Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.

  2. Godkännande av dagordningen.

  3. Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.

  4. Förvaltningen uppmärksammar nämnden om nya behov av förändringar och tillägg i delegationsordningen. Den nya socialtjänstlagen träde i kraft den 1 juli 2025. En större översyn och revidering skedde i samband med ny socialtjänstlag. Delegationsordningen har nu setts över efter att lagen trädde i kraft, där behov av ytterligare revidering har uppmärksammats.

  5. Riktlinjer bör revideras årligen för att innehållet ska hållas uppdaterat med verksamhets- och lagförändringar. Aktuell riktlinje har reviderats för verksamhetsår 2025 och framåt och föreslås börja gälla den 8 oktober 2025 utifrån anpassningar till den nya socialtjänstlagen (2025:400).

  6. Riktlinjer bör revideras årligen för att innehållet ska hållas uppdaterat med verksamhets- och lagförändringar. Aktuell riktlinje har reviderats för verksamhetsår 2025 och framåt och föreslås börja gälla den 3 oktober 2025 utifrån anpassningar till den nya socialtjänstlagen (2025:400).

  7. Socialförvaltningen har upprättat en månadsrapport över det ekonomiska utfallet samt en del olika verksamhetsspecifika nyckeltal. Syftet är att ge socialnämnden en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom socialnämnden samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen. 

    Nyckeltalen i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för socialnämnden att följa viktiga nyckeltal.

    Rapporten läggs på bordet på socialnämndens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.

  8. Socialnämnden tog i maj 2025 beslut om en insatskatalog som samlar de insatser som finns inom socialförvaltningen. Enligt den nya socialtjänstlagen som trädde i kraft den 1 juli 2025 ska nämnden fatta beslut om vilka insatser socialtjänsten får ge utan behovsprövning och de är inkluderade i insatskatalogen. Nämnden behöver också fatta beslut om undantag för dokumentation i dessa insatser och för att insatser utan behovsprövning ska få ske utan dokumentation behöver nämnden också göra en bedömning och fatta beslut om att det finns särskilda skäl att göra undantag från dokumentationsplikten.

    Socialförvaltningen lägger nu till ytterligare en icke behovsprövad insats i insatskatalogen enligt nedanstående:

    rePULSE – träning i känsla, tanke och handling.

  9. Mot bakgrund av ett ledamotsinitiativ från Lenita Birath (M) den 11 december 2024 ska socialförvaltningen redovisa sitt systematiska kvalitetsarbete.

    Detta för att ge nämnden bättre insyn i hur kvalitetssäkring sker inom verksamheterna. Syftet med ledamotsinitiativet angavs vara att säkerställa att förvaltningen har ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete samt att ge en helhetsbild av hur socialförvaltningen arbetar systematiskt med att säkerställa kvalitet. Socialnämnden gav förvaltningen i uppdrag att redovisa sitt systematiska kvalitetsarbete för att ge nämnden bättre insyn i hur kvalitetssäkring sker inom verksamheterna och hur förbättringar implementeras.

    Socialförvaltningen redovisar hur arbetet fortgår avseende att ta fram ett uppdaterat ledningssystem där bland annat en grundläggande inventering har gjorts av vad som saknas samt redovisning av det utvecklingsarbete som pågår med ledningssystemet.

  10. Krisstöd (POSOM- Psykosocialt omhändertagande vid olyckor och katastrofer) är en viktig del av kommunens krisberedskap och krisstöd. Arbetet med att etablera en fungerande struktur för krisstöd i Lekebergs kommun är nu genomförd. En riktlinje för krisstöd har tagits fram och kommer att föreläggas kommunstyrelsen för beslut i närtid. Socialnämnden informeras om nuläget.

    Bilagor

  11. Socialförvaltningen har under 2025 testat digital välfärdsteknik, bland annat genom att genomföra en pilot för läkemedelsautomater. Hemtjänsten har även haft ambitionen att utöka användningen av nattillsyn. Syftet har varit att öka trygghet, effektivisera arbetet och frigöra resurser. Piloten för läkemedelsautomater har visat både möjligheter och utmaningar och fortsatt utveckling med ”digitalt först” bedöms nödvändig.

  12. Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.

  13. Lekebergs kommun har som mål att ingen enhetschef ska ha fler än 30 medarbetare. På grund av tjänstledighet och vakans inom organisationen planeras en omorganisation under en tidsbegränsad period och i projektform. En översyn på förvaltningsnivå har identifierat ett behov av att stärka ledningsfunktionen i vissa delar av verksamheten. Behovet som framkommit gäller:

    • biträdande enhetschef till hemtjänsten
    • administrativt stöd till HSV-chef
    • operativt stöd på Linden särskilt boende.
  14. Satsningen på Ung arbetskraft har under sommaren 2025 gett ungdomar möjlighet att genomföra musikframträdanden för äldre och personer på LSS-boenden. Projektet syftade till att ge ungdomarna arbetslivserfarenhet, samtidigt som musik och aktiviteter skulle bidra till ökat välbefinnande hos mottagarna. Enkäter har genomförts med deltagande ungdomar och intervjuer med handledare för att utvärdera satsningen. Analysen visar att ungdomarna upplevde hög arbetsglädje, personlig utveckling och möjlighet till ansvarstagande. Mottagarna uttryckte uppskattning och glädje, och handledaren bedömer projektet som framgångsrikt och väl genomfört.

