Hoppa över navigering
  • Två justerare, tillika röströknare, samt två ersättare behöver utses att justera dagens protokoll. 

  • § 109

    Anmälan av nya motioner och medborgarförslag

  • Moderaterna inkom den 2020-11-30 med en motion om att satsa på en skola och gymnastik-/sporthall i Mulhyttan. 

  • Moderaterna inkom den 2020-11-30 med en motion om förtydligande och förenklande av medborgarförslagsprocessen.

  • Ett medborgarförslag har inkommit där förslagsställaren föreslår att Inspelsgatan i Lanna öppnas upp för gång- och cykeltrafikanter.

  • John Hägglöf (M) inkom den 29 november 2020 med en motion angående elljusspåren i Bergaskogen. 

  • Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer. 

    Enkla frågor

    En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.

    Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.

    En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts. 

    Interpellationer

    En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.

    En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.

    Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.

    Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast dagen före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.

    Om en interpellation avser förhållanden i ett sådant företag som avses i 3 kap 17 § kommunallagen, får interpellationen riktas till ordföranden i företagets styrelse.

    Bilagor

  • Under denna punkt informerar revisorerna.

  • I november 2010 upptog Kommuninvest Ekonomisk förening (”Föreningen”) förlagslån från medlemmarna omfattande 1 miljard kronor. Syftet med förlagslånen var att efter finanskrisen snabbt höja nivån på kapital i Kommuninvest i avvaktan på att kapitalet genom medlemsinsatser ökat till de nivåer som krävs av Finansinspektionen.

    Lekebergs kommuns förlagslån till Föreningen uppgick per den 30 september 2020 till 1 000 000 kronor, jämte ränta. Genom regeländringar får det befintliga förlagslånet till Kommuninvest inte längre inräknas in i kapitalbasen, vilket innebär att det inte längre fyller den tänkta funktionen att bidra till kapitaliseringen av Kommuninvest. Förlagslånen har därför återbetalas till medlemmarna. Eftersom Kommuninvest de kommande åren behöver tillföras nytt kapital erbjuds samtliga medlemmar som bidragit till förlagslånen att omedelbart använda sin del av förlagslånen för att öka sin kapitalinsats till Föreningen och således inbetala motsvarande belopp till Föreningen i form av en kapitalinsats.

    För medlemskap i Föreningen krävs att en medlem bidrar med en kapitalinsats genom en obligatorisk medlemsinsats. Vid föreningsstämman 2020 beslutades om en ändring av stadgarna så att en enda nivå på kapitalinsatsen i form av obligatorisk medlemsinsats ska gälla för samtliga medlemmar. Den nya nivån uppgår till 1 300 kronor per invånare, vilket samtliga medlemmar ska ha uppnått vid utgången av 2024. Den nya nivån har kopplats till en årlig inbetalningstrappa. För Lekebergs kommuns del, så innebär inbetalningen av det förlagslån som tidigare har utbetalats, enbart att det finns kvar hos Föreningen som ett insatskapital. Detta uppgår i dagsläget till 6 742 800 kr och blir då alltså 7 742 800 kr. Lekebergs kommun har enligt tidigare beslut valt att göra största möjliga inbetalning, dvs 900 kr per invånare exklusive dåvarande förlagslån. Anledningen till detta är den förmånliga ränta som utdelas på kapitalet. Om Kommunfullmäktige beslutar enligt förslaget så skulle Lekebergs kommun år 2024 landa på ett insatskapital om 9 739 600 kronor, vilket skulle motsvara 1 300 kr per invånare.

    Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Kommuninvest Ekonomiska förenings förslag. Förvaltningen föreslår att det ska finnas möjlighet att utöver de 1 300 kr per invånare inbetala upp till maxtaket 1 800 kr per invånare. Detta av samma skäl som tidigare, dvs den höga avkastningen på kapitalet. Räntan och återbäringen har i genomsnitt varit ca 500 tkr per år.

    Bilagor

  • Parallellt med projektet om- och tillbyggnad av Lekebergsskolan så har ett arbete pågått kring att se över det som idag kallas Bollhallen. Den möter i nuläget inte de behov som skolan har för att bedriva fullskalig idrottsundervisning. I projektet Lekebergsskolan ingår det en mindre upprustning och ombyggnation av idrottslokalerna samt omklädningsrum, men ingen tillbyggnation för att uppgradera bollhallen till idrottshall.

    LEKO har tagit fram tre olika alternativ där det första alternativet enbart möter verksamhetens behov av en idrottshall. Alternativ två och tre innehåller också en läktare, men de olika alternativen skiljer sig främst åt i antalet sittplatser.

