Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. Under denna punkt ger förvaltningschefen information om vad som är aktuellt inom socialförvaltningen.

  3. De lagliga förutsättningarna för delegering finns i kommunallagens 6 och 7 kap. Lagrum anges i delegationsordningen enbart när annan lagstiftning är aktuell.

    Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.

    Rätten att fatta delegationsbeslut innebär inte en skyldighet att fatta sådana beslut. Om en delegat anser att ärendet är svårbedömt eller av annan anledning anser att beslutet inte bör fattas av delegaten ska ärendet överlämnas till nämnden för beslut.

    Bilagor

  4. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt
    hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två
    år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde.

    Bilagor

  5. SCB har på uppdrag tagit fram en befolkningsframskrivning för Lekebergs kommun för perioden 2021-2036. Regionala befolkningsprognoser behövs för verksamhetsplanering av barnomsorg, skola, äldreomsorg och annan verksamhet.

    Prognosen består av en prognos för hela kommunen samt delområdesprognoser för delområden kring Fjugesta, Lanna och Mullhyttan. Prognoserna redovisas efter en mängd variabler såsom folkmängd, ålder, kön, födda/döda, inflyttade/utflyttade och immigrerade/emigrerade mm.

    Presentationen visar ett urval av variabler som är relevanta för kommunens planering framåt för bland annat skola och äldreomsorg. Prognosen visar på en ökad befolkningstillväxt jämfört med tidigare prognoser i kommunens alla delområden och en fortsatt demografisk utveckling med en minskade andel av befolkningen i arbetsför ålder.

    Bilagor

  6. Verksamhetsutvecklare Jenny Ardell, förvaltningsekonom Ulrika Gonzalez Hedqvist och förändringsledare Ulrika Henriksson presenterar arbetet kring projektet effektivare kommun.

  7. Oxelgården har tillsyn via kamera, Phoniro Care, sedan tidigare. Den tillsynen är en begränsningsåtgärd och behöver samtycke. Syftet är att nattpersonalen ska arbeta med rätt saker. Varje enskild individ ska få tillsyn efter dennes behov. Personalen ska inte behöva gå rond flera gånger per natt. Hösten 2021 har förvaltningen arbetat med ett projekt med Nordic Welteh som har tillsyn via en sensor istället för vanlig kamera.

  8. Enligt antaget attestreglemente ska varje nämnd/styrelse besluta om att upprätta en förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare inför varje nytt år.
    Socialnämndens attestförteckning har uppdaterats för 2022.

    Bilagor

  9. Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen till och med november.

    Bilagor

  10. Ett förslag på mål-, ekonomi-, och resultatplan 2022 med planår för 2023–2024 har arbetats fram för Socialnämnden. Denna plan inleds med en sammanfattning och en beskrivning av ansvar enligt reglementet. I det inledande avsnittet presenteras också förändringar av mål och indikatorer (jämförelsevis med 2021 års plan) samt utmaningar 2022. I de efterföljande kapitlen beskrivs politiskt styre, organisation, mål och indikatorer. I de sista kapitlen presenteras driftbudget och investeringsbudget.

    I 2022 års MER-plan finns fyra mål från kommunfullmäktige, fyra nämndmål och tjugotvå indikatorer. Nämndmålen och majoriteten av indikatorerna har under hösten setts över med tillkommande varierande förändringar, vilket presenteras i planens inledande avsnitt.

    I planen beskrivs också utvecklingsområden som socialnämnd och socialförvaltningen behöver hantera under 2022. De områden som omnämns som utmanande är förvaltningens personal- och kompetensförsörjning och behovet av SÄBO-platser. Förvaltningen kommer arbeta aktivt med rehabiliterande åtgärder, fallpreventivt arbete och stöd till närstående. Nära vård och effektivare kommun är stora och kommunövergripande utvecklingsarbeten som kommer fortgå under 2022.

    Socialnämndens budgetram har av kommunfullmäktige fastställts till 175 593 tkr (netto). Det är en minskning med 1 779 tkr eller 1 % från 2021. Internbudgeten bygger på 2021 års ram med justeringar enligt tabell i rapport.

