Hoppa över navigering
  • En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.

  • Under denna punkt informerar representanter från nämnder, råd, bolag och kommunalförbund.

  • Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Internkontrollplanen ska innehålla kontrollmoment inom delområdena administration, ekonomi, personal och verksamhet.

    Kontrollmomenten 2022 är framtagna utifrån en kartläggning och riskbedömning av de interna rutinerna, processerna och systemen inom Barn- och utbildningsnämndens ansvarsområde. Den interna kontrollen avser åtgärder som bidrar till att utveckla och säkerställa funktion och kvalitet i nämndens verksamheter och därmed minska risken för avsiktliga eller oavsiktliga fel.

  • Barn- och utbildningsnämndens budgetram för 2022 är 251 866 tkr (netto). En ökning med 5,2 % eller 12 523 tkr. Internbudgeten bygger på 2021 års ram med justeringar av kompensationer och förstärkningar enligt tabell i MER-planen.

    En central lönepott för den förväntade lönerevisionen 2022 finns i kommunstyrelsens budgetram. Ökningen i ram beror till största del på kompensation för nya Lekebergsskolan, ny förskola Fjugesta och kompensation för volymökning i förskola, skola och gymnasium. Men även på kompensation för ökning av hyreskostnader, lokalvårdskostnader och vaktmästeri.

    Nämndens mål är samma mål som 2021.

    Indikatorn ”Andelen barn som tar del av kultur i förskola och pedagogisk omsorg” har ändrats till ”Andelen 4 - 5 åringar som tar del av kultur i förskola och pedagogisk omsorg”.

    Indikatorn ” Elever i årskurs 6 med lägst betyget E i alla ämnen” är ny i MER-plan 2022.

    Corona-pandemin är inte över än, trots vaccinationer och minskad smittspridning, men situationen är ändå bättre jämfört med hur det har varit under det gångna året 2021. Hur pandemin kommer utvecklas framåt vet ingen och det skapar en viss oro. Trots pandemin och dess konsekvenser råder det ändå stabila förutsättningar inom förvaltningen och arbetet med att utveckla verksamheterna fortgår.

  • Enligt skollagen ska hemkommunens aktivitetsansvar gälla för de ungdomar som har fullgjort sin skolplikt (grundskolan) men inte har fyllt 20 år och inte genomför eller har fullföljt utbildning på nationella program i gymnasieskolan eller gymnasiesärskola. Kommunens aktivitetsansvar aktiveras därmed om ungdomen är folkbokförd i kommunen, inte längre är skolpliktig och inte har fyllt 20 år. Från och med den 1 juli 2018 omfattas inte ungdomar som går ett introduktionsprogram av det kommunala aktivitetsansvaret.

  • Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Nämndernas delegationsordning ska årligen ses över och revideras.

    Inför 2022 har Barn- och utbildningsnämndens delegationsordning inte reviderats på någon punkt.

  • Ekonomiavdelningen har tagit fram en lista över aktuella beslutsattestanter och
    ersättare för Barn- och utbildningsnämnden för 2022.

  •   8

    Avskrivning osäkra fordringar för Barn- och utbildningsnämnden 2021

  • Indexreglering av maxtaxan inom barnomsorgen och fritidshem fastställts av Skolverket inför 2022.
    Varje år beräknar och informerar Skolverket kommunerna om inkomsttaket och vad den högsta avgiften är för första, andra och tredje barnet i förskola och motsvarande för fritidshem. Detta gör Skolverket senast den 1 december inför kommande bidragsår. De nya avgifterna gäller för perioden 1 januari 2022 till den 31 december 2022.
    Enligt beslut i kommunfullmäktige 2017-02-27, § 7, delegerade kommunfullmäktige till barn- och utbildningsnämnden att årligen justera maxtaxan inom förskola, pedagogiska omsorg och fritidshem utifrån Skolverkets fastställda belopp.
    Inför 2022 har det maxtaxebaserade inkomstbeloppet höjts från 50 340 kr/mån
    till 52 410 kr/mån. En höjning med 2070 kr för den avgiftsgrundande inkomsten per månad.

