Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses för att justera dagens protokoll.
Justering sker den 1 oktober kl. 08:00 i kommunhuset, Fjugesta.
Nya motioner och medborgarförslag
Medborgarförslag - Vägskyltar som föreställer barn som håller i skyltar med hastighetsbegränsningar
Ett medborgarförslag har inkommit gällande vägskyltar som föreställer barn som håller i skyltar med hastighetsbegränsningar.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit om digitala medborgarförslag i Lekebergs kommun.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit gällande lekplats i Lanna Valley.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit gällande inhägnad av dammar i Lanna Valley.
Bilagor
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.
Bilagor
Under denna punkt informerar revisorerna.
Bilagor
Delårsrapporten för 2020 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål helt, fyra mål delvis och ett mål inte alls, vilket ger en måluppfyllelse på 17 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 73 %.
Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 34 624 tkr per den sista juli 2020. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 20 494 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 15 755 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 36 249 tkr. Anledningen till att helårsresultatet förväntas bli bättre än budgeterat resultat beror till största delen på att Regeringen i sin vårändringsbudget avsatte mer pengar till kommunerna på grund av Covid-19.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 6 470 tkr, vilket är
2 800 tkr bättre än vid prognosrapport 1. Överskotten kommer från Kommunstyrelsen 3 900 tkr och Socialnämnden 2 770 tkr.
Bilagor
Kommunfullmäktige tog 2018 beslut om att bygga ett tillagningskök för mat till äldre med tillhörande servering och samlingssal på Linden till en total kostnad om 20 mnkr.
Lekebergs kommunfastigheter (LEKO) har efter projektering av projektet lyft frågan till fullmäktige att de ursprungliga 20 miljonerna inte räcker, för att kunna möta upp det fullmäktige beställde 2018 krävs att ytterligare 4 miljoner skjuts till projektet.
Lokalerna kommer då att innehålla både tillagningskök, servering och möteslokaler. Byggnationen kommer kosta 24 mnkr och genererar en hyreskostnad på 1,8 mnkr för kommunen, tillkommer gör 0,3 mnkr i övriga driftskostnader. Då byggnationen blir 4 mnkr dyrare än tidigare kalkyl behöver den nya kalkylen beslutas samt utökad borgen för Lekebergs bostäder AB.
Bilagor
En skrivelse har inkommit från Lekebergs Bostäder AB (LeBo) där styrelsen vill gå vidare med två byggnationer i Lekebergs kommun. Då detta är en fråga av principiell vikt så ska kommunfullmäktige enligt kommunens styrdokument ta ställning till byggnationerna.
Under våren 2019 har bolaget genomfört en marknadsundersökning, vilken visade på ett tydligt behov av bostäder. Mot bakgrund av detta har styrelsen i Lekebergs Bostäder AB arbetat fram förslag för att kunna tillgodose behoven. Projekten som beskrivs är dels uppförande av 3 parhus om 6 lägenheter i markplan i Mullhyttan och dels uppförande av ett så kallat trygghetsboende om ca 28 lägenheter i 3 våningsplan vid kvarteret Linden.
Förslaget på tidplan är att projektet i Mullhyttan skulle kunna sättas igång omgående, då detaljplanen är färdig och upphandling är klart via branschorganisationen, Sveriges Allmännytta. När det gäller byggnationen i Fjugesta, så föreslås den göras parallellt med ombyggnation av Lindens kök. Detta är en billigare lösning och processen blir kortare med tillhörande störningar osv. Kostnaderna för projektet är grovt uppskattade då ingen projektering är gjord än men Mullhyttan beräknas den till ca 15 mnkr och kostnaden för projektet i Fjugesta ca 95 mnkr.
Sedan tidigare borgensbeslut finns det ej utnyttjat borgensutrymme på 54,6 mnkr för Lekebergs kommunfastigheter AB och 56 mnkr för Lekebergs Bostäder AB, dvs ett totalt borgensutrymme om 110,6 mnkr för dom båda bolagen. Detta innebär att Lekebergs kommun inte behöver utöka sitt borgensutrymme till bolagen för att LeBo ska kunna genomföra byggnationerna, men att en omfördelning av nuvarande borgensutrymme behöver göras mellan de kommunala bolagen.
Kommunstyrelseförvaltningen bedömer att om bolagen håller sig inom det redan beviljade borgensutrymmet så är byggnationernas påverkan på kommunkoncernens behov av framtida investeringar och lån för dessa acceptabel. Förvaltningen bedömer också att byggnationerna ligger i linje med kommunens bostadsplaneringsprogram som kommunfullmäktige antog 2017. Byggnationerna är också en tydlig grund för den beslutade ambitionen i kommunfullmäktiges mål för koncernen att kommunen ska fortsätta öka sitt invånarantal.
