Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. Förvaltningschefen ger nämnden aktuell information om arbetet på förvaltningen och i dess verksamheter.

  3. Enligt reglementet för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en kontrollplan för varje budgetår. Den interna kontrollplanen presenterar risker, kontrollmoment, metod, ansvarig funktion och frekvens av uppföljningarna som inryms i granskningen. Riskerna bedöms utifrån dess sannolikt att det inträffar och vad konsekvenserna blir om de inträffar. Utifrån bedömningen räknas ett riskvärde ut som anger om risken är låg, medium eller kritisk. Detta presenteras i en riskbedömningsmatris. I intern kontrollplan 2021 presenteras följande förändringar sedan föregående års kontrollplan:

    Bilagor

  4. Ett förslag på mål, - ekonomi, - och resultatplan (MER-plan) 2021 har arbetats fram för Socialnämnden. Denna plan inleds med en sammanfattning, beskrivning av ansvar enligt reglementet och ett avsnitt som presenterar förändringar av mål och indikatorer samt utmaningar 2021. I de efterföljande kapitlen presenteras politiskt styre, organisation, mål, indikatorer och målvärden samt driftbudget och investeringsbudget.

    Bilagor

  5. Enligt antaget attestreglemente ska varje nämnd/styrelse besluta om att upprätta en förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare inför varje nytt år.

    Bilagor

  6. 1 september 2014 infördes LOV eller Lagen om valfrihet i Hemtjänsten och ersättningsnivå för utförd timma beslutades enligt Dnr: VON 14-61 § 47. Ersättningsnivån ska årligen justeras om kommunens kostnader förändras. Ersättningsnivån har korrigerats för löner, arbetskläder, kapitalkostnader, drivmedel, lokaler samt administration.

    Bilagor

  7. Liv & hälsa ung är en anonym enkätundersökning om ungdomars livsvillkor, levnadsvanor och hälsa. Frågorna i undersökningen handlar bland annat om hälsa, skolförhållanden, familjerelationer, fritids- och matvanor, samt alkohol-, tobaks- och narkotikavanor. Liv & hälsa ung delas ut till alla elever i skolår 7 och 9 vid alla grundskolor och i år 2 på alla gymnasieskolor i Örebro län vart tredje år. I dragningen kommer resultaten presenteras i jämförelse med övriga kommunerna i Sydnärke samt Örebro län.

    Bilagor

  8. De lagliga förutsättningarna för delegering finns i kommunallagens 6 och 7 kap. Lagrum anges i delegationsordningen enbart när annan lagstiftning är aktuell.

    Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.

    Rätten att fatta delegationsbeslut innebär inte en skyldighet att fatta sådana beslut. Om en delegat anser att ärendet är svårbedömt eller av annan anledning anser att beslutet inte bör fattas av delegaten ska ärendet överlämnas till nämnden för beslut.
     

    Bilagor

  9. På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Lekebergs kommun har PwC genomfört en granskning av kommunens hantering av sjukfrånvaro och rehabilitering. Granskningens syfte har varit att undersöka om kommunstyrelsen, kultur- och bildningsnämnden samt socialnämnden bedriver ett ändamålsenligt arbete för att förhindra sjukfrånvaro och med rehabilitering av långtidssjukskriven personal. Härmed kommer svar gällande revisionsrapporten från socialnämnden.

    Bilagor

  10. Enligt författning som styr läkemedelshantering ska kommuner varje år ha extern läkemedelsgranskning. Kommunerna i sydnärke använder sig av medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) som granskar annan kommun än den man är ansvarig för. För Lekeberg har MAS från Hallsberg varit och granskat vår läkemedelshantering. Rapport har inkommit som visar på en del förbättringsbehov.

    Bilagor

  11. Information till nämnden om pågående ärenden.

  12. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

     

    Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.

    Bilagor

  13.   18

    Protokoll från SON SAM

  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. Förvaltningschefen ger nämnden aktuell information om arbetet på förvaltningen och i dess verksamheter.

