Möte 2021-04-06
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Under denna punkt delas information från representanter i övriga nämnder, råd och gemensamma nämnder.
-
Caroline Elfors (M) har till Barn- och utbildningsnämnden, den 2 februari 2021, inkommit med ett ledamotsinitiativ om att personal från de olika skolorna bjuds in att digitalt träffa ledamöter i nämnden för möjligheten att prata fritt med politikerna. Caroline Elfors hänvisar till att Barn- och utbildningsnämnden fått rapporter om brister i arbetsmiljön på vissa av kommunen skolor och att det är viktigt att ledamöterna i nämnden håller sig informerad om vad som händer i verksamheten. Eftersom situationen med Covid-19 förhindrar ledamöterna att besöka skolorna menar Caroline Elfors att nämnden istället bjuder in personal till digitala möten.
Barn- och utbildningsnämnden avslår ledamotsinitiativet med följande motivering:
Om det finns uppgifter om oroande förhållanden i verksamheterna som kommit till ledamöternas kännedom är det till förvaltningschefen man vänder sig med sina frågor. Nämnden kan även kalla chefen för den aktuella verksamheten till nämndmöte för att svara på frågor och redogöra för de uppgifter som ledamöterna har fått kännedom om.
Att kalla enskilda medarbetare till nämnden för utfrågning vänder upp och ner på hur kommunikation och ansvarsutkrävande bör kanaliseras i styrkedjan. Risken finns att förtroende och tillit i styrkedjan undergrävs när cheferna i förvaltningen blir rundade på detta sätt. Ansvarsutkrävande ska ställas till respektive chef, därför är det chef som ska kallas till nämnden. -
Projektledare Göran Thunberg informerar om projektet nyanländas lärande.
-
Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Nämndernas delegationsordning ska årligen ses över och revideras.
Barn- och utbildningsnämndens delegationsordning föreslås revideras enligt följande:
- Punkt 103: Yttrande till Förvaltningsrätten och Kammarrätten i skolskjutsärenden
Delegat: Ansvarig handläggare -
Förvaltningen har sammanställt en rapport där risker och åtgärder i arbetsmiljön beskrivs.
I det systematiska arbetsmiljöarbetet ingår bland annat att genomföra skyddsronder och låta medarbetarna svara på en årlig enkät om hur de upplever sin arbetsmiljö. Utifrån resultatet av skyddsronderna och medarbetarenkätens resultat 2020 har förvaltningen sammanställt en rapport som beskriver risker och åtgärder i arbetsmiljön på förskolorna, skolorna och för förvaltningens chefer.
Medarbetarenkätens resultat har förbättrats 2020 jämfört med 2019. Förbättringar har skett inom områdena ledarskap, arbetsmiljö, möjlighet till återhämtning, nyttjande av friskvård och det strategiska arbetet. Stoltheten över att arbeta i kommunen har också ökat.
Om än resultatet blivit bättre kvarstår risker i arbetsmiljön som behöver åtgärdas, det är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Arbetet med att identifiera risker och ta fram åtgärder har skett vid skyddsronder och på arbetsplatsträffar, i dialog mellan chef och medarbetare. Vid skyddsronder deltar även skyddsombud.
I rapporten beskrivs risker och åtgärder inom områdena arbetsbelastning och återhämtning, den psykosociala arbetsmiljön, förutsättningar för verksamhetsutveckling och behov av resurser.
-
Nämnden följer regelbundet upp sjukfrånvaron i förvaltningen.
På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Lekebergs kommun har PwC genomfört en granskning av kommunens hantering av sjukfrånvaro och rehabilitering. Enligt revisionen bör Barn- och utbildningsnämnden utveckla sin uppföljning så att den sker månadsvis.
Statistik över sjukfrånvaron för de olika förvaltningarna sammanställs av personalavdelningen som sedan skickar till förvaltningscheferna. En redovisning av sjukfrånvaron kommer delges Barn- och utbildningsnämnden vid varje ordinarie nämndsammanträde.
Bifogad sammanställning redovisar sjukfrånvaron för alla fyra förvaltningar och för ett helt år, från och med februari 2020 till och med januari 2021.
-
Sammanställning över antalet anmälda kränkningsärenden under perioden 210127-210314 till Barn- och utbildningsnämnden.
-
Varje år ska en patientsäkerhetsberättelse upprättas där verksamhetens arbete med patientsäkerhet beskrivs och utvärderas.
