Möte 2024-09-23
-
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
-
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
-
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
-
4
Medborgarförslag om namnsättning av plats, väg eller annat ställe efter Sophie Janson och Johan Gunnar Andersson
Ett medborgarförslag har inkommit om namnsättning av plats, väg eller annat ställe efter Sophie Janson och Johan Gunnar Andersson.
Bilagor
-
45kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om vinterbadlucka i Lanna badgruva.
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att utöka storleken på hundrastgården i Lekeberg.
-
Annica Zetterholm (C) har inkommit med en motion om att uppmärksamma Lekeberg 30 år.
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
8
Motion från Elin Nilsson (L), Anne-Charlotte Kämpe-Larsson (L) och Diana Steen (L) om att barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden undersöker olika finansieringsmöjligheter för skolsocialt team
Elin Nilsson (L), Anne-Charlotte Kämpe-Larsson (L) och Diana Steen (L) har inkommit med en motion om att barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden undersöker olika finansieringsmöjligheter för skolsocialt team.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Interpellationer
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
Enkla frågor
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
-
11
Yttrande från barn- och utbildningsnämnden med anledning av anmärkningar från revisionen i samband med årsredovisningen för 2023 samt beslut om eventuell anmärkning
På kommunfullmäktiges sammanträde den 29 april 2024 behandlades årsredovisningen för Lekebergs kommun för 2023 samt revisorernas granskning av årsredovisningen. Kommunens revision har i sin revisionsrapport för 2023 riktat kritik mot barn- och utbildningsnämnden (BUN) samt socialnämnden (SON) utifrån hur verksamheten bedrivits under 2023. Revisionen riktar en anmärkning mot respektive nämnd utifrån bristande ekonomisk styrning samt för SON även bristande måluppfyllnad. Enligt kommunallagen 5 kap § 24 ska fullmäktige besluta om även fullmäktige ska rikta anmärkningen. Inför det ställningstagandet har barn- och utbildningsnämnden samt socialnämnden inkommit med yttranden. Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan inför kommunfullmäktiges ställningstagande. Kommunfullmäktige minoritetsbordlade ärendet på kommunfullmäktiges sammanträde den 17 juni 2024.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
12
Yttrande från socialnämnden med anledning av anmärkningar från revisionen i samband med årsredovisningen för 2023 samt beslut om eventuell anmärkning
På kommunfullmäktiges sammanträde den 29 april 2024 behandlades årsredovisningen för Lekebergs kommun för 2023 samt revisorernas granskning av årsredovisningen. Kommunens revision har i sin revisionsrapport för 2023 riktat kritik mot barn- och utbildningsnämnden (BUN) samt socialnämnden (SON) utifrån hur verksamheten bedrivits under 2023. Revisionen riktar en anmärkning mot respektive nämnd utifrån bristande ekonomisk styrning samt för SON även bristande måluppfyllnad. Enligt kommunallagen 5 kap § 24 ska fullmäktige besluta om även fullmäktige ska rikta anmärkningen. Inför det ställningstagandet har barn- och utbildningsnämnden samt socialnämnden inkommit med yttranden. Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan inför kommunfullmäktiges ställningstagande. Kommunfullmäktige minoritetsbordlade ärendet på sitt sammanträde den 17 juni 2024.
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
§99 SON Yttrande till fullmäktige med anledning av anmärkning från revisorerna mot socialnämnden.pdf126kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
13
Antagande Upphävande av del av detaljplanerna: Detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort och Ändring av detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort
Kommunstyrelsen i Lekebergs kommun beslutade 2023-03-14 att ge Samhällsbyggnad Sydnärke i uppdrag att ändra detaljplanen för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort (1814-P119). Syftet med planuppdraget var att förhindra byggande av två parhus på fastigheten Sälven 1:40. För att uppnå syftet har Samhällsbyggnad Sydnärke gjort bedömningen att de delar av gällande detaljplaner som berör bygglovet för de två parhusen behöver upphävas.
Sju yttranden inkom under samrådstiden. De statliga myndigheterna hade inga synpunkter. De två intilliggande bostadsrättsföreningarna välkomnade upphävandet.
Tre yttranden har inkommit under granskningstiden. Länsstyrelsen och Lantmäteriet har inga synpunkter. Fastighetsägaren/exploatören i form av Lekeberg Utveckling 2 AB (exploatören) motsätter sig upphävande av detaljplanerna. Exploatören hävdar dels att Sydnärke Miljö- och byggnämnd felaktigt avslagit bygglovsansökan eftersom aktuell byggnation inte kan anses påverka landskapsbilden negativt, dels att ett upphävande av de två detaljplanerna inte ryms inom det aktuella planuppdraget som avsåg ändring av en av de två detaljplanerna.