  3. Enligt reglementet för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en kontrollplan för varje budgetår. Den interna kontrollplanen presenterar risker, kontrollmoment, metod, ansvarig funktion och frekvens av uppföljningarna som inryms i granskningen. Riskerna bedöms utifrån dess sannolikt att det inträffar och vad konsekvenserna blir om de inträffar. Utifrån bedömningen räknas ett riskvärde ut som anger om risken är låg, medium eller kritisk. Detta presenteras i en riskbedömningsmatris. I intern kontrollplan 2021 presenteras följande förändringar sedan föregående års kontrollplan:

    Bilagor

  4. Ett förslag på mål, - ekonomi, - och resultatplan (MER-plan) 2021 har arbetats fram för Socialnämnden. Denna plan inleds med en sammanfattning, beskrivning av ansvar enligt reglementet och ett avsnitt som presenterar förändringar av mål och indikatorer samt utmaningar 2021. I de efterföljande kapitlen presenteras politiskt styre, organisation, mål, indikatorer och målvärden samt driftbudget och investeringsbudget.

    Bilagor

  5. Enligt antaget attestreglemente ska varje nämnd/styrelse besluta om att upprätta en förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare inför varje nytt år.

    Bilagor

  6. 1 september 2014 infördes LOV eller Lagen om valfrihet i Hemtjänsten och ersättningsnivå för utförd timma beslutades enligt Dnr: VON 14-61 § 47. Ersättningsnivån ska årligen justeras om kommunens kostnader förändras. Ersättningsnivån har korrigerats för löner, arbetskläder, kapitalkostnader, drivmedel, lokaler samt administration.

    Bilagor

  7. Liv & hälsa ung är en anonym enkätundersökning om ungdomars livsvillkor, levnadsvanor och hälsa. Frågorna i undersökningen handlar bland annat om hälsa, skolförhållanden, familjerelationer, fritids- och matvanor, samt alkohol-, tobaks- och narkotikavanor. Liv & hälsa ung delas ut till alla elever i skolår 7 och 9 vid alla grundskolor och i år 2 på alla gymnasieskolor i Örebro län vart tredje år. I dragningen kommer resultaten presenteras i jämförelse med övriga kommunerna i Sydnärke samt Örebro län.

    Bilagor

  8. De lagliga förutsättningarna för delegering finns i kommunallagens 6 och 7 kap. Lagrum anges i delegationsordningen enbart när annan lagstiftning är aktuell.

    Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.

    Rätten att fatta delegationsbeslut innebär inte en skyldighet att fatta sådana beslut. Om en delegat anser att ärendet är svårbedömt eller av annan anledning anser att beslutet inte bör fattas av delegaten ska ärendet överlämnas till nämnden för beslut.
     

    Bilagor

  9. På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Lekebergs kommun har PwC genomfört en granskning av kommunens hantering av sjukfrånvaro och rehabilitering. Granskningens syfte har varit att undersöka om kommunstyrelsen, kultur- och bildningsnämnden samt socialnämnden bedriver ett ändamålsenligt arbete för att förhindra sjukfrånvaro och med rehabilitering av långtidssjukskriven personal. Härmed kommer svar gällande revisionsrapporten från socialnämnden.

    Bilagor

  10. Enligt författning som styr läkemedelshantering ska kommuner varje år ha extern läkemedelsgranskning. Kommunerna i sydnärke använder sig av medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) som granskar annan kommun än den man är ansvarig för. För Lekeberg har MAS från Hallsberg varit och granskat vår läkemedelshantering. Rapport har inkommit som visar på en del förbättringsbehov.

    Bilagor

  11. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

     

    Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.

    Bilagor

  12. Information till nämnden om pågående ärenden.

  13. § 114

    Anmälningar för kännedom

  14. § 115

    Protokoll från SON SAM

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.