Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.
Enligt kommunfullmäktiges beslut § 85, 2003-09-11 får socialnämnden årligen justera avgifterna för måltider och så kallade á priser i hemtjänst med hänsyn till förändringar i kommunens självkostnad.
I förslaget för 2025 har måltider räknats upp för att täcka kommunens kostnadsökningar och för att motsvara självkostnad
Mattjänst 2025 är uppräknad med förändringen i kommunens självkostnadspris.
Avgifter för hemtjänst och kommunal hälso- och sjukvård räknas upp med en uppskattad nivå på löneökning 2025 för det området.
Avgiften för trygghetslarm är uppräknad med förändringen i kommunens självkostnadspris.
Avgiften för demensdagvård och rehab som är en ny avgift från 2024 lämna oförändrad.
Inom LSS har måltidsavgifter justerats utifrån självkostnad.
Resor räknas upp med motsvarande höjning hos Länstrafiken.
Bilagor
1 september 2014 infördes LOV eller Lagen om valfrihet i hemtjänsten och ersättningsnivå för utförd timma beslutades enligt Dnr: VON 14-61 § 47. Ersättningsnivån ska årligen justeras om kommunens kostnader förändras. Ersättningsnivån 2025 har korrigerats för löner, personalomkostnader, lokalkostnader samt övriga kostnader.
Bilagor
Socialnämndens förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare har uppdaterats för 2025.
Bilagor
Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen fram till november. Det ekonomiska utfallet är en avvikelse mot budget på minus 6 919 tkr. Högre personalkostnader än budget inom hemtjänst, HSL och LSS. Köp av externa placeringar inom missbruksvård, konsulentstödda familjehem samt assistans och boende LSS drar över budgeten. Kostnader för inhyrda socionomer och ett högre utfall på ekonomiskt bistånd är också anledningar till underskottet.
I 2025 års MER-plan presenteras fyra prioriterade områden med sju mål från kommunfullmäktige och fyra nämndmål, med 25 tillhörande indikatorer.
Socialnämndens budgetram för 2025 har av kommunfullmäktige fastställts till 199 050 tkr. Utöver ramförstärkning så har omfördelningar inom ram gjorts på 8 836 tkr för att finansiera både underskott och nya satsningar.
Bilagor
Idag handlägger Teknik- och serviceavdelningen i Lekebergs kommun bostadsanpassningsärenden åt Socialnämnden i Lekebergs kommun och åt Social- och omsorgsnämnden i Laxå kommun. Det finns en handläggare och omfattningen är idag 30% av en heltidstjänst för handläggning åt Socialnämnden i Lekebergs kommun och lika mycket för handläggning åt Social- och omsorgsnämnden i Laxå kommun.
Då handläggaren och kompetensen är unik inom kommunen är det svårt att lösa ledigheter och frånvaro som semester, föräldraledighet och längre sjukfrånvaro.
Handläggningen omfattar idag:
•Administration och dokumentation av ansökningar och kontakt med sökande och arbetsterapeuter med flera.
• Bedömning av ansökan och beslut inom delegation. Framtagande av beslutsunderlag till Socialchef eller Socialnämnd.
• Granskning av tekniska lösningar.
• Kostnadsbedömningar och inhämtade av offerter
• Beställning och uppföljning av åtgärder från kommunens vaktmästeri (Lekeberg) eller entreprenör, inklusive fakturahantering.
2021 gjordes en utredning för Sydnärkekommunerna kring samverkan om bostadsanpassning som pekade på att Laxå, Askersund och Lekeberg borde samarbeta i frågan och placera handläggningen hos Sydnärkes miljö- och byggnämnd.
Både 2021 och 2024 ställdes frågan om att ta över handläggningen till Samhällsbyggnad Sydnärke men det har inte gått att få till en lösning.
Förvaltningarna i Laxå, Askersund och Lekeberg är överens om att samarbete är en bra lösning och att det bör ske genom avtalssamverkan där varje nämnd behåller sitt ansvar. Lekeberg har därför erbjudit sig att utöka den befintliga avtalssamverkan som finns med Laxå för att också omfatta Askersund, vilket tillsammans för alla tre kommuner motsvarar en heltidstjänst. Askersund har fått ett avtalsförslag från Lekebergs kommun.
Teknik- och service har från 1 januari 2025 möjlighet att rekrytera två tekniska handläggare, varav en tjänst finansieras av bostadsanpassning, som kan dela på arbetsuppgifterna och täcka upp för varandra under ledigheter och sjukdom. Annonsen är planerade att publiceras snarast.
Bilagor
Enligt reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Internkontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2025. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till tre gånger per år.
Riskerna som identifieras riskbedöms enligt hur hög sannolikhet det är att risken uppstår samt vilka konsekvenser det skulle få för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får respektive risk ett riskvärde som anger om risken kan anses låg, medium eller kritisk.
Riskerna som ska kontrolleras under 2025 presenteras i internkontrollplanen tillsammans med en redogörelse för hur och vem som är ansvarig för att följa upp respektive risk. Totalt innehåller internkontrollplan för socialnämnden 2024 14 risker inom områdena administration, ekonomi och verksamhetsspecifik.
Bilagor
Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.
Bilagor
Vid socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO.
Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.
Bilagor
På socialtjänstens öppenvård arbetar idag medarbetare med titeln "kurator". Dessa kuratorer ansvarar för öppna insatser och serviceinsatser, exempelvis stöd- och behandlingssamtal, föräldrastöd, föräldrakurser, råd och stöd till barn, ungdomar och vuxna, familjebehandling, missbruks- och beroendevård och stöd till våldsutsatt. Det vill säga insatser till barn, ungdomar, föräldrar och vuxna som befinner sig i behov av socialtjänstens stöd på hemmaplan. För att bättre spegla deras arbetsuppgifter och underlätta för tydlighet både internt och externt genomförs en ändring av befattningstiteln från "kurator" till "behandlare".
