Möte 2021-04-26
-
Två justerare och två ersättare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera protokollet.
Förslag på tid för justering är den 29 april kl. 8:00 i kommunhuset i Fjugesta.
-
2
Anmälan av nya motioner och medborgarförslag
-
Stefan Elfors (FL) har inkommit med en motion om utbetalning av det kommunala vägbidraget.
Bilagor
-
951kb Ladda ner dokument
-
-
5
Motion från Moderaterna om redovisning av verksamhet finansierad/organiserad genom löne- samt andra former av bidragsanställningar
Moderaterna i Lekeberg har inkommit med en motion om redovisning av verksamhet finansierad/organiserad genom löne- samt andra former av bidragsanställningar.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna Lekeberg har inkommit med en motion om att ta fram en åtgärdsplan för ökad studiero.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna har inkommit med en motion om rätten att uttrycka sig fritt.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att utöka den befintliga discgolfbanan i Fjugesta från 9 hål till en 18-hålsbana.
Bilagor
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att grusa upp promenadstigen mellan tegelgatan 6 och villagatan samt att förlänga den grusade stigen vid gamla hockeyrinken.
Bilagor
-
888kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Enkla frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Interpellationer
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2020.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2020. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2020.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen inte uppnått något mål helt, däremot uppnås fem mål delvis och ett mål uppnås inte alls.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 48 mnkr för 2020. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 38 mnkr och det helägda moderbolaget, Lekebergs kommunala holding AB redovisar ett positivt resultat om ca 10 mnkr. I Lekebergs kommunala holding AB ingår LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
746kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
1008kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna i Lekebergs kommun, utsedda av kommunfullmäktige, har granskat den verksamhet som bedrivits i kommunstyrelse och övriga nämnder, inklusive gemensamma nämnder, samt genom utsedda lekmannarevisorer i Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan om ansvarsfrihet och föreslår att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och nämnderna samt de enskilda ledamöterna i dessa organ avseende 2020 års verksamhet.
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2020.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekbergs kommun samt Laxå kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2020 en nettoomsättning om 2 303 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.
Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
-
Laxå Vatten AB har begärt utträde ur Vätternvatten AB. Detta innebär att ett nytt aktieägaröverlåtelseavtal som reglerar övriga aktieägares köp av Laxå Vatten AB:s aktier. För Lekebergs kommuns del ökar aktieandelen från 3,88 procent till 3,99 procent, vilket innebär en kostnad för kommunen om 13 900 kr för förvärv av aktier.
Samtidigt som utträdet sker behöver det befintliga aktieägaravtalet, bolagsordningen och ägardirektivet anpassas till de nya ägarförhållandena. Tilläggsavtalet innehåller även en uppdaterad kostnadsbudget för Fas 1, som har tagits fram av Vätternvatten AB, vilken uppgår till 335 mnkr.
Den uppdaterade budgeten innebär även att nya borgensbeslut behöver fattas av respektive kommun för att finansiera Fas 1. För Lekebergs kommun innebär det en utökad borgen från 10,7 mnkr till 13,4 mnkr, dvs med 2,7 mnkr.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
883kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
574kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2020.
Av de fem beslutade prestationsmålen är fyra uppfyllda och ett delvis uppfyllt.
Årets resultat är ett överskott på 2 427 tkr, vilket är 2 092 tkr bättre än budget. Överskottet förklaras framförallt av lägre hyreskostnader och uthyrning av personal till den nya ledningssamverkan inom Räddningsregion Bergslagen (RRB).
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2020.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på resp. avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avslut, till resultatutjämningsfonder, har bokförts visar ”sista raden” alltid
noll.Sammantaget är utfall 2020, 233 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 048 tkr, utfallet uppgår till en nettokostnad på 2 815 tkr.
Resultatet 2020 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettokostnad på 2 362 tkr mot budgeterat 1 894 tkr. Det är 468 tkr sämre än budget.
