Möte 2021-05-20
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.
-
Under denna punkt ger förvaltningschefen information om aktuellt på socialförvaltningen.
Bilagor
-
Information till nämnden om pågående ärenden.
-
Rapport över vilka avvikelser som har inkommit via verksamhetssystemet Procapita under 2020 på individnivå.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Lekeberg hunddagis öppnade i oktober 2012 som en daglig verksamhet inom LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Deltagarna erbjuds att finnas med i ett socialt sammanhang och får en meningsfull sysselsättning. Varje deltagare har individuella mål med denna placering på hunddagis utifrån sina förutsättningar. Arbetet utgår från individuella genomförandeplaner som följs upp regelbundet.
Lekebergs hunddagis är en populär verksamhet för personer inom andra områden som exempel socialpsykiatrin, arbetsmarknadsenheten, missbruksrehabiliteringen, praktikplatser, ungdomspraktik, språkpraktikanter m.m. Ansvaret för Lekebergs hunddagis delas sedan 2018 mellan Jennifer Norgren och Annica Green.
Kommunen har för avsikt att avveckla hunddagiset och medverka till att de som idag arbetar på Lekebergs hunddagis får möjlighet att driva verksamheten vidare i egen regi. Kommunen kommer fortsatt ha behov av platser inom daglig verksamhet och kommer därför att behöva upphandla platser.Bilagor
-
391kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på socialförvaltningen.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollplan 2021 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av tio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har följande risker följts upp och analyserats:
- Biståndsbeslut som inte är omprövade i tid
- Kontroll av verksamheternas ekonomiska resultat
Risken biståndsbeslut som inte följts upp i tid har fått resultatet större avvikelser.
Risken verksamheterna håller inte sin budgetram har fått resultatet inga avvikelser.
Åtgärder presenteras i kontrollrapporten.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
995kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosrapport 1 syftar till att presentera uppföljning och prognos framåt på politiskt fattade beslut, mål med tillhörande indikatorer, ekonomi och budgetavvikelser samt vad som är aktuellt inom förvaltningen.
MER-styrning:
Aktuell status på 12 politiskt fattade beslut med uppdrag till socialförvaltning tagna i nämndsammanträden från maj 2018 – december 2020.
Mål:
Nuvärde, prognos och målvärde för 21 indikatorer som faller under fyra nämndmål och fyra mål från kommunfullmäktige. I denna prognosrapport är det sex av nio indikatorer under kommunfullmäktiges mål som når upp till målvärde. Tio av tolv indikatorer som faller under nämndmål når upp till målvärde.
Verksamhetsrapport:
Redogörelse av förvaltningschef - uppmärksammade händelser på förvaltningsövergripande nivå samt rapport från varje enhetschef om samtliga verksamheter.
Ekonomisk rapport:
Ekonomiavdelningen har tillsammans med förvaltningen upprättat en ekonomisk prognos för nämndens verksamhetsområde 2021. Prognosen baseras på det redovisade utfallet för januari till april. Helårsprognosen för nämnden visar en budget i balans vid årets slut.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
951kb Ladda ner dokument
-
954kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Habiliteringsersättning är en ersättning som utgår till alla deltagare i daglig verksamhet enligt LSS. Ersättningen är inte reglerad i någon lag, förordning eller föreskrift, men i prop. 1992/93:159 rekommenderas att det betalas ut viss ersättning för att stimulera till deltagande i verksamheten. Socialstyrelsen fick i uppdrag av regeringen att under 2018 fördela medel till kommunerna i stimulansbidrag för habiliteringsersättning. Statsbidraget fick användas av kommunerna i syfte att införa eller höja en låg dagpenning till dem som deltar i daglig verksamhet enlig LSS (habiliteringsersättning). Socialnämnden beslutade 2018-05-14 att höja habiliteringsersättningen i daglig verksamhet till en nivå som hamnade på samma nivå som flera andra kommuner i länet samt som också skulle kunna finansieras inom nämndens ram då statsbidraget togs bort. Statsbidraget har fortsatt att delas ut till kommunerna och så även i år då det finns ett utrymme att ytterligare höja ersättningen till en kostnad av 50 000 kr. Förvaltningen föreslår att dessa 50 000 kr används i år genom att göra en extra engångsutbetalning av habiliteringsersättningen utöver den dagliga ersättningen. Ersättningen per deltagare baseras på närvaro så heltid ger ett bidrag på 2 200 kr, deltid 1 200 kr och mindre än deltid 700 kr. Utbetalningen sker i juni.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet.
Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt
hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två
år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde.
Antal delegationsbeslut under första kvartalet 2021 följer kurvan från tidigare år. Däremot kan vi se en ökning av antal aktualiseringar av barnärenden första kvartalet 2021 jämfört med tidigare år.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
I de fall vård i öppna former inte kan anses tillräckliga kan barn och unga samt vuxna erbjudas vård utanför det egna hemmet. Vården ska i första hand genomföras på frivilliga grunder men kan i vissa fall även ske med stöd av Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, alternativt då det gäller vuxna med stöd av Lag om vård av missbrukare i vissa fall, LVM.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Inom socialförvaltningen behandlas en stor mängd personuppgifter. Personuppgifter kan efter beslut av Skatteverket vara skyddade.
Socialförvaltningen har en skyldighet att hantera skyddade personuppgifter på ett säkert sätt för att individer med skyddade personuppgifter, inte riskerar att utsättas för skada om uppgifter om denne röjs.
Det finns tre grader av skyddade personuppgifter, hotets art styr vilket av dessa en individ har. Skyddade personuppgifter är samlingsnamnet som Skatteverket använder för åtgärderna sekretessmarkering, skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter. Den skyddade personen måste själv medverka till att skydda sina personuppgifter.
En riktlinje behöver antas av socialnämnden för att säkerställa att de olika delarna av socialförvaltningen hanterar skyddade personuppgifter på ett korrekt och likvärdigt sätt.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
353kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.
Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.
Bilagor
-
544kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
620kb Ladda ner dokument
-
413kb Ladda ner dokument
-
426kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av delegationsbeslut för perioden 210331-210514.
Bilagor
-
Protokoll från socialnämndens samverkansgrupps senaste sammanträde redovisas för socialnämnden för information.
Bilagor
-
659kb Ladda ner dokument
-
-
18
Ledamotsinitiativ om att protokoll får tydlighet
-
19
Ledamotsinitiativ om Personalvård