Möte 2020-09-01
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Under punkten har finns utrymme för ledamöter som också är representanter i andra nämnder, råd, bolag och kommunalförbund möjlighet att ge information till nämnden.
-
Kultur- och bildningsförvaltningen har tagit fram en delårsrapport med prognos 2 för 2020. Fortsatt stabila förutsättningar inom kultur- och bildningsförvaltningens ledningsorganisation skapar goda förutsättningar för förvaltningen att arbeta målinriktat med såväl påbörjade som framtida utvecklingsområden och utmaningar. Dock, starten på år 2020 har påverkats starkt av Corona-pandemin och medfört mycket arbete för förvaltningen varför många utvecklingsprojekt inte har kunnat ges den tid som var planerat. Det har lett till långsammare utvecklingsprocesser under vårterminen.
Förvaltningen prognostiserar ett nollresultat för 2020.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. Kultur- och bildningsnämnden beslutade om internkontrollplan för 2020 den 4 februari 2020.
Det andra kontrollmomentet som ska utföras 2020 är kontroll av rutiner för stadieövergångar. skollagen är det reglerat att förskoleklassen, fritidshemmet och skolan ska samverka med varandra och förskolan för att stödja elevernas utveckling och lärande. Det handlar bland annat om att utbyta erfarenheter och information inför övergångar.
Vid kontrollen framkom inga avvikelser i hanteringen information vid stadieövergångar och enligt verksamhetschefen för den samlade elevhälsan och rektorer har vårens rutiner för stadieövergångar fungerat bra och till och med bättre än tidigare.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
973kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt skollagen 29 kap. 9§ ska en hemkommun hålla sig informerad om vilka ungdomar som omfattas av aktivitetsansvaret samt erbjuda lämpliga individuella åtgärder.
Aktivitetsansvaret omfattar de ungdomar som inte har fyllt 20 år och är folkbokförda i Lekebergs kommun. Genom det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) är kommunen skyldiga att uppmärksamma och erbjuda insatser till ungdomar som inte studerar i gymnasieskolan eller genomför någon motsvarande utbildning. De som har fullföljt en gymnasieutbildning men inte uppnått examensbevis, står också under aktivitetsansvaret. I första hand ska åtgärderna motivera den enskilde mot studier. Kommunen ska dokumentera sina insatser.
De ungdomar som faller inom ramen för det kommunala aktivitetsansvaret erbjuds individuella åtgärder/insatser, vilka kan innebära exempelvis studier, praktikplats, studiebesök, studie- och yrkesvägledning eller stöd i kontakter med externa aktörer såsom Arbetsförmedlingen.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och bildningsförvaltningen har gett i uppdrag till ekonomiavdelningen att se över och revidera nuvarande resursfördelningsmodell för förskola och grundskola inkl. fritidshem. Tidigare fördelningsmodell är föråldrad och det finns ingen tydlig princip för att utjämna för skillnader i barn och elevers olika förutsättningar.
I enlighet med skollagens 1 kap § 4 ska utbildningen ta hänsyn till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Därför har socioekonomi som en parameter införts i modellen för både förskola, grundskola och fritidshem.
I den nya modellen har dessutom flera förenklingar och förtydliganden gjorts för att göra modellen tydligare och mer rättvis i fördelningen av resurser.
Modellen är uppdelad på förskola, grundskola, fritidshem och grundsärskola. Modellen bygger på att en plats genererar en fastställd personalresurs för omsorg/undervisning. Utifrån en fastställd bemanningsnorm per barn och ålder eller elev och årskurs skapas en personalbudgetram där bemanningsnormen prissätts utefter olika personalkostnadsvariabler. Varje plats genererar förutom detta även resurser för övrig förbrukning. Enheterna ska också kompenseras för den faktiska lokalkostnaden.
För barn i behov av särskilt stöd finns en pott som fördelas mellan förskola och grundskola och sedan till enheterna utifrån barn- och elevantal.
Modellen tillämpas precis som tidigare modell både för kommunala och fristående verksamheter.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Under perioden 200430 – 200715 har det till Kultur- och bildningsnämnden inkommit 14 anmälningar om misstänkt kränkande behandling. Alla anmälningar rör barn-barn i förskolan eller elev-elev i skolan. Alla ärenden bedöms vara kränkande behandling.
Totalt antal anmälningar första halvåret 2020 är 66 stycken.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.