Askersund redovisar en nettokostnad på 728 tkr mot budgeterad nettokostnad på 1 066 tkr, sålunda 338 tkr bättre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 188 tkr mot budgeterad nettokostnad på 554 tkr. Det är 742 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 87 tkr, mot budgeterat 466 tkr, sålunda 379 tkr sämre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Direktionen för Sydnärkes kommunalförbund ha beslutat att begära av Lekebergs kommun att besluta om borgensförbindelse för uppförande av en omlastningsstation. Upphandling har skett av byggnation av en omlastningsstation vid Tomta, Hallsbergs kommun. Tilldelningsbeslut kommer att fattas först när borgen och finansieringsfrågorna är lösta. Till denna station kommer också containrar att handlas upp. Beräknad kostnad för byggnation och inköp av 10 stycken containrar är 5 mkr. Lekebergs del i station och containrar är 30 %. Förbundet önskar därför att kommunen beslutar om ett borgensåtagande om 1,5 mkr till denna investering.
Byggandet av stationen och inköp av containrar finns med i den investeringsplan som medlemskommunerna tidigare har godkänt.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens begäran om borgensåtagandet och det kommer påverka Lekebergs kommuns framtida investeringsvolymer marginellt.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Den så kallade pandemilagen möjliggör olika begränsningar som kan behövas utifrån rådande läget med pandemin. Till pandemilagen finns en s.k. begränsningsförordning som ger kommunerna rätt att meddela föreskrifter om förbud på vissa platser där det finns en påtaglig risk för trängsel.
Förnärvarande finns inget behov av att meddela sådana föreskrifter i Lekebergs kommun, men om behovet skulle uppstå med kort varsel behöver kommunen vara förberedd. För att skapa förutsättningar för en effektiv hantering av en sådan situation föreslås kommunfullmäktige ge kommunstyrelsen i uppdrag att meddela förbudsföreskrifter om så skulle krävas.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplan för fastighet Fjugesta 1:2 m.fl. har varit ute på granskning under våren 2020 och bedöms efter revidering av planhandlingarna vara redo för beslut om antagande.
Lekebergs kommun förfogar över en ringa omfattning av detaljplanerad industrimark. Det finns därav ett behov av att skapa markreserv som är detaljplanerad för ändamålet industri. Sydnärkes byggförvaltning fick i uppdrag 2018-09-11 att upprätta en detaljplan för industriverksamhet inom del av Fjugesta 1:2. Vidare beställdes kompletterande detaljplan 2019-09-10 på Fjugesta 1:2 söder om första planuppdraget. Detta grundar sig att Lekebergs bioenergi AB för dialog med kommunen avseende möjligheten att anlägga en ny reservpanncentral för fjärrvärme i Fjugesta.
Planförslaget medger även en förlängning av Vallgatan som förslår en korsning med länsväg 204. Denna förlängning var subjekt för en trafikutredning som togs fram under 2019
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
457kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
721kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
797kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har en tomtkö för de som är intresserade av att köpa en kommunal villatomt. När kommunen planlägger villatomter i nya områden ska personerna i tomtkön få erbjudande om dessa tomter först.
Nuvarande regler för Lekebergs kommuns tomtkö antogs av kommunfullmäktige i februari 2013. Sedan dess har trycket på tomtkön ökat och behovet av att styra upp såväl de administrativa som försäljningsmässiga processerna aktualiserats.
För att lättare kunna hålla tomtkön aktuell, förhindra markspekulation samt att nya områden inte blir färdigutbyggda föreslås nu nya regler med en ny försäljningsprocess.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Nu gällande lokala ordningsföreskrifter för torghandel innehåller felaktig information, främst på grund av att de är fastställda för 20 år sedan. Ordningsföreskrifterna måste av den anledningen revideras.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
853kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) ska ett samordningsförbund ha en förbundsordning som fastställs av förbundets medlemmar. Den senast godkända förbundsordningen för förbundet är från 2012.
