Möte 2020-02-05
-
En justerare behöver utses att, tillsammans med ordförande, justera sammanträdets protokoll.
-
På socialnämndens sammanträde i början av oktober 2019 så fattade nämnden beslut om att ge förvaltningen i uppdrag att ta fram en kommunikationsplan för kommunens utdelning av priset ”Årets frivilliginsats. Priset delades inte ut under 2019 på grund av att inga nomineringar inkommit till kommunen. Syftet med planen är att nå ut till fler föreningar och personer så att fler får möjlighet att nominera kandidater till priset.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att förvaltningen har tagit fram en kommunikationsplan för priset "Årets frivilliginsats” så upptäcktes det att reglerna för priset behöver revideras. Förvaltningen föreslår därför att socialnämnden reviderar två punkter i de antagna reglerna. För punkt 4 så föreslår förvaltningen att nomineringstiden förlängs från 31 maj till 3 augusti. För punkt 5 så föreslår förvaltningen att nämnden beslutar att pristagaren utses på nämndens första sammanträde efter sommaruppehållet istället för ”den första nämnden i augusti”.
Punkt 10 föreslås nämnden att stryka helt då titeln ”Årets frivilliginsats” antyder att priset delas ut för insatser under det år som gått sedan priset senast delades ut.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll.
I intern kontrollrapport per sista december 2019 har samtliga risker följts upp och analyserats. Två risker; biståndsbeslut som inte följts upp i tid samt att alla brukare har aktuella genomförandeplaner har fått resultatet större avvikelser.
De tre riskerna; att styrdokument inte finns eller ej är uppdaterade, att klagomål och förbättringsförslag inte förs vidare utan stannar hos mottagaren samt att verksamheterna inte håller sin budgetram har fått resultaten mindre avvikelser.
De sistnämnda riskerna; att vi inte följer riktlinjer för bostadsanpassningsbidrag, hög sjukfrånvaro i förvaltningen samt att arbetet med att följa upp och vidta åtgärder avseende hög sjukfrånvaro uteblir har fått resultatet inga avvikelser.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tillsammans med ekonomiavdelningen utformat en årsredovisning vad gäller verksamhet, måluppfyllelse och ekonomi för socialnämndens hela ansvarsområdet för år 2019.
Socialnämnden har haft två nämndmål att arbeta mot under 2019: "Hemtjänsttagaren och hyresgästen ska uppleva en god och trygg omsorg" samt "Serviceutbudet inom LSS grupp- och servicebostäder ska hålla hög kvalitet". Till dessa nämndmål finns åtta indikatorer som det gjorts uppföljning på. Utöver ovanstående har det också gjorts uppföljning på nio indikatorer som faller under kommunfullmäktiges mål.
Årsredovisningen innehåller också förvaltningsgemensam verksamhetsberättelse, samt verksamhetsberättelser från respektive verksamhet.
Det sista avsnittet berör socialnämndens ekonomiska resultat för 2019.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen och kultur- och bildningsförvaltningen fick under 2018, efter en rapport om brister från PWC, ett uppdrag att utforma en samverkansplan för gemensamma ärenden gällande barn som far illa eller riskerar att fara illa. Samverkansplanen ska utgöra en grund för allt strategiskt samverkansarbete mellan nämnderna och förvaltningarna. Syftet och målet är att fortlöpande verka för att barn ska få en så bra och trygg uppväxt som möjligt och att det ska beredas en organisation för det samverkande arbetet. Förslaget är att nämnd, 2 + 2 möten och styrgrupp ska styra arbetet och uppgifter kan delegeras till arbetsgrupper. Strategier har utformats utifrån en kartläggning om god samverkan samt utvecklingsområden. Dessa är långsiktigt metod- och utvecklingsarbete, informations- och kunskapsspridning samt ett utökat förebyggande och främjande arbete. Planen ska vara gällande mellan åren 2020-2023. En årlig aktivitetsplan ska kompletteras till planen.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
970kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron inom socialförvaltningen.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
Under denna punkt får socialnämnden information om aktuella ärenden hos IVO, Lex Sarah och överklaganden.
-
Under denna punkt ger förvaltningschefen information om aktuellt på socialförvaltningen.
-
Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.
Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.Bilagor
-
227kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av delegationsbeslut för perioden 2019-12-04 till 2020-01-29.
Bilagor
-
Inkomna meddelanden till socialnämnden under perioden 2019-12-04 till 2020-01-29.
Bilagor
-
608kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
Protokoll från senaste sammanträdet för socialnämndens samverkansgrupp läggs till nämnden för kännedom
Bilagor
-
281kb Ladda ner dokument
-