Lars Nordquist är verksamhetsansvarig för NTF i länen Sörmland, Örebro och Östergötland och han är den som Lekebergs kommun anlitade som trafiksäkerhetsexpert för att få kompetensstöd inför det skolskjutsförändringsarbete som startade upp vid årsskiftet 18/19.
Vid kultur- och bildningsnämndens sammanträde kommer Lars att gå igenom en presentation på ca 30 min från trafiksäkerhet på ett övergripande plan, vad/hur NTF kan bistå med samt specifikt samarbetet med Lekeberg och även de vägavsnitt som varit föremål för de överklaganden som nu är under process hos förvaltningsrätten. Därefter 30 min utrymme för frågor/dialog.
-
Med utgångspunkt från huvudmannens ansvar att följa upp, utvärdera och utveckla förskola och skola samt verksamheterna inom bibliotek, kultur och fritid, så att de nationella och kommunala målen kan uppfyllas, har förvaltningen tagit fram ett årshjul för nämndens uppföljning av verksamheterna.
Årshjulet hänger ihop med nämndens MER-plan och länkar till verksamheternas systematiska kvalitetsarbete. Årshjulet utgår ifrån ett upplägg med sju nämndmöten där varje möte utgår ifrån ett nämndmål/tema. Temat för nämndens sammanträde den 1 september är Elevers kunskaper som är kopplat till kommunfullmäktiges mål:
"Lekebergs kommun ger barn och unga möjligheter att utvecklas optimalt utifrån sina förutsättningar"
och nämndens mål:
"Eleverna når kunskapsmålen"
-
Information om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom undervisning i förskola och skola.
-
Förvaltningschefen ger nämnden aktuell information om arbetet på förvaltningen och i dess verksamheter.
-
Nedan redovisas inkomna synpunkter och klagomål som inkommit via e-post till kultur-och bildningsnämnden under perioden 12 maj 2020- 24 augusti 2020.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna meddelanden till kultur- och bildningsnämnden under perioden 19 maj 2020-24 augusti 2020.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
940kb Ladda ner dokument
-
940kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar perioden 19 maj 2020 - 24 augusti 2020.
Bilagor
-
Här redovisas protokoll från kultur- och bildningsförvaltningens fackliga samverkan.
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Under punkten har finns utrymme för ledamöter som också är representanter i andra nämnder, råd, bolag och kommunalförbund möjlighet att ge information till nämnden.
-
Kultur- och bildningsförvaltningen har tagit fram en delårsrapport med prognos 2 för 2020. Fortsatt stabila förutsättningar inom kultur- och bildningsförvaltningens ledningsorganisation skapar goda förutsättningar för förvaltningen att arbeta målinriktat med såväl påbörjade som framtida utvecklingsområden och utmaningar. Dock, starten på år 2020 har påverkats starkt av Corona-pandemin och medfört mycket arbete för förvaltningen varför många utvecklingsprojekt inte har kunnat ges den tid som var planerat. Det har lett till långsammare utvecklingsprocesser under vårterminen.
Förvaltningen prognostiserar ett nollresultat för 2020.
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. Kultur- och bildningsnämnden beslutade om internkontrollplan för 2020 den 4 februari 2020.
Det andra kontrollmomentet som ska utföras 2020 är kontroll av rutiner för stadieövergångar. skollagen är det reglerat att förskoleklassen, fritidshemmet och skolan ska samverka med varandra och förskolan för att stödja elevernas utveckling och lärande. Det handlar bland annat om att utbyta erfarenheter och information inför övergångar.
Vid kontrollen framkom inga avvikelser i hanteringen information vid stadieövergångar och enligt verksamhetschefen för den samlade elevhälsan och rektorer har vårens rutiner för stadieövergångar fungerat bra och till och med bättre än tidigare.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
973kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt skollagen 29 kap. 9§ ska en hemkommun hålla sig informerad om vilka ungdomar som omfattas av aktivitetsansvaret samt erbjuda lämpliga individuella åtgärder.
Aktivitetsansvaret omfattar de ungdomar som inte har fyllt 20 år och är folkbokförda i Lekebergs kommun. Genom det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) är kommunen skyldiga att uppmärksamma och erbjuda insatser till ungdomar som inte studerar i gymnasieskolan eller genomför någon motsvarande utbildning. De som har fullföljt en gymnasieutbildning men inte uppnått examensbevis, står också under aktivitetsansvaret. I första hand ska åtgärderna motivera den enskilde mot studier. Kommunen ska dokumentera sina insatser.