    Ett eventuellt beslut om ombyggnation till idrottshall med läktare måste ses som ett separat projekt och en separat beställning. Det finns dock vinster att genomföra det i samband med sista etappen av Lekebergsskolan, då det finns ekonomiska fördelar eftersom entreprenörerna redan är på plats.

    Kommunstyrelseförvaltningen förespråkar alternativ två vilket bedöms både möta verksamhetens behov och bidra till att främja föreningslivet och folkhälsan. Det bedöms också vara det mest ekonomiska alternativet, för att uppnå ovanstående, då kommunen står inför stora investeringar framåt.

    Kommunstyrelsen beslutade den 17 november att beställa en om- och tillbyggnation av bollhallen på Lekebergsskolan enligt alternativ tre, under förutsättning att kommunfullmäktige beslutar om borgen för projektet. Kommunfullmäktige har därmed att ta ställning till beslut om borgen för projektet. 

    Bilagor

  • Under 2021 beräknas VA-kostnaderna att öka med ca 1 584 tkr. Anledningen till kostnadsökningen är till största delen ökade kapitalkostnader avseende främst investeringen i det sk Örebrovattnet. Här handlar det både om egna kapitalkostnader för vattenledningen inom kommunen, men framförallt kapitalkostnader avseende vattenledningen som ansluts via Örebro kommun.

    2021 föreslås att den fasta avgiften för mindre vattenmätare (qn 2,5) höjs med 115 kr/år till 4 625 kr/år. Mellanmätaren (qn 6,0) med 352 kr/år till 14 416 kr/år. Stora mätaren (qn 10,0) med 670 kr/år till 27 484 kr/år. Den rörliga avgiften föreslås höjas med 2,61 kr/m3 (inkl moms) till 46,34 kr/m3 (inkl moms). Vid nyttjande av två mätare qn 2,5, blir taxan för abonnenten motsvarande taxan för en qn 6,0. Nya avgifterna ska gälla from 1 januari 2021.

    Sedan 2018 har VA-kollektivet varit helt taxefinansierat, men nu behövs återigen en skattesubvention. Detta för att lindra en kraftig taxeökning över kort tid. Inför 2021 föreslås en skattesubvention om 800 tkr.

  • Sydnärkes kommunalförbunds direktion beslutade den 18 september 2020 att förslå kommunfullmäktige i Lekebergs kommun att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun. Bifogat förslag ”Avfallstaxa för Lekebergs kommun 2021” innebär dels en ny taxekonstruktion och dessutom föreslås en höjning av avfallsavgifterna med 18%. I den höjningen ingår också en höjning av slamavgifterna.

  • Sydnärkes kommunalförbund står inför flera större investeringar, bland annat byggandet av tre ny återvinningscentraler, förvärva en befintlig återvinningscentral, utbyte av sopbilar mm. Investeringarna behöver till största del lånefinansieras. För att Sydnärkes kommunalförbund ska få ta upp nytt lån måste samtliga medlemskommuner ge sitt godkännande, detta i enlighet med förbundsordningen.

    Förbundet ansöker nu om medlemskommunernas godkännande för att uppta lån till investeringarna i investeringsplanen. Detta för att få ett något förenklat förfarande genom denna femåriga investeringsplan, vilken också speglar lånebehovet.

    I ett senare skede kommer en begäran om kommunal borgen för de lån som upptas. Medlemskommunerna beviljar då borgen för investeringar som rör det egna avfallskollektivet.

  • Sydnärkes kommunalförbund har tagit fram förslag till ny avfallsplan för 2021-2025.

    Syftet med avfallsplanen är att genom ökad kunskap och medvetenhet hos kommuninvånarna samt långsiktig avfallsplanering leda avfallshanteringen mot ett hållbart samhälle där alla upplever att det är lätt att göra rätt och mängden avfall minskar. Målen och de tänkbara åtgärderna fokuserar mycket på att förebygga att avfall uppkommer och att det avfall som uppstår ska omhändertas på ett så miljöeffektivt sätt som möjligt.

    Förslaget till ny avfallsplan har varit ute på remiss hos kommunerna och var tillsammans med renhållningsföreskrifterna utställd för allmänhetens synpunkter under juli-aug. Förslaget till renhållningsordning antogs av kommunalförbundets direktion den 15 oktober 2020. För att bli giltig måste avfallsplanen antas av respektive kommuns kommunfullmäktige.

