Möte 2020-02-04
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Rektor och förskolechef ansvarar för att utreda och fatta beslut kring kränkande behandling och trakasserier. De gör därefter en bedömning om barnet blivit utsatt för kränkande behandling/trakasserier och åtgärdsplaner upprättas.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Rektor och förskolechef ansvarar för att utreda och fatta beslut kring kränkande behandling och trakasserier. De gör därefter en bedömning om barnet blivit utsatt för kränkande behandling/trakasserier och åtgärdsplaner upprättas.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Information om trygghetsarbetet i förskola/skola.
-
Socialförvaltningen och kultur- och bildningsförvaltningen fick under 2018, efter en rapport om brister från PWC, ett uppdrag att utforma en samverkansplan för gemensamma ärenden gällande barn som far illa eller riskerar att fara illa. Samverkansplanen ska utgöra en grund för allt strategiskt samverkansarbete mellan nämnderna och förvaltningarna. Syftet och målet är att fortlöpande verka för att barn ska få en så bra och trygg uppväxt som möjligt och att det ska beredas en organisation för det samverkande arbetet. Förslaget är att nämnd, 2 + 2 möten och styrgrupp ska styra arbetet och uppgifter kan delegeras till arbetsgrupper. Strategier har utformats utifrån en kartläggning om god samverkan samt utvecklingsområden. Dessa är långsiktigt metod- och utvecklingsarbete, informations- och kunskapsspridning samt ett utökat förebyggande och främjande arbete. Planen ska vara gällande mellan åren 2020-2023. En årlig aktivitetsplan ska kompletteras till planen.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
973kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och bildningsförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för 2019.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
952kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en intern kontrollplan för varje budgetår. Kontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2020. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till fyra gånger per år.
Riskerna som väljs motiveras utifrån en riskbedömning som genomförs genom att bedöma hur hög sannolikhet det är att risken uppstår, men även vilka konsekvenser det får för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får varje risk ett riskvärde som anger om risken är låg, medium eller kritisk.
Alla risker för 2020 presenteras i en riskbedömningsmatris i kontrollplanen. I kontrollplanen presenteras även en planering för hur respektive risk ska följas upp genom kontrollmoment, metod, frekvens och vilken tjänsteperson som är ansvarig för att följa upp risken.
Totalt innehåller kontrollplanen för Kultur- och bildningsnämnden 2020 fyra stycken risker varav en bedöms som medium och tre som kritiska. Fyra nya risker har tillkommit och fyra risker har utgått jämfört med 2019 års kontrollplan för Kultur- och bildningsnämnden.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmiljöplaner upprättas årligen för de olika verksamheterna, som ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Grunden för arbetsmiljöplanerna återfinns i de problem som uppmärksammats bl.a. i skyddsronder, brandskyddskontroller, arbetsplatsträffar och medarbetarenkät. Medarbetarenkäten genomförs av externa utförare årligen och återspeglar personalens upplevelse av den psykosociala och den fysiska arbetsmiljön. Uppföljning av arbetsmiljöplanerna sker kontinuerligt genom förvaltningarnas samverkansgrupper samt genom den centrala samverkansgruppen.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt skolförordningen 3:2-3 ska läsåret ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar. Utöver skol- och lovdagarna får det inom läsåret läggas ut högst fem studiedagar för personalen. Läsåret ska börja i augusti och sluta i juni. Dagarna för höst- och vårterminens början och slut ska beslutas av huvudmannen.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
De lagliga förutsättningarna för delegering finns i kommunallagens 6 och 7 kap. Lagrum anges i delegationsordningen enbart när annan lagstiftning är aktuell. Nämndernas delegationsordning ska årligen ses över och revideras.
Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.
