Möte 2023-11-07
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Den 24 april 2023 inkom en ansökan till barn- och utbildningsnämnden avseende etablering av pedagogisk omsorg i enskild regi i Lekeberg kommun. Ärendet behandlades på barn- och utbildningsnämndens sammanträde den 3 oktober 2023 där beslutet fattades att avslå ansökan. Beslutet i ärendet togs utan att sökande fått möjlighet att yttra sig i ärendet.
En enskild kan ansöka om pedagogisk omsorg i egen regi enligt 25 kapitlet 10§ i skollagen.
Enligt 28 kapitlet 5§ i skollagen kan beslut om ansökan enligt 25 kapitlet 10§ prövas av allmän förvaltningsdomstol. Då prövning av ansökan om pedagogisk omsorg är myndighetsutövning är förvaltningslagen tillämplig.
Enligt 25§ i förvaltningslagen gäller: ”Innan en myndighet fattar ett beslut i ett ärende ska den, om det inte är uppenbart obehövligt, underrätta den som är part om allt material av betydelse för beslutet och ge parten tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över materialet”.
Med anledning av detta föreslår barn- och utbildningsförvaltningen att beslutet om att avslå ansökan om pedagogisk omsorg i egen regi återkallas och att den sökande ges möjlighet att yttra sig kring underlagen innan beslut i ärendet kan fattas.Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av kontrollmoment 2.3.1: Dokumenteras utredningar och åtgärder i KIA? Interkontrollen påvisar en mindre avvikelse.
Från och med 23-01-01 till och med 2023-10-12 har det rapporterats 22 händelser i KIA. Av de 22 händelser som är inrapporterade så är 13 utredda och åtgärdade av rektor. Det är en förbättring jämfört med samma period ett år tidigare. Förvaltningschef och HR-specialist har påmint rektorerna om vikten av att dokumentera åtgärderna i KIA.
I dialogen med rektorerna framkommer att det är en del krångel med KIA-systemet, vilket resulterar i att man inte kommer vidare med arbetsuppgiften när man tänkt genomföra den. Arbetet i KIA upplevs som tidskrävande.
Inrapporterade händelser redovisas vid varje samverkansmöte i barn- och utbildningsförvaltningen.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Presentation av prognosrapport 3 med åtgärder för en budget i balans.
Barn- och utbildningsförvaltningen prognostiserar ett underskott om 14 000 tkr för 2023. Per sista oktober visar utfallet ett underskott om 12 806 tkr.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt skolförordningen 3:2-3 ska läsåret ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar. Utöver skol- och lovdagarna får det inom läsåret läggas ut högst fem studiedagar för personalen. Läsåret ska börja i augusti och sluta i juni.
Dagarna för höst- och vårterminens början och slut beslutas av nämnden. Förläggning av lov- och studiedagar är, enligt barn- och utbildningsnämndens delegationsordning, delegerat till förvaltningschef.
Barn- och verksamhetsperspektiv liksom vårdnadshavarperspektiv är beaktat i förhållande till längd av sammanhållande arbetsperioder, ledighetstillfällen och jourdagar. Läsårsförläggningen medför inga ekonomiska konsekvenser i förhållande till tidigare.
Läsåret 2024/2025 förläggs enligt följande:
Höstterminen startar den 15 augusti och avslutas den 20 december 2024.
Vårterminen startar den 9 januari och avslutas den 10 juni 2025.Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Sjukfrånvaron för perioden 1 september 2022 – 31 augusti 2023 hamnar på 6,52 procent. Det är en minskning med 1,51 procentenheter jämfört med samma period ett år tidigare.
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
965kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
7
Val av ledamöter för barn- och utbildningsnämnden till rådet för tillgänglighets- och äldrefrågor 2023–2026
Det kommunala rådet för tillgänglighets- och äldrefrågor i Lekebergs kommun är ett organ för dialog och ömsesidig information mellan företrädare för Lekebergs kommun och organisationer/föreningar som bedriver organiserad verksamhet med inriktning på områden som berör tillgänglighet eller äldre. Rådet är även ett remiss- och referensorgan i frågor som gäller dessa områden.
Enligt reglerna för rådet för tillgänglighets- och äldrefrågor ska barn- och utbildningsnämnden utse en ledamot och en ersättare till rådet för mandatperioden 2023 – 2026Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för barn- och utbildningsnämnden år 2024. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet samt kommunfullmäktiges sammanträdestider.
Föreslagna tider för Barn- och utbildningsnämnden 2024:
Tisdag den 6 februari kl. 13:00
Tisdag den 23 april kl. 13:00
Tisdag den 21 maj kl. 13:00
Tisdag den 3 september kl. 13:00
Måndag den 7 oktober kl. 13:00
Tisdag den 5 november kl. 13:00
Tisdag den 10 december kl. 13:00Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden går igenom och eventuellt kommenterar inkomna protokoll från elevråd i kommunens skolor.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Genomgång av protokollet från barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.
