Möte 2021-02-02
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Under denna punkt delas information från representanter i övriga nämnder, råd och gemensamma nämnder.
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. Kultur- och bildningsnämnden beslutade om internkontrollplan för 2020 den 4 februari 2020.
-
Barn- och utbildningsförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för Kultur- och bildningsnämnden 2020
-
Arbetsmiljöplaner upprättas årligen för de olika verksamheterna, som ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Grunden för arbetsmiljöplanerna återfinns i de problem som uppmärksammats bl.a. i skyddsronder, brandskyddskontroller, arbetsplatsträffar och medarbetarenkät. Medarbetarenkäten genomförs av externa utförare, årligen och återspeglar personalens upplevelse av den psykosociala och den fysiska arbetsmiljön. Uppföljning av arbetsmiljöplanerna sker kontinuerligt genom förvaltningarnas samverkansgrupper samt genom den centrala samverkansgruppen.
-
En ny förskola ska byggas i Fjugesta 2021. Nämnden beslutar om namnet på förskolan utifrån förslag från förvaltningen.
-
Inför verksamhetsåret 2020 antog Kultur- och bildningsnämnden ett årshjul för uppföljning av verksamheterna. I och med att ansvaret för Kultur och fritid har gått över till Kommunstyrelsen, från och med den 1 januari 2021, behöver årshjulet revideras.
Ytterligare skäl för en revidering är att Kommunfullmäktiges mål i MER-plan 2021 har omformulerats.
-
Information om trygghetsarbetet på Lekebergsskolan 7-9 och Mullhyttans skola samt en analys på huvudmannanivå.
-
Sammanställning över antalet anmälda kränkningsärenden under perioden 201125-201222 till Kultur- och bildningsnämnden.
Samt:
Sammanställning över antalet anmälda kränkningsärenden under perioden 210101-210126 till Barn- och utbildningsnämnden. -
Denna rapport är en sammanställning över alla anmälningar om misstänkt kränkande behandling som inkommit till huvudmannen i Lekebergs kommun under 2020. Rapporten inbegriper förskolan, grundskolan, grundsärskolan, gymnasiet och vuxenutbildning i Lekebergs kommun.
-
Under denna punkt informerar förvaltningschefen.
-
Meddelanden, synpunkter och klagomål för kännedom.
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2020-12-08 - 2021-01-26.
-
Genomgång av protokollet från Barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag till Strategisk lokalförsörjningsplan 2021-2031. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov.
Kommunstyrelsen avser anta lokalförsörjningsplanen på sammanträdet den 13 april 2020. Innan dess remitteras planen till barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden för synpunkter. Synpunkter lämnas till kommunstyrelsen senast den 7 april.
-
Den 19 januari 2021 inkom Caroline Elfors (M) med ett ledamotsinitiativ till att bjuda in skolpersonal att träffa politiker i Barn- och utbildningsnämnden.
-
Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är myndigheter skyldiga att utse ett dataskyddsombud. Med anledning av att samtliga nämnder inom kommunen betraktas som egna myndigheter och personuppgiftsansvarig för sina respektive personuppgiftsbehandlingar måste varje nämnd också utse ett dataskyddsombud.
År 2019 ingick Lekebergs kommun ett avtal med Kumla kommun där Lekeberg köper tjänsten dataskyddsombud från Kumla kommun. Kultur- och bildningsnämnden beslutade 2019-08-30 att utse Johan Borg som dataskyddsombud. Johan Borg har sedan dess varit dataskyddsombud för samtliga nämnder i kommunen och även för de helägda bolagen m.m.
Då Johan Borg avslutar sin tjänst i Kumla kommun 28 februari 2021, behöver ett nytt dataskyddsombud utses. Rekrytering av ett nytt dataskyddsombud har skett och den 1 februari 2021 tillträder Dennis Hofsten tjänsten som det nya dataskyddsombudet.
Uppgift om vem som är dataskyddsombud ska anmälas till Datainspektionen. -
Enligt 6 kap. 25 § i kommunallagen så ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Nämnden får dock besluta att dess sammanträden ska vara offentliga, om fullmäktige har medgett det.
Ett beslut att medge rätt för nämnderna att besluta om öppna sammanträden fattades av kommunfullmäktige 11 november 2014 (§108). Kultur och bildningsnämnden beslutade 19 maj 2015 (§60) att från och med första sammanträdet på hösten samma år börja med öppna sammanträden.
På grund av Covid-19 och i syfte att förhindra ytterligare smittspridning så lyfts frågan om öppna sammanträden på nytt för beslut i nämnden. Problemet med att hålla öppna sammanträden är att det blir svårt att kontrollera antalet deltagare på ett sammanträde ifall medborgare önskar delta. Därför föreslås nämnden besluta att stänga nämndsammanträdet den 6 april 2021 för allmänheten, samt att nämnden tar ett nytt beslut inför nämndsammanträdet i maj.
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Under denna punkt delas information från representanter i övriga nämnder, råd och gemensamma nämnder.
