Möte 2021-06-14
-
Två justerare och två ersättare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera protokollet.
Förslag på tid för justering är den 17 juni kl. 8:00 i kommunhuset i Fjugesta.
-
På kommunfullmäktige den 26 april 2021 beviljades en avsägelse från uppdraget som 1:e vice ordförande i kommunfullmäktige. Fullmäktige har därför att förrätta fyllnadsval på posten.
Centerpartiet har inkommit med förslag till valberedningen.
Valberedningens förslag till ny 1:e vice ordförande är Leif Göransson (C).
-
Allmänhetens frågestund hålls direkt efter att upprop och val av justerare förrättats vid varje kommunfullmäktigesammanträde utom vid budgetfullmäktige. För allmänhetens frågestund avsätts maximalt 30 min. Frågor ska vara kortfattade och gälla den kommunala verksamheten.
Frågor besvaras i första hand av ordförande eller vice ordförande i den nämnd eller bolag som frågan berör, i andra hand annan lämplig ersättare.
Frågor ska lämnas in i förväg till kommunstyrelseförvaltningen senast en arbetsdag före den dag som kommunfullmäktige sammanträder. Den som ställt frågan ska också närvara vid kommunfullmäktiges sammanträde. Frågor som ställs anonymt kommer inte att tas upp.
Varje frågeställare och svarande politiker får 3 minuters talartid och 2 minuters replik på anförandet.
-
4
Anmälan av nya motioner och medborgarförslag
-
Under denna punkt redovisas inkomna enkla frågor och interpellationer.
Enkla frågor
En fråga ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den ska ges in till kommunstyrelseförvaltningen senast en dag före den sammanträdesdag, då den ska ställas.
Svar på fråga behöver inte vara skriftligt. När en fråga besvaras, får bara den som ställer frågan och den som svarar delta i överläggningen.
En fråga bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Interpellationer
En interpellation ska vara skriftlig och undertecknad av en ledamot. Den bör lämnas in till kommunstyrelseförvaltningen senast fem arbetsdagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet. En interpellation bör besvaras senast under det sammanträde som följer närmast efter det då interpellationen ställdes.
Ett svar på en interpellation ska vara skriftligt eller tillföras protokollet om den besvaras vid sammanträdet, där den väckts. Uppgift om att interpellationssvar kommer att lämnas vid visst sammanträde bör tas in i kungörelsen.
Den ledamot som ställt interpellationen bör få del av svaret senast en arbetsdag före den sammanträdesdag då svaret ska lämnas.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar revisorerna.
-
Prognosrapport 1 för 2021 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål helt och fem mål delvis, vilket ger en måluppfyllelse på 17 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 76 %.
Resultaträkningen visar på ett positivt resultat om 35 803 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed positiv om 21 952 tkr, eftersom det budgeterade överskottet är beräknat till 13 851 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 4 700 tkr. Skatter och bidrag redovisar ett överskott jämfört med budget på 19 199 tkr, vilket har sin grund i att skatteunderlagsprognosen från SKR är uppräknad samt förändrad prognostiserad skattekraft (kostnads- och inkomstutjämning).
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
Finsam Lekeberg och Örebro har avlämnat årsredovisning för 2020.
Samordningsförbundet Finsam är en fristående juridisk organisation med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Örebro län samt Örebro och Lekebergs kommun som medlemmar. Förbundets organisation består av en styrelse som utses av medlemmarna. Till sin hjälp har den ett kansli.
De verksamheter som förbundet finansierar kompletterar myndigheternas ordinarie
verksamhet. Samordningsförbundens uppgift är i första hand att verka för att medborgare ska få stöd och rehabilitering till egen försörjning.Finsamförbundet finansieras via Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen med hälften av medlen, regionen med en fjärdedel och Örebro och Lekebergs kommun med resterande fjärdedel.
Årsredovisningen sammanfattar de väsentliga händelserna under året och det ekonomiska resultatet för 2020 som landade på minus 566 tkr vilket var 452 tkr bättre än budgeterat.
Revisorernas granskning bedömer sammantaget att styrelsen i samordningsförbundet Lekeberg och Örebro har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Sammantaget bedöms att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda. Man tillstyrker också att styrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
1005kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns upphandlingspolicy ska bidra till en hållbar utveckling ur ett socialt och miljömässigt perspektiv. Den ska även fungera som en vägledning till kommunens verksamheter för att finna lösningar med hög kvalitet och som är ekonomiskt fördelaktiga ur ett totalkostnadsperspektiv. En kommunövergripande upphandlingspolicy som gäller för kommunens samtliga styrelser och nämnder säkerställer även att behovet av varor och tjänster tillgodoses enligt de krav som ställs inom området.
Nuvarande upphandlingspolicy antogs 2016-02-29 och då viss information i denna upphandlingspolicy är inaktuell är en revidering nödvändig. Vid revidering av upphandlingspolicyn har även vissa skrivningar förenklats för att göra policyn mer tillämplig.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
480kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Laxå Värme har gjort en framställan till Sydnärkes kommunalförbund om skötsel av kundtjänsten gentemot bolagets kunder.
