Möte 2023-02-07
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Barn- och utbildningsnämnden redovisar en måluppfyllelse där två av tre nämndmål uppnås delvis och ett nämndmål uppnås ej.
Det ekonomiska resultatet för Barn- och utbildningsnämnden 2022 uppgår till -2 098 tkr, vilket motsvarar 0,8 procent av nämndens totala budget.Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens styrmodell ska Barn- och utbildningsnämnden fatta beslut om sina nämndmål i en MER-plan. Nämndmålen ska ha indikatorer som är mätbara, uppföljningsbara och helst jämförbara. Det ska finnas indikatorer som visar ett nu-läge samt ha ett målvärde som ska uppnås kommande år, ett nämndmål kan ha flera indikatorer.
Barn- och utbildningsnämnden ska också besluta om internbudgeten för 2023. Budgeten för 2023 är 270 894 tkr, vilket är en ökning med 4,2 % eller 10 866 tkr. Internbudgeten bygger på 2022 års ram med justeringar av kompensationer och förstärkningar.
Ökningen i ram beror till största del på kompensation för nya förskolan Ugglan, ombyggnation av Hidinge skola, medel för ökad personaltäthet samt kompensation för volymökning i förskola, skola och gymnasium. Men även på kompensation för ökning av hyreskostnader, lokalvårdskostnader och vaktmästeri.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
480kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt presenterar rektor Solveig Sandin skolans arbete med trygghet och delaktighet enligt årshjulstemat.
Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
En arbetsmiljöplan upprättas årligen, som ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Uppföljning av arbetsmiljöplanen sker i förvaltningens centrala samverkansgrupp.
Arbetsmiljöplan 2023 innehåller följande aktiviteter. Målet är att sänka sjukfrånvaron, förbättra HME-värdet och säkerställa kompetensförsörjningen inom förskola och skola.
1. Arbeta med aktiviteterna i kompetensförsörjningsplanen.
2. Implementera arbetet med Friskfaktorer på alla enheter.
3. Följa upp och analysera sjukfrånvaron på huvudmannanivå.
4. Följa upp och analysera rapporterade tillbud och olyckshändelser.
5. Följa upp HME-resultatet med rektorerna.
6. Förvaltningen ger stöd till rektorerna när åtgärder behöver vidtas kring fysiska arbetsmiljöproblem såsom lokaler, inventarier och material.
7. Förvaltningen ger stöd till rektorerna när åtgärder behöver vidtas utifrån psykosociala arbetsmiljöproblem.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Rapporten är en sammanställning över alla anmälningar om misstänkt kränkande behandling som inkommit till huvudmannen i Lekebergs kommun under 2022. Rapporten inbegriper förskolan, grundskolan, grundsärskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen.
Totalt har det inkommit 210 anmälningar, vilket är 18 färre anmälningar jämfört med 2021.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Perioden 221201-221231 har det till Barn- och utbildningsnämnden inkommit 28 anmälningar om misstänkt kränkande behandling. Två anmälningar rör barn – barn i förskolan, tre anmälningar rör vuxen-elev och tjugotre anmälningar rör elev-elev. De flesta händelser har skett i åk 3, 5 och 6. Det är fler pojkar än flickor som utsätter och blir utsatta för kränkande behandling.
Kränkningarna är till största del fysiska och verbala. Eleverna retar varandra, knuffas, uttrycker nedsättande kommentarer, sparkar och slåss.
I tre anmälningar har en förälder, på besök i skolan, tagit tre elever åt sidan och tillrättavisat eleverna.
Kränkningarna har företrädesvis skett på skolgården och i kapprum.
Åtgärder som vidtagits är samtal med elever och vårdnadshavare och i vissa fall kan det handla om upprepade samtal.Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare har Barn- och utbildningsförvaltningen haft en dokumenthanteringsplan som redovisat hur förvaltningen hanterar sina olika dokument.
Med anledning av den idag större digitala hanteringen av uppgifter och för att förtydliga ett ärendes gång finns det anledning att mer genomgripande förändra förvaltningens informationshanteringsplan. En av dessa förändringar är en processorienterad arkivredovisning. Uppgifter och handlingar ska redovisas i det sammanhang där de förekommer, nämligen i en bestämd process. Den andra förändringen är anpassningen till kommande e-arkiv och rör möjligheten att kategorisera och hitta handlingar, klassificering.
