Hoppa över navigering
  1. En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.

  2. Rektor Margaretha Essving bjuds in till nämnden för att presentera arbetet med barn- och elevhälsa.

  3. Under denna punkt informerar representanter från nämnder, råd, bolag och kommunalförbund.

  4. Barn- och utbildningsförvaltningen prognostiserar ett underskott om 1 060 tkr för 2021. Per sista oktober visar utfallet ett underskott om 143 tkr.

  5. Uppföljning av skolornas rutiner för arbetet med stödinsatser och åtgärdsprogram, enligt kontrollmoment 2.4.1 i Interkontrollplanen för 2021.

  6. Huvudmannen ska senast den 12 november 2021 redovisa till Skolinspektionen vilka
    förbättringsåtgärder som vidtagits utifrån den kvalitetsgranskning som genomfördes i Lekebergs kommun höstterminen 2020.

     

  7. I februari 2021 gav Barn- och utbildningsnämnden förvaltningen i uppdrag att inkomma med en rapport om den höga andelen pojkar som är involverade i kränkningsärenden och hur skolorna arbetar för att stävja detta. Rapporten skulle presenteras den andra nämnden i höst (5 okt 2021) men har blivit framflyttad till nämnden den 9 november.

  8. Sammanställning över antalet anmälda kränkningsärenden under perioden 210918 - 211024 till Barn- och utbildningsnämnden.

  9. Statistik över sjukfrånvaron för de olika förvaltningarna sammanställs av personalavdelningen som sedan skickar statistiken till förvaltningscheferna. En redovisning av sjukfrånvaron delges Barn- och utbildningsnämnden vid varje ordinarie nämndsammanträde.

    Bifogad sammanställning redovisar sjukfrånvaron för alla fyra förvaltningar och för ett helt år tillbaka, från och med september 2020 till och med augusti 2021.

  10. Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för Barn- och utbildningsnämnden år 2022. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet samt kommunfullmäktiges sammanträdestider.

    Föreslagna tider för Barn- och utbildningsnämnden:
    Tisdag den 8 februari kl. 13:00
    Tisdag den 26 april kl. 13:00
    Tisdag den 24 maj kl. 13:00
    Tisdag den 6 september kl. 13:00
    Tisdag den 4 oktober kl. 13:00
    Tisdag den 8 november kl. 13:00
    Tisdag den 13 december kl. 13:00

    Föreslagna tider för Barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott (Beslutas i BUNAU):
    Måndag den 31 januari kl. 09:00
    Tisdag den 19 april kl. 09:00*
    Måndag den 16 maj kl. 09:00
    Måndag den 29 augusti kl. 09:00
    Måndag den 26 september kl. 09:00
    Måndag den 31 oktober kl. 09:00
    Måndag den 5 december kl. 09:00


    *Måndagen den 18 april är en helgdag.

     

  11. Under denna punkt informerar förvaltningschefen.

    Hidinge skolas nya rektor Maria Åkerstedth välkomnas och presenterar sig för nämnden.

  12. Anmälningar för kännedom som inkommit under perioden 2021-09-20 - 2021-11-02.

  13. Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2021-09-20 - 2021-11-02.

  14. Genomgång av protokollet från Barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.

  1. En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.

  2. Rektor Margaretha Essving bjuds in till nämnden för att presentera arbetet med barn- och elevhälsa.

    Bilagor

  3. Under denna punkt informerar representanter från nämnder, råd, bolag och kommunalförbund.

  4. Uppföljning av skolornas rutiner för arbetet med stödinsatser och åtgärdsprogram, enligt kontrollmoment 2.4.1 i Interkontrollplanen för 2021.

    Bilagor

  5. Huvudmannen ska senast den 12 november 2021 redovisa till Skolinspektionen vilka
    förbättringsåtgärder som vidtagits utifrån den kvalitetsgranskning som genomfördes i Lekebergs kommun höstterminen 2020.

     

    Bilagor

  6. I februari 2021 gav Barn- och utbildningsnämnden förvaltningen i uppdrag att inkomma med en rapport om den höga andelen pojkar som är involverade i kränkningsärenden och hur skolorna arbetar för att stävja detta. Rapporten skulle presenteras den andra nämnden i höst (5 okt 2021) men har blivit framflyttad till nämnden den 9 november.

    Bilagor

  7. Statistik över sjukfrånvaron för de olika förvaltningarna sammanställs av personalavdelningen som sedan skickar statistiken till förvaltningscheferna. En redovisning av sjukfrånvaron delges Barn- och utbildningsnämnden vid varje ordinarie nämndsammanträde.

    Bifogad sammanställning redovisar sjukfrånvaron för alla fyra förvaltningar och för ett helt år tillbaka, från och med september 2020 till och med augusti 2021.

    Bilagor

  8. Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för Barn- och utbildningsnämnden år 2022. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet samt kommunfullmäktiges sammanträdestider.

    Föreslagna tider för Barn- och utbildningsnämnden:
    Tisdag den 8 februari kl. 13:00
    Tisdag den 26 april kl. 13:00
    Tisdag den 24 maj kl. 13:00
    Tisdag den 6 september kl. 13:00
    Tisdag den 4 oktober kl. 13:00
    Tisdag den 8 november kl. 13:00
    Tisdag den 13 december kl. 13:00

    Föreslagna tider för Barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott (Beslutas i BUNAU):
    Måndag den 31 januari kl. 09:00
    Tisdag den 19 april kl. 09:00*
    Måndag den 16 maj kl. 09:00
    Måndag den 29 augusti kl. 09:00
    Måndag den 26 september kl. 09:00
    Måndag den 31 oktober kl. 09:00
    Måndag den 5 december kl. 09:00


    *Måndagen den 18 april är en helgdag.

     

    Bilagor

  9. Under denna punkt informerade förvaltningschefen om följande:

    •  vaccinationer av 12-15 åringar. Hur vi organiserar det i Lekeberg.
    • Kammarrättens domar angående Skärmartorpsvägen och skolskjuts.
    •  Ny rektor på Hidinge skola presenterade sig. Hon heter Maria Åkerstedth.
    • Ny handläggartjänst i Barn och utbildningsförvaltningen med ansvar för skolskjutshandläggningen börjar den 6 december.
    • Kö-situationen till förskolorna i Hidinge/Lanna.
  10. Genomgång av protokollet från Barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.