År 2016 arbetades det fram ett nytt förslag till förbundsordning, som också antogs i sin helhet av kommunfullmäktige i Lekebergs kommun i november år 2016. Detta reviderade förslag antogs dock inte av samtliga medlemmar, varför processen fick göras om.
Under 2020 var förslaget på förbundsordning ute på remiss till Finsams medlemparter Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Region Örebro län, Lekebergs kommun och Örebro kommun. Ett remissvar antogs av kommunstyrelsens arbetsutskott i Lekebergs kommun den 28 september 2020. Eftersom förslaget till ny förbundsordning då var identiskt med det förslag som antogs i sin helhet av kommunfullmäktige i Lekebergs kommun år 2016 hade kommunen inget att invända mot förslaget.
Efter remissomgången har förslaget bearbetats utifrån inkomna synpunkter och parterna har också träffats i ett arbetsmöte där Lekeberg fanns representerade. I samband med mötet uppnåddes enighet mellan parterna kring förslaget till ny förbundsordning.
För att äga giltighet ska den antas av samtliga medlemmar i förbundet.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs bestämmelser för kommunalt partistöd reviderades senast i november 2016. Sedan dess har en ny kommunallag trätt i kraft. Flera av paragrafhänvisningarna behöver därför uppdateras så att de stämmer överens med aktuell lagstiftning. Förutom korrigering till korrekt laghänvisning har även ett förtydligande gjorts under 4§ Redovisning och granskning.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på ett av fullmäktiges ordinarie sammanträden vår och höst.
Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 8 motioner och 5 medborgarförslag som inte var besvarade den 31 december 2020. Av motionerna har fyra passerat gränsen över ett år, dock tre av dem med enbart några dagar. Flera av motionerna är redo för beslut och kommer kunna behandlas på kommunfullmäktige under våren 2021.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Elin Nilsson (L) inkom den 25 november 2019 med en motion om säker skolväg. I motionen föreslår hon att det ska genomföras en kartläggning ur ett trygghets- och trafiksäkerhetsperspektiv av skolvägarna för de barn som inte erbjuds skolskjuts, samt att det tas fram en strategi för säker skolväg som sedan ska fungera som en vägledning vid framtagande och beslut i ärenden som kan ha en inverkan på trafiksäkerheten för barn och unga.
Ett svar har tagits fram och förslaget till beslut är att den första attsatsen anses besvarad och att den andra attsatsen ska bifallas.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
781kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Hansen (KD) inkom med en motion 11 februari 2020. I motionen föreslås det att kommunen ska avsätta ett område för caféverksamhet i samband med ombyggnationen av serveringen på Linden. Utöver det så ska kommunen erbjuda möjligheten för frivilligorganisationer, daglig verksamhet eller socialt företag att driva caféverksamheten.
Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen avslås.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med en motion om att göra det enklare att komma till handlingarna till kommunfullmäktige på Lekebergs kommuns hemsida. I motionen föreslås att det på startsidan, minst 5 dagar före sammanträdet, ska finnas en länk som innehåller alla handlingar kring ärenden som ska behandlas vid kommunfullmäktiges sammanträde samt länk till webbsändningen.
Ett svar har tagits fram och förslaget till beslut är att motionen avslås.
Bilagor
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med en motion där han föreslår att kommunfullmäktiges arbetsordning ändras så att så att tiden för besvarande av motioner inom ett år skrivs in i enlighet med vad som framgår av kommunallagen. Han föreslår även att redovisning av ej besvarade motioner och medborgarförslag skall ske enligt följande; Inkomna 1/1-31/7 redovisas vid 1:a ordinarie kommunfullmäktige sammanträde efter periodens utgång. Samt för inkomna 1/8-31/12 sker redovisning vid 1:a ordinarie sammanträde efter periodens utgång.
Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen anses besvarad.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2020 har fullmäktiges presidium tillsammans med kommunstyrelseförvaltningen gjort en större översyn av kommunfullmäktiges arbetsordning. Syftet har varit förtydliga vissa processer och tillföra uppgifter och skrivningar som tidigare inte reglerats i arbetsordningen. Några skrivningar också tagits bort då de regleras direkt av kommunallagen. Exempel på områden som reviderats eller tillförts i arbetsordningen;
- Sändningen av kommunfullmäktige i webb-TV
- Presidiets beredning av vissa ärenden
- Kungörelse av fullmäktige i dagstidningar
- Talarordning i samband med större ärenden, så som MER-plan och årsredovisning
- Allmänhetens frågestund
- Motioner och medborgarförslag
- Inlämnande av interpellationer och enkla frågorDe föreslagna ändringarna jämfört med tidigare arbetsordning syns i rött och blått i dokumentet med synliga ändringar.
Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade ärendet på remiss till de politiska partierna som finns representerade i kommunfullmäktige i februari 2021, där två partier inkom med remissyttranden. Därefter har arbetsordningen beretts igen och är nu redo att behandlas i kommunfullmäktige.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
735kb Ladda ner dokument
-
774kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag på riktlinjer för motioner och medborgarförslag. Riktlinjerna har tagits fram i syfte att dels klargöra beredningsprocessen för motioner och medborgarförslag samt ge förslagsställarna vägledning kring hur förslagen bör utformas för att få en så bra beredning som möjligt.
I framtagandet av riktlinjerna har det identifierats ett behov av att tydliggöra och fastställa vissa delar av berednings- och beslutsprocessen. Exempelvis berör riktlinjen hanteringen i de fall ett en motion kräver en omfattande utredning, hur ansvarsfördelningen i beredningsprocessen ser ut och hur verkställandet av bifallna motioner ska följas upp av kommunfullmäktige. Riktlinjerna innehåller även ett förtydligande av vad de olika beslutsformuleringarna innebär och hur de ska förstås.
Framtagandet av riktlinjerna har skett genom omvärldsbevakning och i viss mån parallellt med processen kring revideringen av kommunfullmäktiges arbetsordning. Tanken är att riktlinjerna ska komplettera arbetsordningen och fungera som ett konkret verktyg för både kommunmedborgare, förtroendevalda och handläggare. Därför innehåller riktlinjerna relativt detaljerade beskrivningar av hur processerna för inlämnande, handläggning, beslut och uppföljning av både motioner och medborgarförslag ser ut. Målet är att skapa tydliga och värdeskapande processer kring motioner och medborgarförslag.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Rapporteringen ska ske till Inspektionen för vård och omsorg, till kommunfullmäktige samt till kommunens revisorer.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av socialnämnden den 3 februari 2021.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
36
Valärenden
-
Charlotta Englund (C) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ledamot tillika vice ordförande i kommunfullmäktige i Lekebergs kommun.
Bilagor
-
36kb Ladda ner dokument
-
-
Vid förra kommunfullmäktigesammanträdet beviljades Marcelos Doverholts (C) avsägelse från uppdraget som ersättare i Barn- och utbildningsnämnden. Kommunfullmäktige har att utse ny ersättare.
-
Kommunfullmäktige har att upprätta fyllnadsval efter Pernilla Marbergs (SD) avsägelse från samtliga uppdrag i Lekebergs kommun, vilket omfattar nedanstående uppdrag:
Ledamot i Krisledningsnämnden
Ledamot i kommunstyrelsen
Ledamot i Barn- och utbildningsnämnden
Partiföreträdare för Sverigedemokraterna (SD) -
Sverigedemokraterna har inkommit med en önskan om att byta plats på partiets ordinarie och ersättande ledamot i Socialnämnden. Fullmäktige har att ta ställning till bytet.
-
Meddelanden och skrivelser till kommunfullmäktige för kännedom.
Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
906kb Ladda ner dokument
-
-
Två justerare och två ersättare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera protokollet.
Förslag på tid för justering är den 29 april kl. 8:00 i kommunhuset i Fjugesta.