Inför 2020 har för kultur- och bildningsnämndens delegationsordning reviderats på följande punkter:
- osäkra fodringar delegeras till arbetsutskottet istället för nämnden,
- beviljande av reseersättning för gymnasieelever har vidgats och gäller inte enbart gymnasieelever i Lekebergs gymnasieskola (dvs IV-program),
- yttrande till förvaltnings- och kammarrätten delegeras till förvaltningschef.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
410kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Skolhälsovården, här benämnd den medicinska insatsen, ingår som en del inom skolans elevhälsa tillsammans med dess övriga kompetenser såsom specialpedagogiska, psykologiska och psykosociala. Alla delar ska enligt skollagen 2010:800 finnas tillgängliga för elever och medarbetare inom grundskolan. Arbetet som utförs av elevhälsan ska övervägande inriktas på förebyggande och främjande insatser. Enligt 3 kap. 10§ patientsäkerhetslagen (2010:659) ska patientsäkerhetsberättelsen innehålla uppgifter om vilket arbete skolhälsovården har bedrivit och ev. åtgärder som har vidtagits tillsammans med resultatet av det arbetet.
Den ska påvisa att arbetet bedrivs systematiskt och patientsäkert för att förhindra att vårdskador uppstår. Det ska vidare framgå vilka åtgärder som vidtagits vid ev. tillbud, risker och händelser. Det ska tydligt framgå hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat inom verksamheten. Den ska påtala eventuella brister som behöver åtgärdas och säkerställa att de finns tillfredsställande hjälpmedel och kompetenser i form av IT-stöd, etc. för att tillgodose egenkontrollen. Vidare ska rapportering och analys av avvikelser framgå samt hur planeringen för att ytterligare utveckla patientsäkerhetsarbetet ser ut framåt.
Under året 2018/2019 har det inkommit 33 avvikelserapporter som finns beskrivna.
Mål och strategier för kommande år:
-Satsa på att få behålla kontinuitet på skolskötersketjänsterna
-Använda oss av Grönt kors.
-Fortsätt erbjuda hälsobesök och vaccinationer
-Fortsätta arbeta med årshjulet och uppdatera vid varje terminsstart.
-Fortsätta följa regionens metodbok.
-Delta i det lokala elevhälsoarbetet ute på skolorna
-Granskning av journalsystem ska genomföras och systematiseras.
-Elevenkät ska genomföras för att säkerställa kvalitet utifrån ett elevperspektiv.
Rutiner ska införas i årshjulet under 2020 vad gäller förvaring, åtkomst och riktighet vilket saknas i nuläget.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån en skolskjutshistorik med olika händelser så har kultur- och bildningsförvaltningen senaste året jobbat med att dels skapa en stabil skolskjutsorganisation och dessutom undersökt möjligheter att få den mer likvärdig, trygg, säker och mindre kostsam än tidigare. Med hjälp av bl.a. utvecklingsmedel från kommunstyrelsen så har samarbete startats och utvecklats med externa experter i form av skolskjutsoptimeringsföretaget Optiplan och NTF. Optiplan har varit involverad på olika sätt sedan december 2017 och NTF sedan januari 2019.
För att få en mer rättvis bedömning och en likabehandling så reviderades skolskjutsreglerna i mars 2019. Revideringen av reglerna innebar att alla som anser att de har skäl måste ansöka om skolskjuts inför varje läsår.
Med samma syfte, d.v.s. en mer rättvis bedömning och likabehandling, föreslår nu förvaltningen revidering av skolskjutsreglerna inför kommande läsår med huvudsyftet att förtydliga ansvaret gällande trafikförhållandena mellan vårdnadshavaren och kommunen för elevens väg mellan hemmet och skolan inklusive eventuella hållplatser.
Bilagor: Nuvarande skolskjutsregler samt Förvaltningens förslag på nya skolskjutsregler.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt skollagen 29 kap. 9§ ska en hemkommun hålla sig informerad om vilka ungdomar som omfattas av aktivitetsansvaret samt erbjuda lämpliga individuella åtgärder.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef, Monica Skantz, ger arbetsutskottet aktuell information från förvaltningen.
-
Följande handlingar har inkommit till kultur- och bildningsnämnden mellan 9 december 2019 och 28 januari 2020.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
-
Följande synpunkter är inkomna till kultur- och bildningsnämnden under perioden 2019-11-25 till
2020-01-20.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar perioden 191210 till 200128.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från kultur- och bildningsnämndens samverkansgrupp 2020-01-28.
Protokollet är inte justerat ännu. Publiceras så snart det är klart.