Samhällsbyggnad Sydnärke bedömer att exploatörens synpunkter avseende bygglovsärendet inte är relevanta för planarbetet. Samhällsbyggnad Sydnärke bedömer att ett upphävande av detaljplanerna Detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort (1814-P88) samt Ändring av detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort (1814-P119) kan göras då detta är det bästa sättet att uppnå syftet med planuppdraget från februari 2023. Valet att upphäva delar av det två detaljplanerna har prövats av kommunstyrelsen såväl inför samråd som inför granskning.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
741kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapporten för 2024 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret. Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål, vilket ger en måluppfyllelse på 20 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 55 %.
Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 13 300 tkr per den sista juli 2024. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetunderskott om 9 539 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 0 tkr, så förväntas kommunens helårsresultat således bli -9 539 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 13 820 tkr. Där underskottet främst kommer från Socialnämnden (7 870 tkr), Barn- och utbildningsnämnden (4 150 tkr) samt VA-verksamheten (4 000 tkr).
Vid en analys av kommunens ekonomi är det angeläget att framhålla vikten av att verksamheterna kommer i budgetbalans. Även om Lekebergs kommuns ekonomi är relativt god, då kommunen under några år levererat höga resultat, så kommer budgetunderskott leda till att kommunens möjligheter till framtida investeringar minskar.
Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
En förtroendevald har rätt till skälig ersättning för de arbetsinkomster och ekonomiska förmåner som de förlorar när de fullgör sina uppdrag. I arvodesbestämmelserna för förtroendevalda i Lekebergs kommun (KF § 72/2022-06-13) finns en bestämmelse om ett maxbelopp för förlorad arbetsinkomst per timme. För att ingen förtroendevald ska avstå från att ta ett uppdrag i Lekebergs kommun för att de riskerar att förlora ekonomiskt föreslås att bestämmelsen stryks. Detta innebär att alla förtroendevalda i Lekebergs kommun får ersättning för den faktiska förlust de eventuellt får i samband med att de utför sina uppdrag.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna. Redovisningen ska avse perioden 1 januari–31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. En av mottagaren utsedd särskild granskare ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Fullmäktige får besluta att stöd inte ska betalas till parti som inte lämnar redovisning och granskningsrapport.
Sju av partierna har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport inom föreskriven tid. Ett parti inkom den 13 augusti med sin redovisning och granskningsintyg. Ett parti har inte inkommit med granskningsrapport då de saknar lokal representation. Förvaltningens förslag till beslut är att fullmäktige godkänner de partiers redovisning av partistöd för 2023 som inkommit i tid och att partistöd för 2024 betalas ut till de sju partierna.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns nio motioner och fem medborgarförslag som inte var besvarade den 30 juni 2024.
Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har en motion bifallits.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
18
Svar på motion från Christina Kareliussén (S) om att utarbeta en plan för brottsförebyggande arbete bland barn och unga i Lekebergs kommun
Christina Kareliussén (S) inkom den 22 november 2023 med en motion där förslaget är att utarbeta en plan för brottsförebyggande arbete bland barn och unga i Lekebergs kommun. Syftet med motionen är att lyfta att barns och ungas kriminalitet måste tas på allvar, och att kommunen behöver satsa på brottsförebyggande verksamhet.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
19
Val
-
Anders Alexandersson (V) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i socialnämnden, huvudman till Lekebergs Sparbank, ledamot i kommunstyrelsen samt ersättare i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.
-
21
Avsägelse av politiskt uppdrag som ledamot i barn- och utbildningsnämnden från Malin Olausson (M)
Malin Olausson (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ledamot i barn- och utbildningsnämnden för Moderaterna. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.
-
Carl Stöltenhielm (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i socialnämnden för Moderaterna. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.
-
Jan Persson (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i barn- och utbildningsnämnden för Moderaterna. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.
-
Anders Alexandersson (V) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ledamot i kommunstyrelsen. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.
-
Anders Alexandersson (V) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ersättare i socialnämnden. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.
Carl Stöltenhielm (M) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ersättare i socialnämnden. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.
-
Malin Olausson (M) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ledamot i barn- och utbildningsnämnden. Jan Persson (M) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ersättare i barn- och utbildningsnämnden. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.
-
En huvudman får inte vara anställd, styrelseledamot, ersättare, revisor eller revisorssuppleant i annat kreditinstitut än koncernen Swedbank AB. Ej heller får anställd i sparbanken var huvudman. Huvudman ska vara bosatt inom sparbankens verksamhetsområde. (I Lekebergs kommun samt Vintrosa och Garphyttan). Samtliga huvudmän ska vara insättare i sparbanken.
Huvudman utses för en tid av fyra år, räknat från ordinarie sparbanksstämma till och med aktuell ordinarie sparbanksstämma.
Anders Alexandersson (V) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som huvudman i Lekebergs sparbank. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.
-
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
616kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
597kb Ladda ner dokument
-