Möte 2024-11-25
-
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
-
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
-
Alla som är folkbokförda i Lekebergs kommun har rätt att lämna in medborgarförslag. Ett medborgarförslag ska vara skriftligt och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera kommuninvånare med namn, samt ange förslagsställares adress och telefonnummer. Medborgarförslag väcks genom att det sänds eller lämnas till kommunstyrelseförvaltningen. Det ska ha inkommit senast tre veckor före kommunfullmäktiges sammanträde för att kunna anmälas på sammanträdet.
-
Ett medborgarförslag har inkommit om hastighetsbegränsande åtgärder på Domarringsvägen.
Bilagor
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att erbjuda trådlöst nätverk på kommunens olika boenden.
Bilagor
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
637kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
825kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
593kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
513kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
993kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
16
Val
-
Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Region Örebro län och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov. Överenskommelsen omfattar två delar: 1. Principer för samverkan och ekonomisk reglering gällande hemsjukvård i ordinärt boende. 2. Hälso-och sjukvård i hemmet, primärvårdsnivå – kommunal hemsjukvård i ordinärt boende. Den nya överenskommelsen kommer att ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal och ikraftträdda 1 januari 2025. Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.
Överenskommelsen är framtagen på initiativ av chefsgruppen för samverkan social välfärd och vård och omsorg och specifika samverkansrådet för social välfärd. Arbetet med ny överenskommelse har genomförts i projektform. Beslutsunderlaget har processats fram genom samverkan mellan huvudmännen och en politiks remiss har genomförts. Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att anta den nya överenskommelsen för hälso- och sjukvård i hemmet.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
607kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Lokalförsörjning är ett strategiskt område som binder resurser under lång tid. Verksamheternas lokalbehov förändras över tid beroende på bland annat hur kommunens befolkningsutveckling ser ut, politiska prioriteringar, verksamhetsutveckling, lagändringar, omvärldshändelser mm.
Lokalförsörjningsplanering och lokalanskaffning behöver därför ha en kommungemensam styrning för att öka kostnadsmedvetenhet och säkerställa att beslut fattas på rätt grunder. En väl fungerande lokalförsörjningsprocess ger en god överblick och möjliggör effektiviseringar och samplanering.
I dagsläget har många av kommunens verksamheter behov av lokalförändringar och
förvaltningen har tagit fram styrdokument som syftar till att skapa en tydlighet i strategi, roller, ansvar och process för lokalförsörjningsfrågan.
Styrdokumenten är indelade i tre nivåer, ett program som fastställer principer och prioriteringar på området, en riktlinje som beskriver roller och processer på området och en plan som uppdateras årligen som anger vad som ska göras och när.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbunds direktion beslutade den 20 september 2024 att föreslå kommunfullmäktige i Lekebergs kommun att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun.
Bifogat förslag innebär att taxorna bygger på att verksamheten ska ha full kostnadstäckning (självkostnadsprincipen) och att varje kollektiv ska bära sina egna kostnader. Kostnaderna för insamling av avfall samt driften av återvinningscentralerna har i flera kommuner i Sydnärke inte haft kostnadstäckning av avfallstaxan, utan delvis finansierats av den fond som följde med vid förbundets bildande.
Samverkan genom Sydnärkes kommunalförbund ska effektivisera uppdraget genom att administrativa kostnaderna fördelas på flera kommuner. Utifrån den analys som Sydnärkes kommunalförbund har gjort, föreslås både en höjning av de totala intäkterna och en omfördelning mellan avgifterna.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns intäkter för vatten och avlopp (VA) ska täcka de kostnader som VA-kollektivet har. I nuläget så räcker inte intäkterna från VA-taxan för kostnaderna som finns och därför finansieras delar av kostnaderna via skattekollektivet. För att kostnaderna och intäkterna för VA-verksamheten ska motsvara varandra föreslår förvaltningen av kommunfullmäktige beslutar om en höjning av VA-taxan för 2025. Förvaltningen föreslår också en utökning av skattefinansieringen.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för offentlig kontroll inom livsmedelslagstiftningen tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för prövning av bygglov och strandskydd tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Taxa för nybyggnadskarta och utstakning föreslås inte förändras utöver årlig indexuppräkning.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har lämnat ett förslag till kommunfullmäktige att besluta om nya avgifter för trygghetslarm. Socialnämndens förslag är att
installationsavgiften för trygghetslarm lyfts ur maxtaxan samt att en avgift för
larmknapp eller larmenhet som tappas bort eller går sönder tas ut på 714 kr.
Förslaget är att avgifterna ska gälla från och med 1 februari 2025.Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2025 med ekonomisk plan 2026–2027 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2025 med plan för 2026–2027 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 25 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2025–2027 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera.
2025 års ekonomiska resultat budgeteras till 10,0 mnkr, vilket motsvarar 1,5 % av kommunens skatter och bidrag.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
863kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
647kb Ladda ner dokument
-
488kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
En motion ska vara skriftlig och undertecknad eller digitalt signerad av en eller flera ledamöter och väcks vid ett sammanträde med kommunfullmäktige eller genom att den ges in till kommunstyrelseförvaltningen
-
En motion har inkommit från Christina Kareliussén (S) om förbud mot användning av lustgas.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Interpellationer
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
Enkla frågor
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
-
Bilagor
-
363kb Ladda ner dokument
-
381kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
-
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll.
