Hoppa över navigering
  1. Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll. 

  2. Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.

    Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.

  3. En fråga har inkommit från allmänheten rörande hur kommunen förbereder sig på hur hemtjänsten ska klara av att antalet 80-åringar ökar med 50% redan från år 2030.

    Bilagor

  4. En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen

    Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.

  5. Ett medborgarförslag har inkommit om att kommunen ska låna ut odlingsbar mark till medborgare.

    Bilagor

  6. Ett medborgarförslag har inkommit om elljusspår/motionsspår i Lanna. 

    Bilagor

  7. Ett medborgarförslag har inkommit om att skapa ett elljusspår som motionsslinga i Lanna.

    Bilagor

  8. Ett medborgarförslag har inkommit om att sätta upp belysning längs gångstråk i Lanna. 

    Bilagor

  9. Ett medborgarförslag har inkommit om att göra om förskolan Äppelgården till fritidsgård i Lanna 

    Bilagor

  10. Ett medborgarförslag har inkommit om att ha lunchmeny i skolor/förskolor innan helg och skollov.

    Bilagor

  11. Ett medborgarförslag har inkommit om en vattenspegel på torget i Fjugesta. 

    Bilagor

  12. Ett medborgarförslag har inkommit om caféverksamhet, riktade aktiviteter för äldre samt ökad tillgänglighet för anhöriga på Träffen.

    Bilagor

  13. Ett medborgarförslag har inkommit om att låta medborgarna få information om ritning för vattenfall i Fjugesta.

    Bilagor

  14. Under denna punkt informerar revisorerna. 

  15. Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.

    Interpellationer

    En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.

    Enkla frågor

    En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.

  16. Delårsrapporten för 2025 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.

    Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål, vilket ger en måluppfyllelse på 20%. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 60%.

    Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 40 160 tkr per den sista juli 2025. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 26 539 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 10 042 tkr, så förväntas kommunens helårsresultat således bli 36 581 tkr.
     
    Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 364 tkr. Där överskotten främst kommer från Barn- och utbildningsnämnden (3 564 tkr) och Kommunstyrelsen (600 tkr). Underskott prognostiserar Socialnämnden (-900 tkr) och VA-verksamheten (-2 900 tkr).

    Bilagor

  17. Fastställande av 2026 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kap. 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen sänks med 1:00 kronor 2026. Skattesatsen 2025 är 22:43 kronor och blir således 21:43 kronor 2026.

    Bilagor

  18. Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna. Redovisningen ska avse perioden 1 januari–31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång, alltså senast den 30 juni. En av mottagaren utsedd särskild granskare ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Fullmäktige får besluta att stöd inte ska betalas till parti som inte lämnar redovisning och granskningsrapport.

    Åtta av partierna i kommunfullmäktige har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport inom föreskriven tid. Förvaltningens förslag till beslut är att fullmäktige godkänner redovisning av partistöd för 2024 för samtliga åtta partier som inkommit i tid och att partistöd för 2026 betalas ut till dessa partier.

    Bilagor

  19. Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.

    Totalt fanns två motioner och 21 medborgarförslag (varav nio är identiska men med olika förslagsställare) som inte var besvarade den 30 juni 2025.

    Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har en motion bifallits.

    Bilagor

  20. Berth Falk (S) föreslår i en motion (21 okt 2024) att kommunen ska utreda möjligheten att bygga en fullstor konstgräsplan i Lekeberg. En liknande utredning gjordes redan 2018, och kultur- och fritidsavdelningen har redan ett uppdrag (med 60 000 kr avsatta i MER-plan för 2025) att tillsammans med föreningslivet undersöka möjligheterna.

    Föreningar måste driva frågan och stå som huvudsökande vid ansökan om bidrag från Allmänna arvsfonden (kan täcka upp till 80 % av kostnaden med ett tak på 10 miljoner, totalt bedöms kostnaden uppgå till ca 12 miljoner). Samverkan mellan flera föreningar stärker ansökan.

    Dialog förs mellan kommunen, föreningar, Svenska Fotbollsförbundet, Örebro läns fotbollsförbund, Örebro Läns idrottsförbund och Riksidrottsförbundet. Föreningarna i kommunen diskuterar vem som ska vara huvudsökande och medsökande. Eftersom frågan redan är utredd och ett uppdrag om att arbeta vidare med konstgräsfrågan finns, föreslår förvaltningen att motionen avslås.

    Bilagor

  21. Christina Kareliussén (S) inkom 2024-11-25 med en motion om förbud mot användning av lustgas. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar om ett tillägg till ordningsstadgorna som innebär att användning av lustgas ska förbjudas på allmän plats i Lekebergs kommun.