Bilagor
-
335kb Ladda ner dokument
-
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Rektor och förskolechef ansvarar för att utreda och fatta beslut kring kränkande behandling och trakasserier. De gör därefter en bedömning om barnet blivit utsatt för kränkande behandling/trakasserier och åtgärdsplaner upprättas.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Rektor och förskolechef ansvarar för att utreda och fatta beslut kring kränkande behandling och trakasserier. De gör därefter en bedömning om barnet blivit utsatt för kränkande behandling/trakasserier och åtgärdsplaner upprättas.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Information om trygghetsarbetet i förskola/skola.
-
Socialförvaltningen och kultur- och bildningsförvaltningen fick under 2018, efter en rapport om brister från PWC, ett uppdrag att utforma en samverkansplan för gemensamma ärenden gällande barn som far illa eller riskerar att fara illa. Samverkansplanen ska utgöra en grund för allt strategiskt samverkansarbete mellan nämnderna och förvaltningarna. Syftet och målet är att fortlöpande verka för att barn ska få en så bra och trygg uppväxt som möjligt och att det ska beredas en organisation för det samverkande arbetet. Förslaget är att nämnd, 2 + 2 möten och styrgrupp ska styra arbetet och uppgifter kan delegeras till arbetsgrupper. Strategier har utformats utifrån en kartläggning om god samverkan samt utvecklingsområden. Dessa är långsiktigt metod- och utvecklingsarbete, informations- och kunskapsspridning samt ett utökat förebyggande och främjande arbete. Planen ska vara gällande mellan åren 2020-2023. En årlig aktivitetsplan ska kompletteras till planen.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
973kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och bildningsförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för 2019.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
952kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en intern kontrollplan för varje budgetår. Kontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2020. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till fyra gånger per år.
Riskerna som väljs motiveras utifrån en riskbedömning som genomförs genom att bedöma hur hög sannolikhet det är att risken uppstår, men även vilka konsekvenser det får för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får varje risk ett riskvärde som anger om risken är låg, medium eller kritisk.
Alla risker för 2020 presenteras i en riskbedömningsmatris i kontrollplanen. I kontrollplanen presenteras även en planering för hur respektive risk ska följas upp genom kontrollmoment, metod, frekvens och vilken tjänsteperson som är ansvarig för att följa upp risken.
Totalt innehåller kontrollplanen för Kultur- och bildningsnämnden 2020 fyra stycken risker varav en bedöms som medium och tre som kritiska. Fyra nya risker har tillkommit och fyra risker har utgått jämfört med 2019 års kontrollplan för Kultur- och bildningsnämnden.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmiljöplaner upprättas årligen för de olika verksamheterna, som ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Grunden för arbetsmiljöplanerna återfinns i de problem som uppmärksammats bl.a. i skyddsronder, brandskyddskontroller, arbetsplatsträffar och medarbetarenkät. Medarbetarenkäten genomförs av externa utförare årligen och återspeglar personalens upplevelse av den psykosociala och den fysiska arbetsmiljön. Uppföljning av arbetsmiljöplanerna sker kontinuerligt genom förvaltningarnas samverkansgrupper samt genom den centrala samverkansgruppen.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt skolförordningen 3:2-3 ska läsåret ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar. Utöver skol- och lovdagarna får det inom läsåret läggas ut högst fem studiedagar för personalen. Läsåret ska börja i augusti och sluta i juni. Dagarna för höst- och vårterminens början och slut ska beslutas av huvudmannen.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
De lagliga förutsättningarna för delegering finns i kommunallagens 6 och 7 kap. Lagrum anges i delegationsordningen enbart när annan lagstiftning är aktuell. Nämndernas delegationsordning ska årligen ses över och revideras.
Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.
