Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. Under denna punkt ger förvaltningschefen information om vad som är aktuellt på socialförvaltningen.

  3. Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på Socialförvaltningen.

  4. PWC har, på uppdrag av kommunens förtroendevalda revisorer, genomfört en granskning med syfte att bedöma om socialnämnden säkerställer en ändamålsenlig verksamhet inom givna ekonomiska ramar genom en tillräcklig styrning och kostnadsuppföljning av äldreomsorgen.

    Lekebergs kommuns revisorer bedömer utifrån granskningen att socialnämnden delvis säkerställer en ändamålsenlig verksamhet inom givna ekonomiska ramar genom en tillräcklig styrning och kostnadsuppföljning av äldreomsorgen.

    Socialnämnden har att svara på revisionsrapporten och överlämna svaret till revisionen senast 12 december 2021.

    Bilagor

  5. Enligt författningen som reglerar läkemedelshanteringen i kommunerna ska extern granskning ske minst en gång per år. I år har den utförts av receptarie från Apoex.

    Granskningen var övergripande och genomfördes på Oxelgården, Linden och i hemsjukvården.

  6. Prognosrapport 3 syftar till att presentera uppföljning och prognos framåt på ekonomi och budgetavvikelser inom förvaltningen.

    Ekonomisk rapport:
    Ekonomiavdelningen har tillsammans med förvaltningen upprättat en ekonomisk prognos för nämndens verksamhetsområde 2021. Prognosen baseras på det redovisade utfallet för januari till oktober. Helårsprognosen för nämnden visar ett underskott på 1 300 tkr vid årets slut.

  7. Enligt kommunfullmäktiges beslut § 85, 2003-09-11 får socialnämnden årligen justera avgifterna för måltider och så kallade á priser i hemtjänst med hänsyn till förändringar i kommunens självkostnad.

    I förslaget för 2022 har måltider räknats upp för att täcka kommunens kostnadsökningar och för att motsvara självkostnad. Inför 2022 inför måltidsenheten högre kostnader för portionsrätter och matlåda med 5 kr styck.

    Mattjänst har tidigare inte täckt självkostnaden fullt för transport. Från hösten 2021 har en ny transportlösning påbörjats vilket sänker transportkostnaden med ca 210 tkr. Tidigare subventionering har uppgått till 230 tkr. Med prisförslag för 2022 skulle subventioneringen sjunka till ca 30 000, vilket motsvarar 4 kr/låda.

    Avgiften för trygghetslarm lämnas oförändrad.

    Inom LSS har måltidsavgifter justerats utifrån självkostnad samt delats upp mellan de olika boendeformerna.

  8. Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollplan 2021 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av tio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet.

    I denna rapport har två risker följts upp och analyserats.

    Risken ”Att biståndsbeslut inte omprövas i tid” har fått resultatet större avvikelser.
    Risken ”Att verksamheterna inte håller sin budgetram” har fått resultatet inga avvikelser.

    Åtgärder presenteras i kontrollrapporten.

  9. Korttidsboendet har sedan starten (2013) haft sina lokaler i dagrehabs lokaler på Linden.
    Lokalerna är inte och har aldrig varit ändamålsenliga då de bland annat saknar enskilda hygienutrymmen såsom toalett och dusch. Av de 4 rum som funnits på korttids är två av rummen mycket små och saknar möjlighet att använda tex lyft om behov hade uppstått. Under 2021 har det planerats för en ombyggnation av bland annat centralköket på Linden, vars lokal är vägg i vägg med korttids.
    Detta hade lett till ett långvarigt ljudpåslag för korttids brukare/patienter.
    Linden SÄBO har inte haft fullbelagt på hela 2021 och efter sommaren 2021 så fanns det som mest 13 tomma rum. Det har inte under hela 2021 funnits någon kö till Linden och ansökningarna är fortsatt få.
    Brukare med korttidsbeslut har under 2021 använt rum på SÄBO då det varit fullt på korttidsavdelningen.
    Enhetschef för korttids framförde i september, i samråd med enhetschef för Linden SÄBO, önskemål till förvaltningschef om att genomföra en flytt av korttids till en tom avdelning på Linden SÄBO.
    Detta skulle innebära ändamålsenliga lokaler med godkända hygienutrymmen och en större möjlighet till samverkan mellan Linden SÄBO och korttids.
    Trycket på SÄBO platser för somatiskt boende har varit lågt under hela 2021 då merparten av ansökningarna riktar sig mot demensboende.
    Skulle behov av somatiska SÄBO-platser öka, är det möjligt att dubbelbelägga brukare med korttidsbeslut för att i så fall frigöra rum för SÄBO beslut.

  10. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt
    hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två
    år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde.

  11. Information till nämnden om pågående ärenden.

  12. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

  13.   13

    Protokoll från SON SAM

  14.   14

    Anmälningar för kännedom

  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. Under denna punkt ger förvaltningschefen information om vad som är aktuellt på socialförvaltningen.