Skolhälsovården, här benämnd den medicinska insatsen, ingår som en del inom skolans elevhälsa tillsammans med dess övriga kompetenser såsom specialpedagogiska, psykologiska och psykosociala. Alla delar ska enligt skollagen 2010:800 finnas tillgängliga för elever och medarbetare inom grundskolan. Arbetet, som utförs av elevhälsan, ska övervägande inriktas på förebyggande och främjande insatser. Enligt 3 kap. 10§ patientsäkerhetslagen (2010:659) ska patientsäkerhetsberättelsen innehålla uppgifter om vilket arbete skolhälsovården har bedrivit och ev. åtgärder som har vidtagits tillsammans med resultatet av det arbetet.
Den ska påvisa att arbetet bedrivs systematiskt och patientsäkert för att förhindra att vårdskador uppstår. Det ska vidare framgå vilka åtgärder som vidtagits vid ev. tillbud, risker och händelser. Det ska tydligt framgå hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat inom verksamheten. Den ska påtala eventuella brister som behöver åtgärdas och säkerställa att de finns tillfredsställande hjälpmedel och kompetenser i form av IT-stöd, etc. för att tillgodose egenkontrollen. Vidare ska rapportering och analys av avvikelser framgå samt hur planeringen för att ytterligare utveckla patientsäkerhetsarbetet ser ut framåt. -
Förvaltningsekonom Adam Kolthoff presenterar en ekonomisk uppföljning för perioden 2021-01-01 - 2021-03-31.
-
Meddelanden, synpunkter och klagomål för kännedom.
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2021-01-26 - 2021-03-30.
-
Under denna punkt informerar förvaltningschefen.
-
Protokollet publiceras så snart det justerats.
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Under denna punkt delas information från representanter i övriga nämnder, råd och gemensamma nämnder.
-
§ 26
Ledamotsinitiativ att bjuda in skolpersonal att träffa politiker i Barn- och utbildningsnämnden
Caroline Elfors (M) har till Barn- och utbildningsnämnden, den 2 februari 2021, inkommit med ett ledamotsinitiativ om att personal från de olika skolorna bjuds in att digitalt träffa ledamöter i nämnden för möjligheten att prata fritt med politikerna. Caroline Elfors hänvisar till att Barn- och utbildningsnämnden fått rapporter om brister i arbetsmiljön på vissa av kommunen skolor och att det är viktigt att ledamöterna i nämnden håller sig informerad om vad som händer i verksamheten. Eftersom situationen med Covid-19 förhindrar ledamöterna att besöka skolorna menar Caroline Elfors att nämnden istället bjuder in personal till digitala möten.
Barn- och utbildningsnämnden avslår ledamotsinitiativet med följande motivering:
Om det finns uppgifter om oroande förhållanden i verksamheterna som kommit till ledamöternas kännedom är det till förvaltningschefen man vänder sig med sina frågor. Nämnden kan även kalla chefen för den aktuella verksamheten till nämndmöte för att svara på frågor och redogöra för de uppgifter som ledamöterna har fått kännedom om.
Att kalla enskilda medarbetare till nämnden för utfrågning vänder upp och ner på hur kommunikation och ansvarsutkrävande bör kanaliseras i styrkedjan. Risken finns att förtroende och tillit i styrkedjan undergrävs när cheferna i förvaltningen blir rundade på detta sätt. Ansvarsutkrävande ska ställas till respektive chef, därför är det chef som ska kallas till nämnden.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Projektledare Göran Thunberg informerar om projektet nyanländas lärande.
Bilagor
-
54kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Nämndernas delegationsordning ska årligen ses över och revideras.
Barn- och utbildningsnämndens delegationsordning föreslås revideras enligt följande:
- Punkt 103: Yttrande till Förvaltningsrätten och Kammarrätten i skolskjutsärenden
Delegat: Ansvarig handläggareBilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har sammanställt en rapport där risker och åtgärder i arbetsmiljön beskrivs.
I det systematiska arbetsmiljöarbetet ingår bland annat att genomföra skyddsronder och låta medarbetarna svara på en årlig enkät om hur de upplever sin arbetsmiljö. Utifrån resultatet av skyddsronderna och medarbetarenkätens resultat 2020 har förvaltningen sammanställt en rapport som beskriver risker och åtgärder i arbetsmiljön på förskolorna, skolorna och för förvaltningens chefer.
Medarbetarenkätens resultat har förbättrats 2020 jämfört med 2019. Förbättringar har skett inom områdena ledarskap, arbetsmiljö, möjlighet till återhämtning, nyttjande av friskvård och det strategiska arbetet. Stoltheten över att arbeta i kommunen har också ökat.