Inför 2020 har för kultur- och bildningsnämndens delegationsordning reviderats på följande punkter:
- osäkra fodringar delegeras till arbetsutskottet istället för nämnden,
- beviljande av reseersättning för gymnasieelever har vidgats och gäller inte enbart gymnasieelever i Lekebergs gymnasieskola (dvs IV-program),
- yttrande till förvaltnings- och kammarrätten delegeras till förvaltningschef.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
410kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Skolhälsovården, här benämnd den medicinska insatsen, ingår som en del inom skolans elevhälsa tillsammans med dess övriga kompetenser såsom specialpedagogiska, psykologiska och psykosociala. Alla delar ska enligt skollagen 2010:800 finnas tillgängliga för elever och medarbetare inom grundskolan. Arbetet som utförs av elevhälsan ska övervägande inriktas på förebyggande och främjande insatser. Enligt 3 kap. 10§ patientsäkerhetslagen (2010:659) ska patientsäkerhetsberättelsen innehålla uppgifter om vilket arbete skolhälsovården har bedrivit och ev. åtgärder som har vidtagits tillsammans med resultatet av det arbetet.
Den ska påvisa att arbetet bedrivs systematiskt och patientsäkert för att förhindra att vårdskador uppstår. Det ska vidare framgå vilka åtgärder som vidtagits vid ev. tillbud, risker och händelser. Det ska tydligt framgå hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat inom verksamheten. Den ska påtala eventuella brister som behöver åtgärdas och säkerställa att de finns tillfredsställande hjälpmedel och kompetenser i form av IT-stöd, etc. för att tillgodose egenkontrollen. Vidare ska rapportering och analys av avvikelser framgå samt hur planeringen för att ytterligare utveckla patientsäkerhetsarbetet ser ut framåt.
Under året 2018/2019 har det inkommit 33 avvikelserapporter som finns beskrivna.
Mål och strategier för kommande år:
-Satsa på att få behålla kontinuitet på skolskötersketjänsterna
-Använda oss av Grönt kors.
-Fortsätt erbjuda hälsobesök och vaccinationer
-Fortsätta arbeta med årshjulet och uppdatera vid varje terminsstart.
-Fortsätta följa regionens metodbok.
-Delta i det lokala elevhälsoarbetet ute på skolorna
-Granskning av journalsystem ska genomföras och systematiseras.
-Elevenkät ska genomföras för att säkerställa kvalitet utifrån ett elevperspektiv.
Rutiner ska införas i årshjulet under 2020 vad gäller förvaring, åtkomst och riktighet vilket saknas i nuläget.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån en skolskjutshistorik med olika händelser så har kultur- och bildningsförvaltningen senaste året jobbat med att dels skapa en stabil skolskjutsorganisation och dessutom undersökt möjligheter att få den mer likvärdig, trygg, säker och mindre kostsam än tidigare. Med hjälp av bl.a. utvecklingsmedel från kommunstyrelsen så har samarbete startats och utvecklats med externa experter i form av skolskjutsoptimeringsföretaget Optiplan och NTF. Optiplan har varit involverad på olika sätt sedan december 2017 och NTF sedan januari 2019.
För att få en mer rättvis bedömning och en likabehandling så reviderades skolskjutsreglerna i mars 2019. Revideringen av reglerna innebar att alla som anser att de har skäl måste ansöka om skolskjuts inför varje läsår.
Med samma syfte, d.v.s. en mer rättvis bedömning och likabehandling, föreslår nu förvaltningen revidering av skolskjutsreglerna inför kommande läsår med huvudsyftet att förtydliga ansvaret gällande trafikförhållandena mellan vårdnadshavaren och kommunen för elevens väg mellan hemmet och skolan inklusive eventuella hållplatser.
Bilagor: Nuvarande skolskjutsregler samt Förvaltningens förslag på nya skolskjutsregler.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt skollagen 29 kap. 9§ ska en hemkommun hålla sig informerad om vilka ungdomar som omfattas av aktivitetsansvaret samt erbjuda lämpliga individuella åtgärder.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef, Monica Skantz, ger arbetsutskottet aktuell information från förvaltningen.
-
Följande handlingar har inkommit till kultur- och bildningsnämnden mellan 9 december 2019 och 28 januari 2020.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
-
Följande synpunkter är inkomna till kultur- och bildningsnämnden under perioden 2019-11-25 till
2020-01-20.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar perioden 191210 till 200128.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll från kultur- och bildningsnämndens samverkansgrupp 2020-01-28.
Bilagor
-
335kb Ladda ner dokument
-