    Bilagor

  • Enligt Miljöbalken 15 kap, 41 §, ska alla kommuner ha en renhållningsordning med en avfallsplan, samt föreskrifter för avfallshanteringen i kommunen. Dokumentet utgör föreskrifter för avfallshanteringen inom Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekebergs kommun. Renhållningsordningen är, tillsammans med övrig lagstiftning, det som styr avfallshanteringen i kommunen.

    Föreskrifter för avfallshantering anger de kommunala och lokala bestämmelserna om avfallshantering. Föreskrifterna är ett verktyg för att styra avfallshanteringen och ger en rättslig grund i det dagliga arbetet med renhållningen. Föreskrifterna beskriver vad de olika aktörerna har för ansvar samt vad alla fastighetsägare, verksamhetsutövare och avfallsinnehavare har för skyldigheter.

    Tillsammans med den kommunala avfallsplanen 2021-2025 utgör dessa föreskrifter den kommunala renhållningsordningen. Dessa var, tillsammans med avfallsplanen för 2021-2025 utställda för synpunkter från allmänheten under juli-aug 2020.

    Föreskrifterna träder i kraft 2021-01-01 under förutsättning att de antas av samtliga medlemskommuner. Genom föreskriften om upphävs tidigare gällande föreskrifter om avfallshantering.

  • Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och
    överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för miljönämndens del är ganska omfattande eftersom det nuvarande reglementet och avtalet är tio år gamla.

    Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna i Sydnärkekommunerna tillsammans med förvaltningschefen för miljöförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av Sydnärkes miljönämnd den 7 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.

    Godkännande av förslaget till ny överenskommelse beslutas av kommunstyrelsen och behandlades den 17 november 2020. Kommunfullmäktige har att ta ställning till antagande av nytt reglemente. 

    Bilagor

  • Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning i Sydnärke. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för byggnämndens del är ganska omfattande eftersom nuvarande är flera år gamla. En uppgift har förts in om att nämnden ansvarar för att ajourhålla uppgifter i lantmäteriets fastighets- och lägenhetsregister. Förvaltningen gör det redan, men det har inte tidigare varit tydligt reglerat i reglementet.

    Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna tillsammans med förvaltningschefen för byggförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse godkändes av Sydnärke byggnämnd den 3 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.

    Godkännande av förslaget till ny överenskommelse beslutas av kommunstyrelsen och behandlades den 17 november 2020. Kommunfullmäktige har att ta ställning till antagande av nytt reglemente. 

    Bilagor

  • Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för taxe- och avgiftsnämndens del bland annat innebär ett fortsatt stadigvarande ordförandeskap för Hallsbergs kommun men med ett roterande vice ordförandeskap för resterande samverkanskommuner samt förtydligande kring nämndens uppgifter.

    Förslagen har tagit fram av de administrativa cheferna tillsammans med avdelningschefen för Taxe- och avgiftshandläggarna på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av taxe- och avgiftsnämnden 30 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.

    Godkännande av förslaget till ny överenskommelse beslutas av kommunstyrelsen och behandlades den 17 november 2020. Kommunfullmäktige har att ta ställning till antagande av nytt reglemente. 

    Bilagor

  • Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser kring de gemensamma nämnderna får mer en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för lönenämndens del bland annat innebär att ordförandeskapet förslås vara stadigvarande i Kumla kommun med ett roterande vice ordförandeskap för resterande samverkanskommuner.

    Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna tillsammans med förvaltningschefen för löneförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av Sydnärke lönenämnd den 16 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.

    Godkännande av förslaget till ny överenskommelse beslutas av kommunstyrelsen och behandlades den 17 november 2020. Kommunfullmäktige har att ta ställning till antagande av nytt reglemente. 

    Bilagor

  • Ett förslag till reglemente för Krisledningsnämnden har arbetats fram. Detta har saknats tidigare.

    Enligt 2 kap. 2§ lagen (2006:554) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap ska det i varje kommun finnas en nämnd för att fullgöra uppgifter under extraordinära händelser (krisledningsnämnd).

    Bilagor

  • En utredning om att flytta frågor om kultur- och fritid från kultur- och bildningsnämnden till kommunstyrelsen har tagits fram. Fördelar som utredningen har identifierat är bland annat att nuvarande kultur- och bildningsnämnd skulle bli en ren skolnämnd och att kultur- och fritidsavdelningens nuvarande samverkan med avdelningar inom kommunstyrelsen skulle underlättas. Andra fördelar som identifieras är bättre investeringsmöjligheter för kultur- och fritidsobjekt, kommunövergripande ANDT-samordning och ett helhetsgrepp kring turismen.