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. Kultur- och bildningsnämnden beslutade om internkontrollplan för 2020 den 4 februari 2020.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
983kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för Kultur- och bildningsnämnden 2020
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
960kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmiljöplaner upprättas årligen för de olika verksamheterna, som ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Grunden för arbetsmiljöplanerna återfinns i de problem som uppmärksammats bl.a. i skyddsronder, brandskyddskontroller, arbetsplatsträffar och medarbetarenkät. Medarbetarenkäten genomförs av externa utförare, årligen och återspeglar personalens upplevelse av den psykosociala och den fysiska arbetsmiljön. Uppföljning av arbetsmiljöplanerna sker kontinuerligt genom förvaltningarnas samverkansgrupper samt genom den centrala samverkansgruppen.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
-
En ny förskola ska byggas i Fjugesta 2021. Nämnden beslutar om namnet på förskolan utifrån förslag från förvaltningen.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 25 § i kommunallagen så ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Nämnden får dock besluta att dess sammanträden ska vara offentliga, om fullmäktige har medgett det.
Ett beslut att medge rätt för nämnderna att besluta om öppna sammanträden fattades av kommunfullmäktige 11 november 2014 (§108). Kultur och bildningsnämnden beslutade 19 maj 2015 (§60) att från och med första sammanträdet på hösten samma år börja med öppna sammanträden.
På grund av Covid-19 och i syfte att förhindra ytterligare smittspridning så lyfts frågan om öppna sammanträden på nytt för beslut i nämnden. Problemet med att hålla öppna sammanträden är att det blir svårt att kontrollera antalet deltagare på ett sammanträde ifall medborgare önskar delta. Därför föreslås nämnden besluta att stänga nämndsammanträdet den 6 april 2021 för allmänheten, samt att nämnden tar ett nytt beslut inför nämndsammanträdet i maj.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Inför verksamhetsåret 2020 antog Kultur- och bildningsnämnden ett årshjul för uppföljning av verksamheterna. I och med att ansvaret för Kultur och fritid har gått över till Kommunstyrelsen, från och med den 1 januari 2021, behöver årshjulet revideras.
Ytterligare skäl för en revidering är att Kommunfullmäktiges mål i MER-plan 2021 har omformulerats.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Information om trygghetsarbetet på Lekebergsskolan 7-9 och Mullhyttans skola samt en analys på huvudmannanivå.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Sammanställning över antalet anmälda kränkningsärenden under perioden 201125-201222 till Kultur- och bildningsnämnden.
Samt:
Sammanställning över antalet anmälda kränkningsärenden under perioden 210101-210126 till Barn- och utbildningsnämnden.Bilagor
-
244kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Denna rapport är en sammanställning över alla anmälningar om misstänkt kränkande behandling som inkommit till huvudmannen i Lekebergs kommun under 2020. Rapporten inbegriper förskolan, grundskolan, grundsärskolan, gymnasiet och vuxenutbildning i Lekebergs kommun.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar förvaltningschefen.
-
Meddelanden, synpunkter och klagomål för kännedom.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2020-12-08 - 2021-01-26.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Genomgång av protokollet från Barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.
Bilagor
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag till Strategisk lokalförsörjningsplan 2021-2031. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov.
Kommunstyrelsen avser anta lokalförsörjningsplanen på sammanträdet den 13 april 2020. Innan dess remitteras planen till Barn- och utbildningsnämnden och Socialnämnden för synpunkter. Synpunkter lämnas till kommunstyrelsen senast den 7 april.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
§ 19
Ledamotsinitiativ att bjuda in skolpersonal att träffa politiker i Barn- och utbildningsnämnden
Den 19 januari 2021 inkom Caroline Elfors (M) med ett ledamotsinitiativ till att bjuda in skolpersonal att träffa politiker i Barn- och utbildningsnämnden.
Ajournering
Sammanträdet ajourneras kl. 17:11
Sammanträdet återupptas kl. 17:20Bilagor
-
45kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är myndigheter skyldiga att utse ett dataskyddsombud. Med anledning av att samtliga nämnder inom kommunen betraktas som egna myndigheter och personuppgiftsansvarig för sina respektive personuppgiftsbehandlingar måste varje nämnd också utse ett dataskyddsombud.
År 2019 ingick Lekebergs kommun ett avtal med Kumla kommun där Lekeberg köper tjänsten dataskyddsombud från Kumla kommun. Kultur- och bildningsnämnden beslutade 2019-08-30 att utse Johan Borg som dataskyddsombud. Johan Borg har sedan dess varit dataskyddsombud för samtliga nämnder i kommunen och även för de helägda bolagen m.m.
Då Johan Borg avslutar sin tjänst i Kumla kommun 28 februari 2021, behöver ett nytt dataskyddsombud utses. Rekrytering av ett nytt dataskyddsombud har skett och den 1 februari 2021 tillträder Dennis Hofsten tjänsten som det nya dataskyddsombudet.
Uppgift om vem som är dataskyddsombud ska anmälas till Datainspektionen.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-