Bilagor
-
628kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2023-09-26 - 2023-10-31.
Bilagor
-
Anmälningar för kännedom som inkommit under perioden 2023-09-26 - 2023-10-31.
Bilagor
-
725kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt kommer rektorerna Solveig Sandin och Eva Nygren och berättar om anpassande grundskolan enligt årshjulstema: Barn- och elevhälsa.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Perioden 230916-231025 har det till barn- och utbildningsnämnden inkommit 50 anmälningar om misstänkt kränkande behandling. 48 anmälningar rör elev-elev och två anmälningar rör vuxen – elev. De flesta anmälningar är händelser i åk 3, 4 och 7. Några ärenden rör samma händelser där flera elever varit inblandade i bråk och blivit kränkta. Det är övervägande pojkar som utsätter och blir utsatta för kränkande behandling.
Det är förhållandevis många anmälningar från Lekebergsskolan 7-9 den här perioden. Det beror på att rektor har tydliggjort rutinerna för anmälan igen och att lärarna efter det i högre utsträckning anmäler. På Lekebergsskolan F-6 är det också en relativt hög andel anmälningar den här perioden. Det beror på att rektor och kurator påmint pedagogerna om att allt ska anmälas. Det rör främst lågstadiet.
Kränkningarna är till största del fysiska och verbala. Eleverna retas, knuffas, uttrycker glåpord, hotar, bråk på skolbussen, nedsättande kommentarer, slag på kroppen, stryptag. Kränkningarna har företrädesvis skett på skolgården, i korridorer och uppehållsrum.
Åtgärder som vidtagits är samtal med elever och vårdnadshavare, ibland upprepade gånger. Trygghetsteamen har blivit inkopplade. Utsättande elev har under en period placerats i en annan klass. Extra personal insatt i klass. Rektor utreder och vidtar åtgärder där vuxen varit inblandad. I ett av ärendena är även förvaltningschef inkopplad.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Rektor Solveig Sandin informerar om situationen i årkurs 5 Lekebergsskolan.
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom barn-och utbildningsförvaltningen.
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Den 24 april 2023 inkom en ansökan till barn- och utbildningsnämnden avseende etablering av pedagogisk omsorg i enskild regi i Lekeberg kommun. Ärendet behandlades på barn- och utbildningsnämndens sammanträde den 3 oktober 2023 där beslutet fattades att avslå ansökan. Beslutet i ärendet togs utan att sökande fått möjlighet att yttra sig i ärendet.
En enskild kan ansöka om pedagogisk omsorg i egen regi enligt 25 kapitlet 10§ i skollagen.
Enligt 28 kapitlet 5§ i skollagen kan beslut om ansökan enligt 25 kapitlet 10§ prövas av allmän förvaltningsdomstol. Då prövning av ansökan om pedagogisk omsorg är myndighetsutövning är förvaltningslagen tillämplig.
Enligt 25§ i förvaltningslagen gäller: ”Innan en myndighet fattar ett beslut i ett ärende ska den, om det inte är uppenbart obehövligt, underrätta den som är part om allt material av betydelse för beslutet och ge parten tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över materialet”.
Med anledning av detta föreslår barn- och utbildningsförvaltningen att beslutet om att avslå ansökan om pedagogisk omsorg i egen regi återkallas och att den sökande ges möjlighet att yttra sig kring underlagen innan beslut i ärendet kan fattas.Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av kontrollmoment 2.3.1: Dokumenteras utredningar och åtgärder i KIA? Interkontrollen påvisar en mindre avvikelse.
Från och med 23-01-01 till och med 2023-10-12 har det rapporterats 22 händelser i KIA. Av de 22 händelser som är inrapporterade så är 13 utredda och åtgärdade av rektor. Det är en förbättring jämfört med samma period ett år tidigare. Förvaltningschef och HR-specialist har påmint rektorerna om vikten av att dokumentera åtgärderna i KIA.
I dialogen med rektorerna framkommer att det är en del krångel med KIA-systemet, vilket resulterar i att man inte kommer vidare med arbetsuppgiften när man tänkt genomföra den. Arbetet i KIA upplevs som tidskrävande.
Inrapporterade händelser redovisas vid varje samverkansmöte i barn- och utbildningsförvaltningen.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Presentation av prognosrapport 3 med åtgärder för en budget i balans.
Barn- och utbildningsförvaltningen prognostiserar ett underskott om 14 000 tkr för 2023. Per sista oktober visar utfallet ett underskott om 12 806 tkr.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt skolförordningen 3:2-3 ska läsåret ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar. Utöver skol- och lovdagarna får det inom läsåret läggas ut högst fem studiedagar för personalen. Läsåret ska börja i augusti och sluta i juni.