-
§ 17
Anmälan av nya motioner och medborgarförslag
-
Stefan Elfors (FL) har inkommit med en motion om utbetalning av det kommunala vägbidraget.
Bilagor
-
951kb Ladda ner dokument
-
-
§ 20
Motion från Moderaterna om redovisning av verksamhet finansierad/organiserad genom löne- samt andra former av bidragsanställningar
Moderaterna i Lekeberg har inkommit med en motion om redovisning av verksamhet finansierad/organiserad genom löne- samt andra former av bidragsanställningar.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna Lekeberg har inkommit med en motion om att ta fram en åtgärdsplan för ökad studiero.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna har inkommit med en motion om rätten att uttrycka sig fritt.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att utöka den befintliga discgolfbanan i Fjugesta från 9 hål till en 18-hålsbana.
Bilagor
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att grusa upp promenadstigen mellan tegelgatan 6 och villagatan samt att förlänga den grusade stigen vid gamla hockeyrinken.
Bilagor
-
888kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Enkla frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Interpellationer
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2020.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2020. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2020.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen inte uppnått något mål helt, däremot uppnås fem mål delvis och ett mål uppnås inte alls.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 48 mnkr för 2020. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 38 mnkr och det helägda moderbolaget, Lekebergs kommunala holding AB redovisar ett positivt resultat om ca 10 mnkr. I Lekebergs kommunala holding AB ingår LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
746kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
1008kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna i Lekebergs kommun, utsedda av kommunfullmäktige, har granskat den verksamhet som bedrivits i kommunstyrelse och övriga nämnder, inklusive gemensamma nämnder, samt genom utsedda lekmannarevisorer i Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges presidium har berett frågan om ansvarsfrihet och föreslår att kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för kommunstyrelsen och nämnderna samt de enskilda ledamöterna i dessa organ avseende 2020 års verksamhet.
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2020.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekbergs kommun samt Laxå kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2020 en nettoomsättning om 2 303 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.
Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
-
Laxå Vatten AB har begärt utträde ur Vätternvatten AB. Detta innebär att ett nytt aktieägaröverlåtelseavtal som reglerar övriga aktieägares köp av Laxå Vatten AB:s aktier. För Lekebergs kommuns del ökar aktieandelen från 3,88 procent till 3,99 procent, vilket innebär en kostnad för kommunen om 13 900 kr för förvärv av aktier.
Samtidigt som utträdet sker behöver det befintliga aktieägaravtalet, bolagsordningen och ägardirektivet anpassas till de nya ägarförhållandena. Tilläggsavtalet innehåller även en uppdaterad kostnadsbudget för Fas 1, som har tagits fram av Vätternvatten AB, vilken uppgår till 335 mnkr.
Den uppdaterade budgeten innebär även att nya borgensbeslut behöver fattas av respektive kommun för att finansiera Fas 1. För Lekebergs kommun innebär det en utökad borgen från 10,7 mnkr till 13,4 mnkr, dvs med 2,7 mnkr.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
883kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
574kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2020.
Av de fem beslutade prestationsmålen är fyra uppfyllda och ett delvis uppfyllt.
Årets resultat är ett överskott på 2 427 tkr, vilket är 2 092 tkr bättre än budget. Överskottet förklaras framförallt av lägre hyreskostnader och uthyrning av personal till den nya ledningssamverkan inom Räddningsregion Bergslagen (RRB).
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2020.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på resp. avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avslut, till resultatutjämningsfonder, har bokförts visar ”sista raden” alltid
noll.Sammantaget är utfall 2020, 233 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 048 tkr, utfallet uppgår till en nettokostnad på 2 815 tkr.
Resultatet 2020 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettokostnad på 2 362 tkr mot budgeterat 1 894 tkr. Det är 468 tkr sämre än budget.
