilagor

  27.   31

    Valärenden

  28. Karin Lohaller (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i barn- och utbildningsnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  29. Anders Johansson (C) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i kommunfullmäktige för Centerpartiet. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  30. Björn Blad (KD) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ledamot i direktionen för Nerikes Brandkår. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  31. Lennart M Pettersson (S) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i direktionen för Nerikes brandkår. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  32. Lars Laurén (C) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i Sydnärkes miljö- och byggnämnd. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  33. Karin Lohaller (M) har inkommit med en avsägelse från uppdrag som ersättare i barn- och utbildningsnämnden. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.

  34. Lennart M Pettersson (S) har inkommit med en avsägelse från uppdrag som ersättare i direktionen för Nerikes Brandkår. Björn Blad (KD) har inkommit med en avsägelse från uppdrag som ledamot i direktionen för Nerikes Brandkår. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval. 

  35. Lars Laurén (C) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ersättare i Sydnärkes miljö- och byggnämnd. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.