  15. Under hösten 2025 har en utvärdering genomförts av upplägget med tre semesterperioder inom vård- och omsorgsverksamheterna i Lekebergs kommun. Syftet har varit att kartlägga medarbetares och chefers upplevelser av förändringen, samt att analysera om målsättningen om ökad kontinuitet, förbättrad kvalitet och bättre arbetsmiljö har uppnåtts.

    Totalt har både medarbetare och chefer deltagit i enkätundersökningar med såväl fasta svarsalternativ som fritextfrågor. Resultaten visar på tydliga skillnader mellan grupperna. Chefer upplever främst att tre semesterperioder bidrog till bättre planering, ökad bemanningskontinuitet och färre nya kontakter för brukare. Medarbetare däremot beskriver en försämrad arbetsmiljö, svårigheter att kombinera semestern med familjeliv och skolornas lov samt bristande återhämtning.

    Analysen visar även på konsensus i vissa delar. Både chefer och medarbetare bedömer att fler ordinarie på plats är positivt, att semesterplaneringen är avgörande för arbetsmiljö och kvalitet, samt att kommunikationen inför och under förändringen behöver utvecklas.

  16. Under sommaren 2025 har en enkätundersökning genomförts bland semestervikarier inom hemtjänsten samt särskilda boenden (SÄBO) på enheterna Linden och Oxelgården. Syftet har varit att utvärdera semestervikariernas erfarenheter av introduktion, stöd, arbetsmiljö och utbildning, samt att identifiera styrkor och utvecklingsområden inför kommande rekryteringar.

    Resultaten visar överlag en mycket positiv inställning till arbetsplatserna, där samtliga verksamheter får höga betyg för stöd från ordinarie personal, kollegial gemenskap och trygghet i att följa basala hygienrutiner. Nästan alla vikarier anger att de kan tänka sig att arbeta för arbetsgivaren igen, vilket understryker en hög grad av trivsel och lojalitet.

    Samtidigt framträder förbättringsområden. Inom hemtjänsten upplevs introduktionen som mindre tydlig jämfört med SÄBO-verksamheterna. På Linden framkommer behov av stärkt stöd från ordinarie personal, medan Oxelgården visar jämnt höga resultat men med önskemål om förbättringar i praktiska moment såsom lyft och språkstöd.

  17. Under september 2025 har en enkätundersökning genomförts inom vård- och omsorgsverksamheterna i Lekebergs kommun. Syftet har varit att kartlägga medarbetarnas upplevelser av det nya schemat och schemaläggning, samt att identifiera faktorer som fungerar bra respektive mindre bra. Undersökningen har även syftat till att samla in förbättringsförslag inför framtida utvecklingsarbete.

    Totalt deltog 100 personer (32,8 % av personalstyrkan), och enkäten bestod av både fritextfrågor och bakgrundsfrågor. Resultaten visar på en komplex bild: många upplever ökad möjlighet till återhämtning och bättre balans genom exempelvis 9-timmarspass och minskade delade turer. Samtidigt framträder utmaningar kopplade till kort framförhållning med 4-veckorsschemat, upplevelser av bristande återhämtning och svårigheter att påverka schemat i grunden.

  18. Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för socialnämnden år 2026. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet samt kommunfullmäktiges sammanträdestider.

  19. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  20. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  21. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  22. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  23. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  24. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  25. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  26. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  27. Den 24 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om att pausa genomförandet av nya scheman för vård och omsorgspersonalen Lekebergs kommun till dess att en hållbar schemaläggningsmodell hade utarbetats.

    Lekebergs kommun införde under 2024 nya scheman inom vård, omsorg och LSS för att höja kvaliteten och skapa en mer stabil och personcentrerad vård. Alla delade turer togs bort, och cheferna fick nya rutiner för att dagligen följa upp verksamheten mot budget.

    Socialnämnden har påbörjat uppföljning av förändringarna och en fullständig utvärdering redovisas vid nämndens sammanträde i oktober 2025.

    Bilagor

  28. Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.

    Bilagor

  29. Redovisning av delegerade beslut SoL, LSS, IFO för september 2025.

  30. Anmälningar för kännedom 2025-08-28. - 2025-10-01

  31.   32

    Övrigt

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.