Möte 2025-02-05
-
En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.
-
Återrapportering av vidtagna åtgärder kopplat till åtgärdsplanen som togs fram i samband med lex Sarah-utredningen.
IVO har efter inskickad utredning och åtgärdsplan begärt komplettering av utredningen i form av en fördjupad analys av identifierade bakomliggande orsaker. Kompletteringen är under framtagande.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Hemtjänsten jobbar med att ta fram digitala lösningar som komplement i utförandet. I dagsläget har tre brukare tillsyn i form av kamera. Ambitionen under 2024 var att fler tillsynsbesök skulle ersättas av kameratillsyner, men då det upplevs vara ett mostånd till detta då den enskilde upplever sig vara övervakad. Hemtjänsten planera under 2025, tillsammans med digitaliseringsledare att gå ut med mer utförlig information till brukare om vad tillsyn med kamera innebär för att trygga i upplevelsen.
Vidare i arbetet med digitala lösningar kommer hemtjänsten under en testperiod sätta in medicinautomater hos 10 brukare. Ombudsroller kommer tas fram, troligtvis två stycken som administrerar och underhåller dessa tillsammans med sjuksköterska. Mer om när och hur utförandet ska ske väntas in från NLU.
-
Uppdrag gavs till socialförvaltningen utifrån resultat vid internkontrollrapport som redovisades för socialnämnden. Införandet av läkemedelsskåp i socialförvaltningen för att säkerställa hanteringen av läkemedel och spåra narkotikapreparat.
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.
-
Socialförvaltningen har idag stöd från Teknik och service för handläggning av bostadsanpassningsärenden. Teknik och service handlägger också åt Social- och omsorgsnämnden i Laxå kommun genom avtalssamverkan. Under 2023 har det först dialog med Askersunds kommun om att utöka samarbetet och ett förslag om avtalssamverkan mellan Lekebergs kommun och Askersunds kommun har tagits fram.
Handläggningen omfattar ungefär en tredjedel av en heltidstjänst för vardera kommunen och tillsammans blir det alltså en heltidstjänst. Teknik och service kan tillsätta två tekniska handläggare, varav den ena finansieras helt genom bostadsanpassning och avtalssamverkan, som båda kan arbeta med bostadsanpassning. På så sätt blir verksamheten mindre sårbar och servicen ökar. -
I lagtext och föreskrifter beskrivs att LSS-verksamheter ska främja jämlikhet i levnadsvillkor. Antalet boende i en servicebostad bör vara så begränsat att serviceboendet integreras i bostadsområdet och en institutionell boendemiljö undviks. LSS-verksamheternas enhetschefer har uppmärksammat en företeelse som inte följer LSS-lagens intentioner. Namnen Kastanjen och Hasselbacken är institutionsklingande vilket kan medföra en risk att de boende stigmatiseras, när de bör betraktas som en vanlig hyresgäst. Förslag till beslut är att genomföra namnbyten från Kastanjen till Bangatan 10 samt från Hasselbacken till Domarringsvägen 1–7. Det är att leva och bo på lika villkor i Lekebergs kommun utan institutionell prägel.
-
Förvaltningen fick i uppdrag att redovisa arbetet med POSOM-gruppen utifrån ett beslut på socialnämndens sammanträde 6 november 2024. Beslutet fattades utifrån ett ledamotsinitiativ som lämnades in av Lenita Birath (M).
Det formella ansvaret för POSOM-gruppen faller på kommunstyrelsen, men socialförvaltningen har en viktig roll i organisationen. Socialförvaltningen kommer att vara fortsatt involverad i arbetet med att utveckla och förvalta POSOM-gruppen framöver.