    Bilagor

  11. 1 september 2014 infördes LOV eller Lagen om valfrihet i Hemtjänsten och ersättningsnivå för utförd timma beslutades enligt Dnr: VON 14-61 § 47. Ersättningsnivån ska årligen justeras om kommunens kostnader förändras. Ersättningsnivån har korrigerats för löner, arbetskläder, kapitalkostnader, drivmedel, lokaler samt administration.

    Bilagor

  12. Enligt reglementet för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en kontrollplan för varje budgetår. Den interna kontrollplanen presenterar risker, kontrollmoment, metod, ansvarig funktion och frekvens av uppföljningarna som inryms i granskningen. Riskerna bedöms utifrån dess sannolikt att det inträffar och vad konsekvenserna blir om de inträffar. Detta presenteras i en riskbedömningsmatris. I intern kontrollplan 2022 finns följande förändringar sedan föregående års kontrollplan:

    - Risken: ”Att det föreligger hög korttidsfrånvaro avseende sjukfrånvaro i förvaltningen” har förtydligats med kontroll på korttidsfrånvaro.
    - Risken: ”Att förbättrade åtgärder inte införs samt inte får avsedd effekt avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen” har förtydligats med kontroll på förbättrade åtgärder och effekten av införda åtgärder.
    - Risken: ”Att narkotikaklassade preparat försvinner från läkemedelsförråd och läkemedelsskåp” har utökats till både läkemedelsförråd och läkemedelsskåp.
    - Risken: ”Att det inte genomförs fullständiga registreringar inom kvalitetsregister Senior Allert för vårdprevention” har lagts till som ny risk.
    - Risken: ”Att basala kläd- och hygienregler inte följs” har tagits bort från den interna kontrollplanen.

    Samtliga risker utom biståndsbeslut som inte omprövas i tid följs upp två gånger på år. Utöver ovanstående förändringar har det genomförts andra bedömningar, utifrån sannolikhet och konsekvens, vilket medfört nya riskvärden.

    Bilagor

  13. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

    Bilagor

  14. Inga meddelanden har anmälts för perioden 2021-11-03 - 2021-12-08.

  15.   17

    Lex Sarah/Lex Maria

  16.   18

    Protokoll från SON SAM

  1. En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.

  2. Under denna punkt ger förvaltningschefen information om vad som är aktuellt inom socialförvaltningen.

    Bilagor

  3. De lagliga förutsättningarna för delegering finns i kommunallagens 6 och 7 kap. Lagrum anges i delegationsordningen enbart när annan lagstiftning är aktuell.

    Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden.

    Rätten att fatta delegationsbeslut innebär inte en skyldighet att fatta sådana beslut. Om en delegat anser att ärendet är svårbedömt eller av annan anledning anser att beslutet inte bör fattas av delegaten ska ärendet överlämnas till nämnden för beslut.

    Bilagor

  4. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
    Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt
    hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två
    år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde.

    Bilagor

  5. SCB har på uppdrag tagit fram en befolkningsframskrivning för Lekebergs kommun för perioden 2021-2036. Regionala befolkningsprognoser behövs för verksamhetsplanering av barnomsorg, skola, äldreomsorg och annan verksamhet.

    Prognosen består av en prognos för hela kommunen samt delområdesprognoser för delområden kring Fjugesta, Lanna och Mullhyttan. Prognoserna redovisas efter en mängd variabler såsom folkmängd, ålder, kön, födda/döda, inflyttade/utflyttade och immigrerade/emigrerade mm.

    Presentationen visar ett urval av variabler som är relevanta för kommunens planering framåt för bland annat skola och äldreomsorg. Prognosen visar på en ökad befolkningstillväxt jämfört med tidigare prognoser i kommunens alla delområden och en fortsatt demografisk utveckling med en minskade andel av befolkningen i arbetsför ålder.

    Bilagor

  6. Verksamhetsutvecklare Jenny Ardell, förvaltningsekonom Ulrika Gonzalez Hedqvist och förändringsledare Ulrika Henriksson presenterar arbetet kring projektet effektivare kommun.

  7. Oxelgården har tillsyn via kamera, Phoniro Care, sedan tidigare. Den tillsynen är en begränsningsåtgärd och behöver samtycke. Syftet är att nattpersonalen ska arbeta med rätt saker. Varje enskild individ ska få tillsyn efter dennes behov. Personalen ska inte behöva gå rond flera gånger per natt. Hösten 2021 har förvaltningen arbetat med ett projekt med Nordic Welteh som har tillsyn via en sensor istället för vanlig kamera.

