Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. Under denna punkt ger förvaltningschefen information om aktuellt på socialförvaltningen.

  3. Flera verksamheter inom socialförvaltningen har de senaste åren haft en stigande sjukfrånvaro. Uppdrag från socialnämnd till tjänstemän är att aktivt arbeta för att minska sjukfrånvaron. De verksamheter som har uppmärksammats är Linden, hemtjänsten och nattpersonalen.

    Bilagor

  4. Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på socialförvaltningen.

    Bilagor

  5. Sedan 1996 har kommunerna fattat beslut enligt alkohollagen, alkohollag (1994:1738), avseende serveringstillstånd. Före 1996 beslutade Länsstyrelsen i dessa ärenden (Lag(1977:293) om handel med drycker (LHD). Under en övergångsperiod beslutade kommunerna i serveringsärenden men Länsstyrelsens yttrande skulle alltid begäras in.

    Serveringsärenden i Sydnärkekommunerna har från 1996 handlagts av Hallsbergs kommun enligt avtal med de andra kommunerna, Askersund, Kumla, Laxå. Lekebergs kommun kom med i samarbetet 2004.

    Kommunerna har en lång erfarenhet av handläggning och beslut enligt alkohollagen, och i Sydnärke har kommunerna haft en långtgående delegation i dessa ärenden.

    För att effektivisera handläggningen och korta ned handläggningstiden ytterligare kan delegationen utökas till att också gälla stadigvarande serveringstillstånd (året runt).

    Bilagor

  6. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.

    Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

    Bilagor

  7. Förvaltningen har tillsammans med ekonomiavdelningen utformat en årsredovisning vad gäller verksamhet, måluppfyllelse och ekonomi för socialnämndens hela ansvarsområde för år 2020.

    Bilagor

  8. Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollrapport per sista december 2020 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av nio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har samtliga nio risker följts upp och analyserats.

    Följande risker har fått resultatet inga avvikelser: arbetet med att följa upp och vidta åtgärder avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen uteblir, klagomål och förbättringsförslag i verksamheten förs inte vidare utan stannar hos mottagaren, verksamheterna håller inte sin budgetram samt att narkotikaklassade preparat försvinner från patienternas läkemedelsskåp.

    Följande risker har fått resultatet mindre avvikelser: att styrdokument som socialnämnden tagit beslut om inte upprättas eller uppdateras samt att journal enligt HSL inte förs enligt författningskrav.

    Följande risker har fått resultatet större avvikelser: hög sjukfrånvaro, att vi inte följer upp biståndsbeslut samt att genomförandeplaner inte upprättas eller följs upp enligt författningskrav och framtagna riktlinjer.

    I rapporten presenteras åtgärder för riskerna som fått resultaten mindre avvikelser och större avvikelser.

    Bilagor

  9. Under denna punkt får socialnämnden information om förvaltningens kommunikationsplan för årets frivilliginsats år 2021.

    Bilagor

  10. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag till Strategisk lokalförsörjningsplan 2021-2031. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov.

    Kommunstyrelsen avser anta lokalförsörjningsplanen på sammanträdet den 13 april 2020. Innan dess remitteras planen till barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden för synpunkter. Synpunkter lämnas till kommunstyrelsen senast den 7 april.

    Bilagor

  11. Information till nämnden om pågående ärenden.

  12. Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är myndigheter skyldiga att utse ett dataskyddsombud. Med anledning av att samtliga nämnder inom kommunen betraktas som egna myndigheter och personuppgiftsansvarig för sina respektive personuppgifts-behandlingar måste varje nämnd också utse ett dataskyddsombud.

    År 2019 ingick Lekebergs kommun ett avtal med Kumla kommun där Lekeberg köper tjänsten dataskyddsombud från Kumla kommun. Socialnämnden beslutade 2019-08-28, § 68 att utse Johan Borg som dataskyddsombud. Johan Borg har även varit dataskyddsombud för samtliga nämnder i kommunen och för de helägda bolagen m.m.

    Då Johan Borg avslutar sin tjänst i Kumla kommun 28 februari 2021, behöver ett nytt dataskyddsombud utses. Rekrytering av ett nytt dataskyddsombud har skett och den 1 februari 2021 tillträder Dennis Hofsten tjänsten som det nya dataskyddsombudet.

    Uppgift om vem som är dataskyddsombud ska anmälas till Datainspektionen.

