Möte 2020-06-15
-
Två justerare, tillika rösträknare, samt två ersättare behöver utses för att justera dagens protokoll.
Justering sker den 18 juni kl. 8:00 i kommunhuset.
-
2
Nya motioner och medborgarförslag
-
Ett medborgarförslag har inkommit gällande utvecklingen av Lanna badgruva.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Enkla frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Interpellationer
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
603kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Prognosrapport 1 för 2020 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål helt, tre mål delvis och två mål inte alls, vilket ger en måluppfyllelse på 17 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 68 %.
Resultaträkningen visar på ett positivt resultat om 20 737 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed positiv om 4 982 tkr, eftersom det budgeterade överskottet är beräknat till 15 755 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 3 670 tkr. Skatter och bidrag redovisar ett överskott jämfört med budget på 3 369 tkr, vilket har sin grund i förändrad prognostiserad skattekraft (inkomstutjämning) samt förändringarna som gjordes i vårändringsbudgeten och övriga statliga tillskott pga Covid-19.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Samordningsförbundens uppgift är i första hand att verka för att medborgare ska få stöd och rehabilitering till egen försörjning. På individnivå verkar de genom att finansiera insatser som bedrivs av de samverkande parterna. Samordningsförbundet stödjer också aktivt insatser som syftar till skapa strukturella förutsättningar för att myndigheterna ska kunna samarbeta bättre.
Årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019 har inkommit från Finsam Lekeberg och Örebro. Förbundets resultat för 2019 blev - 266 tkr, vilket innebär att det egna kapitalet minskade från 2 137 tkr till 1 871 tkr.
Revisorerna har granskat räkenskaperna, årsredovisningen och förbundsstyrelsens förvaltning i FINSAM Lekeberg och Örebro för verksamhetsåret 2019. Revisorerna bedömer sammantaget att styrelsen i FINSAM Lekeberg och Örebro har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. De bedömer att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att årsredovisningen har upprättats enlighet med tillämpliga delar av lagen om kommunal bokföring och redovisning och god redovisningssed. De bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda och tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund är i behov av att införskaffa tre nya sopbilar. Två av dessa ska användas för insamlingen av hushållsavfallet i Askersunds och Laxå kommuner vid förbundets övertagande av insamlingen 1 mars 2020. Den tredje sopbilen ska ersätta en sopbil i Hallsbergs kommun som vid samma tidpunkt är avskriven. Leveransen av de tre bilarna bör ske i början av 2022.
För att möjliggöra inköpen, kan det komma att bli nödvändigt att lånefinansiera dessa. För att det, i sin tur, ska vara möjligt måste förbundet enligt § 13 i förbundsordningen, införskaffa ett godkännande från var och en av medlemskommunerna.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att anpassa användningen i området utefter utbyggnadsplaner för vård- och omsorgsboendet Linden och samtidigt utöka användningen av området generellt så att det finns en större flexibilitet inför eventuella byggprojekt i framtiden.
Lekebergs kommun har i det långsiktiga arbetet med att utveckla vård- och omsorgsboende bedömt att en utbyggnad av Linden kan vara ett alternativ. Det har dock visat sig att detaljplanen i området behöver göras om för att eventuella utbyggnader ska vara möjliga att genomföra. Gällande detaljplan som berör kvarteret mejeristen är väldigt begränsande. Inriktningen har varit att göra ny detaljplan med utökad byggrätt för att möta eventuella framtida behov.
Planområdet har kortats ner efter granskningen för att detaljplanen ska kunna antas. I kvarteret som inte längre är med i planen har inga markundersökningar gjorts vilket krävdes för att planen skulle kunna antas. Detta bedömdes fördröja planprocessen ytterligare.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun är sedan år 2018 medlem i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk och översättarservice. Region Örebro län är värdorganisation och den gemensamma nämnden ingår i regionens organisation. Utöver Lekebergs kommun och Region Örebro län är också Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Laxå kommun, Lindesbergs kommun och Ljusnarsbergs kommun medlemmar i nämnden.
Nämnden har ansvar för företagshälsovård och tolk- och översättarservice åt parterna. Regionhälsan arbetar med företagshälsa och ska vara en oberoende expertresurs som bidrar till att skapa förutsättningar för hälsosamma arbetsplatser, genom att tillhandhålla multiprofessionell kompetens och kunskap i arbetsmiljöfrågor för arbetsgivare i kundorganisationerna. Tolk- och översättarservice arbetar med att förmedla tolk- och översättartjänster för kontakter mellan myndigheter och länsinvånare då gemensamt språk saknas, så att möjlighet till kommunikation, integration och informationsutbyte kan tryggas för alla berörda parter.
I mars 2020 ansökte Nora kommun om att få bli medlem i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk- och översättarservice. Kommunstyrelseförvaltningen ser positivt på att nämnden utökas och föreslår att kommunfullmäktige i Lekebergs kommun godkänner inträdet i nämnden. Förslaget till beslut är utformat av Region Örebro län och ska beslutas samstämmigt av kommunfullmäktige i samtliga medlemskommuner.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har det övergripande ansvaret för att utveckla samhälls-planeringen och samhällsbyggandet i kommunen. Detta gäller inom såväl kommunens eget som de privata fastighetsägarnas markinnehav. Ett långsiktigt och hållbart markägande är en viktig förutsättning och styrmedel för kommunen att kunna påverka samhällets utveckling i framtiden.
Plan- och bygglagen är ett styrmedel över markanvändning, men kommunen har också som markägare stora möjligheter att påverka samhällsutvecklingen. Policyn ska bidra till att nå politiskt uppställda mål för kommunens samhällsutveckling avseende förvärv, försäljning och upplåtelse av mark.
Policyn tydliggör syftet med olika typer av markinnehav samt innehåller ett flertal ställningstaganden, förutsättningar och förhållningssätt för kommunen att ta hänsyn till vid framtida markförvärv.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
12
Revidering av allmänt reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder i Lekebergs kommun
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag på revidering av Allmänt reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder i Lekebergs kommun.
Det finns beslutade politiska mål om att kommunen ska öka sin markreserv och för att verkställa dessa är en förutsättning att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen delegation att genomföra fastighetsförvärv för mer än dagens 20 prisbasbelopp. Kommunstyrelsen föreslår att detta ändras till 10 miljoner kronor. Revideringen föreslås tillsammans med att kommunfullmäktige antar en policy för markförvärv. Policyn ska vara vägledande för kommunens strategiska markförvärv och möjliggöra både kort- och långsiktiga investeringar att säkra kommunens fortsatta samhällsutveckling. Policyn sätter också ramarna för hur kommunstyrelsen bör agera inom den ökade ramen för fastighetsförvärv.
Revideringarna syns i rött och blått på s. 16 i dokumentet.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
13
Valärenden
-
Örebro tingsrätt har inkommit med en önskan om att kommunerna snarast ska utse ytterligare en nämndeman som skall tjänstgöra till och med 31 december 2023. Detta med anledning av att många nuvarande nämndemän är över 70 år och därmed i riskgrupp för covid-19. Lekebergs kommun har därför att utse ytterligare en nämndeman till Örebro tingsrätt.
Bilagor
-
477kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har att utse ny ersättare i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk- och översättarservice efter Ann-Charlotte Kämpe-Larsson (L).
Bilagor
-
35kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
906kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-