Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.

  2. Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.

    Bilagor

  3. Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.

    Bilagor

  4. Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.

    Bilagor

  5. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två år tillbaka ska presenteras varje år vid sista sammanträdet innan sommaren samt näst sista nämndsammanträdet innan årsskiftet.

    Bilagor

  6. Vid socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO.
    Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.

    Bilagor

  7. Prognosrapport 3 är den sista prognosen som tas fram för 2024 och den avser en uppföljning av politiskt fattade beslut samt en ekonomisk prognos. Vid delårsbokslutet visade prognosen för helåret ett underskott på - 7 870 tkr mot budget med underskott inom sånär som alla verksamhetsområden. Prognos 3 visar ett underskott på - 6 400 tkr och förbättringar har skett i flera verksamheter.

    Bilagor

  8. Under sommaren 2024 infördes tre semesterperioder för att förbättra bemanningen och kontinuiteten inom verksamheten. En utvärdering med både medarbetare och chefer genomfördes, och resultaten pekar på övervägande positiva effekter av upplägget.

    Från medarbetarnas perspektiv lyftes ökad kontinuitet för brukarna fram som en fördel, med fler ordinarie medarbetare på plats under semestermånaderna. Detta bidrog till bättre vårdkvalitet och tryggare omsorg. 30% av medarbetarna och 71,4% av cheferna ansåg att kontinuiteten ökade. Arbetsmiljön förbättrades också, då färre vikarier behövdes och fler ordinarie medarbetare kunde hantera sina uppgifter. 57,1% av cheferna noterade ett minskat behov av vikarier, vilket gjorde planeringen enklare och bidrog till en stabilare verksamhet.

    Med tre semesterperioder blev det dessutom enklare att tillgodose både verksamhetens och medarbetarnas semesterönskemål, och fler upplevde att de kunde få sina önskade semesterveckor utan att påverka verksamheten negativt. 37,4% av medarbetarna kände att de fick tillräcklig återhämtning under sin ledighet, trots vissa uttryckta farhågor kring balans mellan arbete och familjeliv.

    Cheferna var överlag nöjda med upplägget och betonade att det ledde till bättre kontinuitet och arbetsmiljö. Dock lyftes behovet av förbättrad kommunikation och tidigare planering inför sommaren fram som områden för förbättring.

    En ekonomisk analys visar att kostnaderna för fyllnadstid- och övertid minskat i flera verksamheter samt att inga extra ersättningar/sommarpaket till vikarier eller för flytt av semester betalats ut i år.

    Sammanfattningsvis har tre semesterperioder visat sig vara framgångsrika för både brukare och personal, och med vissa justeringar kan detta upplägg vidareutvecklas för att ge ännu bättre resultat kommande år.

    Bilagor

  9. Sommaren 2024 anställde socialförvaltningen två ungdomar med EPA-traktor under fyra veckor vardera. Förvaltningen har utvärderat insatsen och lämnar nu en rapport utifrån utvärderingen till nämnden för information.

    Bilagor

  10. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
    verkställts ska också det rapporteras till IVO.

    Bilagor

  11. Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.

    Bilagor

  12. Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Region Örebro län och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov. Överenskommelsen omfattar två delar: 1. Principer för samverkan och ekonomisk reglering gällande hemsjukvård i ordinärt boende. 2. Hälso-och sjukvård i hemmet, primärvårdsnivå – kommunal hemsjukvård i ordinärt boende. Den nya överenskommelsen kommer att ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal och ikraftträdda 1 januari 2025. Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.

    Överenskommelsen är framtagen på initiativ av chefsgruppen för samverkan social välfärd och vård och omsorg och specifika samverkansrådet för social välfärd. Arbetet med ny överenskommelse har genomförts i projektform. Beslutsunderlaget har processats fram genom samverkan mellan huvudmännen och en politiks remiss har genomförts. Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att anta den nya överenskommelsen för hälso- och sjukvård i hemmet.

    Bilagor

  13. Sjukfrånvarostatistiken redovisas för att nämnden ska få en bild över hur sjukfrånvaron ser ut inom förvaltningen.

    Sjukfrånvarostatistik redovisad i procent av arbetad tid redovisas på varje nämnd.

    Statistik som visar hur sjukfrånvaron ser ut i antal dagar redovisas också. Sjukfrånvaron som visar intervallerna redovisas månadsvis.

    Bilagor

  14. Redovisning av delegerade beslut SoL, LSS, IFO för perioden 2024-10-01 – 2024-10-31.

  15.   17

    Övrigt

  16. Ett ledamotsinitiativ har skickats in av Lenita Birath (M) 2024-11-06.

    POSOM ska enligt lag finnas i varje kommun. POSOM-gruppen kan aktiveras vid större olyckshändelser och katastrofer, då samhällets ordinarie resurser inte räcker till

    Bilagor

  17.   19

    Protokoll - Socialnämndens samverkansgrupp 2024

  1. En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.

  2. Elwira Gylldevik är student som genomför praktik i Lekebergs kommun. Förvaltningschef har bjudit in Elwira att observera ett sammanträde med socialnämnden. Då Elwira Gylldevik inte är varken förtroendevald eller tjänsteperson inom socialnämnden så fattas ett särskil beslut för att låta henne delta under hela dagens sammanträde

  3. Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.

