Möte 2021-04-07
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.
-
I början av 2021 sammanställs årsredovisning 2020 av insatsen Coachingteamet Lekeberg. Översikten visar att Coachingteamets resultat är goda men inflödet till insatsen har drastiskt minskat 2020 samtidigt som utbetalningarna av försörjningsstöd ökar (?). Vi (NIA) ser utifrån det en anledning att öka samverkan mellan förvaltningarna, då deltagare remitteras från försörjningsstöd (IFO) till Coachingteamet (NIA). Vi önskar presentera Finsams arbete och de utmaningar vi ser att vi tillsammans kan arbeta med mellan förvaltningarna, då vi delar målet att individer med bidragsberoende ska nå egen försörjning.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt ger förvaltningschefen information om aktuellt på socialförvaltningen.
-
Hösten 2019 fick socialförvaltningen i uppdrag av socialnämnden att ta fram handlingsplan för Framtidens socialnämnd. Handlingsplanen antogs 2020-04-01.
I planen beskrivs att uppföljning av insatserna och åtgärderna ska ske en gång om året under planens giltighetstid, 2020-2023.
Detta ärende är en redogörelse på hur förvaltningen arbetat med de mål och insatser som presenteras i handlingsplanen. En skriftlig rapport bifogas till ärendet.Bilagor
-
1020kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på socialförvaltningen.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
Flera verksamheter inom socialförvaltningen har de senaste åren haft en stigande sjukfrånvaro. Uppdrag från socialnämnd till tjänstemän är att aktivt arbeta för att minska sjukfrånvaron. De verksamheter som har uppmärksammats är Linden, hemtjänsten och nattpersonalen.
Socialnämnden får nu en uppföljning av hur uppdraget har gått och vad förvaltningen arbetar med för närvarande för att minska sjukfrånvaron.Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har utfärdat riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd enligt
socialtjänstlagen som är politiskt antagna och styrande för nämndens verksamhet.
Riktlinjerna är utformade utifrån socialtjänstlagen och Socialstyrelsens publikationer
Allmänna råd om ekonomiskt bistånd (SOFS 2013:1) samt Handbok för socialtjänsten- Ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd ska fungera som ett yttersta skyddsnät för människor som hartillfälliga försörjningssvårigheter. Endast den som inte själv kan tillgodose sina behov,
eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, har rätt till bistånd för sin försörjning
och för sin livsföring i övrigt
Syftet med riktlinjerna är att skapa förutsättningar för rättssäkerhet och
likabehandling för de sökande. Från och med den 1 juli 2013 har regering fattat beslut om en ändring i socialtjänstlagen i syfte att stärka möjligheter till personer med ekonomiskt bistånd att försörja sig genom arbete samt att utöka socialtjänsten möjligheter till att stimulera biståndstagare till egen försörjning. Detta benämns jobbstimulans och denna lagändring är inget som tidigare varit med i riktlinjerna och därför bör läggas till.Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
I patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659) tydliggörs vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra att vårdskador uppstår. Med vårdskada avses lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som kunnat undvikas om adekvata åtgärder vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
En patientsäkerhetsberättelse ska upprättas senast 1 mars varje år; i den ska följande uppgifter framgå.
1. Hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår.
2. Vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten.
3. Vilka resultat som uppnåtts under gångna året.
Patientsäkerhetsberättelsen är upprättad av medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen till och med mars. Det ekonomiska utfallet per 31 mars är 41 513 tkr och motsvarar en förbrukning på 23,7 % av den totala budgeten för året. Det innebär ett överskott mot budget på 2 202 tkr. Pandemin påverkar fortfarande då flera enheter har en begränsad verksamhet och därmed en lägre kostnad. Kommunen får fortfarande ersättning från staten för en viss del av sjuklönekostnaden.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
Förra året fick Lekebergs kommun 513 516 kronor i statsbidrag för att motverka ensamhet bland äldre och för ökad kvalitet i vården och omsorgen om personer med demenssjukdom. Socialnämnden får nu en föredragning om hur dessa pengar har använts.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Information till nämnden om pågående ärenden.
-
Maria Ahlström, ny enhetschef på Linden, kommer och presenterar sig kort inför nämnden.
-
Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.
Bilagor
-
411kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
422kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
16
Protokoll från SON SAM
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.
