Möte 2020-05-27
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Rapporteringen av ej verkställda beslut redovisas till revisorer och kommunfullmäktige.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Biståndshandläggarna inom Individ-och familjeomsorgen har reviderat riktlinjerna för biståndshandläggning. Tidigare riktlinjer innehöll äldreomsorg samt socialpsykiatri. De nya riktlinjerna omfattar enbart äldreomsorg med anledning att hålla isär de olika målgrupperna och insatserna. Syftet med riktlinjerna har tydliggjorts. Riktlinjerna är en vägledning och inte ett styrande dokument.
Upplägget av de nya riktlinjerna skiljer sig avsevärt från de tidigare. De nya är grundade utifrån arbetsmetoden Individens behov i centrum (IBIC) och dess livsområden, som kommunen beslutade år 2014 att handläggare och vårdpersonal ska förhålla sig till. Arbetsmetoden syftar i korta drag till tydliggöra enskildas behov av stöd och hjälp men även bidra till delaktighet och självständighet för den enskilde.
Riktlinjerna belyser även det rehabiliterande förhållningssätt som kommunen infört. Insatser som t ex korttidsboende har setts över och förtydligats för att skapa ett gemensamt förhållningssätt kring rehabilitering i kommunen.
Det föreligger även några nya insatser som inte funnits nedskrivna i tidigare riktlinjer. Exempel på några av dessa är; anhörigbidrag, trygg hemgång och serviceinsats (trygghetslarm) utan biståndsbeslut.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
4
Avgift för arbetsresor inom Daglig verksamhet- LSS, resor tur och retur till Gläntan- SOL och Rehabenheten- HSL
Enligt kommunfullmäktiges beslut § 85, 2003-09-11 får socialnämnden årligen justera avgifterna för måltider och så kallade á priser i hemtjänst med hänsyn till förändringar i kommunens självkostnad. Nya avgifter ska beslutas av kommunfullmäktige.
Socialnämnden föreslår en ny färdtjänstavgift för arbetsresor inom LSS Daglig verksamhet och resor till och från Gläntan och Rehabenheten.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunfullmäktiges beslut § 85, 2003-09-11 får socialnämnden årligen justera avgifterna för måltider och så kallade á priser i hemtjänst med hänsyn till förändringar i kommunens självkostnad. Nya avgifter ska beslutas av kommunfullmäktige.
Socialnämnden föreslår en ny avgift inom LSS för fordonsresor som sker på fritiden i kommunens fordon. En avgift per km tas då ut av den resande.
Avgiften är differentierad utifrån antal resande.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige överlämnade 2018-04-26 ett medborgarförslag till socialnämnden för besvarande. Förslagslämnaren vill att kommunen slutar använda begreppet brukare. Samma förslagsställare lämnade in ett liknade medborgarförslag 2014 som dåvarande vård- och omsorgsnämnden besvarade.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollrapport per sista mars 2020 innehåller riskbedömnings-matris med värden för sannolikhet och konsekvens av nio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har följande risker följts upp och analyserats:
- Biståndsbeslut som inte är omprövade i tid
- Kontroll av verksamheternas ekonomiska resultat
Risken biståndsbeslut som inte följts upp i tid har fått resultatet större avvikelser. Den ansträngda personalsituationen som det tidigare har rapporterats om ligger delvis kvar som anledning till ovanstående. Mer personal är på plats men handläggarna har inte kunnat arbeta ikapp de ärenden som varit försenade. En översyn av handläggarnas uppdrag, roller och arbetsuppgifter ska genomföras under året. Syftet är bland annat att utreda befintliga resurser i förhållande till uppdrag samt möjligheter till olika effektiviseringar.
