Hoppa över navigering
  1. Två justerare, tillika rösträknare samt ersättande bör utses att justera dagens protokoll. 

  2.   2

    Anmälan av motioner och medborgarförslag

  3. En motion har inkommit från Framtidspartiet i Lekeberg om utredning av antalet revisorer i kommunen.

    Bilagor

  4. En motion har inkommit från Håkan Söderman (M) om ändring av kommunfullmäktiges arbetsordning.

    Bilagor

  5. En motion har inkommit från Kristdemokraterna om caféverksamhet på Linden. 

    Bilagor

  6. En motion har inkommit från Håkan Söderman (M) om handlingarna på hemsidan

    Bilagor

  7. Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.

    Enkla frågor

    En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.

    Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.

    En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts. 

    Interpellationer

    En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.

    En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.

    Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.

    Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.

    Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.

    Bilagor

  8. Under denna punkt informerar revisorerna. 

  9. Lekebergs kommun har genom tidigare fattat beslut förvärvat fastigheten Sixtorp 1:8 från Region Örebro län. Syftet med kommunens förvärv är att möjliggöra fortsatt nyttjande och verksamhet vid Sixtorps friluftsanläggning motsvarande så som varit sedan tidigare. Kommunen saknar egen organisation för att förvalta den typ av fastighet som Sixtorp 1:8 utgör. För en rationell drift och rationellt ägande av kommunens fastigheter bör därför Lekebergs Kommunfastigheter AB överta ägandet.

    Bilagor

  10. Denna taxa gäller avgifter för Askersunds, Laxå och Lekebergs kommuners kostnader för offentlig kontroll, prövning och registrering enligt EU:s bestämmelser inom livsmedelsområdet, samt de författningar, inklusive förordning (2006:1166) om avgifter för offentlig kontroll av livsmedel och vissa jordbruksprodukter, som meddelats med stöd av denna lagstiftning.

    Taxan för livsmedelskontroll behöver revideras beroende på ändrad lagstiftning, en ny EU-förordning träder i kraft den 14 december 2019. Förordningen inför ett antal nya begrepp som ersätter begrepp i den nuvarande taxan. Den nya taxan ger möjligheten att ta ut de avgifter som finns hanterade i nu gällande taxa. Timtaxan påverkas inte av detta beslut.
    Timtaxan för 2020 uppräknas med index till 1 085 kr.

    Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes miljönämnds förslag till taxa för offentlig kontroll inom livsmedelslagstiftning.

    Beslutsunderlag:
    1. Taxa för livsmedelskontroll Dnr SMN 2019-16
    2. Taxa för Sydnärkes miljönämnds offentliga kontroll inom livsmedelslagstiftning

    Bilagor

  11. Enligt Bibliotekslagen § 17 (2013:801) anges att ”Kommuner och landsting ska anta biblioteksplaner för sin verksamhet på biblioteksområdet.” Lekebergs kommuns nuvarande biblioteksplan antogs av kommunfullmäktige i februari 2017 och gällde för perioden 2017-2019. En ny biblioteksplan för åren 2020 till 2022 har därför tagits fram. Planen är ett styrdokument för bibliotekens verksamheter under den angivna perioden och presenterar kommunens långsiktiga vilja och inriktning för biblioteksverksamheten.
    En aktuell biblioteksplan är en förutsättning för att erhålla statliga bidrag från Kulturrådet till inköp av böcker och andra medier, läsfrämjande insatser m.m.

    Bilagor

  12. Enligt 16 kap 6f § SoL (Socialtjänstlagen) samt 28 f-g § LSS (Lag om stöd och service) så ska socialnämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.

    Rapportering ska ske kvartalsvis och för varje beslut ska nämnden ange tidpunkten för beslutet, vilken typ av bistånd beslutet gäller samt kortfattat uppge skälen för dröjsmålet. Ärendet behandlades av socialnämnden den 13 november 2019.

    Ej verkställda beslut: 
    Beslut fattat 2019-02-01 om kontaktperson enligt 9.4 § LSS för person född -05
    Anledning: Resursbrist och svårighet att matcha behovet. Fortsätter att söka lämplig kontaktperson.

    Beslut fattat 2018-09-10 om avlösare i hemmet enligt 9.5 § LSS för person född -11
    Anledning: Beslut kommer ej verkställas då familjen har avsagt sig insatsen. Ärendet avslutas.