-
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten. Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde.
-
Ett medborgarförslag har inkommit om hastighetsbegränsande åtgärder på Domarringsvägen.
Bilagor
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att erbjuda trådlöst nätverk på kommunens olika boenden.
Bilagor
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
637kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
825kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
593kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
513kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
993kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående nya scheman för vård- och omsorgspersonal.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Region Örebro län och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov. Överenskommelsen omfattar två delar: 1. Principer för samverkan och ekonomisk reglering gällande hemsjukvård i ordinärt boende. 2. Hälso-och sjukvård i hemmet, primärvårdsnivå – kommunal hemsjukvård i ordinärt boende. Den nya överenskommelsen kommer att ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal och ikraftträdda 1 januari 2025. Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.
Överenskommelsen är framtagen på initiativ av chefsgruppen för samverkan social välfärd och vård och omsorg och specifika samverkansrådet för social välfärd. Arbetet med ny överenskommelse har genomförts i projektform. Beslutsunderlaget har processats fram genom samverkan mellan huvudmännen och en politiks remiss har genomförts. Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att anta den nya överenskommelsen för hälso- och sjukvård i hemmet.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
607kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Lokalförsörjning är ett strategiskt område som binder resurser under lång tid. Verksamheternas lokalbehov förändras över tid beroende på bland annat hur kommunens befolkningsutveckling ser ut, politiska prioriteringar, verksamhetsutveckling, lagändringar, omvärldshändelser mm.
Lokalförsörjningsplanering och lokalanskaffning behöver därför ha en kommungemensam styrning för att öka kostnadsmedvetenhet och säkerställa att beslut fattas på rätt grunder. En väl fungerande lokalförsörjningsprocess ger en god överblick och möjliggör effektiviseringar och samplanering.
I dagsläget har många av kommunens verksamheter behov av lokalförändringar och
förvaltningen har tagit fram styrdokument som syftar till att skapa en tydlighet i strategi, roller, ansvar och process för lokalförsörjningsfrågan.
Styrdokumenten är indelade i tre nivåer, ett program som fastställer principer och prioriteringar på området, en riktlinje som beskriver roller och processer på området och en plan som uppdateras årligen som anger vad som ska göras och när.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbunds direktion beslutade den 20 september 2024 att föreslå kommunfullmäktige i Lekebergs kommun att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun.
Bifogat förslag innebär att taxorna bygger på att verksamheten ska ha full kostnadstäckning (självkostnadsprincipen) och att varje kollektiv ska bära sina egna kostnader. Kostnaderna för insamling av avfall samt driften av återvinningscentralerna har i flera kommuner i Sydnärke inte haft kostnadstäckning av avfallstaxan, utan delvis finansierats av den fond som följde med vid förbundets bildande.
Samverkan genom Sydnärkes kommunalförbund ska effektivisera uppdraget genom att administrativa kostnaderna fördelas på flera kommuner. Utifrån den analys som Sydnärkes kommunalförbund har gjort, föreslås både en höjning av de totala intäkterna och en omfördelning mellan avgifterna.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns intäkter för vatten och avlopp (VA) ska täcka de kostnader som VA-kollektivet har. I nuläget så räcker inte intäkterna från VA-taxan för kostnaderna som finns och därför finansieras delar av kostnaderna via skattekollektivet. För att kostnaderna och intäkterna för VA-verksamheten ska motsvara varandra föreslår förvaltningen av kommunfullmäktige beslutar om en höjning av VA-taxan för 2025. Förvaltningen föreslår också en utökning av skattefinansieringen.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för offentlig kontroll inom livsmedelslagstiftningen tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för prövning av bygglov och strandskydd tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Taxa för nybyggnadskarta och utstakning föreslås inte förändras utöver årlig indexuppräkning.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har lämnat ett förslag till kommunfullmäktige att besluta om nya avgifter för trygghetslarm. Socialnämndens förslag är att
installationsavgiften för trygghetslarm lyfts ur maxtaxan samt att en avgift för
larmknapp eller larmenhet som tappas bort eller går sönder tas ut på 714 kr.
Förslaget är att avgifterna ska gälla från och med 1 februari 2025.Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2025 med ekonomisk plan 2026–2027 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2025 med plan för 2026–2027 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 25 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2025–2027 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera.
2025 års ekonomiska resultat budgeteras till 10,0 mnkr, vilket motsvarar 1,5 % av kommunens skatter och bidrag.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
863kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
647kb Ladda ner dokument
-
488kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
En motion har inkommit från Christina Kareliussén (S) om förbud mot användning av lustgas.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Interpellationer
En interpellation ska ha ett bestämt innehåll, vara försedd med en motivering och vara undertecknad av en ledamot. Den ska lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
Enkla frågor
En ledamot som önskar inhämta upplysningar och svar från ansvarig förtroendevald från nämnd eller styrelse kan skriftligen lämna in en enkel fråga. Enkla frågor måste ha ett bestämt innehåll, får vara försedd med en kort inledande förklaring och får enbart avhandla sakförhållanden av enklare karaktär. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
-
Bilagor
-
363kb Ladda ner dokument
-
381kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-