Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
Framtidspartiet i Lekeberg har inkommit med en motion om poolskydd i Sannabadet samt låsbara skåp i omklädningsrummen.
Bilagor
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Bilagor
Under denna punkt informerar revisorerna.
Denna taxa gäller avgifter för Lekebergs kommuns kostnader för bygglov, strandskyddsdispenser samt kart- och mättjänster.
Nuvarande taxa började att användas 2011 och reviderades 2014, därefter har taxan räknats upp årligen med index. Nuvarande taxemodell är komplicerad och Sveriges kommuner och regioner (SKR) rekommenderar en ny taxemodell som bygger på verksamhetens verkliga kostnader. Många kommuner använder sig redan idag av SKRs rekommenderade modell. Samhällsbyggnad Sydnärke föreslår att bifogat förslag till ny taxa börjar att gälla 1 januari 2022. Sydnärkes byggnämnd som ansvarar för taxan, beslutade 7 oktober 2021 att föreslå medlemskommunerna att fastställa det nya förslaget till taxa.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes byggnämnds förslag till taxa för bygglov, strandskyddsdispenser samt kart- och mättjänster.
Beslutsunderlag:
1. Taxa för bygglov, strandskyddsdispens, nybyggnadskarta, utstakning mm.
Bilagor
Under 2022 beräknas VA-kostnaderna att öka med 2 068 tkr. Anledningen till kostnadsökningen är till största delen ökade kapitalkostnader avseende investeringen i det sk Örebrovattnet, men dessutom kommer investeringar att göras genom restaurering av de egna vattenledningarna och pumpstationerna i kommunen. Dessutom kommer en om- och tillbyggnad av reningsverket att ske under nästa år.
2022 föreslås att den fasta avgiften för den mindre vattenmätaren (qn 2,5) höjs med 231 kr/år till 4 856 kr/år. Mellanmätaren (qn 6,0) med 721 kr/år till 15 137 kr/år. Stora mätaren (qn 10,0) med 1 374 kr/år till 28 858 kr/år. Den rörliga avgiften föreslås höjas med 2,04 kr/m3 (inkl moms) till 48,38 kr/m3 (inkl moms). Vid nyttjande av två mätare qn 2,5, blir taxan för abonnenten motsvarande taxan för en qn 6,0.
Anslutningsavgifterna föreslås vara oförändrade inför 2022.
Nya avgifterna ska gälla from 1 januari 2022.
VA-kollektivet är inte längre taxefinansierat, då stora investeringar behöver göras. Detta betyder också att en kraftig taxeökning över kort tid lindras, men den långsiktiga planen är att successivt återigen ha ett Va-kollektiv som är helt taxefinansierat. Inför 2022 föreslås en skattesubvention om 1 800 tkr.
Bilagor
I budgethandlingen ”MER-plan 2022 med ekonomisk plan 2023-2024” finns kommunfullmäktiges mål som bestämmer riktningen för kommunens arbete de närmsta åren. Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2022 med plan för 2023-2024 tagits fram.
Målen är i sin helhet oförändrade jämfört med målen för 2021 men en del justeringar har genomförts bland indikatorerna, samt att målvärdena för respektive indikator har setts över och uppdaterats.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2022-2024 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar m.m.
2022 års ekonomiska resultat budgeteras till 11 719 000 kr, vilket motsvarar 2 % av kommunens skatter och bidrag.
Bilagor
Förslaget är att ANDT-politiskt program för Lekebergs kommun 2020-2023 ersätts av den reviderade versionen ANDTS-politiskt program för Lekebergs kommun 2022-2023. De huvudsakliga ändringarna är tillägg för spel om pengar samt tillägg för jämlikhets-, jämställdhets- och barnrättsperspektiv.
Bilagor
Sverige har idag fem erkända nationella minoritetsgrupper och fem tillhörande minoritetsspråk. Sedan år 2010 har vi en minoritetslag i Sverige, Lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Denna lag reviderades och de nationella minoriteternas rättigheter stärktes med början 2019, vilket bland annat innebar att Sveriges kommuner ska anta mål och riktlinjer för sitt minoritetspolitiska arbete rörande de fem nationella minoriteterna i Sverige.