Dagarna för höst- och vårterminens början och slut beslutas av nämnden. Förläggning av lov- och studiedagar är, enligt barn- och utbildningsnämndens delegationsordning, delegerat till förvaltningschef.
Barn- och verksamhetsperspektiv liksom vårdnadshavarperspektiv är beaktat i förhållande till längd av sammanhållande arbetsperioder, ledighetstillfällen och jourdagar. Läsårsförläggningen medför inga ekonomiska konsekvenser i förhållande till tidigare.
Läsåret 2024/2025 förläggs enligt följande:
Höstterminen startar den 15 augusti och avslutas den 20 december 2024.
Vårterminen startar den 9 januari och avslutas den 10 juni 2025.Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Sjukfrånvaron för perioden 1 september 2022 – 31 augusti 2023 hamnar på 6,52 procent. Det är en minskning med 1,51 procentenheter jämfört med samma period ett år tidigare.
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
965kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
§ 75
Val av ledamöter för barn- och utbildningsnämnden till rådet för tillgänglighets- och äldrefrågor 2023–2026
Det kommunala rådet för tillgänglighets- och äldrefrågor i Lekebergs kommun är ett organ för dialog och ömsesidig information mellan företrädare för Lekebergs kommun och organisationer/föreningar som bedriver organiserad verksamhet med inriktning på områden som berör tillgänglighet eller äldre. Rådet är även ett remiss- och referensorgan i frågor som gäller dessa områden.
Enligt reglerna för rådet för tillgänglighets- och äldrefrågor ska barn- och utbildningsnämnden utse en ledamot och en ersättare till rådet för mandatperioden 2023 – 2026Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för barn- och utbildningsnämnden år 2024. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet samt kommunfullmäktiges sammanträdestider.
Föreslagna tider för Barn- och utbildningsnämnden 2024:
Tisdag den 6 februari kl. 13:00
Tisdag den 23 april kl. 13:00
Tisdag den 21 maj kl. 13:00
Tisdag den 3 september kl. 13:00
Måndag den 7 oktober kl. 13:00
Tisdag den 5 november kl. 13:00
Tisdag den 10 december kl. 13:00Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden går igenom och eventuellt kommenterar inkomna protokoll från elevråd i kommunens skolor.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Genomgång av protokollet från barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.
Bilagor
-
628kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2023-09-26 - 2023-10-31.
Bilagor
-
Anmälningar för kännedom som inkommit under perioden 2023-09-26 - 2023-10-31.
Bilagor
-
725kb Ladda ner dokument
-
-
Perioden 230916-231025 har det till barn- och utbildningsnämnden inkommit 50 anmälningar om misstänkt kränkande behandling. 48 anmälningar rör elev-elev och två anmälningar rör vuxen – elev. De flesta anmälningar är händelser i åk 3, 4 och 7. Några ärenden rör samma händelser där flera elever varit inblandade i bråk och blivit kränkta. Det är övervägande pojkar som utsätter och blir utsatta för kränkande behandling.
Det är förhållandevis många anmälningar från Lekebergsskolan 7-9 den här perioden. Det beror på att rektor har tydliggjort rutinerna för anmälan igen och att lärarna efter det i högre utsträckning anmäler. På Lekebergsskolan F-6 är det också en relativt hög andel anmälningar den här perioden. Det beror på att rektor och kurator påmint pedagogerna om att allt ska anmälas. Det rör främst lågstadiet.
Kränkningarna är till största del fysiska och verbala. Eleverna retas, knuffas, uttrycker glåpord, hotar, bråk på skolbussen, nedsättande kommentarer, slag på kroppen, stryptag. Kränkningarna har företrädesvis skett på skolgården, i korridorer och uppehållsrum.
Åtgärder som vidtagits är samtal med elever och vårdnadshavare, ibland upprepade gånger. Trygghetsteamen har blivit inkopplade. Utsättande elev har under en period placerats i en annan klass. Extra personal insatt i klass. Rektor utreder och vidtar åtgärder där vuxen varit inblandad. I ett av ärendena är även förvaltningschef inkopplad.Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom barn-och utbildningsförvaltningen:
- Rektorstjänst på 7-9 + IM gymnasiet är under rekrytering.
- Vuxenutbildningen och AMI ska slås samman till en avdelning från och med 1 januari 2024.
- Information om att Skolinspektionen kommer till Lekeberg för att följa upp huvudmannens klagomålshantering.
- Sandra Oskarsson är ny verksamhetsutvecklare på NLU. Ska arbeta mot barn och utbildning.
- Information från Göran Thunberg om arbetet med att träna på inrymning på förskolor och skolor.
-
Under denna punkt kommer rektorerna Solveig Sandin och Margareta Essving och berättar om anpassande grundskolan enligt årshjulstema: Barn- och elevhälsa.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Rektor Solveig Sandin informerar om situationen i årkurs 5 Lekebergsskolan.