Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. I början av 2021 sammanställs årsredovisning 2020 av insatsen Coachingteamet Lekeberg. Översikten visar att Coachingteamets resultat är goda men inflödet till insatsen har drastiskt minskat 2020 samtidigt som utbetalningarna av försörjningsstöd ökar (?). Vi (NIA) ser utifrån det en anledning att öka samverkan mellan förvaltningarna, då deltagare remitteras från försörjningsstöd (IFO) till Coachingteamet (NIA). Vi önskar presentera Finsams arbete och de utmaningar vi ser att vi tillsammans kan arbeta med mellan förvaltningarna, då vi delar målet att individer med bidragsberoende ska nå egen försörjning.

    Bilagor

  3. Under denna punkt ger förvaltningschefen information om aktuellt på socialförvaltningen.

  4. Hösten 2019 fick socialförvaltningen i uppdrag av socialnämnden att ta fram handlingsplan för Framtidens socialnämnd. Handlingsplanen antogs 2020-04-01.
    I planen beskrivs att uppföljning av insatserna och åtgärderna ska ske en gång om året under planens giltighetstid, 2020-2023.

    Detta ärende är en redogörelse på hur förvaltningen arbetat med de mål och insatser som presenteras i handlingsplanen. En skriftlig rapport bifogas till ärendet.

    Bilagor

  5. Flera verksamheter inom socialförvaltningen har de senaste åren haft en stigande sjukfrånvaro. Uppdrag från socialnämnd till tjänstemän är att aktivt arbeta för att minska sjukfrånvaron. De verksamheter som har uppmärksammats är Linden, hemtjänsten och nattpersonalen.

    Socialnämnden får nu en uppföljning av hur uppdraget har gått och vad förvaltningen arbetar med för närvarande för att minska sjukfrånvaron.

    Bilagor


  6. Socialnämnden har utfärdat riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd enligt
    socialtjänstlagen som är politiskt antagna och styrande för nämndens verksamhet.
    Riktlinjerna är utformade utifrån socialtjänstlagen och Socialstyrelsens publikationer
    Allmänna råd om ekonomiskt bistånd (SOFS 2013:1) samt Handbok för socialtjänsten- Ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd ska fungera som ett yttersta skyddsnät för människor som hartillfälliga försörjningssvårigheter. Endast den som inte själv kan tillgodose sina behov,
    eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, har rätt till bistånd för sin försörjning
    och för sin livsföring i övrigt

    Syftet med riktlinjerna är att skapa förutsättningar för rättssäkerhet och
    likabehandling för de sökande. Från och med den 1 juli 2013 har regering fattat beslut om en ändring i socialtjänstlagen i syfte att stärka möjligheter till personer med ekonomiskt bistånd att försörja sig genom arbete samt att utöka socialtjänsten möjligheter till att stimulera biståndstagare till egen försörjning. Detta benämns jobbstimulans och denna lagändring är inget som tidigare varit med i riktlinjerna och därför bör läggas till.

    Bilagor

  7. I patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659) tydliggörs vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra att vårdskador uppstår. Med vårdskada avses lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som kunnat undvikas om adekvata åtgärder vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
    En patientsäkerhetsberättelse ska upprättas senast 1 mars varje år; i den ska följande uppgifter framgå.

    1. Hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår.
    2. Vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten.
    3. Vilka resultat som uppnåtts under gångna året.

    Patientsäkerhetsberättelsen är upprättad av medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

    Bilagor

  8. Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen till och med mars. Det ekonomiska utfallet per 31 mars är 41 513 tkr och motsvarar en förbrukning på 23,7 % av den totala budgeten för året. Det innebär ett överskott mot budget på 2 202 tkr. Pandemin påverkar fortfarande då flera enheter har en begränsad verksamhet och därmed en lägre kostnad. Kommunen får fortfarande ersättning från staten för en viss del av sjuklönekostnaden.

    Bilagor

  9. Förra året fick Lekebergs kommun 513 516 kronor i statsbidrag för att motverka ensamhet bland äldre och för ökad kvalitet i vården och omsorgen om personer med demenssjukdom. Socialnämnden får nu en föredragning om hur dessa pengar har använts.