Bilagor
Inom socialtjänstens öppenvård erbjuder vi idag upp till tre fria samtal till individer som söker stöd och vägledning. Dessa samtal fungerar som ett första stöd och ett sätt att snabbt kunna bemöta invånarnas behov av hjälp utan att genomgå en formell biståndsbedömning. För att bättre möta behoven och skapa en tydligare benämning utökas samtalen till fem istället för tre och benämns som "råd- och stödsamtal".
Bilagor
Regeringen har lämnat förslag på tillägg till nya socialtjänstlagen avseende ett stärkt brottsförebyggande ansvar för socialnämnden. Tillägget handlar om att socialnämnden ska arbeta för att förebygga och motverka brottslighet samt att socialnämnden ska arbeta aktivt för att förebygga och motverka brottslighet bland barn och unga.
Utöver det har en utredning lämnats över till regeringen som föreslår en helt ny lag som innefattar att förebygga och förhindra att barn och unga involveras i kriminalitet.
Bilagor
Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.
I oktober 2023 inkom Elin Nilsson (L) och Diana Steen (L) med en motion om att bygga ett trygghetsboende för äldre i Mullhyttan. Motionen anger att behovet av fler bostäder, särskilt anpassade för äldre, är stort och växer i takt med att andelen äldre i befolkningen ökar. I sammanhanget anges även att antalet bostäder för äldre i Mullhyttan minskade i samband med att Furugården stängde.
Vidare vill man med motionen belysa att ett trygghetsboende i Mullhyttan skulle bidra till att man som invånare får möjlighet att leva i Mullhyttan hela livet. Det skulle även ge nya invånare möjligheten att flytta till de bostäder som de lämnar när äldre flyttar till trygghetsboendet och därmed öppna upp för en befolkningsökning som kan innebära fler barn i barnomsorgen och skolan, fler engagerade i föreningslivet och fler potentiella arbetstagare.
Idag är inte efterfrågan på trygghetsboende i Mullhyttan hög nog för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att bygga ett nytt boende. Efterfrågan på de alternativ till trygghetsboende som redan finns i Mullhyttan bedöms inte heller vara hög. Förvaltningen föreslår därför att motionen avslås.
Bilagor
Svar på motion från Elin Nilsson (L) och Ann-Charlotte Kämpe Larsson (L) om att barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden undersöker olika finansieringsmöjligheter för skolsocialt team
Elin Nilsson (L) och Anne-Charlotte Kämpe Larsson (L) har inkommit med en motion om att barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden ska undersöka gemensamma och individuella finansieringsmöjligheter för att skapa ett skolsocialt team. Enligt motionen är syftet med ett skolsocialt team att stärka elevers välmående och skapa en mer inkluderande skolmiljö.
Skolsociala team arbetar med att identifiera och åtgärda psykosociala problem som kan påverka elevers prestationer och välbefinnande. Förvaltningen delar motionärernas bedömning att ett skolsocialt team skulle kunna vara ett sätt att möta några av de utmaningar som barn och unga står inför idag och föreslår därför nämnden att föreslå kommunfullmäktige att bifalla motionen om att utreda frågan.
Bilagor
Förvaltningen uppmärksammar nämnden om nya behov av förändringar och tillägg i delegationsordningen.
Förvaltningen föreslår ändringar av punkt 211 och 270.
Förvaltningen föreslår att beslut om att ansöka hos Tingsrätten om vårdnadsöverflytt flyttas från vad som tidigare varit punkt 92 till punkt 293. Det förtydligas också att detta beslut inte kan delegeras till AU.
Förvaltningen föreslår att nya två nya punkter, 271 och 276, ska läggas till i delegationsordningen.
Bilagor
Prognoser visar att den äldre befolkningen kommer att öka, samtidigt som den arbetsföra befolkningen inte ökar i samma takt. Kommuner och regioner står redan inför stora utmaningar gällande sin kompetensförsörjning, precis som många andra arbetsgivare. Vikten av att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla rätt kompetenser blir avgörande för Lekebergs kommun när våra verksamheter förändras och utvecklas.
En strategi för kompetensförsörjningen och upprättande av en kompetensförsörjningsplan, syftar till att ge en samlad bild över kompetensförsörjningsbehovet och ska underlätta för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, över tid. Det syftar också till att kommunen kan vara resurseffektiv och öka möjligheterna till kommungemensamma insatser. Aktiviteterna i kompetensförsörjningsplanen syftar till att främja kommunens möjlighet att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla och behålla rätt antal kompetenser.
Sjukfrånvarostatistiken redovisas för att nämnden ska få en bild över hur sjukfrånvaron ser ut inom förvaltningen.
Sjukfrånvarostatistik redovisad i procent av arbetad tid redovisas på varje nämnd.
Statistik som visar hur sjukfrånvaron ser ut i antal dagar redovisas också. Sjukfrånvaron som visar intervallerna redovisas månadsvis.
Bilagor
Ledamotsinitiativ om att förvaltningen ska redovisa sitt systematiska kvalitetsarbete för att ge nämnden bättre insyn i hur kvalitetssäkring sker inom verksamheterna.
Lenita Birath (M) har inkommit med ett ledamotsinitiativ.
Följande syfte anges för ledamotsinitiativet:
Bilagor
Redovisning av delegerade beslut SoL, LSS, IFO för perioden 2024-11-01 – 2024-11-30.
Bilagor
Redovisning av delegeringsbeslut 2024-11-01 - 2024-12-04.
Bilagor
Anmälningar för kännedom 2024-11-01 - 2024-12-04.
Bilagor
Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.
Bilagor
Övrigt