Ett förslag till mål och riktlinjer har tagits fram av kommunstyrelseförvaltningen. Målen och riktlinjerna har utformats utifrån resurstillgång och omvärldsbevakning. Dessa har sedan skickats på remiss till nämnderna; Barn- och utbildningsnämnden, Socialnämnden, Sydnärkes byggnämnd, samt Sydnärkes miljönämnd. Samtliga nämnder ställer sig bakom Kommunstyrelsens förslag till mål och riktlinjer för kommunens minoritetspolitiska arbete.
Bilagor
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
Valärenden
Avsägelse från uppdrag som lekmannarevisor
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny lekmannarevisor för Lekebergs kommun efter Maria Köhlström (FL) för tiden 2021-11-29 till och med granskningen av årsredovisningen för 2022.
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny lekmannarevisor för Lekebergs kommunala Holdingbolag AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB efter Maria Köhlström (FL) för tiden 2021-11-29 till och med granskningen av årsredovisningen för 2022.
Gerry Milton (SD) har gått bort och kommunfullmäktige har att entlediga honom från hans uppdrag i Lekebergs kommun samt att begäran ny röstsammanräkning hos Länsstyrelsen.
Kommunfullmäktige har att välja en ny ledamot i styrelsen för Lekebergs Bostäder AB efter Gerry Milton (SD) för tiden från och med 2021-11-29 fram till och med bolagsstämma 2023.
Partiföreträdararvode utgår till varje i kommunfullmäktige representerat parti men inte till de partier som har fasta arvoden på 40 % eller mer. Arvodet får inte delas på flera personer eller överlåtas till andra partier.
Partiföreträdaren är kommunens främsta kanal för spridning av information till partierna.
Partiföreträdare väljs av kommunfullmäktige på förslag från respektive partiers företrädare i fullmäktige. Personen ska vid valtillfället vara folkbokförd i Lekebergs kommun.
Partierna kan byta partiföreträdare under löpande mandatperiod efter val i fullmäktige. Vid byte av partiföreträdare, sker utbetalning av partiföreträdararvode till ny partiföreträdare från och med kommande månadsskifte efter val gjorts.
Kommunfullmäktige har att utse ny partiföreträdare för Sverigedemokraterna efter Gerry Milton (SD).
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval i Kommunstyrelsen. Valen gäller nya
ledamöter i Kommunstyrelsen efter Gerry Milton (SD) och Zoran Ladinek (SD) för tiden från och med 2021-11-29 till och med 2022-12-31 samt.
Val av ledamot och ersättare i Socialnämnden för resten av mandatperioden 2019-2022 (Fyllnadsval)
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ledamot i Socialnämnden efter Zoran Ladinek (SD) samt fyllnadsval av ersättare i Socialnämnden efter Gerry Milton (SD).
Linda Hallén (S) inkom den 12 november 2021 med en avsägelse från uppdrag som ersättare i Barn- och utbildningsnämnden. Kommunfullmäktige har att bevilja avsägelsen.
Bilagor
Kommunfullmäktige har att utse ny ledamot i Barn- och utbildningsnämnden efter Gerry
Milton (SD) samt att utse nya ersättare efter Zoran Ladinek (SD) och Linda Hallén (S).
Ulrika Karlsson-Arne (M) har inkommit med en begäran om avsägelse från uppdrag som nämndeman vid Örebro tingsrätt.
Bilagor
Kommunfullmäktige har att utse ny ledamot i valnämnden efter Gerry
Milton (SD).
En huvudman får inte vara anställd, styrelseledamot, ersättare, revisor eller revisorssuppleant
i annat kreditinstitut än koncernen Swedbank AB. Ej heller får anställd i sparbanken var
huvudman. Huvudman skall vara bosatt inom sparbankens verksamhetsområde. (I Lekebergs
kommun samt Vintrosa och Garphyttan). Samtliga huvudmän ska vara insättare i sparbanken.
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av huvudman efter Gerry Milton (SD).
Kommunfullmäktige har att välja ny nämndeman till Örebro Tingsrätt efter Ulrika Karlsson-Arne (M) för resten av mandatperioden 2020-2023.
Valberedningen består av en ledamot från varje parti som finns representerat i fullmäktige.
Kommunfullmäktige har att upprätta fyllnadsval i valberedningen efter Gerry Milton (SD) för tiden 2021-11-29 till och med att ny valberedning tillträder efter att nytt fullmäktige valts år 2022.