Förvaltningen har samlat in information om hur arbetet med POSOM-gruppen ser ut idag och ska nu återrapportera det till socialnämnden. Förvaltningen redovisar också för nämnden kring vilka planer som finns för att utveckla arbetet med POSOM-gruppen. -
Socialförvaltningen har tillsammans med ekonomiavdelningen utformat en årsredovisning vad gäller verksamhet, måluppfyllelse och ekonomi för socialnämndens hela ansvarsområde för år 2024. Tre av nämndens mål har uppnåtts under året och ett är delvis uppnått. Socialnämndens ekonomiska resultat för 2024 uppgår till – 7 340 tkr. Största underskotten finns inom hemtjänst följt av individ- och familjeomsorg och assistans.
-
Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.
-
Nuläge och planen framåt i omställningsarbetet presenteras tillsammans med socialförvaltningens resultat av skatta läget.
-
Socialnämndens ordförande Lenita Birath (M) har inkommit med ett ledamotsinitiativ om att förvaltningen ska redovisa sitt systematiska kvalitetsarbete för att ge nämnden bättre insyn i hur kvalitetssäkring sker inom verksamheterna. Syftet med ledamotsinitiativet anges vara att säkerställa att förvaltningen har ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete samt att ge en helhetsbild av hur socialförvaltningen arbetar systematiskt med att säkerställa kvalitet. Socialnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att redovisa sitt systematiska kvalitetsarbete för att ge nämnden bättre insyn i hur kvalitetssäkring sker inom verksamheterna och hur förbättringar implementeras.
Socialförvaltningens nuvarande kvalitetsledningssystem (publicerad på intranätet) är inte komplett och det har saknats en tydlig plan för att utföra egenkontroll inom verksamheterna.
I syfte att säkerställa att socialförvaltningen lever upp till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, SOSFS 2011:9 har en plan tagits fram att ta fram ett nytt kvalitetsledningssystem. Planen innefattar bl.a. att ett arbete behöver genomföras för att ledningssystemet ska utgå från processer och att det ska finnas en tydlighet kring hur socialförvaltningen ska arbeta utifrån ledningssystemet-både på chefs och medarbetarnivå. ?
-
Arbetsmiljöplaner och handlingsplaner för aktiva åtgärder på alla nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen, i enlighet med lagstiftning. Arbetsmiljöplanerna följer Arbetsmiljölagstiftningen och aktiva åtgärder följer Diskrimineringslagstiftningen.
Förvaltningsövergripande arbetsmiljöplan samt handlingsplan för aktiva åtgärder omfattar alla verksamheterna inom socialförvaltningen. Åtgärder är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av strategisk karaktär. -
Sjukfrånvarostatistiken redovisas för att nämnden ska få en bild över hur sjukfrånvaron ser ut inom förvaltningen. Sjukfrånvarostatistik redovisad i procent av arbetad tid redovisas på varje nämnd. Statistik som visar hur sjukfrånvaron ser ut i antal dagar redovisas också. Sjukfrånvaron som visar intervallerna redovisas månadsvis.
-
15
Omprövning umgängesbegränsning
-
16
Omprövning umgängesbegränsning
-
Vid socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO. Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.
-
Avtalssamverkan om budget- och skuldrådgivning mellan Lekebergs, Askersunds och Hallsbergs kommun där Lekebergs kommun är ansvarig part.
-
Implementering av serviceinsats ABC 3–12 år i socialtjänstens öppenvård. Ett manualbaserat föräldrastödsprogram som utgår från forskning kring föräldraskap och barns utveckling och syftar till att stärka relationen mellan barn och förälder.
-
Implementering av manualbaserad insats (strukturerad familjebehandling) funktionell familjeterapi (FFT) i individ- och familjeomsorgens öppenvård
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
-
Intern kontrollplan innehåller 6 risker som ska följas upp 2 gånger om året och 3 risker som ska följas upp 3 gånger om året. Denna skrivelse avser internkontroll som är genomförd i december månad 2024 och 9 risker följs upp i rapporten.
Bilagor
-
358kb Ladda ner dokument
-
-
En motion inlämnad av Elin Nilsson (L) och Diana Steen (L) om förtur i bostadskön till den som fått skyddat boende till följd av hot, våld eller andra övergrepp anmäldes på kommunfullmäktige 29 april 2024.
Socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig i ärendet och förslaget till beslut är att anse motionen besvarad. -
Förvaltningen uppmärksammar nämnden om nya behov av förändringar och tillägg i delegationsordningen.
I och med den föreslagna organisationsförändringen då ansvaret för verksamheten för integration och arbetsmarknad ska flyttas från barn- och utbildningsnämnden till socialnämnden så behöver socialnämndens delegationsordning uppdateras för att bemöta de nya behoven.
Förvaltningen föreslår att två nya punkter ska läggas till i delegationsordningen.
Punkt 272: Beslut om anställning gällande feriepraktik. Beslutsfattare: Handläggare.
Punkt 278: Rätt att ingå i hyresavtal kopplade till individers arbetsträning, bosättning av nyanlända samt rekvisitioner för inköp kopplade till integrationsarbetet. Beslutsfattare: Handläggare in VIA.
Utöver dessa ändringar så föreslås en mindre justering av punkterna 212 och 213 för att lägga till funktionen ”MAR” som delegat. -
Lenita Birath (M) har lämnat in en avsägelse för uppdragen som ordförande i socialnämndens arbetsutskott. Detta uppdrag har tilldelats av socialnämnden och socialnämnden har därmed att ta ställning till att godkänna avsägelsen samt att fördela om uppdraget.
Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
-
I och med att Lenita Birath (M) avsagt sig uppdraget som ordförande i socialnämndens arbetsutskott så ska socialnämnden nu utse en ny ordförande samt ersättare till arbetsutskottet.
-
Redovisning av delegeringsbeslut 2024-12-05 - 2025-01-29.
Bilagor
-
12kb Ladda ner dokument
-
11kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
11kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
29
Anmälan av delegationsbeslut (SoL, LSS, IFO) 2025
-
Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.
Bilagor
-
31
Övrigt
-
En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.
-
Återrapportering av vidtagna åtgärder kopplat till åtgärdsplanen som togs fram i samband med lex Sarah-utredningen.
IVO har efter inskickad utredning och åtgärdsplan begärt komplettering av utredningen i form av en fördjupad analys av identifierade bakomliggande orsaker. Kompletteringen är under framtagande.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Hemtjänsten jobbar med att ta fram digitala lösningar som komplement i utförandet. I dagsläget har tre brukare tillsyn i form av kamera. Ambitionen under 2024 var att fler tillsynsbesök skulle ersättas av kameratillsyner, men då det upplevs vara ett mostånd till detta då den enskilde upplever sig vara övervakad. Hemtjänsten planera under 2025, tillsammans med digitaliseringsledare att gå ut med mer utförlig information till brukare om vad tillsyn med kamera innebär för att trygga i upplevelsen.
Vidare i arbetet med digitala lösningar kommer hemtjänsten under en testperiod sätta in medicinautomater hos 10 brukare. Ombudsroller kommer tas fram, troligtvis två stycken som administrerar och underhåller dessa tillsammans med sjuksköterska. Mer om när och hur utförandet ska ske väntas in från NLU.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Uppdrag gavs till socialförvaltningen utifrån resultat vid internkontrollrapport som redovisades för socialnämnden. Införandet av läkemedelsskåp i socialförvaltningen för att säkerställa hanteringen av läkemedel och spåra narkotikapreparat.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har idag stöd från Teknik och service för handläggning av bostadsanpassningsärenden. Teknik och service handlägger också åt Social- och omsorgsnämnden i Laxå kommun genom avtalssamverkan. Under 2023 har det först dialog med Askersunds kommun om att utöka samarbetet och ett förslag om avtalssamverkan mellan Lekebergs kommun och Askersunds kommun har tagits fram.
