Hoppa över navigering
  • En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  • I Lekebergs kommun finns det möjlighet att under en period följa en nämnds arbete på närmare håll. Detta kallas för att vara politisk lärling.

    Som politisk lärling följer personen nämndens arbete under max sex månader. För att kunna vara politisk lärling krävs det att personen är över 16 år, folkbokförd i Lekebergs kommun och har anknytning till ett politiskt parti företrätt i kommunfullmäktige. För varje lärling ska det finnas en förtroendevald utsedd till handledare. Max två politiska lärlingar får finnas i samma nämnd under samma period.

    Socialnämnden ska fatta beslut om att utse Politisk lärling.

    Kjell Edlund (S) önskar att Per Stark (S) utses till politisk lärling inom socialnämnden under perioden 7 september 2022 – 31 december 2022.

  •   3

    Nedläggning av faderskapsutredning jml FB 2 kap. 1 §

  •   4

    Nedläggning av faderskapsutredning jml FB 2 kap. 1 §

  •   5

    Nedläggning av faderskapsutredning 2 kap. 7§ föräldrabalken

  •   6

    Nedläggning av faderskapsutredning jml FB 2 kap. 1 §

  •   7

    Förvaltningschefen informerar

  • I de fall vård i öppna former inte kan anses tillräckliga kan barn och unga samt vuxna
    erbjudas vård utanför det egna hemmet. Vården ska i första hand genomföras på frivilliga
    grunder men kan i vissa fall även ske med stöd av Lag med särskilda bestämmelser om vård
    av unga, LVU, alternativt då det gäller vuxna med stöd av Lag om vård av missbrukare i vissa
    fall, LVM.

  • Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt
    hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två
    år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde

  • Socialnämnden har utfärdat riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd enligt
    socialtjänstlagen som är politiskt antagna och styrande för nämndens verksamhet.
    Riktlinjerna är utformade utifrån socialtjänstlagen och Socialstyrelsens publikationer
    Allmänna råd om ekonomiskt bistånd (SOFS 2013:1) samt Handbok för socialtjänsten- Ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd ska fungera som ett yttersta skyddsnät för människor som hartillfälliga försörjningssvårigheter. Endast den som inte själv kan tillgodose sina behov, eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, har rätt till bistånd för sin försörjning och för sin livsföring i övrigt Syftet med riktlinjerna är att skapa förutsättningar för rättssäkerhet och
    likabehandling för de sökande. Riktlinjerna för ekonomiskt bistånd antogs av nämnden år 2020.


    Från och med den 1 juli 2013 har regering fattat beslut om en ändring i socialtjänstlagen i syfte att stärka möjligheter till personer med ekonomiskt bistånd att försörja sig genom arbete samt att utöka socialtjänsten möjligheter till att stimulera biståndstagare till egen försörjning. Detta benämns jobbstimulans och denna lagändring har tidigare inte stått med i nuvarande riktlinje. Jobbstimulansen har därför lagt till och är anledningen till att riktlinjen nu revideras.

  • Socialnämnden har efter beslut i Kommunstyrelsen (2021-09-14, §160) fått i uppdrag att se över en modell för de fortsatta fallpreventiva insatserna, efter att insatsen ”Fixarservice” avslutats. Modellen presenteras här som riktlinje där syfte, berörd målgrupp, kostnader, process (inklusive ansvarsområden) samt utvärdering framgår.

  • Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollplan 2022 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av tio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har samtliga tio risker följts upp och analyserats.

    Riskerna "Att journal enligt SoL inte förs enligt författningskrav", "Att journal enligt LSS inte förs enligt författningskrav", "Att verksamheterna inte håller sin budgetram" och "Att det föreligger hög korttidsfrånvaro avseende sjukfrånvaro i förvaltningen" har fått resultatet större avvikelser.

    Riskerna "Att journal enligt HSL inte förs enligt författningskrav", "Att narkotikaklassade preparat försvinner från läkemedelsförråd och läkemedelsskåp" och "Att klagomål, synpunkter och förbättringsförslag inte tas emot, utreds eller åtgärdas enligt framtagen rutin" har fått resultatet mindre avvikelser.

    Riskerna "Att biståndsbeslut inte omprövas i tid", "Att förbättrade åtgärder inte införs samt inte får avsedd effekt avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen" och "Att det inte genomförs fullständiga registreringar inom kvalitetsregister Senior Alert för vårdprevention" har fått resultatet inga avvikelser.

    Åtgärder presenteras i kontrollrapporten.

  • Delårsrapport (prognosrapport 2) syftar till att presentera uppföljning och prognos framåt för politiskt fattade beslut, mål med tillhörande indikatorer samt ekonomisk rapport med investeringar och åtgärdsplan.

    MER-styrning:
    Aktuell status på 8 politiskt fattade beslut med uppdrag till socialförvaltning tagna i nämndsammanträden 2018 – 2022.

    Mål:
    Nuvärde, prognos och målvärde för 20 indikatorer som faller under fyra nämndmål och fyra mål från kommunfullmäktige. I denna prognosrapport är det fyra av nio indikatorer under kommunfullmäktiges mål som prognosticeras nå upp till målvärde. Sju av elva indikatorer som faller under nämndmålen prognosticeras nå upp till målvärde vid årets slut.

    Verksamhetsrapport:
    Redogörelse av förvaltningschef på förvaltningsövergripande nivå samt rapport från varje enhetschef om samtliga verksamheter.

    Ekonomisk rapport:
    Helårsprognosen för nämnden visar ett underskott på 4 000 tkr vid årets slut. Prognosen har tagit hänsyn till beviljade statsbidrag om ca 3 700 tkr som ännu inte är utfördelade i verksamheterna.

  •   14

    Kvalitetsredovisning om hälso- och sjukvård inom socialförvaltningen

  • Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

  •   16

    Uppföljning av sjukfrånvaro på socialförvaltningen 2022

  •   17

    Anmälan av delegationsbeslut (SoL, LSS, IFO) för perioden 2022-05-01 - 2022-08-30

  •   18

    Redovisning av delegeringsbeslut

  •   19

    Anmälningar för kännedom

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.