    Bilagor

  8. Enligt antaget attestreglemente ska varje nämnd/styrelse besluta om att upprätta en förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare inför varje nytt år.
    Socialnämndens attestförteckning har uppdaterats för 2022.

    Bilagor

  9. Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen till och med november.

    Bilagor

  10. 1 september 2014 infördes LOV eller Lagen om valfrihet i Hemtjänsten och ersättningsnivå för utförd timma beslutades enligt Dnr: VON 14-61 § 47. Ersättningsnivån ska årligen justeras om kommunens kostnader förändras. Ersättningsnivån har korrigerats för löner, arbetskläder, kapitalkostnader, drivmedel, lokaler samt administration.

    Bilagor

  11. Ett förslag på mål-, ekonomi-, och resultatplan 2022 med planår för 2023–2024 har arbetats fram för Socialnämnden. Denna plan inleds med en sammanfattning och en beskrivning av ansvar enligt reglementet. I det inledande avsnittet presenteras också förändringar av mål och indikatorer (jämförelsevis med 2021 års plan) samt utmaningar 2022. I de efterföljande kapitlen beskrivs politiskt styre, organisation, mål och indikatorer. I de sista kapitlen presenteras driftbudget och investeringsbudget.

    I 2022 års MER-plan finns fyra mål från kommunfullmäktige, fyra nämndmål och tjugotvå indikatorer. Nämndmålen och majoriteten av indikatorerna har under hösten setts över med tillkommande varierande förändringar, vilket presenteras i planens inledande avsnitt.

    I planen beskrivs också utvecklingsområden som socialnämnd och socialförvaltningen behöver hantera under 2022. De områden som omnämns som utmanande är förvaltningens personal- och kompetensförsörjning och behovet av SÄBO-platser. Förvaltningen kommer arbeta aktivt med rehabiliterande åtgärder, fallpreventivt arbete och stöd till närstående. Nära vård och effektivare kommun är stora och kommunövergripande utvecklingsarbeten som kommer fortgå under 2022.

    Socialnämndens budgetram har av kommunfullmäktige fastställts till 175 593 tkr (netto). Det är en minskning med 1 779 tkr eller 1 % från 2021. Internbudgeten bygger på 2021 års ram med justeringar enligt tabell i rapport.

    Bilagor

  12. Enligt reglementet för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en kontrollplan för varje budgetår. Den interna kontrollplanen presenterar risker, kontrollmoment, metod, ansvarig funktion och frekvens av uppföljningarna som inryms i granskningen. Riskerna bedöms utifrån dess sannolikt att det inträffar och vad konsekvenserna blir om de inträffar. Detta presenteras i en riskbedömningsmatris. I intern kontrollplan 2022 finns följande förändringar sedan föregående års kontrollplan:

    - Risken: ”Att det föreligger hög korttidsfrånvaro avseende sjukfrånvaro i förvaltningen” har förtydligats med kontroll på korttidsfrånvaro.
    - Risken: ”Att förbättrade åtgärder inte införs samt inte får avsedd effekt avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen” har förtydligats med kontroll på förbättrade åtgärder och effekten av införda åtgärder.
    - Risken: ”Att narkotikaklassade preparat försvinner från läkemedelsförråd och läkemedelsskåp” har utökats till både läkemedelsförråd och läkemedelsskåp.
    - Risken: ”Att det inte genomförs fullständiga registreringar inom kvalitetsregister Senior Allert för vårdprevention” har lagts till som ny risk.
    - Risken: ”Att basala kläd- och hygienregler inte följs” har tagits bort från den interna kontrollplanen.

    Samtliga risker utom biståndsbeslut som inte omprövas i tid följs upp två gånger på år. Utöver ovanstående förändringar har det genomförts andra bedömningar, utifrån sannolikhet och konsekvens, vilket medfört nya riskvärden.

    Bilagor

  13. § 127

    Lex Sarah/Lex Maria

  14. Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.

    Bilagor

  15. Inga meddelanden har anmälts för perioden 2021-11-03 - 2021-12-08.

  16. § 131

    Protokoll från SON SAM

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.