Det som redovisas i informationshanteringsplan är därför de olika uppgifter/information som ingår i en process. För att göra uppgifterna begripliga redovisas de i ett sammanhang och beskrivs ibland som dokument.Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år ska en patientsäkerhetsberättelse upprättas där verksamhetens arbete med patientsäkerhet beskrivs och utvärderas. Under år 2022 har det inkommit tre avvikelserapporter. Inga vårdskador har inrapporterats under 2022.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
724kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämndens delegationsordning ses över och revideras årligen vid behov. Anledningen till att delegationsordningen revideras är en förändring av inriktning från den politiska majoriteten.
Förändringen är under rubriken personalärenden där det tidigare varit delegerat till förvaltningschef att besluta om partiell ledighet utöver lagstadgad rätt samt om att tillsätta tjänst som inte ska omfatta heltid.
Följande § är borttagna:
§89 beslut om partiell ledighet ska medges (utöver lagstadgad rätt)
§90 beslut om att tjänst som tillsätts inte ska omfatta heltid.
När dessa paragrafer tas bort är det respektive chef som kan ta beslut om tjänstledighet utan lön längre än 3 månader i sträck, enligt §88.
Utöver dessa kompletteras delegationsordningen med punkten:
§110 Anmälan till Integritetskyddsmyndigheten (IMY) och meddelande till registrerade vid personuppgiftsincidentBilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar förvaltningschefen.
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2022-12-06 - 2023-01-31.
Bilagor
-
Anmälningar för kännedom som inkommit under perioden 2022-12-06 - 2023-01-23.
-
Genomgång av protokollet från Barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupp samt eventuella kommentarer.
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll.
-
Barn- och utbildningsnämnden redovisar en måluppfyllelse där två av tre nämndmål uppnås delvis och ett nämndmål uppnås ej.
Det ekonomiska resultatet för Barn- och utbildningsnämnden 2022 uppgår till -2 098 tkr, vilket motsvarar 0,8 procent av nämndens totala budget.Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens styrmodell ska Barn- och utbildningsnämnden fatta beslut om sina nämndmål i en MER-plan. Nämndmålen ska ha indikatorer som är mätbara, uppföljningsbara och helst jämförbara. Det ska finnas indikatorer som visar ett nu-läge samt ha ett målvärde som ska uppnås kommande år, ett nämndmål kan ha flera indikatorer.
Barn- och utbildningsnämnden ska också besluta om internbudgeten för 2023. Budgeten för 2023 är 270 894 tkr, vilket är en ökning med 4,2 % eller 10 866 tkr. Internbudgeten bygger på 2022 års ram med justeringar av kompensationer och förstärkningar.
Ökningen i ram beror till största del på kompensation för nya förskolan Ugglan, ombyggnation av Hidinge skola, medel för ökad personaltäthet samt kompensation för volymökning i förskola, skola och gymnasium. Men även på kompensation för ökning av hyreskostnader, lokalvårdskostnader och vaktmästeri.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
480kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt presenterar rektor Solveig Sandin skolans arbete med trygghet och delaktighet enligt årshjulstemat.
Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Rapporten är en sammanställning över alla anmälningar om misstänkt kränkande behandling som inkommit till huvudmannen i Lekebergs kommun under 2022. Rapporten inbegriper förskolan, grundskolan, grundsärskolan, gymnasiet och vuxenutbildningen.
Totalt har det inkommit 210 anmälningar, vilket är 18 färre anmälningar jämfört med 2021.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Perioden 221201-221231 har det till Barn- och utbildningsnämnden inkommit 28 anmälningar om misstänkt kränkande behandling. Två anmälningar rör barn – barn i förskolan, tre anmälningar rör vuxen-elev och tjugotre anmälningar rör elev-elev. De flesta händelser har skett i åk 3, 5 och 6. Det är fler pojkar än flickor som utsätter och blir utsatta för kränkande behandling.