De ungdomar som faller inom ramen för det kommunala aktivitetsansvaret erbjuds individuella åtgärder/insatser, vilka kan innebära exempelvis studier, praktikplats, studiebesök, studie- och yrkesvägledning eller stöd i kontakter med externa aktörer såsom Arbetsförmedlingen.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och bildningsförvaltningen har gett i uppdrag till ekonomiavdelningen att se över och revidera nuvarande resursfördelningsmodell för förskola och grundskola inkl. fritidshem. Tidigare fördelningsmodell är föråldrad och det finns ingen tydlig princip för att utjämna för skillnader i barn och elevers olika förutsättningar.
I enlighet med skollagens 1 kap § 4 ska utbildningen ta hänsyn till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Därför har socioekonomi som en parameter införts i modellen för både förskola, grundskola och fritidshem.
I den nya modellen har dessutom flera förenklingar och förtydliganden gjorts för att göra modellen tydligare och mer rättvis i fördelningen av resurser.
Modellen är uppdelad på förskola, grundskola, fritidshem och grundsärskola. Modellen bygger på att en plats genererar en fastställd personalresurs för omsorg/undervisning. Utifrån en fastställd bemanningsnorm per barn och ålder eller elev och årskurs skapas en personalbudgetram där bemanningsnormen prissätts utefter olika personalkostnadsvariabler. Varje plats genererar förutom detta även resurser för övrig förbrukning. Enheterna ska också kompenseras för den faktiska lokalkostnaden.
För barn i behov av särskilt stöd finns en pott som fördelas mellan förskola och grundskola och sedan till enheterna utifrån barn- och elevantal.
Modellen tillämpas precis som tidigare modell både för kommunala och fristående verksamheter.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Under perioden 200430 – 200715 har det till Kultur- och bildningsnämnden inkommit 14 anmälningar om misstänkt kränkande behandling. Alla anmälningar rör barn-barn i förskolan eller elev-elev i skolan. Alla ärenden bedöms vara kränkande behandling.
Totalt antal anmälningar första halvåret 2020 är 66 stycken.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.
Lars Nordquist är verksamhetsansvarig för NTF i länen Sörmland, Örebro och Östergötland och han är den som Lekebergs kommun anlitade som trafiksäkerhetsexpert för att få kompetensstöd inför det skolskjutsförändringsarbete som startade upp vid årsskiftet 18/19.
Vid kultur- och bildningsnämndens sammanträde kommer Lars att gå igenom en presentation på ca 30 min från trafiksäkerhet på ett övergripande plan, vad/hur NTF kan bistå med samt specifikt samarbetet med Lekeberg och även de vägavsnitt som varit föremål för de överklaganden som nu är under process hos förvaltningsrätten. Därefter 30 min utrymme för frågor/dialog.
-
Med utgångspunkt från huvudmannens ansvar att följa upp, utvärdera och utveckla förskola och skola samt verksamheterna inom bibliotek, kultur och fritid, så att de nationella och kommunala målen kan uppfyllas, har förvaltningen tagit fram ett årshjul för nämndens uppföljning av verksamheterna.
Årshjulet hänger ihop med nämndens MER-plan och länkar till verksamheternas systematiska kvalitetsarbete. Årshjulet utgår ifrån ett upplägg med sju nämndmöten där varje möte utgår ifrån ett nämndmål/tema. Temat för nämndens sammanträde den 1 september är Elevers kunskaper som är kopplat till kommunfullmäktiges mål:
"Lekebergs kommun ger barn och unga möjligheter att utvecklas optimalt utifrån sina förutsättningar"
och nämndens mål:
"Eleverna når kunskapsmålen"
-
§ 58
Information om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom undervisning i förskola och skola
Information om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom undervisning i förskola och skola.
-
Förvaltningschefen ger nämnden aktuell information om arbetet på förvaltningen och i dess verksamheter.
-
Nedan redovisas inkomna synpunkter och klagomål som inkommit via e-post till kultur-och bildningsnämnden under perioden 12 maj 2020- 24 augusti 2020.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna meddelanden till kultur- och bildningsnämnden under perioden 19 maj 2020-24 augusti 2020.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
940kb Ladda ner dokument
-
940kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar perioden 19 maj 2020 - 24 augusti 2020.
Bilagor
-
Här redovisas protokoll från kultur- och bildningsförvaltningens fackliga samverkan.