  • Enligt skolförordningen 3:2-3 ska läsåret ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar. Utöver skol- och lovdagarna får det inom läsåret läggas ut högst fem studiedagar för personalen. Läsåret ska börja i augusti och sluta i juni. Dagarna för höst- och vårterminens början och slut ska beslutas av huvudmannen.

    Läsårsförläggningen 2022/2023 förläggs utifrån tidigare läsårs grundstruktur. Dagarna för höst- och vårterminens början och slut beslutas av nämnden, medan förläggning av lov- och studiedagar är, enligt Barn- och utbildningsnämndens delegationsordning, delegerat till förvaltningschef.

    Barn- och verksamhetsperspektiv har beaktats i förhållande till ex. längd av sammanhållande arbetsperioder och ledighetstillfällen.

    Läsårsförläggningen medför inga ekonomiska konsekvenser.

    Läsårsförläggningen är utformad utifrån styrdokumenten och i dialog med rektorerna.

    Start- och sluttider:

    Terminsstart höstterminen: 18 augusti 2022

    Terminsavslut höstterminen: 22 december 2022

    Terminsstart vårterminen: 10 januari 2023

    Terminsavslut vårterminen: 9 juni 2023

  • Inför verksamhetsåret 2020 antog Kultur- och bildningsnämnden för första gången ett årshjul för uppföljning av verksamheterna inom nämndens ansvarsområde. Årshjulet reviderades inför 2021 med anledning av att ansvaret för Kultur och fritid gick över till Kommunstyrelsen.

    Årshjulet ska hänga ihop med nämndens MER-plan och länka till verksamheternas systematiska kvalitetsarbete. Årshjulet utgår ifrån ett upplägg med sju nämndmöten där varje möte utgår ifrån ett nämndmål/tema.

    Med anledning av att MER-planen beslutas varje år och årshjulet ska länka till aktuell MER-plan så föreslår förvaltningen att även årshjulet beslutas inför varje nytt verksamhetsår. Förvaltningen föreslår dessutom några revideringar till årshjulet 2022, enligt bifogad handling.

  • Statistik över sjukfrånvaron för de olika förvaltningarna sammanställs av personalavdelningen som sedan skickar statistiken till förvaltningscheferna. En redovisning av sjukfrånvaron delges Barn- och utbildningsnämnden vid varje ordinarie nämndsammanträde.

    Bifogad sammanställning redovisar sjukfrånvaron för alla fyra förvaltningar och för ett helt år tillbaka, från och med 1 november 2020 till och med 31 oktober 2021.

  • Sammanställning över antalet anmälda kränkningsärenden under perioden 211025 - 211125 till Barn- och utbildningsnämnden.

  • Verksamhetsutvecklaren Göran Thunberg och förändringsledaren Ulrika Henriksson gästar nämnden för att presentera arbetet med Effektivare kommuner.

  • SCB har på uppdrag tagit fram en befolkningsframskrivning för Lekebergs kommun för perioden 2021-2036. Regionala befolkningsprognoser behövs för verksamhetsplanering av barnomsorg, skola, äldreomsorg och annan verksamhet.

    Prognosen består av en prognos för hela kommunen samt delområdesprognoser för delområden kring Fjugesta, Lanna och Mullhyttan. Prognoserna redovisas efter en mängd variabler såsom folkmängd, ålder, kön, födda/döda, inflyttade/utflyttade och immigrerade/emigrerade mm.

    Presentationen visar ett urval av variabler som är relevanta för kommunens planering framåt för bland annat skola och äldreomsorg. Prognosen visar på en ökad befolkningstillväxt jämfört med tidigare prognoser i kommunens alla delområden och en fortsatt demografisk utveckling med en minskade andel av befolkningen i arbetsför ålder.

  • Under denna punkt informerar förvaltningschefen.

  • Anmälningar för kännedom som inkommit under perioden 2021-11-02 - 2021-12-07.

  • Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2021-11-02 - 2021-12-07.

  • Genomgång av protokollet från Barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.