Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
Ett medborgarförslag har inkommit om att sätta upp viltstängsel längs länsväg 204 (rondellen vid Lanna tills avfarten Fjugesta).
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit om att sätta upp hjärtstartare vid ICA.
Bilagor
Medborgarförslag - Inför rutin för krisstöd till personer som har utfört hjärt- och lungräddning i Lekebergs kommun
Ett medborgarförslag har inkommit om att införa rutin för krisstöd till personer som har utfört hjärt- och lungräddning i Lekebergs kommun.
Bilagor
Under denna punkt informerar revisorerna.
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Interpellation från Anna Tollin (C) till barn- och utbildningsnämndens ordförande - Backa barnet - en gemensam modell för att säkerställa barns rättigheter
Anna Tollin (C) har inkommit med en interpellation till barn- och utbildningsnämndens ordförande Caroline Carlvier (M) om Backa barnet - en gemensam modell för att säkerställa barns rättigheter.
Bilagor
Lekebergs kommuns intäkter för vatten och avlopp (VA) bör täcka de kostnader som VA-kollektivet har. I nuläget räcker inte intäkterna från VA-taxan och därför finansieras delar av kostnaderna via skattekollektivet. Skattesubventionen 2025 är 2,5 mnkr och senaste helårsprognosen visade på ett underskott om knappt 3 mnkr. En stor anledning till att intäkterna inte kommer upp i budgeterad nivå är att det finns en betydande differens mellan debiterat vatten och det vatten som kommunen köper från Örebro kommun respektive Laxå kommun. En utredning är påbörjad för att ta fram vad differensen beror på och vilka åtgärder som behöver göras. Tills denna är klar föreslår kommunstyrelseförvaltningen ingen höjning av VA-taxan till 2026.
Bilagor
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2026 med ekonomisk plan 2027–2028 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2026 med plan för 2027–2028 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 27 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2026–2028 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera.
2026 års ekonomiska resultat budgeteras till 3,4 mnkr, vilket motsvarar 0,5 % av kommunens skatter och bidrag.
Bilagor
Kommunfullmäktige i Ljusnarsbergs kommun har den 12 juni 2025 beslutat att ansöka om medlemskap i taxe- och avgiftsnämnden. Taxe- och avgiftsnämnden mottog formell ansökan från Ljusnarsbergs kommun den 24 juni 2025. I ansökan framkommer att Ljusnarsbergs kommun önskar inträde i nämnden senast 1 januari 2026 då även driften övertas. För att besluta om detta krävs det att alla ingående medlemmar beslutar om nytt reglemente och ny överenskommelse. Taxe- och avgiftsnämnden har tagit fram förslag till reglemente och överenskommelse. Ändringarna innebär förutom att Ljusnarsbergs kommun beviljas inträde att nämnden också ges möjlighet att debitera övriga kostnader inom äldreomsorg och LSS.
I beslut från taxe- och avgiftsnämnden 10 juni 2025 har ett inträde av Ljusnarsbergs kommun utretts. Utredningen tydliggör att ett inträde av en ny medlem initialt kan leda till lägre kostnader då bedömningen är att Ljusnarsbergs kommun kan införlivas i befintlig struktur och organisation. Den risk som föreligger är eventuella förseningar då leverantören av verksamhetssystemet Tietoevry har aviserat lång leveranstid.
Med anledning av ny medlem ska även nämndens reglemente ses över. Det finns även behov av att göra andra revideringar i reglementet och det kommer därför tas upp för beslut senare under hösten.
Förslag till överenskommelse har behandlats av taxe- och avgiftsnämnden 21 augusti 2025. Förslag till reglemente behandlas av taxe- och avgiftsnämnden den 9 oktober 2025.
Taxe- och avgiftsnämnden föreslår medlemskommunerna att godkänna Ljusnarsbergs kommun som medlem i taxe- och avgiftsnämnden från 1 januari 2026. Dessutom föreslår taxe- och avgiftsnämnden att medlemskommunerna godkänner den bifogade reviderade överenskommelsen för nämnden. Kommunstyrelseförvaltningen har inget annat förslag till beslut än taxe- och avgiftsnämnden.
Bilagor
Denna policy ersätter den tidigare från 2016 som kallades informationssäkerhetspolicy (dnr: KS 16-447). Informationssäkerhetspolicyn, hädanefter kallad den nya policyn, uttrycker Lekebergs kommuns viljeinriktning för att hantera kommunens information på ett systematiskt och informationssäkert sätt. Den innehåller strategiska målsättningar för att bedriva ett systematiskt arbete. Policyn preciserar bl.a. att kommunens ledningssystem för informationssäkerhet ska uppfylla de grundläggande kraven på systematiskt informationssäkerhetsarbete enligt ISO 27000-serien för administrativ och teknisk säkerhet samt att kommunen ska tillämpa en samverkansmodell mellan teknisk och administrativ säkerhet som stödjer utveckling och förvaltning.
Den tidigare policyn behövde utvecklas i större omfattning än en revidering. Det nya i den föreslagna policyn är att den tydligare uttrycker strategiska målsättningar för informationssäkerhet och tydliggör uppdelningen av ansvar mellan administrativ och teknisk säkerhet. Den stödjer också den kommande cybersäkerhetslagen (NIS 2) med informationssäkerhetsrelaterade krav som ska användas vid upphandlingar och i avtal med leverantörer avseende informationssystem/verksamhetssystem samt krav på incidentrapportering. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige upphäver Informationssäkerhetspolicy med dnr KS 16-447 och antar Policy för informationssäkerhet.
Bilagor
Bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda (OPF) har tidigare tillämpats med utgångspunkt i OPF-KL 18. Under 2024–2025 har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) reviderat regelverket, och den nya versionen benämns OPF-KR 25. Syftet med revideringen är att anpassa bestämmelserna bättre till nuvarande pensionsavtal (t.ex. AKAP-KR) och att skapa ett moderniserat regelverk för förtroendevalda. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige antar bestämmelser om omställningsstöd, pension och familjeskydd för förtroendevalda (OPF-KR 25) samt att bestämmelserna gäller från och med 1 januari 2025.
Bilagor
Val
Bilagor
Avsägelse - Politiskt uppdrag i Lekebergs kommun. Valnämnden samt representant i Inera AB (Fredrik Haglund, Moderaterna Lekeberg)
Fredrik Haglund (M) har inkommit med en avsägelse från politiskt uppdrag som ersättare i valnämnden, representant och ombud till ägarråd och bolagsstämma för Inera AB. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.
Bilagor
Fredrik Haglund (M) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ersättare i valnämnden. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.
Fredrik Haglund (M) har inkommit med en avsägelse från uppdragen som representant till ägarråd och stämmombud för Inera AB. Kommunfullmäktige ska förrätta fyllnadsval.