Askersund redovisar en nettokostnad på 728 tkr mot budgeterad nettokostnad på 1 066 tkr, sålunda 338 tkr bättre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 188 tkr mot budgeterad nettokostnad på 554 tkr. Det är 742 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 87 tkr, mot budgeterat 466 tkr, sålunda 379 tkr sämre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Direktionen för Sydnärkes kommunalförbund ha beslutat att begära av Lekebergs kommun att besluta om borgensförbindelse för uppförande av en omlastningsstation. Upphandling har skett av byggnation av en omlastningsstation vid Tomta, Hallsbergs kommun. Tilldelningsbeslut kommer att fattas först när borgen och finansieringsfrågorna är lösta. Till denna station kommer också containrar att handlas upp. Beräknad kostnad för byggnation och inköp av 10 stycken containrar är 5 mkr. Lekebergs del i station och containrar är 30 %. Förbundet önskar därför att kommunen beslutar om ett borgensåtagande om 1,5 mkr till denna investering.
Byggandet av stationen och inköp av containrar finns med i den investeringsplan som medlemskommunerna tidigare har godkänt.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens begäran om borgensåtagandet och det kommer påverka Lekebergs kommuns framtida investeringsvolymer marginellt.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Den så kallade pandemilagen möjliggör olika begränsningar som kan behövas utifrån rådande läget med pandemin. Till pandemilagen finns en s.k. begränsningsförordning som ger kommunerna rätt att meddela föreskrifter om förbud på vissa platser där det finns en påtaglig risk för trängsel.
Förnärvarande finns inget behov av att meddela sådana föreskrifter i Lekebergs kommun, men om behovet skulle uppstå med kort varsel behöver kommunen vara förberedd. För att skapa förutsättningar för en effektiv hantering av en sådan situation föreslås kommunfullmäktige ge kommunstyrelsen i uppdrag att meddela förbudsföreskrifter om så skulle krävas.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplan för fastighet Fjugesta 1:2 m.fl. har varit ute på granskning under våren 2020 och bedöms efter revidering av planhandlingarna vara redo för beslut om antagande.
Lekebergs kommun förfogar över en ringa omfattning av detaljplanerad industrimark. Det finns därav ett behov av att skapa markreserv som är detaljplanerad för ändamålet industri. Sydnärkes byggförvaltning fick i uppdrag 2018-09-11 att upprätta en detaljplan för industriverksamhet inom del av Fjugesta 1:2. Vidare beställdes kompletterande detaljplan 2019-09-10 på Fjugesta 1:2 söder om första planuppdraget. Detta grundar sig att Lekebergs bioenergi AB för dialog med kommunen avseende möjligheten att anlägga en ny reservpanncentral för fjärrvärme i Fjugesta.
Planförslaget medger även en förlängning av Vallgatan som förslår en korsning med länsväg 204. Denna förlängning var subjekt för en trafikutredning som togs fram under 2019
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
457kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
721kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
797kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har en tomtkö för de som är intresserade av att köpa en kommunal villatomt. När kommunen planlägger villatomter i nya områden ska personerna i tomtkön få erbjudande om dessa tomter först.
Nuvarande regler för Lekebergs kommuns tomtkö antogs av kommunfullmäktige i februari 2013. Sedan dess har trycket på tomtkön ökat och behovet av att styra upp såväl de administrativa som försäljningsmässiga processerna aktualiserats.
För att lättare kunna hålla tomtkön aktuell, förhindra markspekulation samt att nya områden inte blir färdigutbyggda föreslås nu nya regler med en ny försäljningsprocess.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
§ 40
Revidering av lokala ordningsföreskrifter för torghandel i Lekebergs kommun samt beslut om taxa
Nu gällande lokala ordningsföreskrifter för torghandel innehåller felaktig information, främst på grund av att de är fastställda för 20 år sedan. Ordningsföreskrifterna måste av den anledningen revideras.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
853kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) ska ett samordningsförbund ha en förbundsordning som fastställs av förbundets medlemmar. Den senast godkända förbundsordningen för förbundet är från 2012.