Om än resultatet blivit bättre kvarstår risker i arbetsmiljön som behöver åtgärdas, det är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Arbetet med att identifiera risker och ta fram åtgärder har skett vid skyddsronder och på arbetsplatsträffar, i dialog mellan chef och medarbetare. Vid skyddsronder deltar även skyddsombud.
I rapporten beskrivs risker och åtgärder inom områdena arbetsbelastning och återhämtning, den psykosociala arbetsmiljön, förutsättningar för verksamhetsutveckling och behov av resurser.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år ska en patientsäkerhetsberättelse upprättas där verksamhetens arbete med patientsäkerhet beskrivs och utvärderas.
Skolhälsovården, här benämnd den medicinska insatsen, ingår som en del inom skolans elevhälsa tillsammans med dess övriga kompetenser såsom specialpedagogiska, psykologiska och psykosociala. Alla delar ska enligt skollagen 2010:800 finnas tillgängliga för elever och medarbetare inom grundskolan. Arbetet, som utförs av elevhälsan, ska övervägande inriktas på förebyggande och främjande insatser. Enligt 3 kap. 10§ patientsäkerhetslagen (2010:659) ska patientsäkerhetsberättelsen innehålla uppgifter om vilket arbete skolhälsovården har bedrivit och ev. åtgärder som har vidtagits tillsammans med resultatet av det arbetet.
Den ska påvisa att arbetet bedrivs systematiskt och patientsäkert för att förhindra att vårdskador uppstår. Det ska vidare framgå vilka åtgärder som vidtagits vid ev. tillbud, risker och händelser. Det ska tydligt framgå hur det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhetsarbetet är fördelat inom verksamheten. Den ska påtala eventuella brister som behöver åtgärdas och säkerställa att de finns tillfredsställande hjälpmedel och kompetenser i form av IT-stöd, etc. för att tillgodose egenkontrollen. Vidare ska rapportering och analys av avvikelser framgå samt hur planeringen för att ytterligare utveckla patientsäkerhetsarbetet ser ut framåt.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden följer regelbundet upp sjukfrånvaron i förvaltningen.
På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Lekebergs kommun har PwC genomfört en granskning av kommunens hantering av sjukfrånvaro och rehabilitering. Enligt revisionen bör Barn- och utbildningsnämnden utveckla sin uppföljning så att den sker månadsvis.
Statistik över sjukfrånvaron för de olika förvaltningarna sammanställs av personalavdelningen som sedan skickar till förvaltningscheferna. En redovisning av sjukfrånvaron kommer delges Barn- och utbildningsnämnden vid varje ordinarie nämndsammanträde.
Bifogad sammanställning redovisar sjukfrånvaron för alla fyra förvaltningar och för ett helt år, från och med februari 2020 till och med januari 2021.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Sammanställning över antalet anmälda kränkningsärenden under perioden 210127-210314 till Barn- och utbildningsnämnden.
Bilagor
-
416kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningsekonom Adam Kolthoff presenterar en ekonomisk uppföljning för perioden 2021-01-01 - 2021-03-31.
Bilagor
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar förvaltningschefen.
-
Meddelanden, synpunkter och klagomål för kännedom.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2021-01-26 - 2021-03-30.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Genomgång av protokollet från Barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.
-
Enligt 6 kap. 25 § i kommunallagen så ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Nämnden får dock besluta att dess sammanträden ska vara offentliga, om fullmäktige har medgett det.
Ett beslut att medge rätt för nämnderna att besluta om öppna sammanträden fattades av kommunfullmäktige 11 november 2014 (§108). Kultur och bildningsnämnden beslutade 19 maj 2015 (§60) att från och med första sammanträdet på hösten samma år börja med öppna sammanträden.
På grund av Covid-19 och i syfte att förhindra ytterligare smittspridning så lyfts frågan om öppna sammanträden på nytt för beslut i nämnden. Problemet med att hålla öppna sammanträden är att det blir svårt att kontrollera antalet deltagare på ett sammanträde ifall medborgare önskar delta. Därför föreslås nämnden besluta att stänga nämndsammanträdet den 18 maj 2021 för allmänheten, samt att nämnden tar ett nytt beslut inför nämndsammanträdet i augusti.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Pernilla Marberg (SD) föreslår att förvaltningen ser över och eventuellt förlänger sammanträdestiderna för nämnden.
Berth Falk (S) föreslår att beslutet sedan godkännes av arbetsutskottet för att undvika att behöva kalla till extranämnd för endast detta ärende.