    Från och med 2025-07-01 trädde en ny lag i kraft, Lag (2025:621) om lustgas. Lagen innehåller bestämmelser om försäljning, införsel och marknadsföring av lustgas. Lagen syftar till att motverka användning av lustgas som berusningsmedel och en åldersgräns för köp av lustgas på 18 år införs. Den nya lagen ger polisen möjlighet att förverka och beslagta lustgas. Detaljhandel med lustgas ska anmälas till Folkhälsomyndigheten.

    Då det finns en lag som reglerar försäljning och köp av lustgas och det idag, enligt polisen, inte finns några indikatorer på att användning av lustgas är ett problem i Lekebergs kommun, gör förvaltningen bedömningen att ingen ytterligare reglering är motiverad. Att i de lokala ordningsföreskrifterna peka ut vissa områden där det är förbjudet med lustgas kan leda till tvetydighet. Om lagen redan förbjuder försäljning av lustgas i berusningssyfte rent generellt kan det uppstå frågor om varför Lekebergs kommun, efter lagens tillkomst, ändå pekar ut vissa områden där det råder ytterligare ett förbud. Frågan kan uppstå, om det då är tillåtet att använda lustgas på de platser där det inte råder ett förbud i de lokala ordningsföreskrifterna, vilket inte är fallet. Förvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

  22.   23

    Valärenden

  23. Fredrik Medin (-) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ledamot i socialnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  24. Gösta Persson (MP) har avlidit. Han hade ett uppdrag som ersättare i kommunfullmäktige. Kommunfullmäktige har att entlediga Gösta Persson (MP) och hos länsstyrelsen begära en ny uträkning av ersättare för Miljöpartiet. 

  25. Karin Lohaller (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i socialnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  26. Lenita Birath (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ledamot i socialnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  27. Lenita Birath (M) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ledamot i socialnämnden. Karin Lohaller (M) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ersättare i socialnämnden. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.

  28. Bilagor

  1. Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll. 

  2. En fråga har inkommit från allmänheten rörande hur kommunen förbereder sig på hur hemtjänsten ska klara av att antalet 80-åringar ökar med 50% redan från år 2030. Medborgare som ställer frågor ska närvara på sammanträdet. Personen var inte närvarande och kommunfullmäktige frångår då ärendet.

    Bilagor

  3. Ett medborgarförslag har inkommit om att kommunen ska låna ut odlingsbar mark till medborgare.

    Bilagor

  4. Ett medborgarförslag har inkommit om elljusspår/motionsspår i Lanna. 

    Bilagor

  5. Ett medborgarförslag har inkommit om att skapa ett elljusspår som motionsslinga i Lanna.

    Bilagor

  6. Ett medborgarförslag har inkommit om att sätta upp belysning längs gångstråk i Lanna. 

    Bilagor

  7. Ett medborgarförslag har inkommit om att göra om förskolan Äppelgården till fritidsgård i Lanna 

    Bilagor

  8. Ett medborgarförslag har inkommit om att ha lunchmeny i skolor/förskolor innan helg och skollov.

    Bilagor

  9. Ett medborgarförslag har inkommit om en vattenspegel på torget i Fjugesta. 

    Bilagor

  10. Ett medborgarförslag har inkommit om caféverksamhet, riktade aktiviteter för äldre samt ökad tillgänglighet för anhöriga på Träffen.

    Bilagor

  11. Ett medborgarförslag har inkommit om att låta medborgarna få information om ritning för vattenfall i Fjugesta.

    Bilagor

  12. Under denna punkt informerar revisorerna. 

  13. Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.

    Interpellationer

    En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.

    Enkla frågor

    En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.

    Inga interpellationer eller enkla frågor har inkommit till sammanträdet.

  14. Delårsrapporten för 2025 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.

    Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål, vilket ger en måluppfyllelse på 20%. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 60%.

    Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 40 160 tkr per den sista juli 2025. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 26 539 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 10 042 tkr, så förväntas kommunens helårsresultat således bli 36 581 tkr.
     
    Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 364 tkr. Där överskotten främst kommer från Barn- och utbildningsnämnden (3 564 tkr) och Kommunstyrelsen (600 tkr). Underskott prognostiserar Socialnämnden (-900 tkr) och VA-verksamheten (-2 900 tkr).

    Bilagor

  15. Fastställande av 2026 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kap. 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen sänks med 1:00 kronor 2026. Skattesatsen 2025 är 22:43 kronor och blir således 21:43 kronor 2026.