År 2016 arbetades det fram ett nytt förslag till förbundsordning, som också antogs i sin helhet av kommunfullmäktige i Lekebergs kommun i november år 2016. Detta reviderade förslag antogs dock inte av samtliga medlemmar, varför processen fick göras om.
Under 2020 var förslaget på förbundsordning ute på remiss till Finsams medlemparter Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Region Örebro län, Lekebergs kommun och Örebro kommun. Ett remissvar antogs av kommunstyrelsens arbetsutskott i Lekebergs kommun den 28 september 2020. Eftersom förslaget till ny förbundsordning då var identiskt med det förslag som antogs i sin helhet av kommunfullmäktige i Lekebergs kommun år 2016 hade kommunen inget att invända mot förslaget.
Efter remissomgången har förslaget bearbetats utifrån inkomna synpunkter och parterna har också träffats i ett arbetsmöte där Lekeberg fanns representerade. I samband med mötet uppnåddes enighet mellan parterna kring förslaget till ny förbundsordning.
För att äga giltighet ska den antas av samtliga medlemmar i förbundet.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs bestämmelser för kommunalt partistöd reviderades senast i november 2016. Sedan dess har en ny kommunallag trätt i kraft. Flera av paragrafhänvisningarna behöver därför uppdateras så att de stämmer överens med aktuell lagstiftning. Förutom korrigering till korrekt laghänvisning har även ett förtydligande gjorts under 4§ Redovisning och granskning.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på ett av fullmäktiges ordinarie sammanträden vår och höst.
Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 8 motioner och 5 medborgarförslag som inte var besvarade den 31 december 2020. Av motionerna har fyra passerat gränsen över ett år, dock tre av dem med enbart några dagar. Flera av motionerna är redo för beslut och kommer kunna behandlas på kommunfullmäktige under våren 2021.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Elin Nilsson (L) inkom den 25 november 2019 med en motion om säker skolväg. I motionen föreslår hon att det ska genomföras en kartläggning ur ett trygghets- och trafiksäkerhetsperspektiv av skolvägarna för de barn som inte erbjuds skolskjuts, samt att det tas fram en strategi för säker skolväg som sedan ska fungera som en vägledning vid framtagande och beslut i ärenden som kan ha en inverkan på trafiksäkerheten för barn och unga.
Ett svar har tagits fram och förslaget till beslut är att den första attsatsen anses besvarad och att den andra attsatsen ska bifallas.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
781kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Hansen (KD) inkom med en motion 11 februari 2020. I motionen föreslås det att kommunen ska avsätta ett område för caféverksamhet i samband med ombyggnationen av serveringen på Linden. Utöver det så ska kommunen erbjuda möjligheten för frivilligorganisationer, daglig verksamhet eller socialt företag att driva caféverksamheten.
Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen avslås.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
§ 46
Svar på motion från Moderaterna om att göra det enklare att ta del av den demokratiska processen
Håkan Söderman (M) har inkommit med en motion om att göra det enklare att komma till handlingarna till kommunfullmäktige på Lekebergs kommuns hemsida. I motionen föreslås att det på startsidan, minst 5 dagar före sammanträdet, ska finnas en länk som innehåller alla handlingar kring ärenden som ska behandlas vid kommunfullmäktiges sammanträde samt länk till webbsändningen.
Ett svar har tagits fram och förslaget till beslut är att motionen avslås.
Bilagor
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med en motion där han föreslår att kommunfullmäktiges arbetsordning ändras så att så att tiden för besvarande av motioner inom ett år skrivs in i enlighet med vad som framgår av kommunallagen. Han föreslår även att redovisning av ej besvarade motioner och medborgarförslag skall ske enligt följande; Inkomna 1/1-31/7 redovisas vid 1:a ordinarie kommunfullmäktige sammanträde efter periodens utgång. Samt för inkomna 1/8-31/12 sker redovisning vid 1:a ordinarie sammanträde efter periodens utgång.
Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen anses besvarad.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2020 har fullmäktiges presidium tillsammans med kommunstyrelseförvaltningen gjort en större översyn av kommunfullmäktiges arbetsordning. Syftet har varit förtydliga vissa processer och tillföra uppgifter och skrivningar som tidigare inte reglerats i arbetsordningen. Några skrivningar också tagits bort då de regleras direkt av kommunallagen. Exempel på områden som reviderats eller tillförts i arbetsordningen;
- Sändningen av kommunfullmäktige i webb-TV
- Presidiets beredning av vissa ärenden
- Kungörelse av fullmäktige i dagstidningar
- Talarordning i samband med större ärenden, så som MER-plan och årsredovisning
- Allmänhetens frågestund
- Motioner och medborgarförslag
- Inlämnande av interpellationer och enkla frågorDe föreslagna ändringarna jämfört med tidigare arbetsordning syns i rött och blått i dokumentet med synliga ändringar.
Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade ärendet på remiss till de politiska partierna som finns representerade i kommunfullmäktige i februari 2021, där två partier inkom med remissyttranden. Därefter har arbetsordningen beretts igen och är nu redo att behandlas i kommunfullmäktige.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
774kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag på riktlinjer för motioner och medborgarförslag. Riktlinjerna har tagits fram i syfte att dels klargöra beredningsprocessen för motioner och medborgarförslag samt ge förslagsställarna vägledning kring hur förslagen bör utformas för att få en så bra beredning som möjligt.
I framtagandet av riktlinjerna har det identifierats ett behov av att tydliggöra och fastställa vissa delar av berednings- och beslutsprocessen. Exempelvis berör riktlinjen hanteringen i de fall ett en motion kräver en omfattande utredning, hur ansvarsfördelningen i beredningsprocessen ser ut och hur verkställandet av bifallna motioner ska följas upp av kommunfullmäktige. Riktlinjerna innehåller även ett förtydligande av vad de olika beslutsformuleringarna innebär och hur de ska förstås.
Framtagandet av riktlinjerna har skett genom omvärldsbevakning och i viss mån parallellt med processen kring revideringen av kommunfullmäktiges arbetsordning. Tanken är att riktlinjerna ska komplettera arbetsordningen och fungera som ett konkret verktyg för både kommunmedborgare, förtroendevalda och handläggare. Därför innehåller riktlinjerna relativt detaljerade beskrivningar av hur processerna för inlämnande, handläggning, beslut och uppföljning av både motioner och medborgarförslag ser ut. Målet är att skapa tydliga och värdeskapande processer kring motioner och medborgarförslag.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Rapporteringen ska ske till Inspektionen för vård och omsorg, till kommunfullmäktige samt till kommunens revisorer.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av socialnämnden den 3 februari 2021.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
§ 51
Valärenden
-
Charlotta Englund (C) har inkommit med en avsägelse från uppdraget som ledamot tillika vice ordförande i kommunfullmäktige i Lekebergs kommun.
Bilagor
-
36kb Ladda ner dokument
-
-
Vid förra kommunfullmäktigesammanträdet beviljades Marcelos Doverholts (C) avsägelse från uppdraget som ersättare i Barn- och utbildningsnämnden. Kommunfullmäktige har att utse ny ersättare.
-
Kommunfullmäktige har att upprätta fyllnadsval efter Pernilla Marbergs (SD) avsägelse från samtliga uppdrag i Lekebergs kommun, vilket omfattar nedanstående uppdrag:
Ledamot i Krisledningsnämnden
Ledamot i kommunstyrelsen
Ledamot i Barn- och utbildningsnämnden
Partiföreträdare för Sverigedemokraterna (SD) -
Sverigedemokraterna har inkommit med en önskan om att byta plats på partiets ordinarie och ersättande ledamot i Socialnämnden. Fullmäktige har att ta ställning till bytet.
-
Meddelanden och skrivelser till kommunfullmäktige för kännedom.
Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
906kb Ladda ner dokument
-