    Beslut fattat 190620 om särskilt boende enligt 4 kap 1 § SoL för person född -42
    Anledning: Resursbrist av särskild bostad, står fortsatt i kö.

    Det finns inga verkställda beslut att rapportera.

    Bilagor

  13. Enligt kommunens bestämmelser för kommunalt partistöd, som antogs på kommunfullmäktige 2016-11-28 , är partistödet uppdelat på grundstöd, mandatstöd och utbildningsstöd. Grundstödet är 10 % av prisbasbeloppet per parti, mandatstödet är 15 % av prisbasbeloppet per mandat och utbildningsstödet är 12 % av prisbasbeloppet per mandat och år.

    Alla partier som är representerade i kommunfullmäktige lämnade in sin redovisning i tid år 2019, därför är alla partier berättigade till partistöd för 2020.

    Bilagor

  14. Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på ett av fullmäktiges ordinarie sammanträden vår och höst.

    Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.

    Totalt fanns 17 motioner och 4 medborgarförslag som ännu inte är besvarade den 1 januari 2020. Två medborgarförslag har passerat gränsen över ett år och ett har ännu inte anmälts på kommunfullmäktige.

    Bilagor

  15. Sverigedemokraterna i Lekeberg har inkommit med en motion där de föreslår kommunen ska anta en trafiksäkerhetskarta för Lekebergs kommun i syfte tydliggöra trafikfarliga vägar för såväl kommunen och vårdnadshavare. Kultur- och bildningsnämnden ansvarar för skolskjutsfrågor och beskriver hur kommunens trafiksäkerhetsarbete tillgodoser dessa förväntningar genom annan typ av kartläggning.

    Bilagor

  16. Kommunstyrelsen beslutade den 13 september 2016 att uppdra till styrelsen i holdingbolaget att göra en fördjupad undersökning gällande bassängtäcke i sannabadet med fokus på miljöpåverkan samt att denna undersökning då skulle återrapporteras till kommunstyrelsen. En sådan utredning utfördes 2017 och visade då på en investeringskostnad av cirka 1 000 tkr exkl. moms och el-arbeten.

    Utredningen visade också på en teoretiskt möjlig energibesparing på 85 tkr per år för Sannabadet vilket skulle innebära en omotiverat lång pay-off tid, vilket föranledde att Lekebergs kommunfastigheter AB rekommenderade kommunen att avstå inköp.

    Bilagor

  17. Liberalerna har inkommit med en motion om ett funktionshinderpolitiskt program. I motionen föreslår Liberalerna att det ska tas fram ett funktionshinderspolitiskt program och att detta ska ske genom ett samarbete mellan samtliga förvaltningar, de kommunala bolagen och det kommunala tillgänglighetsrådet.

    Bilagor

  18. Sverigedemokraterna i Lekeberg har inkom den 14 maj 2019 med en motion om avidentifiering av personuppgifter i socialnämndens handlingar. I förslaget till beslut föreslås att det omedelbart verkställs att i ärenden som går upp till nämnd av tjänstemännen avkodas personnummer och namn, samt att sekretessärenden endast innehåller kön och födelseår i personärenden som presenteras till politisk nämnd.

    Socialnämnden tog den 15 maj beslut om att avidentifiera individer i individrapporter som når nämnden. Detta har därefter även tillämpats på redovisningen av delegationsbeslut från IFO. Med anledning av detta anses intentionen i motionen vara uppfylld.

    Bilagor

  19.   22

    Valärenden

  20. Andreas Haaskjold (M) har avsagt sig uppdraget som  revisor i Lekebergs kommuns revision
    samt som lekmannarevisor för Lekebergs kommunala holding AB, LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.

    Bilagor

  21.   24

    Avsägelse från uppdrag som ersättare i kultur- och bildningsnämnden

  22. Kommunfullmäktige har att utse ny ersättare i Kultur- och bildningsnämnden efter Gerry Milton (SD).

  23. Kommunfullmäktige har att utse ny revisor till Lekebergs kommuns revision efter Andreas Haaskjold (M). 

  24. Kommunfullmäktige har att utse ny lekmannarevisor till Lekebergs kommunala Holdingbolag AB, LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.