Möte 2020-04-27
-
Två justerare och två ersättare behöver utses att justera protokollet.
Justering sker den 29 april kl. 15:00 i kommunhuset.
-
Inga nya motioner eller medborgarförslag har inkommit.
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Enkla frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Interpellationer
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.
Bilagor
-
27kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
609kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
5
Årsredovisning Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB inkl direktiv till ombud
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2019.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.
Lekmannarevisorerna för Lekebergs kommunala Holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har granskat årsredovisningen för kommunens bolag 2019. Revisionsberättelse och revisionsrapport publiceras så snart de är undertecknade.Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan om ansvarsfrihet och föreslår att kommunfullmäktige ger direktiv till ombud vid bolagsstämma att bevilja styrelsen och verkställande direktör för samtliga bolag ansvarsfrihet för 2019.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
886kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2019. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2019.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen uppnått två mål, fyra är delvis uppnådda.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 46 mnkr för 2019. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 37 mnkr och det helägda moderbolaget, Lekebergs kommunala holding AB redovisar ett positivt resultat om ca 9 mnkr. I Lekebergs kommunala holding AB ingår LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna i Lekebergs kommun, utsedda av kommunfullmäktige, har granskat den verksamhet som bedrivits i kommunstyrelse och övriga nämnder, inklusive gemensamma nämnder, samt genom utsedda lekmannarevisorer i Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Lekebergs kommuns revisorers revisionsberättelse och revisionsrapport för 2019 publiceras så snart de är undertecknade.
Bilagor
-
751kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan om ansvarsfrihet och föreslår att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och nämnderna samt de enskilda ledamöterna i dessa organ avseende 2019 års verksamhet.
-
Vätternvatten bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekbergs kommun samt Laxå kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2019 en nettoomsättning om 2 070 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.
Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente ska kommunstyrelsen leda, samordna och ha uppsikt över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet (ledningsfunktion).
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2019. Av de sju prestationsmålen är fyra uppfyllda samt tre delvis uppfyllda.
Årets resultat är ett överskott på 5 234 tkr, vilket är 4 574 tkr bättre än budget. Det stora överskottet förklaras framförallt av högre avkastning på finansiella tillgångar, lägre avskrivningskostnader på materiella tillgångar samt på högre intäkter för bl.a. automatlarm, tillsynen/tillstånd och uthyrning av personal.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2019.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på resp. avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avslut, till resultatutjämningsfonder, har bokförts visar ”sista raden” alltid
noll.Sammantaget är utfall 2019, 568 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 715 tkr, utfallet uppgår till en nettokostnad på 147 tkr.
Resultatet 2019 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettokostnad på 1 176 tkr mot budgeterat 1 260 tkr. Det är 84 tkr ”bättre” än budget.
Askersund redovisar en nettointäkt på 196 tkr mot budgeterad nettointäkt på 237 tkr, sålunda 41 tkr sämre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 160 tkr mot budgeterad nettokostnad på 178 tkr. Det är 338 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 673 tkr, mot budgeterat 486 tkr, sålunda 187 tkr bättre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
963kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Familjerådgivning är ett kommunalt ansvar enligt socialtjänstlagen sedan 1995. I Örebro län bedriver regionen familjerådgivning åt kommunerna enligt ett avtal som ingicks 1995 (reviderat 2009) och verksamheten är skatteväxlad.
Då familjerådgivningen är ett kommunalt ansvar ska avgifter för verksamheten fastställas av kommunerna. Det framgår av avtalet och är juridiskt prövat. Avgiften har varit densamma sedan 1995 på 150 kr och nu föreslår regionen att avgiften höjs till 250 kr per samtal och att en avgift för uteblivet besök införs på 250 kr.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Socialnämndens beslut om att föreslå en höjning av avgiften.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
683kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har tidigare beslutat om att överta väghållaransvar för del av Kyrkvägen (v 524). Trafikverket har konstaterat att de inte kan ingå ett avtal som innebär att deras statliga vägnät bryts av och har därför inkommit med förlaget att Trafikverket övertar väghållaransvaret för del av Tegelslagaregatan och Tegelbruksgatan. Detta medger en sammanhängande statlig väg intill väg 564 (Fjugesta Letstig).