    Bilagor

  10. Information till nämnden om pågående ärenden.

  11. Maria Ahlström, ny enhetschef på Linden, kommer och presenterar sig kort inför nämnden.

  12.   16

    Protokoll från SON SAM

  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. I början av 2021 sammanställs årsredovisning 2020 av insatsen Coachingteamet Lekeberg. Översikten visar att Coachingteamets resultat är goda men inflödet till insatsen har drastiskt minskat 2020 samtidigt som utbetalningarna av försörjningsstöd ökar (?). Vi (NIA) ser utifrån det en anledning att öka samverkan mellan förvaltningarna, då deltagare remitteras från försörjningsstöd (IFO) till Coachingteamet (NIA). Vi önskar presentera Finsams arbete och de utmaningar vi ser att vi tillsammans kan arbeta med mellan förvaltningarna, då vi delar målet att individer med bidragsberoende ska nå egen försörjning.

    Bilagor

  3. Under denna punkt ger förvaltningschefen information om aktuellt på socialförvaltningen.

  4. Hösten 2019 fick socialförvaltningen i uppdrag av socialnämnden att ta fram handlingsplan för Framtidens socialnämnd. Handlingsplanen antogs 2020-04-01.
    I planen beskrivs att uppföljning av insatserna och åtgärderna ska ske en gång om året under planens giltighetstid, 2020-2023.

    Detta ärende är en redogörelse på hur förvaltningen arbetat med de mål och insatser som presenteras i handlingsplanen. En skriftlig rapport bifogas till ärendet.

    Bilagor

  5. Flera verksamheter inom socialförvaltningen har de senaste åren haft en stigande sjukfrånvaro. Uppdrag från socialnämnd till tjänstemän är att aktivt arbeta för att minska sjukfrånvaron. De verksamheter som har uppmärksammats är Linden, hemtjänsten och nattpersonalen.

    Socialnämnden får nu en uppföljning av hur uppdraget har gått och vad förvaltningen arbetar med för närvarande för att minska sjukfrånvaron.

    Bilagor


  6. Socialnämnden har utfärdat riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd enligt
    socialtjänstlagen som är politiskt antagna och styrande för nämndens verksamhet.
    Riktlinjerna är utformade utifrån socialtjänstlagen och Socialstyrelsens publikationer
    Allmänna råd om ekonomiskt bistånd (SOFS 2013:1) samt Handbok för socialtjänsten- Ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd ska fungera som ett yttersta skyddsnät för människor som hartillfälliga försörjningssvårigheter. Endast den som inte själv kan tillgodose sina behov,
    eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, har rätt till bistånd för sin försörjning
    och för sin livsföring i övrigt

    Syftet med riktlinjerna är att skapa förutsättningar för rättssäkerhet och
    likabehandling för de sökande. Från och med den 1 juli 2013 har regering fattat beslut om en ändring i socialtjänstlagen i syfte att stärka möjligheter till personer med ekonomiskt bistånd att försörja sig genom arbete samt att utöka socialtjänsten möjligheter till att stimulera biståndstagare till egen försörjning. Detta benämns jobbstimulans och denna lagändring är inget som tidigare varit med i riktlinjerna och därför bör läggas till.

    Bilagor

  7. I patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659) tydliggörs vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra att vårdskador uppstår. Med vårdskada avses lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som kunnat undvikas om adekvata åtgärder vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
    En patientsäkerhetsberättelse ska upprättas senast 1 mars varje år; i den ska följande uppgifter framgå.

    1. Hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår.
    2. Vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten.
    3. Vilka resultat som uppnåtts under gångna året.

    Patientsäkerhetsberättelsen är upprättad av medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

    Bilagor

  8. Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen till och med mars. Det ekonomiska utfallet per 31 mars är 41 513 tkr och motsvarar en förbrukning på 23,7 % av den totala budgeten för året. Det innebär ett överskott mot budget på 2 202 tkr. Pandemin påverkar fortfarande då flera enheter har en begränsad verksamhet och därmed en lägre kostnad. Kommunen får fortfarande ersättning från staten för en viss del av sjuklönekostnaden.

    Bilagor

  9. Förra året fick Lekebergs kommun 513 516 kronor i statsbidrag för att motverka ensamhet bland äldre och för ökad kvalitet i vården och omsorgen om personer med demenssjukdom. Socialnämnden får nu en föredragning om hur dessa pengar har använts.

    Bilagor

  10. Information till nämnden om pågående ärenden.

  11. Maria Ahlström, ny enhetschef på Linden, kommer och presenterar sig kort inför nämnden.

  12. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

    Bilagor

  13. § 35

    Protokoll från SON SAM

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.