    Bilagor

  16. Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna. Redovisningen ska avse perioden 1 januari–31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång, alltså senast den 30 juni. En av mottagaren utsedd särskild granskare ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Fullmäktige får besluta att stöd inte ska betalas till parti som inte lämnar redovisning och granskningsrapport.

    Åtta av partierna i kommunfullmäktige har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport inom föreskriven tid. Förvaltningens förslag till beslut är att fullmäktige godkänner redovisning av partistöd för 2024 för samtliga åtta partier som inkommit i tid och att partistöd för 2026 betalas ut till dessa partier.

    Bilagor

  17. Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.

    Totalt fanns två motioner och 21 medborgarförslag (varav nio är identiska men med olika förslagsställare) som inte var besvarade den 30 juni 2025.

    Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har en motion bifallits.

    Bilagor

  18. Berth Falk (S) föreslår i en motion (21 okt 2024) att kommunen ska utreda möjligheten att bygga en fullstor konstgräsplan i Lekeberg. En liknande utredning gjordes redan 2018, och kultur- och fritidsavdelningen har redan ett uppdrag (med 60 000 kr avsatta i MER-plan för 2025) att tillsammans med föreningslivet undersöka möjligheterna.

    Föreningar måste driva frågan och stå som huvudsökande vid ansökan om bidrag från Allmänna arvsfonden (kan täcka upp till 80 % av kostnaden med ett tak på 10 miljoner, totalt bedöms kostnaden uppgå till ca 12 miljoner). Samverkan mellan flera föreningar stärker ansökan.

    Dialog förs mellan kommunen, föreningar, Svenska Fotbollsförbundet, Örebro läns fotbollsförbund, Örebro Läns idrottsförbund och Riksidrottsförbundet. Föreningarna i kommunen diskuterar vem som ska vara huvudsökande och medsökande. Eftersom frågan redan är utredd och ett uppdrag om att arbeta vidare med konstgräsfrågan finns, föreslår förvaltningen att motionen avslås.

    Bilagor

  19. Christina Kareliussén (S) inkom 2024-11-25 med en motion om förbud mot användning av lustgas. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar om ett tillägg till ordningsstadgorna som innebär att användning av lustgas ska förbjudas på allmän plats i Lekebergs kommun.

    Från och med 2025-07-01 trädde en ny lag i kraft, Lag (2025:621) om lustgas. Lagen innehåller bestämmelser om försäljning, införsel och marknadsföring av lustgas. Lagen syftar till att motverka användning av lustgas som berusningsmedel och en åldersgräns för köp av lustgas på 18 år införs. Den nya lagen ger polisen möjlighet att förverka och beslagta lustgas. Detaljhandel med lustgas ska anmälas till Folkhälsomyndigheten.

    Då det finns en lag som reglerar försäljning och köp av lustgas och det idag, enligt polisen, inte finns några indikatorer på att användning av lustgas är ett problem i Lekebergs kommun, gör förvaltningen bedömningen att ingen ytterligare reglering är motiverad. Att i de lokala ordningsföreskrifterna peka ut vissa områden där det är förbjudet med lustgas kan leda till tvetydighet. Om lagen redan förbjuder försäljning av lustgas i berusningssyfte rent generellt kan det uppstå frågor om varför Lekebergs kommun, efter lagens tillkomst, ändå pekar ut vissa områden där det råder ytterligare ett förbud. Frågan kan uppstå, om det då är tillåtet att använda lustgas på de platser där det inte råder ett förbud i de lokala ordningsföreskrifterna, vilket inte är fallet. Förvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

  20. Fredrik Medin (-) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ledamot i socialnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  21. Gösta Persson (MP) har avlidit. Han hade ett uppdrag som ersättare i kommunfullmäktige. Kommunfullmäktige har att entlediga Gösta Persson (MP) och hos länsstyrelsen begära en ny uträkning av ersättare för Miljöpartiet. 

  22. Karin Lohaller (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i socialnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  23. Lenita Birath (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ledamot i socialnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.

    Bilagor

  24. Lenita Birath (M) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ledamot i socialnämnden. Karin Lohaller (M) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ersättare i socialnämnden. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.

  25. Då två personer, som tidigare tillhörde Sverigedemokraterna, avsagt sig platser i barn- och utbildningsnämnden, kommunstyrelsen och socialnämnden, finns det vakanta platser att tillsätta. Sverigedemokraterna har inga ledamöter i kommunfullmäktige och platserna tillfaller därför den kandidat som majoriteten i kommunfullmäktige utser.

  26. Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.