Hoppa över navigering
  1. En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll. 

  2. Priset för årets frivilliginsats delas ut en gång per år i samband med den nationella Äldredagen – Peppar-Peppardagen och prissumman är 10 000 kr. Prispengarna tillfaller inte pristagaren personligt utan ska tillfalla ett lokalt ändamål som riktar sig till kommunens seniorer.

    På grund av Covid-19-pandemin arrangeras Peppar-peppardagen i en annan form och priset delas därför ut av socialnämndens ordförande vid ett annat tillfälle.

    Tidigare års pristagare:
    2013 – Erik och Margareta Sundqvist
    2014 – Ingabritt Svensson
    2015 – Nämnden beslöt att ingen nomineringsprocess skulle ske 2016. Samtliga aktiva volontärer i Väntjänsten bjöds på lunch på Lannalodge.
    2016 – Birgitta Olsson.
    2017 – Inget pris utdelades då inga nomineringar inkom.
    2018 - Inget pris utdelades då inga nomineringar inkom.
    2019 - Inget pris utdelades då inga nomineringar inkom

    År 2020 har det inkommit sammanlagt fem nomineringar, varav 4 inom nomineringsperioden. Socialnämnden har att utse pristagare.

    Bilagor

  3. Förvaltningschefen ger nämnden aktuell information om arbetet på förvaltningen och i dess verksamheter.

  4. Delårsbokslutet syftar till att ge en överblick över vad som är aktuellt inom förvaltningen och vilken förväntad utveckling vi kan urskilja. Denna rapport innehåller följande avsnitt:

    MER-styrning: Nio politiskt fattade beslut och aktuell status på dessa. Här redovisas pågående eller avslutade beslut tagna i nämndsammanträden från maj 2018 – april 2020.

    Mål: Nuvärde, prognos och målvärde för 22 indikatorer som faller under tre nämndmål och fyra mål från kommunfullmäktige.

    Verksamhetsberättelse: Redogörelse av förvaltningschef - uppmärksammade händelser på förvaltningsövergripande nivå samt rapport från varje enhetschef om samtliga verksamheter.

    Ekonomisk rapport: Delårsresultatet för socialnämnden uppgår till 91 405 tkr vilket är 5 971 tkr under budget. Helårsprognosen visar att 2 770 tkr av överskottet beräknas vara kvar vid årets slut. Det beror bland annat på att pandemin lett till lägre kostnader för vissa verksamheter som har haft mindre att göra och för de som har haft mer kostnader än normalt har vi kunnat återsöka dessa från staten. Nämnden har också en planeringsreserv på 1 300 tkr som inte kommer användas som det ser ut nu.

    Bilagor

  5. Ekonomiavdelningen har tagit fram ett förslag på en resursfördelningsmodell till nämnden för att fördela resurser inom äldreomsorgen som avser särskilt boende och hemtjänst. Det här är den första delen i att ta fram en resursfördelningsmodell som ska kunna användas i kommunen för att fördela resurser mellan kommunens olika nämnder. Idag finns motsvarande modell inom förskola och skola.

    Bilagor

  6. Nattpersonalen inom äldreomsorgen har tidigare varit organiserad i en egen enhet men en omorganisation är gjord och nattpersonalen kommer vara placerad inom särskilt boende och hemtjänst.

    Med anledning av detta ska budgeten justeras från tidigare chefsansvar för natt och HSL till chefsansvaret för hemtjänst och särskilt boende. Budget flyttas för 4 månader september – december.

    Totalt flyttas 3 565 000 kr varav 31 000 kr avser kompetensutveckling, 24 000 kr avser nattfridskameror och 93 000 kr avser Vak, resterande belopp är personalkostnader.

    Bilagor

  7. Deltagare som åker färdtjänst till Daglig verksamhet får betala minst 40 kr per enkel resa. Habiliteringsersättningen är 75 kr/dag och det innebär att den som måste betala för sina resor förlorar 5 kr/dag. En omvärldsbevakning har genomförts i 4 grannkommuner som visar att resor subventioneras på olika sätt. Socialförvaltningen i Lekebergs kommun har tagit fram ett förslag på hur avgift för färdtjänst/arbetsresor inom daglig verksamhet kan subventioneras även här.

    Bilagor

  8. Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till revidering av socialnämndens delegationsordning för att underlätta processen för ansökning om statliga bidrag/stöd samt EU-bidrag/stöd. Den förslagna revideringen kommer ge förvaltningschefen för socialförvaltningen delegation att underteckna dessa former av ansökningar.

    Denna delegation finns redan i delegationsordningarna för kultur- och bildningsnämnden och kommunstyrelsen, men har alltså saknats för socialnämnden.

    Förändringarna är markerade med rött i dokumentet.

    Bilagor

  9. Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollrapport per sista juni 2020 innehåller riskbedömnings-matris med värden för sannolikhet och konsekvens av nio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har sju risker följts upp och analyserats.