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
884kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget till ANDT-politiska program har tagits fram på uppdrag av socialnämnden och är tänkt att ersätta det tidigare alkohol- och narkotikapolitiska programmet som antogs 2007-02-01. Programmet anger Lekebergs kommuns övergripande prioriteringar inom ANDT-området och ska tala om vad kommunen vill uppnå och vilka metoder som ska användas. Programmet antogs på socialnämndens sammanträde den 2 oktober 2019.
Kommunstyrelseförvaltningen har berett ärendet och tillstyrker i stora delar Socialförvaltningens förslag till ANDT-politiskt program. Förvaltningen föreslår dock två förändringar av programmet. Den första förändringen innebär att en handlingsplan tas fram, istället för en handlingsplan för respektive förvaltning. Den andra förändringen är att Socialnämnden ansvarar för uppföljningen av programmet, istället för kommunens ANDT-samordnare.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 16 kap 6f § SoL (Socialtjänstlagen) samt 28 f-g § LSS (Lag om stöd och service) så ska socialnämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.
Rapportering ska ske kvartalsvis och för varje beslut ska nämnden ange tidpunkten för beslutet, vilken typ av bistånd beslutet gäller samt kortfattat uppge skälen för dröjsmålet. Ärendet behandlades av socialnämnden den 5 februari 2020.
Ej verkställda beslut:
Beslut fattat 2019-02-01 om kontaktperson enligt 9.4 § LSS för person född -05
Anledning: Resursbrist och svårighet att matcha behovet. Fortsätter att söka lämplig kontaktperson.
Beslut fattat 2019-08-12 om ungdomsfritids enligt 9.7 § LSS för person född -05
Anledning: Resursbrist av ungdomsfritids, står fortsatt i kö.
Beslut fattat 2019-09-04 om särskilt boende enligt 4 kap 1 § SoL för person född -31
Anledning: Resursbrist av särskild bostad, står fortsatt i kö.
Verkställda beslut:
Beslut fattat 190620 om särskilt boende enligt 4 kap 1 § SoL för person född -42 beslutet verkställs 2020-01-13 då personen får särskilt boende.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
16
Valärenden
-
Ann-Charlotte Kämpe-Larsson (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk- och översättarservice.
Bilagor
-
35kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
595kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
-
Två justerare och två ersättare behöver utses att justera protokollet.
Justering sker den 29 april kl. 15:00 i kommunhuset, Fjugesta.
-
Inga nya motioner eller medborgarförslag har inkommit.
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Enkla frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Interpellationer
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.
Bilagor
-
27kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
609kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
§ 33
Årsredovisning Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB inkl direktiv till ombud
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2019.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.
Lekmannarevisorerna för Lekebergs kommunala Holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har granskat årsredovisningen för kommunens bolag 2019. Revisionsberättelse och revisionsrapport publiceras så snart de är undertecknade.Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan om ansvarsfrihet och föreslår att kommunfullmäktige ger direktiv till ombud vid bolagsstämma att bevilja styrelsen och verkställande direktör för samtliga bolag ansvarsfrihet för 2019.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
886kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2019. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2019.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen uppnått två mål, fyra är delvis uppnådda.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 46 mnkr för 2019. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 37 mnkr och det helägda moderbolaget, Lekebergs kommunala holding AB redovisar ett positivt resultat om ca 9 mnkr. I Lekebergs kommunala holding AB ingår LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna i Lekebergs kommun, utsedda av kommunfullmäktige, har granskat den verksamhet som bedrivits i kommunstyrelse och övriga nämnder, inklusive gemensamma nämnder, samt genom utsedda lekmannarevisorer i Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Lekebergs kommuns revisorers revisionsberättelse och revisionsrapport för 2019 publiceras så snart de är undertecknade.
Bilagor
-
751kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan om ansvarsfrihet och föreslår att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och nämnderna samt de enskilda ledamöterna i dessa organ avseende 2019 års verksamhet.
-
Vätternvatten bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekbergs kommun samt Laxå kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2019 en nettoomsättning om 2 070 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.
Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente ska kommunstyrelsen leda, samordna och ha uppsikt över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet (ledningsfunktion).
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2019. Av de sju prestationsmålen är fyra uppfyllda samt tre delvis uppfyllda.