Handläggningen omfattar ungefär en tredjedel av en heltidstjänst för vardera kommunen och tillsammans blir det alltså en heltidstjänst. Teknik och service kan tillsätta två tekniska handläggare, varav den ena finansieras helt genom bostadsanpassning och avtalssamverkan, som båda kan arbeta med bostadsanpassning. På så sätt blir verksamheten mindre sårbar och servicen ökar.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
I lagtext och föreskrifter beskrivs att LSS-verksamheter ska främja jämlikhet i levnadsvillkor. Antalet boende i en servicebostad bör vara så begränsat att serviceboendet integreras i bostadsområdet och en institutionell boendemiljö undviks. LSS-verksamheternas enhetschefer har uppmärksammat en företeelse som inte följer LSS-lagens intentioner. Namnen Kastanjen och Hasselbacken är institutionsklingande vilket kan medföra en risk att de boende stigmatiseras, när de bör betraktas som en vanlig hyresgäst. Förslag till beslut är att genomföra namnbyten från Kastanjen till Bangatan 10 samt från Hasselbacken till Domarringsvägen 1–7. Det är att leva och bo på lika villkor i Lekebergs kommun utan institutionell prägel.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen fick i uppdrag att redovisa arbetet med POSOM-gruppen utifrån ett beslut på socialnämndens sammanträde 6 november 2024. Beslutet fattades utifrån ett ledamotsinitiativ som lämnades in av Lenita Birath (M).
Det formella ansvaret för POSOM-gruppen faller på kommunstyrelsen, men socialförvaltningen har en viktig roll i organisationen. Socialförvaltningen kommer att vara fortsatt involverad i arbetet med att utveckla och förvalta POSOM-gruppen framöver.
Förvaltningen har samlat in information om hur arbetet med POSOM-gruppen ser ut idag och ska nu återrapportera det till socialnämnden. Förvaltningen redovisar också för nämnden kring vilka planer som finns för att utveckla arbetet med POSOM-gruppen. -
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Intern kontrollplan innehåller 6 risker som ska följas upp 2 gånger om året och 3 risker som ska följas upp 3 gånger om året. Denna skrivelse avser internkontroll som är genomförd i december månad 2024 och 9 risker följs upp i rapporten.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har tillsammans med ekonomiavdelningen utformat en årsredovisning vad gäller verksamhet, måluppfyllelse och ekonomi för socialnämndens hela ansvarsområde för år 2024. Tre av nämndens mål har uppnåtts under året och ett är delvis uppnått. Socialnämndens ekonomiska resultat för 2024 uppgår till – 7 340 tkr. Största underskotten finns inom hemtjänst följt av individ- och familjeomsorg och assistans.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Nuläge och planen framåt i omställningsarbetet presenteras tillsammans med socialförvaltningens resultat av skatta läget.
Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
870kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämndens ordförande Lenita Birath (M) har inkommit med ett ledamotsinitiativ om att förvaltningen ska redovisa sitt systematiska kvalitetsarbete för att ge nämnden bättre insyn i hur kvalitetssäkring sker inom verksamheterna. Syftet med ledamotsinitiativet anges vara att säkerställa att förvaltningen har ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete samt att ge en helhetsbild av hur socialförvaltningen arbetar systematiskt med att säkerställa kvalitet. Socialnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att redovisa sitt systematiska kvalitetsarbete för att ge nämnden bättre insyn i hur kvalitetssäkring sker inom verksamheterna och hur förbättringar implementeras.
Socialförvaltningens nuvarande kvalitetsledningssystem (publicerad på intranätet) är inte komplett och det har saknats en tydlig plan för att utföra egenkontroll inom verksamheterna.
I syfte att säkerställa att socialförvaltningen lever upp till Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete, SOSFS 2011:9 har en plan tagits fram att ta fram ett nytt kvalitetsledningssystem. Planen innefattar bl.a. att ett arbete behöver genomföras för att ledningssystemet ska utgå från processer och att det ska finnas en tydlighet kring hur socialförvaltningen ska arbeta utifrån ledningssystemet-både på chefs och medarbetarnivå. ?