Risken verksamheterna håller inte sin budgetram har fått resultatet mindre avvikelser. Anledningarna till ovanstående är avslag på eftersökta kostnader från Migrationsverket (LSS), höga personalkostnader för främst sjukfrånvaro (SÄBO -Linden, hemtjänst, SSK) samt fler ansökningar av ekonomiskt bistånd på grund av organisationsförändringar inom Arbetsförmedlingen (IFO). Socialförvaltningen har fått ett uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för att komma tillrätta med de höga personalkostnaderna. En översyn av IFO:s arbetsorganisation har påbörjats i syfte att finna möjligheter för effektiviseringar inom enheten.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
1012kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Den nya chefen för hemtjänsten kommer och berättar om sig själv.
-
Prognosrapport 1 syftar till att ge en överblick av vad som är aktuellt inom förvaltningen och vilken förväntad utveckling vi kan urskilja. Den första prognosrapporten avser perioden 2020-01-01 tom 2020-04-30 och innehåller följande avsnitt:
MER-styrning:
Nitton politiskt fattade beslut och aktuell status på dessa. Här redovisas beslut tagna i nämndsammanträden från januari 2016 – april 2020.
Mål:
Nuvärde, prognos och målvärde för 22 indikatorer som faller under nämndmål och mål från kommunfullmäktige. Värt att uppmärksamma för denna rapport är en första uppföljning på nytt nämndmål med tre efterföljande indikatorer. Dessutom att två indikatorer som faller under ett mål från kommunfullmäktige får ett negativt resultat (röd markering), vilket är en skillnad från övriga resultat som kommer från brukarundersökningen ”Vad tycker äldre om äldreomsorgen”. Indikatorerna är markerade med rött för att dessa redovisas med andra resultatvärden enligt modell från KS. Hur värdena ska mätas och vilka olika färgkategoriseringar det följer ska ses över så att SON och KS har samma mätvärden.
Verksamhetsrapport:
Aktuellt på förvaltningsövergripande nivå samt rapport från varje verksamhet.
Ekonomisk rapport:
Presentation av prognos över socialnämndens ekonomiska resultat för 2020. Prognosen baseras på nämndernas helårsprognoser utifrån redovisade intäkter och kostnader för januari t.o.m. april månad.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
987kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
En covidavdelning har iordningsställts på Lindens vårdboende för att kommunen ska ha möjlighet att ta emot covidsmittade personer som är för sjuka för att vara hemma men för friska för att vara på sjukhus. Rekommendationer har kommit nationellt från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen att kommunerna ska ha denna beredskap.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Seniorfestivalen ”Peppar, peppar” har varit en årlig seniorfestival som arrangerats i samverkan med civilsamhället, andra kommuner i sydnärke samt folkhälsoteamet sedan 2016.
På grund av den rådande situationen med covid-19 och för att målgruppen för festivalen ska skyddas så kan inte seniorfestivalen organiseras så som tidigare år. Vi planerar att istället skicka hem ett brev med material från socialstyrelsens kampanj ”Balansera mera” samt en nyproducerad broschyr ”Information till seniorer i Lekebergs kommun” med det utbud som finns i kommunen.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
775kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får socialnämnden information om aktuella ärenden hos IVO, Lex Sarah och överklaganden.
-
Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på socialförvaltningen.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
Det larmsystem som finns på Linden idag är gammalt och behöver bytas ut till ett modernare system. Reservdelar är svåra att finna vid fel på larmet.
Det har inkommit XX anbud. XX företagspresentationer har genomförts via teams. Ett urval har gjorts utifrån anbuden som inkom.
Förvaltningen har tillsammans med en upphandlingskonsult kommit fram till ett förslag på vilket företag som bör ges ett tilldelningsbeslut.
Nämnden har i sin delegation att fatta beslut om belopp över 10 prisbasbelopp. Förvaltningen förslår att företag XX bör ges ett tilldelningsbeslut.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt ger förvaltningschefen aktuell information från förvaltningen.
-
Protokoll från senaste sammanträdet för socialnämndens samverkansgrupp läggs till nämnden för kännedom.
Bilagor
-
Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.
Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
906kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Rapporteringen av ej verkställda beslut redovisas till revisorer och kommunfullmäktige.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Biståndshandläggarna inom Individ-och familjeomsorgen har reviderat riktlinjerna för biståndshandläggning. Tidigare riktlinjer innehöll äldreomsorg samt socialpsykiatri. De nya riktlinjerna omfattar enbart äldreomsorg med anledning att hålla isär de olika målgrupperna och insatserna. Syftet med riktlinjerna har tydliggjorts. Riktlinjerna är en vägledning och inte ett styrande dokument.
Upplägget av de nya riktlinjerna skiljer sig avsevärt från de tidigare. De nya är grundade utifrån arbetsmetoden Individens behov i centrum (IBIC) och dess livsområden, som kommunen beslutade år 2014 att handläggare och vårdpersonal ska förhålla sig till. Arbetsmetoden syftar i korta drag till tydliggöra enskildas behov av stöd och hjälp men även bidra till delaktighet och självständighet för den enskilde.
Riktlinjerna belyser även det rehabiliterande förhållningssätt som kommunen infört. Insatser som t ex korttidsboende har setts över och förtydligats för att skapa ett gemensamt förhållningssätt kring rehabilitering i kommunen.
Det föreligger även några nya insatser som inte funnits nedskrivna i tidigare riktlinjer. Exempel på några av dessa är; anhörigbidrag, trygg hemgång och serviceinsats (trygghetslarm) utan biståndsbeslut.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
520kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
§ 33
Avgift för arbetsresor inom Daglig verksamhet- LSS, resor tur och retur till Gläntan- SOL och Rehabenheten- HSL
Enligt kommunfullmäktiges beslut § 85, 2003-09-11 får socialnämnden årligen justera avgifterna för måltider och så kallade á priser i hemtjänst med hänsyn till förändringar i kommunens självkostnad. Nya avgifter ska beslutas av kommunfullmäktige.
Socialnämnden föreslår en ny färdtjänstavgift för arbetsresor inom LSS Daglig verksamhet och resor till och från Gläntan och Rehabenheten.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunfullmäktiges beslut § 85, 2003-09-11 får socialnämnden årligen justera avgifterna för måltider och så kallade á priser i hemtjänst med hänsyn till förändringar i kommunens självkostnad. Nya avgifter ska beslutas av kommunfullmäktige.
Socialnämnden föreslår en ny avgift inom LSS för fordonsresor som sker på fritiden i kommunens fordon. En avgift per km tas då ut av den resande.
Avgiften är differentierad utifrån antal resande.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige överlämnade 2018-04-26 ett medborgarförslag till socialnämnden för besvarande. Förslagslämnaren vill att kommunen slutar använda begreppet brukare. Samma förslagsställare lämnade in ett liknade medborgarförslag 2014 som dåvarande vård- och omsorgsnämnden besvarade.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollrapport per sista mars 2020 innehåller riskbedömnings-matris med värden för sannolikhet och konsekvens av nio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har följande risker följts upp och analyserats:
- Biståndsbeslut som inte är omprövade i tid
- Kontroll av verksamheternas ekonomiska resultat
Risken biståndsbeslut som inte följts upp i tid har fått resultatet större avvikelser. Den ansträngda personalsituationen som det tidigare har rapporterats om ligger delvis kvar som anledning till ovanstående. Mer personal är på plats men handläggarna har inte kunnat arbeta ikapp de ärenden som varit försenade. En översyn av handläggarnas uppdrag, roller och arbetsuppgifter ska genomföras under året. Syftet är bland annat att utreda befintliga resurser i förhållande till uppdrag samt möjligheter till olika effektiviseringar.