    Bilagor

  4. Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.

    Bilagor

  5. Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.

    Bilagor

  6. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två år tillbaka ska presenteras varje år vid sista sammanträdet innan sommaren samt näst sista nämndsammanträdet innan årsskiftet.

    Bilagor

  7. Vid socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO.
    Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.

    Bilagor

  8. Prognosrapport 3 är den sista prognosen som tas fram för 2024 och den avser en uppföljning av politiskt fattade beslut samt en ekonomisk prognos. Vid delårsbokslutet visade prognosen för helåret ett underskott på - 7 870 tkr mot budget med underskott inom sånär som alla verksamhetsområden. Prognos 3 visar ett underskott på - 6 400 tkr och förbättringar har skett i flera verksamheter.

    Bilagor

  9. Under sommaren 2024 infördes tre semesterperioder för att förbättra bemanningen och kontinuiteten inom verksamheten. En utvärdering med både medarbetare och chefer genomfördes, och resultaten pekar på övervägande positiva effekter av upplägget.

    Från medarbetarnas perspektiv lyftes ökad kontinuitet för brukarna fram som en fördel, med fler ordinarie medarbetare på plats under semestermånaderna. Detta bidrog till bättre vårdkvalitet och tryggare omsorg. 30% av medarbetarna och 71,4% av cheferna ansåg att kontinuiteten ökade. Arbetsmiljön förbättrades också, då färre vikarier behövdes och fler ordinarie medarbetare kunde hantera sina uppgifter. 57,1% av cheferna noterade ett minskat behov av vikarier, vilket gjorde planeringen enklare och bidrog till en stabilare verksamhet.

    Med tre semesterperioder blev det dessutom enklare att tillgodose både verksamhetens och medarbetarnas semesterönskemål, och fler upplevde att de kunde få sina önskade semesterveckor utan att påverka verksamheten negativt. 37,4% av medarbetarna kände att de fick tillräcklig återhämtning under sin ledighet, trots vissa uttryckta farhågor kring balans mellan arbete och familjeliv.

    Cheferna var överlag nöjda med upplägget och betonade att det ledde till bättre kontinuitet och arbetsmiljö. Dock lyftes behovet av förbättrad kommunikation och tidigare planering inför sommaren fram som områden för förbättring.

    En ekonomisk analys visar att kostnaderna för fyllnadstid- och övertid minskat i flera verksamheter samt att inga extra ersättningar/sommarpaket till vikarier eller för flytt av semester betalats ut i år.

    Sammanfattningsvis har tre semesterperioder visat sig vara framgångsrika för både brukare och personal, och med vissa justeringar kan detta upplägg vidareutvecklas för att ge ännu bättre resultat kommande år.

    Bilagor

  10. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
    verkställts ska också det rapporteras till IVO.

    Bilagor

  11. Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.

    Bilagor

  12. Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Region Örebro län och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov. Överenskommelsen omfattar två delar: 1. Principer för samverkan och ekonomisk reglering gällande hemsjukvård i ordinärt boende. 2. Hälso-och sjukvård i hemmet, primärvårdsnivå – kommunal hemsjukvård i ordinärt boende. Den nya överenskommelsen kommer att ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal och ikraftträdda 1 januari 2025. Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.

    Överenskommelsen är framtagen på initiativ av chefsgruppen för samverkan social välfärd och vård och omsorg och specifika samverkansrådet för social välfärd. Arbetet med ny överenskommelse har genomförts i projektform. Beslutsunderlaget har processats fram genom samverkan mellan huvudmännen och en politiks remiss har genomförts. Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att anta den nya överenskommelsen för hälso- och sjukvård i hemmet.

    Bilagor

  13. Sjukfrånvarostatistiken redovisas för att nämnden ska få en bild över hur sjukfrånvaron ser ut inom förvaltningen.

    Sjukfrånvarostatistik redovisad i procent av arbetad tid redovisas på varje nämnd.

    Statistik som visar hur sjukfrånvaron ser ut i antal dagar redovisas också. Sjukfrånvaron som visar intervallerna redovisas månadsvis.

    Bilagor

  14. Förvaltningschefen förklarar att det inte finns möjlighet att hålla ytterligare bemanningsakademi-utbildningar för ledamöter i nämnden under året, men underlaget som användes i utbildningen kommer att skickas ut till samtliga ledamöter och ersättare i nämnden.

  15. Ett ledamotsinitiativ har skickats in av Lenita Birath (M) 2024-11-06.

    POSOM ska enligt lag finnas i varje kommun. POSOM-gruppen kan aktiveras vid större olyckshändelser och katastrofer, då samhällets ordinarie resurser inte räcker till

    Bilagor

  16. § 158

    Protokoll - Socialnämndens samverkansgrupp 2024

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.