Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera nämndens protokoll.

  2. Förvaltningschefen ger aktuell information till socialnämnden.

  3. Förvaltningen har sett över och tagit fram ett förslag till nya regler för utdelning av priset "Årets frivilliginsats".

  4. Redovisning av upprättade anmälningar.

  5. Nämnden får en presentation av hur hemtjänsten använder sin tid.

  6. Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen till
    och med mars.

  7. All personal har skyldighet att registrera avvikelser som de upptäcker. Syftet är att hitta brister som vi behöver åtgärda och inte att hitta syndabockar bland personalen. Sedan 1 januari 2021 registreras avvikelser i Lifecare mot att det tidigare har skrivits i Procapita. Detta har gjort att avvikelsetyper har förändrats något och kan inte rakt av jämföras med tidigare år.

  8. I patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659) tydliggörs vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra att vårdskador uppstår. Med vårdskada avses lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som kunnat undvikas om adekvata åtgärder vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
    En patientsäkerhetsberättelse ska upprättas senast 1 mars varje år; i den ska följande uppgifter framgå.

    1. Hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår.
    2. Vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten.
    3. Vilka resultat som uppnåtts under gångna året.

    Patientsäkerhetsberättelsen är upprättad av medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

  9.   9

    Uppföljning av sjukfrånvaro på socialförvaltningen 2022

  10. BIP är både i Danmark och internationellt den mest omfattande vetenskapliga progressionsmätningsstudien kring vad som faktiskt gör att individer med komplexa problem (begränsad deltagande på arbetsmarknaden, psykisk/fysisk ohälsa, sociala utmaningar, missbruk etc.) kommer ut i arbete.  Projektet har undersökt sambandet mellan utvalda indikatorer för anställningsbarhet och sannolikheten för att utsatta individer får jobb.

    Projektet belyser hur sysselsättningsåtgärden kan målinriktas och bli mer effektiv. BIP är ett samarbetsprojekt som involverar både praktiker och forskare. Data samlades in mellan 2013-2016. I projektet har indikatorer för anställningsbarhet utvecklats. Dessa har under fyra år testats som ett verktyg (SKAPA) för att mäta progression i individers arbetslöshetsförlopp. 300 handläggare har genomfört upprepade progressionsmätningar på 4 000 arbetslösa individer. Det har genererat 27 000 svar, hälften från individer, hälften från handläggare.

  11. Nämnden får en redovisning av arbetet med psykisk ohälsa och suicidprevention.

  12. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

    Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.

  13. Bilagor

  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera nämndens protokoll.

  2. Förvaltningschefen ger aktuell information till socialnämnden.

  3. Förvaltningen har sett över och tagit fram ett förslag till nya regler för utdelning av priset "Årets frivilliginsats".

    Bilagor

  4. Redovisning av upprättade anmälningar.

  5. Nämnden får en presentation av hur hemtjänsten använder sin tid.

  6. Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen till
    och med mars.

    Bilagor

  7. All personal har skyldighet att registrera avvikelser som de upptäcker. Syftet är att hitta brister som vi behöver åtgärda och inte att hitta syndabockar bland personalen. Sedan 1 januari 2021 registreras avvikelser i Lifecare mot att det tidigare har skrivits i Procapita. Detta har gjort att avvikelsetyper har förändrats något och kan inte rakt av jämföras med tidigare år.

    Bilagor

  8. I patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659) tydliggörs vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra att vårdskador uppstår. Med vårdskada avses lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som kunnat undvikas om adekvata åtgärder vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
    En patientsäkerhetsberättelse ska upprättas senast 1 mars varje år; i den ska följande uppgifter framgå.

    1. Hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår.
    2. Vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten.
    3. Vilka resultat som uppnåtts under gångna året.

    Patientsäkerhetsberättelsen är upprättad av medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS).

    Bilagor

  9. BIP är både i Danmark och internationellt den mest omfattande vetenskapliga progressionsmätningsstudien kring vad som faktiskt gör att individer med komplexa problem (begränsad deltagande på arbetsmarknaden, psykisk/fysisk ohälsa, sociala utmaningar, missbruk etc.) kommer ut i arbete.  Projektet har undersökt sambandet mellan utvalda indikatorer för anställningsbarhet och sannolikheten för att utsatta individer får jobb.

    Projektet belyser hur sysselsättningsåtgärden kan målinriktas och bli mer effektiv. BIP är ett samarbetsprojekt som involverar både praktiker och forskare. Data samlades in mellan 2013-2016. I projektet har indikatorer för anställningsbarhet utvecklats. Dessa har under fyra år testats som ett verktyg (SKAPA) för att mäta progression i individers arbetslöshetsförlopp. 300 handläggare har genomfört upprepade progressionsmätningar på 4 000 arbetslösa individer. Det har genererat 27 000 svar, hälften från individer, hälften från handläggare.

    Bilagor

  10. Nämnden får en redovisning av arbetet med psykisk ohälsa och suicidprevention.

  11. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

    Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.

    Bilagor

  12. Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.