Kränkningarna är till största del fysiska och verbala. Eleverna retar varandra, knuffas, uttrycker nedsättande kommentarer, sparkar och slåss.
I tre anmälningar har en förälder, på besök i skolan, tagit tre elever åt sidan och tillrättavisat eleverna.
Kränkningarna har företrädesvis skett på skolgården och i kapprum.
Åtgärder som vidtagits är samtal med elever och vårdnadshavare och i vissa fall kan det handla om upprepade samtal.Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
En arbetsmiljöplan upprättas årligen, som ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Uppföljning av arbetsmiljöplanen sker i förvaltningens centrala samverkansgrupp.
Arbetsmiljöplan 2023 innehåller följande aktiviteter. Målet är att sänka sjukfrånvaron, förbättra HME-värdet och säkerställa kompetensförsörjningen inom förskola och skola.
1. Arbeta med aktiviteterna i kompetensförsörjningsplanen.
2. Implementera arbetet med Friskfaktorer på alla enheter.
3. Följa upp och analysera sjukfrånvaron på huvudmannanivå.
4. Följa upp och analysera rapporterade tillbud och olyckshändelser.
5. Följa upp HME-resultatet med rektorerna.
6. Förvaltningen ger stöd till rektorerna när åtgärder behöver vidtas kring fysiska arbetsmiljöproblem såsom lokaler, inventarier och material.
7. Förvaltningen ger stöd till rektorerna när åtgärder behöver vidtas utifrån psykosociala arbetsmiljöproblem.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare har Barn- och utbildningsförvaltningen haft en dokumenthanteringsplan som redovisat hur förvaltningen hanterar sina olika dokument.
Med anledning av den idag större digitala hanteringen av uppgifter och för att förtydliga ett ärendes gång finns det anledning att mer genomgripande förändra förvaltningens informationshanteringsplan. En av dessa förändringar är en processorienterad arkivredovisning. Uppgifter och handlingar ska redovisas i det sammanhang där de förekommer, nämligen i en bestämd process. Den andra förändringen är anpassningen till kommande e-arkiv och rör möjligheten att kategorisera och hitta handlingar, klassificering.
Det som redovisas i informationshanteringsplan är därför de olika uppgifter/information som ingår i en process. För att göra uppgifterna begripliga redovisas de i ett sammanhang och beskrivs ibland som dokument.Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år ska en patientsäkerhetsberättelse upprättas där verksamhetens arbete med patientsäkerhet beskrivs och utvärderas. Under år 2022 har det inkommit tre avvikelserapporter. Inga vårdskador har inrapporterats under 2022.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
723kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämndens delegationsordning ses över och revideras årligen vid behov. Anledningen till att delegationsordningen revideras är en förändring av inriktning från den politiska majoriteten.
Förändringen är under rubriken personalärenden där det tidigare varit delegerat till förvaltningschef att besluta om partiell ledighet utöver lagstadgad rätt samt om att tillsätta tjänst som inte ska omfatta heltid.
Följande § är borttagna:
§89 beslut om partiell ledighet ska medges (utöver lagstadgad rätt)
§90 beslut om att tjänst som tillsätts inte ska omfatta heltid.
När dessa paragrafer tas bort är det respektive chef som kan ta beslut om tjänstledighet utan lön längre än 3 månader i sträck, enligt §88.
Utöver dessa kompletteras delegationsordningen med punkten:
§110 Anmälan till Integritetskyddsmyndigheten (IMY) och meddelande till registrerade vid personuppgiftsincidentBilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar förvaltningschefen om följande:
- Tillförordnad rektor för 7-9,
- tillförordnad rektor för vuxenutbildningen,
- rekrytering pågår för ny förskolerektor,
- händelse på högstadiet samt artikel i media kring densamma.
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2022-12-06 - 2023-01-31.
Bilagor
-
Anmälningar för kännedom som inkommit under perioden 2022-12-06 - 2023-01-23.
-
Barn- och utbildningsnämndens samverkansgrupps protokoll var vid tillfället för nämnden inte möjligt för ledamöterna att ta del av på grund av tekniska problem.