Bilagor
Lekebergs kommun har fått in en skrivelse från Sydnärkes kommunalförbund gällande uppförande av ny återvinningscentral i Fjugesta. Befintlig återvinningscentral i Fjugesta är sliten och för liten för dagens och framtidens krav. Den har dessutom ingen möjlighet för återbruk. En dialog om detta har skett med Lekebergs kommun och Sydnärkes kommunalförbund har förvärvat marken på vilken en ny återvinningscentral kan uppföras. En projektering har påbörjats och enligt föreslaget alternativ 1A (enligt bilaga) beräknas kostnaden för denna till ca 34 mnkr.
Bilagor
Den gällande detaljplanen, Del av Vreta 2:11 m.fl., vann laga kraft 2018-12-25. Efterföljande genomfördes en avstyckning som skulle visa sig svår att genomföra någon typ av byggnation på flertalet fastigheter. Detta berodde på att egenskapsbestämmelserna i detaljplanen satte krav på byggnationen som inte gick att genomföra på de avstyckningar som gjordes.
Efter beslut i kommunstyrelsen (2019-11-18 §200) fick Sydnärkes Byggförvaltning uppdraget att ändra gällande detaljplan för del av Vreta 2:11 m.fl. och göra det möjligt att bygga efter rådande fastighetsbildning. Syftet med ändringsplanen är att anpassa detaljplanen efter den avstyckning som gjordes under 2019.
Bilagor
Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt/regionalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala/regionala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna/medlemmarna i regionen.
Samtliga partier har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och samtliga utsedda granskare har undertecknat redovisningen. Däremot saknar flera partier bifogad granskningsrapport. Syftet med granskningsrapporten är att utsedd granskare ska intyga att redovisningen ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts.
Eftersom kommunallagen inte anger hur redovisningen eller granskningsrapporten ska se ut har förvaltningen för avsikt att till nästa års redovisning utveckla mallen så att det blir tydligt vem som är avsändare av redovisningen och vad utsedd granskare förväntas intyga i sin granskningsrapport. Det skulle också göra redovisningen mer likvärdig och därmed lättare för såväl förtroendevalda som medborgare att förstå underlaget.
Bilagor
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2021. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Ingen hänsyn är tagen till Region Örebro läns sammanträdestider eftersom dessa inte är beslutade ännu.
Bilagor
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på ett av fullmäktiges ordinarie sammanträden vår och höst.
Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 15 motioner och 7 medborgarförslag som inte var besvarade den 30 juni 2020. Av motionerna har 9 passerat gränsen över ett år. Huvudförklaringen till detta är omprioriteringar på förvaltningen. Flera av motionerna är dock redo för beslut och kommer kunna behandlas på kommunfullmäktige under hösten 2020. Ett medborgarförslag har passerat gränsen över ett år och 4 har ännu inte anmälts på kommunfullmäktige.
Bilagor
Policy avseende hanteringen av vägbidrag till enskilda vägar antogs av kommunfullmäktige i april år 2006. Denna policy har därefter inte reviderats.
I september 2019 gav kommunstyrelsen i uppdrag till kommundirektören att genomföra en översyn av det kommunala vägbidraget och återrapportera detta till kommunstyrelsen innan årsskiftet. I december 2019 presenterades utredningen, som innehöll både en beskrivning av hur vägbidraget hanteras inom kommunen, omvärldsbevakning av andra kommuners hantering av vägbidrag samt kostnadsberäkningar utifrån olika varianter av procentuella bidragsnivåer.
I samband med återrapporteringen gav kommunstyrelsen i uppdrag till kommundirektören att ta fram förslag på riktlinjer för vägbidrag. Riktlinjer är en lämpligare form av styrdokument för just hanteringen av vägbidrag. Detta eftersom riktlinjer är till för att ge konkret stöd till verksamheten för hur arbetsuppgifter ska utföras och kan utgöra såväl ett golv som ett tak för det som ska erbjudas, medan policys syftar till att beskriva ett förhållningssätt och värdegrund.
Förslag på riktlinjer för vägbidrag har nu tagits fram och kommer att behandlas av kommunstyrelsen, i enlighet med kommunens styrmodell. En förutsättning för att riktlinjerna ska börja gälla är att tidigare beslutad policy upphävs. Eftersom policyn är antagen av kommunfullmäktige är det också kommunfullmäktige som beslutar om upphävande av densamma. Då fullmäktige i reglementet reglerat att det är kommunstyrelsen som har ansvaret för vägbidraget är det också rimligt att det är kommunstyrelsen som beslutar om riktlinjerna och ansvarar för de efterföljs.
