Hoppa över navigering
  • En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  •   2

    Stämningsansökan gällande vårdnad jml 5 kap 2 § Socialtjänstförordningen

  • Förvaltningschefen ger aktuell information till socialnämnden.

  • Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

  • Socialnämnden får en redovisning av familjecentralens verksamhet.

  • Coronapandemin kopplat till Covid-19 startade med full kraft i mars 2020 och sedan dess har sjukfrånvaron eskalerat inom de flesta verksamheterna inom socialförvaltningen. Uppdraget inom socialförvaltningen är att hjälpa, stötta och ha omsorg om kommunens medborgare, som har detta behov. Med det uppdraget följer nära vård och omsorg. Det går inte att jobba på distans när medborgare behöver hjälp på särskilda boenden, LSS-boenden eller i egna hemmet. Personal är i kontakt med medborgare 24-7 och att förhindra smittspridning har varit en förutsättning för en god vård och omsorg.

    För att minimera och eliminera att sprida smitta inom verksamheterna så skapades tydliga rutiner för hur/när medarbetare skulle använda skyddsutrustning för att skydda de sköraste i samhället – våra äldreäldre.

  •   7

    Uppföljning av sjukfrånvaro på socialförvaltningen 2022

  • Enhetschef Tina Jansson redovisar statistik om insatser

  •   9

    Statistik ekonomiskt bistånd

  • Socialnämnden ansvarar för handläggning enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag 2018:222. Området är smalt och kräver specialistkompetens. För att minska sårbarheten och säkerställa kompetens över tid har samverkanslösningar mellan sydnärkes kommuner sökts. Från Laxå kommun finns intresse av samverkan om bostadsanpassningen. Avtalssamverkan i detta fall innebär att Lekebergs kommun ansvarar för anställningen av en handläggare varav 30% av heltid avser myndighetsutövning för Laxå kommun. Laxå kommun och social- och omsorgsnämnden behåller huvudmannaskapet för uppgiften och området. Samverkan regleras i en samverkansöverenskommelse mellan kommunerna. Ersättning enligt självkostnadsprincipen utgår. Socialnämnden föreslås ge socialchef i uppdrag att teckna avtal om avtalssamverkan om handläggning av bostadsanpassningsärenden med Laxå kommun.

  • Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är myndigheter skyldiga att utse ett dataskyddsombud. Med anledning av att samtliga nämnder inom kommunen betraktas som egna myndigheter och personuppgiftsansvarig för sina respektive personuppgiftsbehandlingar måste varje nämnd också utse ett dataskyddsombud.

    År 2019 ingick Lekebergs kommun ett avtal med Kumla kommun där Lekeberg köper
    tjänsten dataskyddsombud från Kumla kommun. Socialnämnden beslutade den 3 februari 2021 att utse Dennis Hofsten som dataskyddsombud för nämnden.

    Då Dennis Hofsten gått på föräldraledighet till och med 2023 behöver ett nytt
    dataskyddsombud utses. Ett nytt dataskyddsombud har utsetts i Kumla kommun och från och med den 23 maj 2022 tillträder Emma Löfstedt tjänsten som det nya dataskyddsombudet.

    Uppgift om vem som är dataskyddsombud ska anmälas till Integritetsmyndigheten.

  • Prognosrapport 1 syftar till att presentera uppföljning och prognos framåt på politiskt fattade beslut, mål med tillhörande indikatorer, ekonomi och vad som är aktuellt inom förvaltningen.

    MER-styrning:
    Aktuell status på 10 politiskt fattade beslut med uppdrag till socialförvaltning.

    Mål:
    Nuvärde, prognos och målvärde för 20 indikatorer som faller under fyra nämndmål och fyra mål från kommunfullmäktige. I denna prognosrapport är det prognosticerat att sju av nio indikatorer under kommunfullmäktiges mål når upp till målvärde. Prognosen är att nio av elva indikatorer som faller under nämndmål når upp till målvärde.

    Verksamhetsrapport:
    Rapport från förvaltningschef på förvaltningsövergripande nivå samt redogörelser från varje enhetschef.

    Ekonomisk rapport:
    Prognosen baseras på det redovisade utfallet för januari till april.

  • Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollplan 2022 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av tio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet.

    I denna rapport har en risk följts upp och analyserats. Risken "Att biståndsbeslut inte omprövas i tid" har fått resultatet mindre avvikelser.

    Åtgärder presenteras i kontrollrapporten.

  • Hösten 2019 fick socialförvaltningen i uppdrag att ta fram en handlingsplan för Framtidens socialnämnd. Handlingsplanen antogs 2020-04-01. Handlingsplanen innehåller insatser förvaltningen behöver utföra för att bättre kunna möta upp framtidens välfärdsutmaningar. Uppföljning av insatserna ska enligt plan ske en gång om året under planens giltighetstid, 2020 - 2023.

    Denna rapportering är en uppföljning av målområden och insatser för 2021 – 2022.
    En skriftlig rapport bifogas till ärendet.

  • Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

    Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.

  •   17

    Anmälningar för kännedom

  •   18

    Redovisning av delegeringsbeslut

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.