    Följande risker har fått resultatet inga avvikelser: verksamheterna håller inte sin budgetram, arbetet med att följa upp och vidta åtgärder avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen uteblir, klagomål och förbättringsförslag i verksamheten förs inte vidare utan stannar hos mottagaren samt att narkotikaklassade preparat försvinner från patienternas läkemedelsskåp.

    Risken att journal enligt SoL, LSS, HSL ej förs enligt författningskrav har fått resultatet mindre avvikelser.

    Riskerna att vi inte följer upp biståndsbeslut samt hög sjukfrånvaro i förvaltningen har fått resultatet större avvikelser.

    I rapporten presenteras åtgärder för riskerna som fått resultaten mindre avvikelser och större avvikelser.

    Bilagor

  10. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt
    hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två
    år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde.

    Antal delegationsbeslut under första kvartalet 2020 följer kurvan från tidigare år och ökar lite under kvartal 2, 2020. Vi ser en markant ökning för antalet aktualiseringar gällande barnärenden både första och andra kvartalet 2020 jämfört med föregående år.

    Bilagor

  11. Information till nämnden om pågående ärenden.

  12. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.

    Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

    Bilagor

  13. Stenkullens Kök och Catering AB(559121-5495) söker genom innehavaren David Berger permanent serveringstillstånd för servering till allmänheten i Restaurangen Stenkullen med adress Carlsforsvägen 4 i Mullhyttan. Ansökan avser också så kallat Cateringstillstånd för servering till slutna sällskap enligt 8 kap.4§ alkohollagen. Serveringstiderna har i ansökan angivits till kl.11.00 till kl.01.00 alla dagar inomhus och utomhus. Antalet sittplatser har i ansökan angivits till 20 st.

     

    Sökanden har sökt och beviljats tillfälliga serveringstillstånd under 2019 och 2020 men söker nu permanent serveringstillstånd för sin verksamhet.

    Lokalerna har iordningsställts för restaurangverksamheten med nytt kök och serveringslokaler.

    Kommunen har under handläggningen inhämtat nödvändiga uppgifter från andra myndigheter i sedvanlig ordning.

    Bilagor

  14. Protokoll från senaste sammanträdet för socialnämndens samverkansgrupp läggs till nämnden för kännedom.

    Bilagor

  15. Bilagor

  1. En justerare behöver utses att, tillsammans med ordföranden, justera dagens sammanträdesprotokoll. 

  2. Priset för årets frivilliginsats delas ut en gång per år i samband med den nationella Äldredagen – Peppar-Peppardagen och prissumman är 10 000 kr. Prispengarna tillfaller inte pristagaren personligt utan ska tillfalla ett lokalt ändamål som riktar sig till kommunens seniorer.

    På grund av Covid-19-pandemin arrangeras Peppar-peppardagen i en annan form och priset delas därför ut av socialnämndens ordförande vid ett annat tillfälle.

    Tidigare års pristagare:
    2013 – Erik och Margareta Sundqvist
    2014 – Ingabritt Svensson
    2015 – Nämnden beslöt att ingen nomineringsprocess skulle ske 2016. Samtliga aktiva volontärer i Väntjänsten bjöds på lunch på Lannalodge.
    2016 – Birgitta Olsson.
    2017 – Inget pris utdelades då inga nomineringar inkom.
    2018 - Inget pris utdelades då inga nomineringar inkom.
    2019 - Inget pris utdelades då inga nomineringar inkom

    År 2020 har det inkommit sammanlagt fem nomineringar, varav 4 inom nomineringsperioden. Socialnämnden har att utse pristagare.

    Bilagor

  3. Förvaltningschefen ger nämnden aktuell information om arbetet på förvaltningen och i dess verksamheter.

  4. Delårsbokslutet syftar till att ge en överblick över vad som är aktuellt inom förvaltningen och vilken förväntad utveckling vi kan urskilja. Denna rapport innehåller följande avsnitt:

    MER-styrning: Nio politiskt fattade beslut och aktuell status på dessa. Här redovisas pågående eller avslutade beslut tagna i nämndsammanträden från maj 2018 – april 2020.

    Mål: Nuvärde, prognos och målvärde för 22 indikatorer som faller under tre nämndmål och fyra mål från kommunfullmäktige.

    Verksamhetsberättelse: Redogörelse av förvaltningschef - uppmärksammade händelser på förvaltningsövergripande nivå samt rapport från varje enhetschef om samtliga verksamheter.

    Ekonomisk rapport: Delårsresultatet för socialnämnden uppgår till 91 405 tkr vilket är 5 971 tkr under budget. Helårsprognosen visar att 2 770 tkr av överskottet beräknas vara kvar vid årets slut. Det beror bland annat på att pandemin lett till lägre kostnader för vissa verksamheter som har haft mindre att göra och för de som har haft mer kostnader än normalt har vi kunnat återsöka dessa från staten. Nämnden har också en planeringsreserv på 1 300 tkr som inte kommer användas som det ser ut nu.