    Bilagor

  13. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

     

    Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.

    Bilagor

  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. Under denna punkt ger förvaltningschefen information om aktuellt på socialförvaltningen.

  3. Flera verksamheter inom socialförvaltningen har de senaste åren haft en stigande sjukfrånvaro. Uppdrag från socialnämnd till tjänstemän är att aktivt arbeta för att minska sjukfrånvaron. De verksamheter som har uppmärksammats är Linden, hemtjänsten och nattpersonalen.

    Bilagor

  4. Sedan 1996 har kommunerna fattat beslut enligt alkohollagen, alkohollag (1994:1738), avseende serveringstillstånd. Före 1996 beslutade Länsstyrelsen i dessa ärenden (Lag(1977:293) om handel med drycker (LHD). Under en övergångsperiod beslutade kommunerna i serveringsärenden men Länsstyrelsens yttrande skulle alltid begäras in.

    Serveringsärenden i Sydnärkekommunerna har från 1996 handlagts av Hallsbergs kommun enligt avtal med de andra kommunerna, Askersund, Kumla, Laxå. Lekebergs kommun kom med i samarbetet 2004.

    Kommunerna har en lång erfarenhet av handläggning och beslut enligt alkohollagen, och i Sydnärke har kommunerna haft en långtgående delegation i dessa ärenden.

    För att effektivisera handläggningen och korta ned handläggningstiden ytterligare kan delegationen utökas till att också gälla stadigvarande serveringstillstånd (året runt).

    Bilagor

  5. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.

    Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

    Bilagor

  6. Förvaltningen har tillsammans med ekonomiavdelningen utformat en årsredovisning vad gäller verksamhet, måluppfyllelse och ekonomi för socialnämndens hela ansvarsområde för år 2020.

    Bilagor

  7. Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollrapport per sista december 2020 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av nio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har samtliga nio risker följts upp och analyserats.

    Följande risker har fått resultatet inga avvikelser: arbetet med att följa upp och vidta åtgärder avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen uteblir, klagomål och förbättringsförslag i verksamheten förs inte vidare utan stannar hos mottagaren, verksamheterna håller inte sin budgetram samt att narkotikaklassade preparat försvinner från patienternas läkemedelsskåp.

    Följande risker har fått resultatet mindre avvikelser: att styrdokument som socialnämnden tagit beslut om inte upprättas eller uppdateras samt att journal enligt HSL inte förs enligt författningskrav.

    Följande risker har fått resultatet större avvikelser: hög sjukfrånvaro, att vi inte följer upp biståndsbeslut samt att genomförandeplaner inte upprättas eller följs upp enligt författningskrav och framtagna riktlinjer.

    I rapporten presenteras åtgärder för riskerna som fått resultaten mindre avvikelser och större avvikelser.

    Bilagor

  8. Under denna punkt får socialnämnden information om förvaltningens kommunikationsplan för årets frivilliginsats år 2021.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag till Strategisk lokalförsörjningsplan 2021-2031. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov.

    Kommunstyrelsen avser anta lokalförsörjningsplanen på sammanträdet den 13 april 2020. Innan dess remitteras planen till barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden för synpunkter. Synpunkter lämnas till kommunstyrelsen senast den 7 april.

    Bilagor

  10. Information till nämnden om pågående ärenden.

  11. Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är myndigheter skyldiga att utse ett dataskyddsombud. Med anledning av att samtliga nämnder inom kommunen betraktas som egna myndigheter och personuppgiftsansvarig för sina respektive personuppgifts-behandlingar måste varje nämnd också utse ett dataskyddsombud.

    År 2019 ingick Lekebergs kommun ett avtal med Kumla kommun där Lekeberg köper tjänsten dataskyddsombud från Kumla kommun. Socialnämnden beslutade 2019-08-28, § 68 att utse Johan Borg som dataskyddsombud. Johan Borg har även varit dataskyddsombud för samtliga nämnder i kommunen och för de helägda bolagen m.m.

    Då Johan Borg avslutar sin tjänst i Kumla kommun 28 februari 2021, behöver ett nytt dataskyddsombud utses. Rekrytering av ett nytt dataskyddsombud har skett och den 1 februari 2021 tillträder Dennis Hofsten tjänsten som det nya dataskyddsombudet.

    Uppgift om vem som är dataskyddsombud ska anmälas till Datainspektionen.

    Bilagor

  12. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

     

    Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.