Bilagor
Framtidspartiet i Lekeberg har inkommit med en motion om att se över bidragsreglerna för vägsamfälligheterna i kommunen. De föreslår också att det kommunala bidraget höjs så att vägsamfälligheterna får full täckning för underhållet.
En översyn av bidraget till vägsamfälligheter har genomförts under hösten 2019 och förslag till nya riktlinjer har tagits fram. I förslaget till riktlinjer föreslås att Lekebergs kommun betalar ut 15 % av det bidragsgrundande beloppet som fastställs av Trafikverket samt att ingen procentuell skillnad görs på bidraget från Lekeberg oavsett storleken på bidraget från Trafikverket.
Bilagor
Framtidspartiet har inkommit med en motion om att se över antalet revisorer i kommunen. I motionen yrkar partiet att det utreds om det är befogat med fler antal revisorer i kommunen så vi inte av olika anledningar hamnar i den situation att vi inte har fem ledamöter, vilket är ett lagkrav.
Kommunstyrelseförvaltningen instämmer i att det med nuvarande antal revisorer finns en risk att kommunen inte uppfyller kravet om minst fem revisorer och att det finns anledning att se över antalet revisorer i kommunen inför nästa mandatperiod.
Bilagor
Framtidspartiet i Lekebergs kommun har inlämnat en motion där de föreslår att en utredning görs om återinförande av kungörelse till kommunfullmäktiges öppna möten i lokaltidningen Nerikes Allehanda. Frågan om huruvida kommunfullmäktigesammanträden ska kungöras i lokaltidningar regleras i kommunfullmäktiges arbetsordning. Det pågår en större översyn av arbetsordningen och inom ramen för den översynen kommer frågan om kungörelse att undersökas.
Bilagor
Framtidspartiet i Lekeberg har inkommit med en motion där de föreslår att kommunen utreder möjligheten att tillskapa en lämplig plats för ris- och trädgårdsavfall i Mullhyttan.
Det finns idag två stycken anvisade platser för trädgårdsavfall i Lekebergs kommun, en i Fjugesta och en i Lanna. Det är Sydnärkes kommunalförbund som ansvarar för att hantera frågor gällande trädgårdsavfall. Lekebergs kommun är positiva till att en utredning görs gällande plats för trädgårdsavfall i Mullhyttan.
Bilagor
Svar på motion om utredning kring asfaltering och belysning på gamla järnvägsspåret mellan Fjugesta och Gropen
Framtidspartiet i Lekeberg har lämnat in en motion angående att en utredning ska göras avseende asfaltering och belysning på gamla järnvägsspåret mellan Fjugesta och Gropen. I motionen anges det att sträckan är gropig och ojämn och att asfaltering och belysning skulle innebär större säkerhet för cykel- och gångtrafikanter.
Att anlägga gatubelysning på en idag oupplyst gång- och cykelväg ökar markant möjligheterna till vägval för oskyddade trafikanter. För sträckan Fjugesta-Gropen bedöms detta ge mycket positiv effekt på såväl resande som upplevd trygghet och säkerhet.
Bilagor
Enligt 16 kap 6f § SoL (Socialtjänstlagen) samt 28 f-g § LSS (Lag om stöd och service) så ska socialnämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.
Rapportering ska ske kvartalsvis och för varje beslut ska nämnden ange tidpunkten för beslutet, vilken typ av bistånd beslutet gäller samt kortfattat uppge skälen för dröjsmålet. Ärendet behandlades av socialnämnden den 27 maj 2020.
Bilagor
Valärenden
Avsägelse från uppdrag i miljönämnd och kommunfullmäktige i Lekebergs kommun
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ledamot och föreslå ny ordförande för Sydnärkes miljönämnd efter Mikael Reinholtz (C).
I enlighet med reglementet för Sydnärkes miljönämnd utses ordförande formellt av värdkommunen, Laxå kommun.
Maria Alderfeldt Hallafors (SD) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ersättare i Socialnämnden.
Bilagor
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval i socialnämnden efter Maria Alderfelt Hallafors (SD).
Förra mandatperioden valdes två personer av kommunfullmäktige till borgerliga begravningsförrättare för mandatperioden 2015-2018. Inför den nya mandatperioden 2019-2022 valdes dock aldrig några nya begravningsförrättare. Kommunfullmäktige har därför att förrätta val av begravningsförrättare för resterande delen av mandatperioden.
Meddelanden för kännedom.
Bilagor