  3. PWC har, på uppdrag av kommunens förtroendevalda revisorer, genomfört en granskning med syfte att bedöma om socialnämnden säkerställer en ändamålsenlig verksamhet inom givna ekonomiska ramar genom en tillräcklig styrning och kostnadsuppföljning av äldreomsorgen.

    Lekebergs kommuns revisorer bedömer utifrån granskningen att socialnämnden delvis säkerställer en ändamålsenlig verksamhet inom givna ekonomiska ramar genom en tillräcklig styrning och kostnadsuppföljning av äldreomsorgen.

    Socialnämnden har att svara på revisionsrapporten och överlämna svaret till revisionen senast 12 december 2021.

    Bilagor

  4. Enligt författningen som reglerar läkemedelshanteringen i kommunerna ska extern granskning ske minst en gång per år. I år har den utförts av receptarie från Apoex.

    Granskningen var övergripande och genomfördes på Oxelgården, Linden och i hemsjukvården.

    Bilagor

  5. Prognosrapport 3 syftar till att presentera uppföljning och prognos framåt på ekonomi och budgetavvikelser inom förvaltningen.

    Ekonomisk rapport:
    Ekonomiavdelningen har tillsammans med förvaltningen upprättat en ekonomisk prognos för nämndens verksamhetsområde 2021. Prognosen baseras på det redovisade utfallet för januari till oktober. Helårsprognosen för nämnden visar ett underskott på 1 300 tkr vid årets slut.

    Bilagor

  6. Enligt kommunfullmäktiges beslut § 85, 2003-09-11 får socialnämnden årligen justera avgifterna för måltider och så kallade á priser i hemtjänst med hänsyn till förändringar i kommunens självkostnad.

    I förslaget för 2022 har måltider räknats upp för att täcka kommunens kostnadsökningar och för att motsvara självkostnad. Inför 2022 inför måltidsenheten högre kostnader för portionsrätter och matlåda med 5 kr styck.

    Mattjänst har tidigare inte täckt självkostnaden fullt för transport. Från hösten 2021 har en ny transportlösning påbörjats vilket sänker transportkostnaden med ca 210 tkr. Tidigare subventionering har uppgått till 230 tkr. Med prisförslag för 2022 skulle subventioneringen sjunka till ca 30 000, vilket motsvarar 4 kr/låda.

    Avgiften för trygghetslarm lämnas oförändrad.

    Inom LSS har måltidsavgifter justerats utifrån självkostnad samt delats upp mellan de olika boendeformerna.

    Bilagor

  7. Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollplan 2021 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av tio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet.

    I denna rapport har två risker följts upp och analyserats.

    Risken ”Att biståndsbeslut inte omprövas i tid” har fått resultatet större avvikelser.
    Risken ”Att verksamheterna inte håller sin budgetram” har fått resultatet inga avvikelser.

    Åtgärder presenteras i kontrollrapporten.

    Bilagor

  8. Korttidsboendet har sedan starten (2013) haft sina lokaler i dagrehabs lokaler på Linden.
    Lokalerna är inte och har aldrig varit ändamålsenliga då de bland annat saknar enskilda hygienutrymmen såsom toalett och dusch. Av de 4 rum som funnits på korttids är två av rummen mycket små och saknar möjlighet att använda tex lyft om behov hade uppstått. Under 2021 har det planerats för en ombyggnation av bland annat centralköket på Linden, vars lokal är vägg i vägg med korttids.
    Detta hade lett till ett långvarigt ljudpåslag för korttids brukare/patienter.
    Linden SÄBO har inte haft fullbelagt på hela 2021 och efter sommaren 2021 så fanns det som mest 13 tomma rum. Det har inte under hela 2021 funnits någon kö till Linden och ansökningarna är fortsatt få.
    Brukare med korttidsbeslut har under 2021 använt rum på SÄBO då det varit fullt på korttidsavdelningen.
    Enhetschef för korttids framförde i september, i samråd med enhetschef för Linden SÄBO, önskemål till förvaltningschef om att genomföra en flytt av korttids till en tom avdelning på Linden SÄBO.
    Detta skulle innebära ändamålsenliga lokaler med godkända hygienutrymmen och en större möjlighet till samverkan mellan Linden SÄBO och korttids.
    Trycket på SÄBO platser för somatiskt boende har varit lågt under hela 2021 då merparten av ansökningarna riktar sig mot demensboende.
    Skulle behov av somatiska SÄBO-platser öka, är det möjligt att dubbelbelägga brukare med korttidsbeslut för att i så fall frigöra rum för SÄBO beslut.

    Bilagor

  9. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt
    hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två
    år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde.

    Bilagor

  10. Information till nämnden om pågående ärenden.

  11. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

    Bilagor

  12. § 110

    Protokoll från SON SAM

  13. § 111

    Anmälningar för kännedom

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.