-
I början av 2021 sammanställs årsredovisning 2020 av insatsen Coachingteamet Lekeberg. Översikten visar att Coachingteamets resultat är goda men inflödet till insatsen har drastiskt minskat 2020 samtidigt som utbetalningarna av försörjningsstöd ökar (?). Vi (NIA) ser utifrån det en anledning att öka samverkan mellan förvaltningarna, då deltagare remitteras från försörjningsstöd (IFO) till Coachingteamet (NIA). Vi önskar presentera Finsams arbete och de utmaningar vi ser att vi tillsammans kan arbeta med mellan förvaltningarna, då vi delar målet att individer med bidragsberoende ska nå egen försörjning.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt ger förvaltningschefen information om aktuellt på socialförvaltningen.
-
Hösten 2019 fick socialförvaltningen i uppdrag av socialnämnden att ta fram handlingsplan för Framtidens socialnämnd. Handlingsplanen antogs 2020-04-01.
I planen beskrivs att uppföljning av insatserna och åtgärderna ska ske en gång om året under planens giltighetstid, 2020-2023.
Detta ärende är en redogörelse på hur förvaltningen arbetat med de mål och insatser som presenteras i handlingsplanen. En skriftlig rapport bifogas till ärendet.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
1020kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på socialförvaltningen.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
Flera verksamheter inom socialförvaltningen har de senaste åren haft en stigande sjukfrånvaro. Uppdrag från socialnämnd till tjänstemän är att aktivt arbeta för att minska sjukfrånvaron. De verksamheter som har uppmärksammats är Linden, hemtjänsten och nattpersonalen.
Socialnämnden får nu en uppföljning av hur uppdraget har gått och vad förvaltningen arbetar med för närvarande för att minska sjukfrånvaron.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har utfärdat riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd enligt
socialtjänstlagen som är politiskt antagna och styrande för nämndens verksamhet.
Riktlinjerna är utformade utifrån socialtjänstlagen och Socialstyrelsens publikationer
Allmänna råd om ekonomiskt bistånd (SOFS 2013:1) samt Handbok för socialtjänsten- Ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd ska fungera som ett yttersta skyddsnät för människor som hartillfälliga försörjningssvårigheter. Endast den som inte själv kan tillgodose sina behov,
eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, har rätt till bistånd för sin försörjning
och för sin livsföring i övrigt
Syftet med riktlinjerna är att skapa förutsättningar för rättssäkerhet och
likabehandling för de sökande. Från och med den 1 juli 2013 har regering fattat beslut om en ändring i socialtjänstlagen i syfte att stärka möjligheter till personer med ekonomiskt bistånd att försörja sig genom arbete samt att utöka socialtjänsten möjligheter till att stimulera biståndstagare till egen försörjning. Detta benämns jobbstimulans och denna lagändring är inget som tidigare varit med i riktlinjerna och därför bör läggas till.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
I patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659) tydliggörs vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra att vårdskador uppstår. Med vårdskada avses lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som kunnat undvikas om adekvata åtgärder vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
En patientsäkerhetsberättelse ska upprättas senast 1 mars varje år; i den ska följande uppgifter framgå.
1. Hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår.
2. Vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten.
3. Vilka resultat som uppnåtts under gångna året.
Patientsäkerhetsberättelsen är upprättad av medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen till och med mars. Det ekonomiska utfallet per 31 mars är 41 513 tkr och motsvarar en förbrukning på 23,7 % av den totala budgeten för året. Det innebär ett överskott mot budget på 2 202 tkr. Pandemin påverkar fortfarande då flera enheter har en begränsad verksamhet och därmed en lägre kostnad. Kommunen får fortfarande ersättning från staten för en viss del av sjuklönekostnaden.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
Förra året fick Lekebergs kommun 513 516 kronor i statsbidrag för att motverka ensamhet bland äldre och för ökad kvalitet i vården och omsorgen om personer med demenssjukdom. Socialnämnden får nu en föredragning om hur dessa pengar har använts.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Information till nämnden om pågående ärenden.
-
Maria Ahlström, ny enhetschef på Linden, kommer och presenterar sig kort inför nämnden.
-
Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.
Bilagor
-
411kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
422kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
§ 35
Protokoll från SON SAM