    Bilagor

  5. Ekonomiavdelningen har tagit fram ett förslag på en resursfördelningsmodell till nämnden för att fördela resurser inom äldreomsorgen som avser särskilt boende och hemtjänst. Det här är den första delen i att ta fram en resursfördelningsmodell som ska kunna användas i kommunen för att fördela resurser mellan kommunens olika nämnder. Idag finns motsvarande modell inom förskola och skola.

    Bilagor

  6. Nattpersonalen inom äldreomsorgen har tidigare varit organiserad i en egen enhet men en omorganisation är gjord och nattpersonalen kommer vara placerad inom särskilt boende och hemtjänst.

    Med anledning av detta ska budgeten justeras från tidigare chefsansvar för natt och HSL till chefsansvaret för hemtjänst och särskilt boende. Budget flyttas för 4 månader september – december.

    Totalt flyttas 3 565 000 kr varav 31 000 kr avser kompetensutveckling, 24 000 kr avser nattfridskameror och 93 000 kr avser Vak, resterande belopp är personalkostnader.

    Bilagor

  7. Deltagare som åker färdtjänst till Daglig verksamhet får betala minst 40 kr per enkel resa. Habiliteringsersättningen är 75 kr/dag och det innebär att den som måste betala för sina resor förlorar 5 kr/dag. En omvärldsbevakning har genomförts i 4 grannkommuner som visar att resor subventioneras på olika sätt. Socialförvaltningen i Lekebergs kommun har tagit fram ett förslag på hur avgift för färdtjänst/arbetsresor inom daglig verksamhet kan subventioneras även här.

    Bilagor

  8. Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd får uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till revidering av socialnämndens delegationsordning för att underlätta processen för ansökning om statliga bidrag/stöd samt EU-bidrag/stöd. Den förslagna revideringen kommer ge förvaltningschefen för socialförvaltningen delegation att underteckna dessa former av ansökningar.

    Denna delegation finns redan i delegationsordningarna för kultur- och bildningsnämnden och kommunstyrelsen, men har alltså saknats för socialnämnden.

    Förändringarna är markerade med rött i dokumentet.

    Bilagor

  9. Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollrapport per sista juni 2020 innehåller riskbedömnings-matris med värden för sannolikhet och konsekvens av nio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har sju risker följts upp och analyserats.

    Följande risker har fått resultatet inga avvikelser: verksamheterna håller inte sin budgetram, arbetet med att följa upp och vidta åtgärder avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen uteblir, klagomål och förbättringsförslag i verksamheten förs inte vidare utan stannar hos mottagaren samt att narkotikaklassade preparat försvinner från patienternas läkemedelsskåp.

    Risken att journal enligt SoL, LSS, HSL ej förs enligt författningskrav har fått resultatet mindre avvikelser.

    Riskerna att vi inte följer upp biståndsbeslut samt hög sjukfrånvaro i förvaltningen har fått resultatet större avvikelser.

    I rapporten presenteras åtgärder för riskerna som fått resultaten mindre avvikelser och större avvikelser.

    Bilagor

  10. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt
    hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två
    år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde.

    Antal delegationsbeslut under första kvartalet 2020 följer kurvan från tidigare år och ökar lite under kvartal 2, 2020. Vi ser en markant ökning för antalet aktualiseringar gällande barnärenden både första och andra kvartalet 2020 jämfört med föregående år.

    Bilagor

  11. Information till nämnden om pågående ärenden.

  12. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.

    Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.

    Bilagor

  13. Stenkullens Kök och Catering AB(559121-5495) söker genom innehavaren David Berger permanent serveringstillstånd för servering till allmänheten i Restaurangen Stenkullen med adress Carlsforsvägen 4 i Mullhyttan. Ansökan avser också så kallat Cateringstillstånd för servering till slutna sällskap enligt 8 kap.4§ alkohollagen. Serveringstiderna har i ansökan angivits till kl.11.00 till kl.01.00 alla dagar inomhus och utomhus. Antalet sittplatser har i ansökan angivits till 20 st.

     

    Sökanden har sökt och beviljats tillfälliga serveringstillstånd under 2019 och 2020 men söker nu permanent serveringstillstånd för sin verksamhet.

    Lokalerna har iordningsställts för restaurangverksamheten med nytt kök och serveringslokaler.

    Kommunen har under handläggningen inhämtat nödvändiga uppgifter från andra myndigheter i sedvanlig ordning.

    Bilagor

  14. Protokoll från senaste sammanträdet för socialnämndens samverkansgrupp läggs till nämnden för kännedom.

    Bilagor

  15. Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.