Möte 2023-11-27
-
Två justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
-
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att stärka vårdnadshavares rätt till insyn i skolan.
-
5
Motion från Berth Falk (S) om arbetsskor till personal inom kommunens hälso-, sjukvårds- och omsorgspersonal
Berth Falk (S) har lämnat in en motion om arbetsskor till personal inom kommunens hälso-, sjukvårds- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
6
Motion från Christina Kareliussén (S) om att utarbeta en plan för brottsförebyggande arbete bland barn och unga i Lekebergs kommun
Christina Kareliussén (S) har inkommit med en motion om att utarbeta en plan för brottsförebyggande arbete bland barn och unga i Lekebergs kommun.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Interpellationer
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
Enkla frågor
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
-
Lekebergs kommuns anläggningssavgifter, det vill säga den summa som en fastighetsägare betalar för att ansluta sig till VA-kollektivet, täcker inte de kostnader som kollektivet har för att ansluta nya fastighetsägare. Kommunens kostnader för att bygga ut VA-verksamhetsområden och koppla in fler abonnenter är lika stora som för alla andra kommuner och kollektivet en omotiverad förlust på att ansluta fler fastigheter eller områden.
Lekebergs brukningsavgifter är idag bland de 30 högsta i landet. Brukningsavgifterna är till för att täcka kollektivets årliga kostnader. Idag finansieras Lekebergs VA-kollektiv med 1,8 mnkr i skattemedel och med anledning av bland annat ökade kostnader för tjänsteköp och elkostnader så prognostiseras ett underskott om ca 1,1 mnkr för 2024 om inte taxan höjs.
Anläggningsavgifterna föreslås höjas enligt förslag ”VA-taxa Lekebergs kommun 2024” för att kollektivet inte ska göra en stor förlust vid anslutning av nya fastigheter.
Brukningsavgifterna föreslås höjas med 5 procent på den fasta avgiften och oförändrad rörlig avgift. Skattefinansieringen lämnas därmed också oförändrad om 1,8 mnkr.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Plantaxan innehåller avgifter för handläggning, prövning etc gällande kommunens
planverksamhet. Avgifterna tas ut med stöd av plan- och bygglagen (2010:900) om inget annat anges och avser täcka kommunens kostnader för den aktuella myndighetsövningen eller tjänsten.
I enlighet med 12 kap. 9§ plan och bygglagen (2010:900) tas en avgift ut för beslut om planbesked. Avgiften tas ut enligt denna taxa.
I enlighet med PBL 12 kap. 9§ tas även en planavgift ut. Planavgiften tas ut enligt denna taxa och avser täcka programkostnader och kostnader för andra åtgärder som är nödvändiga för att skapa eller ändra detaljplaner.
Taxan reglerar avgifter för ansökan om planbesked, princip för avgift vid framtagande eller ändring av detaljplan med planavtal, och planavgift vid bygglov. Huvudprincipen är att den som drar nytta av detaljplanen ska finansiera den. Detta reds ut under första mötet och specificeras i ett planavtal. Taxan är inte momsbelagd. Taxan består av bestämmelserna och tillhörande tabeller i bifogat dokument om förslag till plantaxa.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes miljö- och byggnämnds förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa den föreslagna taxan för planläggning.
Taxan ska gälla från 1 januari 2024.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2024 med ekonomisk plan 2025–2026 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2024 med plan för 2025–2026 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 29 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2024–2026 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera. 2024 års ekonomiska resultat budgeteras till 0 kr, vilket motsvarar 0,0 % av kommunens skatter och bidrag. -
Reglementet för krisledningsnämnden antogs senast på kommunfullmäktige i november 2020 och har inte reviderats sedan dess.