Årets resultat är ett överskott på 5 234 tkr, vilket är 4 574 tkr bättre än budget. Det stora överskottet förklaras framförallt av högre avkastning på finansiella tillgångar, lägre avskrivningskostnader på materiella tillgångar samt på högre intäkter för bl.a. automatlarm, tillsynen/tillstånd och uthyrning av personal.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2019.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på resp. avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avslut, till resultatutjämningsfonder, har bokförts visar ”sista raden” alltid
noll.Sammantaget är utfall 2019, 568 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 715 tkr, utfallet uppgår till en nettokostnad på 147 tkr.
Resultatet 2019 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettokostnad på 1 176 tkr mot budgeterat 1 260 tkr. Det är 84 tkr ”bättre” än budget.
Askersund redovisar en nettointäkt på 196 tkr mot budgeterad nettointäkt på 237 tkr, sålunda 41 tkr sämre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 160 tkr mot budgeterad nettokostnad på 178 tkr. Det är 338 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 673 tkr, mot budgeterat 486 tkr, sålunda 187 tkr bättre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
963kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Familjerådgivning är ett kommunalt ansvar enligt socialtjänstlagen sedan 1995. I Örebro län bedriver regionen familjerådgivning åt kommunerna enligt ett avtal som ingicks 1995 (reviderat 2009) och verksamheten är skatteväxlad.
Då familjerådgivningen är ett kommunalt ansvar ska avgifter för verksamheten fastställas av kommunerna. Det framgår av avtalet och är juridiskt prövat. Avgiften har varit densamma sedan 1995 på 150 kr och nu föreslår regionen att avgiften höjs till 250 kr per samtal och att en avgift för uteblivet besök införs på 250 kr.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Socialnämndens beslut om att föreslå en höjning av avgiften.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
683kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har tidigare beslutat om att överta väghållaransvar för del av Kyrkvägen (v 524). Trafikverket har konstaterat att de inte kan ingå ett avtal som innebär att deras statliga vägnät bryts av och har därför inkommit med förlaget att Trafikverket övertar väghållaransvaret för del av Tegelslagaregatan och Tegelbruksgatan. Detta medger en sammanhängande statlig väg intill väg 564 (Fjugesta Letstig).
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
884kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget till ANDT-politiska program har tagits fram på uppdrag av socialnämnden och är tänkt att ersätta det tidigare alkohol- och narkotikapolitiska programmet som antogs 2007-02-01. Programmet anger Lekebergs kommuns övergripande prioriteringar inom ANDT-området och ska tala om vad kommunen vill uppnå och vilka metoder som ska användas. Programmet antogs på socialnämndens sammanträde den 2 oktober 2019.
Kommunstyrelseförvaltningen har berett ärendet och tillstyrker i stora delar Socialförvaltningens förslag till ANDT-politiskt program. Förvaltningen föreslår dock två förändringar av programmet. Den första förändringen innebär att en handlingsplan tas fram, istället för en handlingsplan för respektive förvaltning. Den andra förändringen är att Socialnämnden ansvarar för uppföljningen av programmet, istället för kommunens ANDT-samordnare.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 16 kap 6f § SoL (Socialtjänstlagen) samt 28 f-g § LSS (Lag om stöd och service) så ska socialnämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.
Rapportering ska ske kvartalsvis och för varje beslut ska nämnden ange tidpunkten för beslutet, vilken typ av bistånd beslutet gäller samt kortfattat uppge skälen för dröjsmålet. Ärendet behandlades av socialnämnden den 5 februari 2020.
Ej verkställda beslut:
Beslut fattat 2019-02-01 om kontaktperson enligt 9.4 § LSS för person född -05
Anledning: Resursbrist och svårighet att matcha behovet. Fortsätter att söka lämplig kontaktperson.
Beslut fattat 2019-08-12 om ungdomsfritids enligt 9.7 § LSS för person född -05
Anledning: Resursbrist av ungdomsfritids, står fortsatt i kö.
Beslut fattat 2019-09-04 om särskilt boende enligt 4 kap 1 § SoL för person född -31
Anledning: Resursbrist av särskild bostad, står fortsatt i kö.
Verkställda beslut:
Beslut fattat 190620 om särskilt boende enligt 4 kap 1 § SoL för person född -42 beslutet verkställs 2020-01-13 då personen får särskilt boende.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
§ 44
Valärenden
-
Ann-Charlotte Kämpe-Larsson (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk- och översättarservice.
Bilagor
-
35kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
595kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-