Enligt § 3 i förbundsordningen får förbundet sköta debitering, administration och kundtjänst avseende vatten och avloppsverksamhet om en medlem har beslutat om det. Denna lydelse innebär att förbundet ej kan sköta kundtjänsten åt Laxå Värme. Medlemskommunerna har ställt sig positiva till att förbundet tar över kundtjänsten från Laxå Värme, men för detta krävs en ändring i form av ett tillägg i förbundsordningens 3 §.
I syfte att möjliggöra för kommunalförbundet att sköta kundtjänsten åt Laxå Värme beslutade Direktionen för Sydnärkes kommunalförbund den 26 februari att föreslå följande ändring av förbundsordningen till medlemskommunerna;
”3 § Förbundet får också efter att medlem har beslutet det, sköta debitering, administration och kundtjänst avseende vatten-, avlopps- och fjärrvärmeverksamhet.”
För att äga giltighet ska ändringar av förbundsordningar godkännas av kommunfullmäktige i respektive medlemskommun. Kommunstyrelseförvaltningen har inget att erinra mot förslaget.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
922kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Tomtindelningsplaner reglerar hur tomterna i ett kvarter ska se ut. Det var ett krav att tomtindelningsplan skulle finnas enligt gammal lagstiftning. Tomtindelningar kan komma att begränsa de fastighetsägare som vill ha bygglov eller fastighetsbilda som är i strid med tomtindelningsplanen. Tomtindelningarna gäller fortfarande som vilken plan som helst, och fastighetsbildning samt bygglov får inte strida mot tomtindelningsplanen. För att ändra eller upphäva en tomtindelningsplan krävs en ändring av detaljplanen.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att tomtindelningsplanerna för Fjugesta ska upphävas för att förhindra att kommuninvånarna begränsas av tomtindelningsplanerna. Att ta bort planerna bidrar till att Fjugesta kan fortsätta utvecklas och underlättar för invånarna i Fjugesta.
Förvaltningen föreslår att arbetet med att ta bort tomindelningsplanerna görs i etapper och att samhällsbyggnadsstrategen får delegation att beställa planändringarna av Samhällsbyggnadsförvaltning Sydnärke. Förvaltningen föreslår också att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen delegation att besluta om planändringarna gällande dessa tomtindelningsplaner för Fjugesta.Kommunstyrelsen beslutade den 1 juni att delegera till samhällsbyggnadsstrategen att löpande beställa planändringar för de aktuella tomtindelningsplanerna. Fullmäktige har att ta ställning till förslaget om delegation till kommunstyrelsen att besluta om planändringar med enkelt planförfarande i dessa fall.
Bilagor
-
1022kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ett nytt bostadsområde med bostadsbebyggelse i området kring södra Fjugesta tätort. Detaljplaner medger en flexibel byggrätt som kan innebära olika typer av bostäder. Vidare har detaljplanen givits samma typ av byggrätt som befintlig detaljplan direkt anslutning för att skapa en enhetlig byggrätt
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
571kb Ladda ner dokument
-
980kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
436kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ett nytt bostadsområde med villabebyggelse i området kring Lanna och Hidinge, norr om Hidingevägen (566), i Lekebergs kommun. Detaljplanen ger förutsättningar för attraktiva bostäder i ett naturnära läge intill Garphytteån.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
664kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
986kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
727kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna lämnade i samband med kommunfullmäktige den 30 november 2021 in en motion där de föreslår att rutinerna kring medborgarförslag ska förtydligas och förenklas. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett svar där det framgår att rutinerna som efterfrågas i motionen till stora delar redan finns på förvaltningen och införandet av e-tjänsten för medborgarförslag förhoppningsvis kommer underlätta och automatisera vissa delar av processen.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
57kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
16
Övriga valärenden
-
17
Avsägelse från uppdrag som ersättare i kommunfullmäktige
-
Lekebergs kommun har tre kommunalråd och ett oppositionsråd.
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av nytt oppositionsråd efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med 2022-12-31.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ledamot till kommunstyrelsen efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med 2022-12-31.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ledamot tillika 2:e vice ordförande i krisledningsnämnden efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med 2022-12-31.
-
22
Val av ny ledamot tillika 2:e vice ordförande i Lekebergs Kommunala Holdingbolag AB (fyllnadsval)
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ledamot tillika 2:e vice ordförande i styrelsen för Lekebergs kommunala Holding AB efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med bolagsstämman 2023.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ersättare i styrelsen för Vätternvatten AB efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med bolagsstämma 2023.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ledamot i Sydnärkegruppen efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med 2022-12-31.
-
25
Val av ny ersättare till Sydnärkes lönenämnd för resten av mandatperioden 2019-2022 (fyllnadsval)
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ersättare till Sydnärkes lönenämnd efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med 2022-12-31.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av ny ersättande ombud till Kommuninvests årsstämma efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med 2022-12-31.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av nytt ersättande ombud till bolagsstämman för Kommunassurans Syd försäkring AB efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med 2022-12-31.
-
Kommunfullmäktige har att förrätta fyllnadsval av nytt ersättande ombud till Småkom föreningsstämma efter Håkan Söderman (M) för tiden 2021-10-01 till och med 2022-12-31.