Det befintliga reglementet har uppdaterats med den nya grafiska profilen, samt ett antal strukturella och språkliga ändringar. Reglementet är anpassat utefter dagens behov och bör antas för att uppfylla kravet utifrån överenskommelse för kommunernas krisberedskap 2019 – 2022, förlängt tom. 31 december 2023 mellan kommunen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Sveriges kommuner och regioner.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Inom kommunstyrelseförvaltningen har avdelningen för näringsliv, integration och arbetsmarknad funnits. Efter att en ny avdelning bildats den 1 oktober inom kommunstyrelseförvaltningen, näringslivs- och utvecklingsavdelningen, har ansvaret för näringslivsfrågor flyttats. Frågan har då aktualiserats om att se över organisatorisk hemvist för arbetsmarknad och integration. Efter SWOT-analyser med berörda chefer föreslår förvaltningen att ansvaret flyttas från kommunstyrelsen till barn- och utbildningsnämnden. För att kunna verkställa flytten behöver reglementet för kommunstyrelsen och barn- och utbildningsnämnden revideras. Flytten av ansvar och verksamhet föreslås genomföras 1 januari 2024.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
14
Svar på motion från Diana Olsén (C) om att Lekebergs kommun bör motsätta sig byggnation av SMR inom kommunens område
Diana Olsén (C) har inkommit med en motion om att Lekebergs kommun bör motsätta sig byggnation av små modulära reaktorer (SMR) inom kommunens område. I motionen yrkas att en förfrågan går ut till alla invånare om de önskar en SMR i Lekeberg och att kommunen i översiktsplanen skriver in att kommunen motsätter sig SMR samt uranbrytning. Att fråga samtliga invånare om deras inställning till SMR är en oerhört kostsam process som förvaltningen inte bedömer är motiverad då det i nuläget inte finns några planer på SMR eller uranbrytning i Lekebergs kommun. Förvaltningen föreslår därför att motionens samtliga attsatser avslås.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Christina Kareliussén (S) har inkommit i april 2023 med en motion om att Lekebergs kommun ska anordna en utbildning för förtroendevalda och chefstjänstepersoner med syfte att höja kvaliteten i kommunikationen i nämnder och styrelser.
Under början på hösten bjöd kommunfullmäktiges presidium in samtliga partiföreträdare till ett möte om samtalstonen i kommunfullmäktige. I samband med det skickades också ut en länk till en utbildning i samtalstonen på politiska möten till samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, på uppdrag av kommunfullmäktiges ordförande. Då frågan lyfts och ledamöter uppmanats gå utbildningen gör förvaltningen bedömningen att det inte är motiverat med ytterligare insatser och att motionen bör anses besvarad.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
-
Om en ledamot är förhindrad att inställa sig till ett sammanträde eller att vidare delta i ett sammanträde ska en ersättare tjänstgöra i ledamotens ställe. En ledamot som inställer sig under ett pågående sammanträde har rätt att tjänstgöra även om en ersättare har trätt in i ledamotens ställe.
Om inte ersättarna väljs proportionellt ska ersättarna tjänstgöra enligt den av fullmäktige bestämda ordningen. En ersättare som har börjat tjänstgöra har dock alltid företräde oberoende av turordningen. Om styrkebalansen mellan partierna därigenom påverkas, får en ersättare, som inställer sig under pågående sammanträde, träda in i stället för en ersättare som kommer längre ner i ordningen. Om kommunfullmäktige inte utser en ordning för ersättarnas tjänstgöring kommer ersättarna att tjänstgöra i den ordning som de står uppräknade vid valtillfället.Diana Steen (L) inkom på kommunstyrelsens sammanträde den 14 november med ett ledamotsinitiativ rörande att ändra ordningen för vilka partier som ersätter Liberalerna. Kommunstyrelsen beslutade att bifalla initiativet och föreslå för kommunfullmäktige att ändra ordningen till Liberalerna - Mp, C, S, SD.
-
17
Val
-
Brian Jensen (S) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i kommunfullmäktige.
-
Efter att Diana Steen (L) entledigats som kommunalråd för Liberalerna ska en partiföreträdare utses. Liberalerna har nominerat Diana Steen (L) till partiföreträdare för Liberalerna från och med 25 september 2023.
-
20
Fyllnadsval av ledamot till gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice
Christer Sjödin (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.
-
Mikaela Svensson (C) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i kommunfullmäktige.