    Förslaget på reviderat reglemente innebär att ansvar för kultur- och fritidsfrågor flyttas från nuvarande kultur- och bildningsnämnden till kommunstyrelsen samt att nuvarande kultur- och bildningsnämnden behöver byta namn.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade ärendet till Kultur- och bildningsnämnden den 28 september 2020 för yttrande gällande organisationsförändringen och i namnfrågan. Nämnden antog sitt yttrande på sammanträdet den 20 oktober, där det framgår att Kultur- och bildningsnämnden ställer sig positiva till förändringen och föreslår att nämnden efter organisationsförändringen ska kallas Barn- och utbildningsnämnden. I övrigt lämnar nämnden förslag på ett antal mindre justeringar i reglementet avseende kultur- och fritidsdelen. Dessa förslag har beaktats i kommunstyrelsens beredning av ärendet.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott begärde även att underlaget skulle kompletteras med en barnkonsekvensanalys utifrån FN:s barnkonvention som återfinns under avsnitt 2.1 i denna tjänsteskrivelse.

    Det är kommunfullmäktige som beslutar om vilka nämnder som ska finnas samt vilken verksamhet respektive nämnd ska ansvara för. Nämndernas verksamhetsområden regleras i nämndernas reglemente, som också antas av kommunfullmäktige (6 kap, 2 och 44 §, kommunallagen).

    Bilagor

  • I kommunallagen finns sedan 2013 en möjlighet för kommuner och regioner att införa deltagande på distans vid fullmäktigesammanträden samt i nämnder och styrelser. Bestämmelserna i kommunallagen anger ett antal krav som måste vara uppfyllda för distansdeltagande. Bland annat tydliggör lagen att deltagande ska ske genom ljud- och bildöverföring i realtid och på ett sätt så att samtliga deltagare kan se och höra varandra. Deltagandet ska kunna ske på lika villkor.

    För att ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige ska få delta på distans måste fullmäktige besluta om det genom att reglera det i kommunfullmäktiges arbetsordning. Förslaget är att arbetsordningen kompletteras med en skrivning om deltagande på distans. Kompletteringen i blått i dokumentet under 9 §. En större översyn av arbetsordningen pågår och kommer att behandlas under våren 2021.

  • I budgethandlingen ”MER-plan 2021 med ekonomisk plan 2022-2023” finns kommunfullmäktiges mål som bestämmer riktningen för kommunens arbete de närmsta åren. Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2021 med plan för 2022-2023 tagits fram.

    Målen är i sin helhet oförändrade jämfört med målen för 2020 men en del justeringar har gemomförts bland indikatorerna, samt har målvärden för respektive indikator setts över och uppdaterats.

    Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2021-2023 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar m.m.

    2021 års ekonomiska resultat budgeteras till 13 851 000 kr, vilket motsvarar 2,5 % av kommunens skatter och bidrag.

  • Miljöpartiet inkom den 29 april 2019 med en motion om att Lekebergs kommun bör upprätta en koldioxidbudget med start budgetår 2021. I motionen anges att en koldioxidbudget synliggör Lekebergs kommuns kvarvarande utsläppsutrymme, den budget av växthusgaser som kommunen har kvar att spendera och skapar förutsättningar för lokalt klimatledarskap.

    Ett svar har tagit fram och förslaget är att motionen avslås.

    Bilagor

  • John Hägglöf (M) inkom den 11 november 2019 med en motion där han föreslår att socialförvaltningen ska utreda möjligheten till att initiera projektet ”måltidsvän” i Lekebergs kommun tillsammans med föreningar ut civilsamhället.

    Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen anses besvarad.

  • § 133

    Valärenden

  • Länsstyrelsen i Örebro län har uppmärksammat Lekebergs kommun på att Izabella Sutic (V) inte längre är folkbokförd i valområdet. Därmed har ett valbarhetshinder uppstått. Enligt 4 kap. 7 § kommunallagen (2017:725) upphör en ledamots eller ersättares uppdrag genast om personen i fråga inte längre är valbar.

    Kommunfullmäktige har därför att begära ny röstsammanräkning hos länsstyrelsen för att utse ny ersättare i kommunfullmäktige efter Izabella Sutic (V).

  • § 135

    Avsägelse från uppdrag som nämndeman vid Örebro tingsrätt

  • Kommunfullmäktige har att upprätta fyllnadsval efter Birgitta Hultin (S) som nämndeman vid Örebro tingsrätt för resterande delen av mandatperioden 2020-2023. 

     

  • Meddelanden för kännedom.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.