Risken verksamheterna håller inte sin budgetram har fått resultatet mindre avvikelser. Anledningarna till ovanstående är avslag på eftersökta kostnader från Migrationsverket (LSS), höga personalkostnader för främst sjukfrånvaro (SÄBO -Linden, hemtjänst, SSK) samt fler ansökningar av ekonomiskt bistånd på grund av organisationsförändringar inom Arbetsförmedlingen (IFO). Socialförvaltningen har fått ett uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för att komma tillrätta med de höga personalkostnaderna. En översyn av IFO:s arbetsorganisation har påbörjats i syfte att finna möjligheter för effektiviseringar inom enheten.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
1012kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Den nya chefen för hemtjänsten kommer och berättar om sig själv.
-
Prognosrapport 1 syftar till att ge en överblick av vad som är aktuellt inom förvaltningen och vilken förväntad utveckling vi kan urskilja. Den första prognosrapporten avser perioden 2020-01-01 tom 2020-04-30 och innehåller följande avsnitt:
MER-styrning:
Nitton politiskt fattade beslut och aktuell status på dessa. Här redovisas beslut tagna i nämndsammanträden från januari 2016 – april 2020.
Mål:
Nuvärde, prognos och målvärde för 22 indikatorer som faller under nämndmål och mål från kommunfullmäktige. Värt att uppmärksamma för denna rapport är en första uppföljning på nytt nämndmål med tre efterföljande indikatorer. Dessutom att två indikatorer som faller under ett mål från kommunfullmäktige får ett negativt resultat (röd markering), vilket är en skillnad från övriga resultat som kommer från brukarundersökningen ”Vad tycker äldre om äldreomsorgen”. Indikatorerna är markerade med rött för att dessa redovisas med andra resultatvärden enligt modell från KS. Hur värdena ska mätas och vilka olika färgkategoriseringar det följer ska ses över så att SON och KS har samma mätvärden.
Verksamhetsrapport:
Aktuellt på förvaltningsövergripande nivå samt rapport från varje verksamhet.
Ekonomisk rapport:
Presentation av prognos över socialnämndens ekonomiska resultat för 2020. Prognosen baseras på nämndernas helårsprognoser utifrån redovisade intäkter och kostnader för januari t.o.m. april månad.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
987kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
En covidavdelning har iordningsställts på Lindens vårdboende för att kommunen ska ha möjlighet att ta emot covidsmittade personer som är för sjuka för att vara hemma men för friska för att vara på sjukhus. Rekommendationer har kommit nationellt från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen att kommunerna ska ha denna beredskap.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Seniorfestivalen ”Peppar, peppar” har varit en årlig seniorfestival som arrangerats i samverkan med civilsamhället, andra kommuner i sydnärke samt folkhälsoteamet sedan 2016.
På grund av den rådande situationen med covid-19 och för att målgruppen för festivalen ska skyddas så kan inte seniorfestivalen organiseras så som tidigare år. Vi planerar att istället skicka hem ett brev med material från socialstyrelsens kampanj ”Balansera mera” samt en nyproducerad broschyr ”Information till seniorer i Lekebergs kommun” med det utbud som finns i kommunen.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får socialnämnden information om aktuella ärenden hos IVO, Lex Sarah och överklaganden.
-
Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på socialförvaltningen.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
Det larmsystem som finns på Linden idag är gammalt och behöver bytas ut till ett modernare system. Reservdelar är svåra att finna vid fel på larmet.
Det har inkommit 6 anbud. 3 företagspresentationer har genomförts via teams. Ett urval har gjorts utifrån anbuden som inkom.
Förvaltningen har tillsammans med en upphandlingskonsult kommit fram till ett förslag på vilket företag som bör ges ett tilldelningsbeslut.
Nämnden har i sin delegation att fatta beslut om belopp över 10 prisbasbelopp. Förvaltningen föreslår att Tunstall AB bör ges ett tilldelningsbeslut.
Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt ger förvaltningschefen aktuell information från förvaltningen.
-
Protokoll från senaste sammanträdet för socialnämndens samverkansgrupp läggs till nämnden för kännedom.
Bilagor
-
Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.
Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
Bilagor
-
61kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
906kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-