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
606kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmiljöplaner och handlingsplaner för aktiva åtgärder på alla nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen, i enlighet med lagstiftning. Arbetsmiljöplanerna följer Arbetsmiljölagstiftningen och aktiva åtgärder följer Diskrimineringslagstiftningen.
Förvaltningsövergripande arbetsmiljöplan samt handlingsplan för aktiva åtgärder omfattar alla verksamheterna inom socialförvaltningen. Åtgärder är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av strategisk karaktär.Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Sjukfrånvarostatistiken redovisas för att nämnden ska få en bild över hur sjukfrånvaron ser ut inom förvaltningen. Sjukfrånvarostatistik redovisad i procent av arbetad tid redovisas på varje nämnd. Statistik som visar hur sjukfrånvaron ser ut i antal dagar redovisas också. Sjukfrånvaron som visar intervallerna redovisas månadsvis.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.
-
§ 17
Omprövning umgängesbegränsning
-
§ 18
Omprövning umgängesbegränsning
-
Vid socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO. Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.
Bilagor
-
418kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
§ 20
Avtalssamverkan för budget- och skuldrådgivning mellan Lekebergs kommun, Askersunds kommun och Hallsbergs kommun
Avtalssamverkan om budget- och skuldrådgivning mellan Lekebergs, Askersunds och Hallsbergs kommun där Lekebergs kommun är ansvarig part.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Implementering av serviceinsats ABC 3–12 år i socialtjänstens öppenvård. Ett manualbaserat föräldrastödsprogram som utgår från forskning kring föräldraskap och barns utveckling och syftar till att stärka relationen mellan barn och förälder.
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Implementering av manualbaserad insats (strukturerad familjebehandling) funktionell familjeterapi (FFT) i individ- och familjeomsorgens öppenvård
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
§ 23
Svar på motion om om förtur i bostadskön till den som fått skyddat boende till följd av hot, våld eller andra övergrepp
En motion inlämnad av Elin Nilsson (L) och Diana Steen (L) om förtur i bostadskön till den som fått skyddat boende till följd av hot, våld eller andra övergrepp anmäldes på kommunfullmäktige 29 april 2024.
Socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig i ärendet och förslaget till beslut är att anse motionen besvarad.Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen uppmärksammar nämnden om nya behov av förändringar och tillägg i delegationsordningen.
I och med den föreslagna organisationsförändringen då ansvaret för verksamheten för integration och arbetsmarknad ska flyttas från barn- och utbildningsnämnden till socialnämnden så behöver socialnämndens delegationsordning uppdateras för att bemöta de nya behoven.
Förvaltningen föreslår att två nya punkter ska läggas till i delegationsordningen.
Punkt 272: Beslut om anställning gällande feriepraktik. Beslutsfattare: Handläggare.
Punkt 278: Rätt att ingå i hyresavtal kopplade till individers arbetsträning, bosättning av nyanlända samt rekvisitioner för inköp kopplade till integrationsarbetet. Beslutsfattare: Handläggare in VIA.
Utöver dessa ändringar så föreslås en mindre justering av punkterna 212 och 213 för att lägga till funktionen ”MAR” som delegat.Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
Lenita Birath (M) har lämnat in en avsägelse för uppdragen som ordförande i socialnämndens arbetsutskott. Detta uppdrag har tilldelats av socialnämnden och socialnämnden har därmed att ta ställning till att godkänna avsägelsen samt att fördela om uppdraget.
Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
I och med att Lenita Birath (M) avsagt sig uppdraget som ordförande i socialnämndens arbetsutskott så ska socialnämnden nu utse en ny ordförande samt ersättare till arbetsutskottet.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av delegeringsbeslut 2024-12-05 - 2025-01-29.
Bilagor
-
12kb Ladda ner dokument
-
11kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
11kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
§ 29
Anmälan av delegationsbeslut (SoL, LSS, IFO) 2025
-
Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.
Bilagor
-
§ 31
Övrigt